TEST BMW 540i xDrive Touring – Tenhle kombík si nejde nezamilovat
O BMW 540i xDrive Touring se v poslední době docela dost mluví. Rychlý kombík si totiž do své flotily vybrali čeští policisté.
Design, interiér
Policie České republiky chce mít hned 70 kusů - čtyřicítka bude v policejní „livreji“, třicet vozů pak v civilním provedení se skrytým výstražným systém. Bavoráky by měly sloužit zejména na dálničních odděleních. A budou umět měřit rychlost.
I když si o tomto nákupu můžeme myslet svoje (a já si o něm nic moc dobrého nemyslím), po týdnu a stovkách kilometrů s BMW 540i xDrive Touring musím uznat, že čeští policisté dostanou opravdu špičkové stroje.
Příplatky za...
Ale ještě než se vám pokusit přiblížit, proč jsem přesvědčen, že kombíková 540i je takřka k dokonalosti dovedené auto, mám pro vás takovou hru, nebo spíš hádanku. Jestli máte chvilku navíc, klikněte do galerie, hoďte pohled na několik snímků vozu – nezapomeňte na interiér – a tipněte si cenu testovaného kousku. Pak se vraťte k textu.
Máte?
Tak schválně - kdo z vás uhodl, že pětkový kombík v naší specifikaci stojí více než 2,9 milionu korun?
BMW 540i xDrive Touring sice startuje na částce okolo 1,8 milionu, jenže testovaný exemplář dostal příplatky v hodnotě vyšší než milion korun.
Velkou část ukrajují zejména zelený lak Goodwood Green Pearl z nabídky BMW Individual za 149.042 Kč, kožené čalouněné Merino v barevné kombinaci karamel/černá (opět z palety BMW Individual) za 127.348 Kč, M Sportovní paket s různými sportovně-stylovými prvky za 150.384 Kč, elektricky ovládané tažné zařízení za 32.526 Kč), panoramatické střešní okno za 46.072 Kč, laserové světlomety za 54.184 Kč, nezávislé topení za 39.286 Kč a různé balíčky zahrnující moderní elektroniku, asistenty, komfortní prvky a podobně.
V ceníku přitom najdete ještě řadu dalších příplatků, které si do pětky můžete objednat, ale testované auto je postrádalo. Například přední sedadla s masážní funkcí, zábavní systém pro zadní sedadla, audio Bowers & Wilkins, palubní televizi, natáčení zadní nápravy nebo třeba systém Adaptive Drive kombinující aktivní tlumiče s adaptivními stabilizátory. Je toho prostě spousta, za co ještě se dá utrácet.
Ostatní by se měli učit
Musím každopádně uznat, že tahle zelená „specka“ vypadá dobře, tedy alespoň mně se do vkusu trefila dokonale. Zbožňuji tmavě zelenou barvu, v tomto případě ještě navíc doplněnou o interiér, jemuž dominuje kožené čalounění v odstínu karamelové hnědé.
Obrovskou pochvalu si BMW zaslouží za interiér. Nejde jen o to, že vnitřek působí hodnotně na pohled i „na hmat“, že je skvěle zpracovaný a plný kvalitních materiálů, jde o celkový přístup. Pětka samozřejmě nabízí moderní prvky jako digitální přístrojovku, velkou obrazovku infotainmentu (12,3palcovou) nebo head-up displej, necpe je ovšem zbytečně do popředí, nesvěřuje jim hlavní roli. Tady je pořád cítit, že nejdůležitější část auta představuje řidič.
Středový panel je tedy stále natočený k řidiči a najdete na něm řadu fyzických ovladačů pro média a klimatizaci. Teplotu si dokonce nastavujete otočným „kolečkem“, což je stále nejpříjemnější a nejintuitivnější způsob, jaký byl vymyšlen. Vím, že teď řeším maličkost, ale po zkušenostech z aut s minimalistickým řešením ovládání mám z podobných blbinek až nepřiměřeně velkou radost – ony totiž život s vozem vážně usnadňují.
Díky klasickým tlačítkům se v ovládání snadno zorientujete, brzy se vám rozmístění jednotlivých funkcí uloží do paměti, takže po ovladačích budete sahat prakticky poslepu. U tlačítka navíc cítíte, že jste ho opravdu zmáčkli, nemusíte požadovanou změnu ještě kontrolovat zrakem.
BMW také ukázkově řeší práci s infotainmentem. Nabízí sice dotykovou obrazovku (skvěle umístěnou mimochodem), ale k tomu ještě přidává tradiční soustavu tlačítek na středové konzole, které vévodí otočný ovladač iDrive. Obsluha palubního systému je díky tomu mimořádně příjemná. I infotainment samotný se německé automobilce povedl – přestože nabízí spoustu položek, nastavení a funkcí, působí přehledně a logicky. Já osobně jsem rád, že šetří takovými těmi dnes oblíbenými „tabletovými“ animacemi.
