Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 640d xDrive Gran Turismo – Jiné, ale skvělé

Stanislav Švarc
Diskuze (89)

V BMW myslí i na zákazníky, kteří sice pokukují po velkém, luxusním bavoráku, ale z nějakého důvodu nechtějí ani sedan, ani kombík, ani SUV nebo snad kupé.

Design, interiér


Německá automobilka je v posledních letech mistrem hledání děr na trhu. A tím pádem i vytvářením nových segmentů. Do jedné takové mezery zapadá i BMW řady 6 Gran Turismo. Jak napovídá název, mělo by jít o bavoráckou variaci na „gétéčko“, tedy typ vozu, pod kterým si možná i vy představujete nějaké elegantní dvoudveřové kupé s dlouhatánskou přední kapotou – třeba něco jako kupé BMW řady 8. Jenže časy se mění.

A tak tu máme Gran Turismo se dvěma páry dveří, fastbackovou zádí a celkově poněkud zavalitým designem. Zapomeňte na štíhlou ladnost, šestkové GT je mohutné auto. Výčet rozměrů, tedy délka 5091 mm, šířka 1902 mm a výška 1538 mm, ale o velikosti neřekne tolik jako srovnání s něčím normálním.

Postavte šestku třeba vedle Volkswagenu Golf nebo Škody Octavia a uvidíte obrovský rozdíl ve všech směrech. Tenhle stroj je prostě dlouhý, široký a na „neSUV“ i poměrně vysoký, navíc má výrazný ponton. Možná i proto na něm vypadají příplatková 20palcová kola poněkud zapadle.

Šestkové Gran Turismo samozřejmě není žhavou novinkou, BMW ho představilo v červnu roku 2017. Názor na jeho vzhled jste si tedy jistě už dávno vytvořili sami a možná ho v průběhu těch měsíců třeba i po osobní zkušenosti nějakým způsobem upravili.

V mých očích 6 GT vypadá lépe než předchozí 5 GT, nepůsobí tak „hrbatě“. Na druhou stranu šestka pořád nepatří mezi vozy, za nimiž bych se na ulici ohlédl. Ale oceňuji, že má ještě relativně rozumné ledvinky – otázka je, jak dlouho to vydrží. Třeba masivní ledviny, u BMW momentálně tak oblíbené, přinese facelift…

Vážně potřebujete kombík?

Štědré rozměry, dlouhý rozvor (3070 mm), mohutná karoserie a záď s velkým víkem kufru dávají tušit, že by bavorácké Gran Turismo mohlo být docela praktické. Začněme odzadu, od zavazadlového prostoru. Základní objem činí 610 litrů, což je dokonce o 40 litrů víc než u pětkového kombíku. Po sklopení zadních opěradel kapacita naroste na 1800 litrů. Slušné.

Ale nejde jen o čísla, kufr s dlouhou ložnou plochou je skvěle přístupný a nabízí několik milých detailů, například výklopné háčky na tašky, úchyty po stranách či docela velký prostor pod podlahou. Ten je dokonce rozdělen na dvě části. Nejvíc mě však fascinuje fakt, že podlážka dostala pneumatickou vzpěru, takže ji nejen lehce zvednete, ale hlavně pak právě díky vzpěře ve zvednuté poloze sama drží, takže vy máte při skládání věcí do spodního úložného prostoru obě ruce volné.

Spousta místa je také uvnitř – i vzadu. A nevadí ani svažující se střecha, nad hlavou je i tak dostatek vzduchu.

BMW 640d xDrive Gran Turismo BMW 640d xDrive Gran Turismo

Pojetí interiéru představuje bavoráckou klasiku orientovanou na řidiče, pro kterou mám tradičně jen slova chvály. Parádní zpracování, skvělé materiály, dotaženost a logika ovládání, to všechno je bez výhrad. Hezky se pracuje také s palubním systémem iDrive, u něhož nejste odkázáni na trefování se prstem do správného místa na dotykovém displeji, BMW se stále drží i fyzických ovladačů. Dotykově to však umí také. A navíc přidává ovládání gesty, které mi ale zatím k srdci nepřirostlo. Nejen v bavorácích.

