Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ferrari SP12 EC
Ferrari SP12 EC
Ferrari SP12 EC
Ferrari SP12 EC
117
Fotogalerie

Tato Ferrari jsou jednokusové exempláře za stovky milionů korun

Vážení zájemci či dlouholetí klienti byli vždy na prvním místě firemní strategie, to zůstalo prioritou i téměř dvacet let po zakladatelově smrti, kdy omezený výběr absolutních elit dostal později šanci dosáhnout na produkci jednokusových modelů individuální konfigurace.

Pomyslnou oslavou téměř sedmdesátiletého propojení věrných klientů s Ferrari se stalo založení unikátního oddělení Special Projects (SP) tolerujícího všechny snové požadavky nejnáročnějších zájemců o originální automobil na přání. Ručně skládaná provedení rozmařilých tvarů, výkonů i cen jsou stavěná na jméno a bez podmíněné sbírky jiných Ferrari, nebo tučného konta, se nikdo jiný nedočká.

Výsostné právo výběru každého zákazníka má vedení automobilky, které si pečlivě střeží renomé SP udržované na nejvyšší úrovni. Sériové Ferrari má na dosah poměrně dost kupců, proto je Special Project vyhrazen nejvyšší sektě jednotlivců VIP. Není divu, že na spočítání dosud vyrobených exemplářů stačí prsty zdravého člověka.

1. Ferrari SP12 EC

Jedním ze šťastlivců splňujících obrovské nároky na přístup k SP je Eric Clapton. Kytarista a zpěvák netají sympatie vůči Ferrari a vzájemné souznění bylo podtrženo individuálním speciálem SP12 EC. Osmiválcový supersport vzdáleně navazuje na 512 BB, které Clapton vlastnil dříve. Moderní interpretace je de facto 458 Italia s novým vzhledem. Pod dvoubarevnou sytě rudou kapotáží jedinečného tvarování bije 4,5litrový motor, s přihlédnutím k dárci orgánů by výkon mohl dosahovat 419 kW (570 koní). Spojitost s 458 naznačují kulatá koncová světla, zadní difuzor a tři koncovky výfuku. Cena kompletního díla na přání dosáhla asi 4,7 milionu dolarů (116,8 milionů Kč).  

2. Ferrari P4/5

Další vůz dokončovaný u Pininfariny byl tentokrát určen Jamesovi Glickenhausovi – dědici investiční říše Glickenhaus & Co. Příhodně narozenému sběrateli Ferrari vyhovělo italské designové studio v roce 2005, tehdy následník miliardového byznysu vyžadoval moderní verzi svého klasického provedení 330 P3/4. Tvůrci vzali neregistrovaný podvozek Ferrari Enzo, naroubovali vlastní představu o spojení moderny s historií a v roce 2006 přivezli unikát na Pebble Beach Concours d'Elégance. Podle Jamese mu člen saúdské královské rodiny nabídl za auto desetinásobek kupní ceny, což je zhruba 40 milionů dolarů (1 miliarda Kč).

3. Ferrari SP1

SP1 může vzezřením evokovat asijský falzifikát z neregistrované továrny, každopádně přesný opak je pravdou. Rudé kupé známých kontur je originál z Maranella založený na platformě pravého modelu F430 podpořeného individualizačními faktory Special Projects. Jeden jediný vyhotovený exemplář vlastní japonský obchodník Junichiro Hiramatsu, který vedl japonský klub sdružující majitele Ferrari. Vůbec první exemplář speciálních projektů vychází z konceptu F100.

4. Ferrari F12 TRS

Roadster F12 TRS vychází z původního Ferrari 250 Testa Rossa na žádost majitele. Červený přízrak s černými okny debutoval v roce 2014 během goodwoodského festivalu rychlosti, brada spadla i kritikům zvyklým na vrcholná automobilová díla. Záměrně spartánský kokpit prý poskytuje nefalšovanou řidičskou nirvánu, samozřejmě i díky nefiltrovaným dojmům od 6,3 V12 s výkonem 544 kW (740 koní) a pohonem zadních kol.

5. Ferrari F12 SP America

Méně extrémní transformace F12 vozí jméno SP America. Proti TRS je možné sledovat designové prvky F12tdf a GTC4 Lusso, kromě známých linií na první pohled zaujmou karbonové díly a hlavně agresivní výřezy čelní masky i zadních partií šestiletého projektu. V roce 2014 si takto udělal radost zajištěný podnikatel Danny Wegman sedící v čele společnosti Wegmans Food Markets Inc. Šéf supermarketů za vůz zaplatil odhadem 1,5 až 2 miliony britských liber (47 až 62 milionů Kč).