Snad jediná záležitost, s níž jsem se v žádném BMW dosud nesžil, je ovládání gesty. Občas si totiž pohyb ruky vykládá jako povel, i když pro mě šlo opravdu jen o pohyb ruky. Ovládání gesty se naštěstí dá vypnout.
Abych to nějak shrnul: vyloženě obdivuji, jak v BMW dokázali sladit nejmodernější výbavu s uživatelsky přívětivým ovládáním. Snad jen digitální přístrojový panel s podivným otáčkoměrem by mohl být lepší, možná by mohl umět víc způsobů zobrazení - podobně jako u konkurence. Ale zase si říkám, proč vlastně. Hlavně, že je hezky čitelný a informace podává jasně a srozumitelně.
Úžasná byla v našem autě také příplatková sedadla s mimořádně rozsáhlými možnostmi nastavení. Neumím si představit člověka, jehož postavě by po chvíli štelování nevyhovovala.
Pětka je uvnitř také docela prostorná, i když k premiantům v segmentu nepatří. Se svými 182 centimetry jsem se „za sebe“ ještě uvelebil pohodlně, ale umím si představit, že když se za sebou „sejdou“ dva vyšší lidé, může ten vzadu už postrádat místo na nohy.
Špatně na tom není ani zavazadlový prostor s objemem 560 litrů. Nechybí v něm háček na tašky, systém posuvných kotvících bodů, místo pod podlahou nebo 12V zásuvka. Šikovná je možnost sklopit zadní opěradla páčkami přímo z kufru. Opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a po složení se zarovnají na úroveň podlahy zavazadelníku. Kombík pak uveze až 1700 litrů.
A pro úplnost připomínám už tradiční a docela praktickou specialitu Touringu v podobě možnosti samostatně otevírat pouze zadní okno namísto celých zadních dveří.
Motor, jízdní vlastnosti
Zážehový ideál
Provedení 540i xDrive představuje nejvýkonnější benzinovou motorizaci pětkového kombíku. Pod kapotou pracuje přeplňovaný třílitrový šestiválec poskytující nejvyšší výkon 245 kW mezi 5500 až 6250 min-1 a maximální točivý moment 450 Nm dostupný mezi 1600 a 4800 otáček.
Od předloňské modernizace řady 5 se stala součástí všech čtyřválcových i šestiválcových motorizací 48V mild-hybridní technologie. Systém pracuje s 48V startér-generátorem, který při uvolnění plynového pedálu a brzdění mění kinetickou energii na elektřinu a následně ji ukládá do 48V baterie. Rekuperovaná energie umí zásobovat 12V palubní elektrický systém a používá se například k napájení osvětlení, ventilace, elektricky ovládaných oken nebo vyhřívaných sedadel.
Podstatnější je ale využití 48V baterie při opětovném napájení startér-generátoru, který ulehčuje práci spalovacímu motoru, umožňuje mu pracovat delší dobu v ideálních otáčkách a šetří palivo. A například při akceleraci tohle řešení dokáže šestiválci pomoci dodatečným „elektrickým“ výkonem až 8 kW. Poznáte to tak, že se po sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu na přístrojovce objeví hláška „e-boost“.
Mild-hybrid umožňuje i jízdu setrvačností, při níž nedochází jen k odpojení spalovacího motoru, ale šestiválec může být zcela vypnut. Současně ale také do vozu přináší „automatický“ stop-start. Jinými slovy, v interiéru už nenajdete tlačítko, jímž byste vypínání šestiválce například při čekání před křižovatkou jednoduše deaktivovali. Pokud vám ale zhasínání motoru vyloženě vadí, můžete se ho zbavit přes sportovní nastavení motoru.
Třílitr potom ovšem nabídne trochu jiné chování. Ve sportovním nastavení je samozřejmě poněkud více napružený a nabízí bezprostřednější odezvu na plyn, jenže také po sundání nohy z pravého pedálu vůz zřetelně brzdí. Jestli tedy rádi jezdíte „setrvačností“ (v níž zase exceluje ekonomický jízdní režim), ale přitom vám vadí zhasínání motoru při skoro každém náznaku zastavení, máte smůlu. Automatický stop-start naštěstí funguje poměrně hladce a šestiválec naskakuje rychle.
Celkově je však tahle řadová šestka naprosto úžasná. Pokud nikam nespěcháte, potěší vás příkladnou kultivovaností a sametově nenuceným projevem. Když ale budete potřebovat hrubou sílu, dokáže okamžitě zabrat. Na plyn motor reaguje velice ochotně a následný zátah vás dokáže velmi důrazně zatlačit do sedačky. Třílitr se navíc příjemně sbírá z nízkých otáček, okolo dvou tisíc už táhne velice přesvědčivě a pak už je to až k omezovači jen lepší a lepší. A navíc přidává docela sympatický zvuk.