Samostatný odstavec musím věnovat příplatkovým komfortním sedadlům. I když tedy slovo „sedadla“ tak úplně nevystihuje věc, v níž jsem trávil čas za volantem.

Vpředu jsou spíš křesla, čalouněná měkkou kůží, dokonale pohodlná a nastavitelná v tolika směrech, že si jejich počet snad ani neumíte představit. Přidejte ventilaci, vyhřívání, masážní funkci a vyhřívaný volant a z téhle kombinace vám vyjde prostor, v němž budete rádi trávit čas.

Motor, jízdní vlastnosti


Sametová šestka

To je sice hezké, ale budete v šestce také rádi jezdit?

Dám ruku do ohně za to, že pokud byste se rozhodli utratit peníze (a že jsou to nemalé peníze) za testované provedení 640d xDrive s natáčením kol zadní nápravy a čímsi, čemu BMW říká Executive Drive, tak rozhodně ano.

Už základy jsou položeny správně. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec ukazuje, jak příjemné mohou být moderní diesely. Nabízí totiž úžasnou kombinaci kultivovanosti, nenucenosti a síly.

Když ho nebudete dráždit a necháte všechno, tak jak je, tedy že se spolehnete na normální cestovní režim a práci osmistupňového automatu, prakticky o třílitru nebudete vědět – a to samé platí o převodovce, která řadí skoro nepostřehnutelně, ale přitom pohotově.

BMW 640d xDrive Gran Turismo BMW 640d xDrive Gran Turismo

Šestiválec ale dokáže mnohem víc, třeba když zrovna spěcháte. V takových situacích vás potěší hodně příjemnou dynamikou. K dispozici ostatně máte 235 kW a 680 N.m, což stačí k akceleraci z klidu na stovku za 5,3 sekundy. Zrychlení, kterého ještě před několika lety dosahovala vyloženě sportovní auta, máte v roce 2019 k dispozici ve dvě tuny vážícím vozidle jezdícím na naftu…

Úžasné na tom je, že v podání BMW 640d ta rychlost působí dokonale nenásilně a nenuceně. Výsledkem je, že na dálnici – samozřejmě té německé – můžete jet v pohodě rychlostí okolo 200 km/h a přitom nemáte pocit, že děláte něco nepatřičného nebo nebezpečného. Motor má dokonce ještě dost elánu k další akceleraci a v kabině je obdivuhodné ticho.

Ve „spěchmódu“ skvěle funguje také převodovka, která zbytečně nepřemýšlí a pohotově dělá, co má. Takže prostě jenom šlápnete na plyn a přijde okamžitý, ničím nerušený zátah. Žádné zběsilé podřazovaní nebo váhání s podtočeným motorem, vždycky jen optimálně zvolený převod.

No a když na to přijde, dokáže být vznětový třílitr také úsporný. Po týdenním testu mi palubní počítač ukazoval průměr 8,3 l/100 km, ale cestování mezi městy znamenalo spotřebu okolo sedmi litrů nafty na sto kilometrů.

Na dvě tuny dost dobrý

Standardně se šestka GT dodává se vzduchovým odpružením pouze na zadní nápravě (a samočinným vyrovnáváním světlé výšky), náš exemplář byl však vybaven aktivním řízením s natáčením zadních kol a balíčkem, který v ceníku najdete pod zvláštním jménem Executive Drive.

Stojí 105.690 Kč a zahrnuje adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách a aktivní stabilizátory, které mají za úkol potlačovat náklony karoserie. Nedokážu bohužel říct, jak moc aktivní stabilizátory pomáhají, šestku bez nich jsem zatím neřídil, ale vím, že auto jako celek funguje parádně.

V zatáčkách totiž 640d rozhodně nepůsobí jako více než pět metrů dlouhé a přes dvě tuny vážící obr, naopak, chová se až neuvěřitelně obratně. A i v tomto případě šestka ohromí svou nenucenosti. Prostě si jen sekáte oblouky a nemáte u toho pocit, že byste museli dělat něco víc než točit volantem.