6. Ferrari P540 Superfast Aperta        

V pořadí druhý výtvor SP představený v roce 2008. Zlatý dvoumístný poklad má otevřenou kabinu, pod níž před deštěm chrání skládací plátno. Chybějící konstrukci střechy nahrazují pevnostní pláty v podvozku, který dodatečně přidává dvacetikilovou zátěž proti standardní verzi 599 GTB, jež sloužila jako vzor či zdroj většiny komponentů. Superfast Aperta patří synovi vynálezce kabelové televize, potomek Edward Walson se zakoukal do předlohy své budoucí chlouby.

7. Ferrari SP FFX

Kýčovité SP FFX očekávaně zamířilo na východ, kam kontrastní bílo-černo-červená karoserie zapadne mezi pestrobarevné zvyklosti. Výrobce zakázkového Ferrari změnil vzhled FF, nejvíce změn je patrných na prodloužené zádi japonské objednávky. Z původně praktické koncepce zůstalo klasické kupé místy připomínající Californii.

8. Ferrari SP Arya

Indický boháč Cheerag Arya může uspokojovat slabost pro značku Ferrari, do garáže tak přivítal Daytonu, F40, 430 Scuderii, Enzo, 599 GTO a okruhy absolvuje v 599XX. Dostatečná zásoba vozidel argumentující pro schválení speciálního projektu. Arya obdržel z Itálie tucet originálních návrhů, z nichž si mohl vybrat. Náročný fanoušek s nimi nebyl spokojený, proto vybral nejhezčí části všech a nechal složit dílo vlastního jména. Klon 599 GTO má jiné odpružení, výfuk a silnější motor.  

9. Ferrari Superamerica 45

Newyorský realitní gigant Peter Kalikow převzal dokončený stroj na oslavu 45 let od svého prvního nákupu automobilu značky Ferrari. Celoživotní lásku vyvolal model 400 Superamerica z roku 1961. Po více jak čtyřech stoletích nastal čas završit vztah zakázkovým provedením Superamericy 45, která posouvá hranice sériového typu 599 SA Aperta sladěného s detaily 575 Superamerica. Konstruktéři vytvořili vzhled, který v Maranellu nikdy neexistoval, premiérové tvarování se stahovací střechou bylo završeno modrou metalízou Blue Antile.

10. Ferrari 458 MM Speciale

Ferrari Type F142 alias 458 už pět let užívá důchodu po náhradě za novější modelovou sérii 488. Nástupce F430 byl nepochybným hitem v letech 2009–2015, ale méně se ví, že vznikl i jeden jediný kus mimo sériovou produkci. Nenahraditelné stvoření identifikované pod označením Migle Miglia (MM). Bílá konfigurace Bianco Italia s italskou trikolórou a černými A sloupky patří britskému majiteli utajovaných iniciálu. Vylepšené Ferrari 458 Speciale zepředu připomíná Lotus Evora a zezadu možná není od věci spojitost s 488 GTB.

11. Ferrari 612 GTS Pavesi

Divize SP si pohrála také s 612 Scaglietti. Velké GT na přání změnilo například typické tvary předního nárazníku a opět tu máme odnímatelný střešní díl tentokrát z karbonu. Inženýři přidali speciální barvu dvojbarevného stínování šedé a černé, ovšem řidiče bude zřejmě nejvíce těšit nový výfuk pomáhající zvýšenému výkonu vidlicového dvanáctiválce na úroveň 500 atmosférických koní (368 kW) a 600 Nm.

12. Ferrari SP 275 RW Competizione

Další zakázkovou tvorbou pro ctěného zákazníka je kanárkové Ferrari SP 275 RW Competizione. Na prezentaci v USA po dobu konání akce Ferrari Finali Mondiali byl prozrazen mix vlastností žlutého sběratelského artefaktu. Vůbec poprvé byly propojeny série F12 Berlinetta a F12 tdf, výsledkem je extrémní GT s nejvýkonnějším přirozeně nasávaným agregátem V12 hodnoty 574 kW (780 koní) a 705 Nm. Písmena „RW“ v názvu představují iniciály majitele auta, v tomto případě zubního lékaře z Floridy Ricka Workmana. Číslice 275 odkazuje na veterána 275 GTB z produkce 60. let 20. století.

13. P80/C

Výstřední závodní náčiní P80/C je založené na nekompromisním voze 488 GT3. Ohromující supersport vzdává hold úspěšným okruhovým prototypům z minulosti. Vývoj vlastního okruhového speciálu s prvky formule 1 trval čtyři roky, ovšem výsledek stojí za hřích. Pocity stoprocentního propojení techniky a člověka jsou vyhrazeny jen jednomu vlastníkovi z Glastonbury v Connecticutu.