Všestranný charakter šestiválce výborně doplňuje osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a hladce, nezmatkuje a především dokáže skvěle pracovat právě s potenciálem motoru.
A spotřeba? Možná budete – stejně jako já – překvapeni. Ve městě jsem jezdil za 9,7 l/100 km, na dálnici za rovných devět na sto a třeba cestu vedoucí přes několik obcí jsem zvládl svižným tempem s průměrem 8,1 l/100 km. Podle mě jde o velice dobrá čísla, zvlášť na 333koňový zážehový šestiválec.
Ale abyste si nemysleli, třílitr se nebojí říct si o více paliva. Sportovní výlet do hor jsem například absolvoval s průměrem 20,3 l/100 km. Po týdenním testu pak palubní počítač ukazoval průměr 10,5 l/100 km.
Všeuměl
Současnou generaci řady 5 jsme měli v testech už několikrát a vždy jsme ji chválili za jízdní vlastnosti. Stejně tomu bude i v případě kombíkové 540i xDrive. Nejvýkonnější zážehový Touring totiž jezdí moc hezky. A hlavně umí snad všechno.
Příplatkový podvozek s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů poskytuje dokonce i na 19palcových kolech (ve specifikaci na konci testu najdete 20palcová kola, na zimu však vůz dostal jiné obutí) se zimními runflat pneumatikami o rozměru 245/40 vpředu a 275/35 vzadu prvotřídní komfort i na horších silnicích. Pocit pohodlí ještě umocňuje příkladné odhlučnění kabiny „ze všech směrů“, tedy nejen z pohledu aerodynamického hluku, ale také od podvozku.
Není to ale tak, že by vás bavorák od silnice úplně izoloval, to ne. V kabině změny kvality povrchu cítíte, poznáte, že jedete po špatné silnici, ale nic z toho vás nebude obtěžovat. Ani na hodně rozbité cestě navíc nic nemlátí, nic nebouchá, kola neodskakují, karoserie se nekývá, ani nehoupá. Kombík tedy současně působí příjemně „utaženým“ dojmem, je stabilní a skvěle ovladatelný.
V zatáčkách pak Touring těží z vlastností, které jsou pro „tradiční“ BMW obvyklé - řadový šestiválec se nachází za přední nápravou, důraz byl kladen na co nejlepší rozložení hmotnosti a i když auto má pohon všech kol, hlavní roli stále hraje zadní náprava.
Kombík díky tomu působí poměrně lehkonoze, ochotně reaguje na pohyby volantu, pohotově mění směr a krásně se stáčí do oblouku. Na zimních pneumatikách sice auto nemůže nabídnout stejnou přilnavost jako na letních gumách, ale i tak na mě ovladatelnost a stabilita udělaly velký dojem.
Pohon všech kol pak zajišťuje dostatek trakce, ale když budete chtít, můžete do určité míry využít dominantní úlohu zadní nápravy a hrát si i s přetáčivostí.
Možná jediná záležitost, kterou bych lehounce vytkl, se týká řízení. Uměl bych si představovat více citu a hlavně strmější převod - tedy naladění podobné tomu, jaké je v současné trojce a čtyřce.
Závěr
Závěr
BMW 540i xDrive Touring je auto, na němž nenajdete mnoho důvodů ke kritice. Za mě dobře vypadá, má naprosto parádní interiér a je i praktické.
Ale hlavně skvěle jezdí. A za všech okolností. Je úžasné na dálnici, jako společník na dovolenou nebo jako parťák na každodenní cestování do zaměstnání nebo po městě. Díky výtečnému řadovému šestiválci umí být rychlé a díky mimořádným jízdním vlastnostem a velice dobré ovladatelnosti si ho užijete i na zakroucených okreskách. A opravdu se u toho pobavíte.
Tohle se vážně povedlo!
Nejlevnější verze modelu | 1.436.500 Kč (BMW 518d Touring) |
Základ s testovaným motorem | 1.792.700 Kč (BMW 540i xDrive Touring) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.792.700 Kč (BMW 540i xDrive Touring) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.923.021 Kč (BMW 540i xDrive Touring) |
Plusy
- Výborná dynamika
- Komfortní podvozek
- Mimořádné jízdní vlastnosti
- Ergonomie ovládání
- Praktický zavazadelník
- Překvapivě slušná spotřeba
Minusy
- Dlouhý seznam příplatků
- Stop-start nelze vypnout
- Vzadu by mohlo být více místa na nohy