BMW 640d xDrive Gran Turismo BMW 640d xDrive Gran Turismo

Jedinou výhradu, ale možná takovou trochu z donucení, mám k neschopnosti filtrovat některé druhy nerovností, typicky výrazné příčné prahy. Jenže to je vlastnost typická snad pro všechny vzduchové podvozky, která se projevuje ránou od kol. V případě BMW jde jen o lehké drcnutí, které má tu smůlu, že vynikne při velice tiché a komfortní práci podvozku i pohonného ústrojí.

Jinak je skoro až zarážející, jak dobře dokázalo BMW zkombinovat vzduch, obří kola a runflat pneumatiky s nízkým profilem.

Závěr


Závěr

I když se na pohled může zdát, že šestkové Gran Turismo je vedle povedené řady 5 vlastně zbytečným modelem, které si BMW vymyslelo jen proto, aby ucpalo domnělou díru na trhu, ukázalo se, že smysl dává. Jen k němu nelze přistupovat vyloženě racionálně.

Jasně, šestka je praktická, pohodlná a prostorná, což jsou objektivní a „rozumové“ parametry, ale to samé lze říct i o pětkovém kombíku, který je navíc o nějakých 100 tisíc korun levnější.

Řadu 6 GT tak budou kupovat lidé, kterým se prostě líbí, že je jiná.

A důležité je, že v BMW nespoléhají právě jen na onu jinakost, ale že šestku postavili tak, že jako auto funguje výborně. Není to jen pozlátko, ale skutečný bavorák.

Tedy minimálně v testované verzi, která stojí skoro 2,8 milionu. Ano, náš vůz byl skutečně vybaven příplatky za víc než 800 tisíc korun. Základní 640d xDrive stojí 1.957.800 Kč.

Základ s testovaným motorem 1.957.800 Kč (BMW 640d xDrive AT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.957.800 Kč (BMW 640d xDrive AT)
Testovaný vůz s výbavou 2.790.870 Kč (BMW 640d xDrive AT)
Nejlevnější verze modelu 1.597.700 Kč (BMW 620d AT)

Plusy

  • Výkonný a poměrně úsporný diesel
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalitní a prostorný interiér

Minusy

  • S dvacetipalcovými koly občasné rázy na nerovnostech
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (89)

Doporučujeme

BMW 640d xDrive Gran Turismo
Cena základní sestavy 1 957 800 Kč
Výbava základní sestavy Osmnáctipalcová litá kola, kožené čalounění, přední a zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat, LED mlhovky, dešťový senzor, automatická klimatizace, elektrické ovládání pátých dveří, navigace, palubní počítač, asistent dálkových světel, navigační systém Professional, CD přehrávač, nemetalický lak Alpine White Kč
Cena testované sestavy 2 790 870 Kč
Výbava testované sestavy vyhřívání volantu (+7306 Kč), aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy (+33.878 Kč), Executive Drive zahrnující adaptivní stabilizátory a adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách (+105.690 Kč), M Sportovní paket zahrnující například sportovní brzdy, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, přístrojovou desku čalouněnou umělou kůží, sportovní kožený volant aj. (+147.680 Kč), 20" kola z lehké slitiny (+29.796 Kč), panoramatické elektricky ovládané skleněné střešní okno (+46.072 Kč), protisluneční ochrana oken (+12.194 Kč), nastavení sklonu opěradel zadních sedadel (+14.638 Kč), přídavná 12V zásuvka (+546 Kč), paket ConnectedDrive (+11.934 Kč), paket First Class zahrnující exkluzivní kůži Nappa, funkci plynulého dovírání dveří, ventilaci předních sedadel, vyhřívání předních a zadních sedadel, 4zónovou automatickou klimatizaci, masážní funkci pro přední sedadla (+134.784 Kč), paket Business Class obsahující komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná přední sedadla včetně paměti pro sedadlo řidiče, elektricky nastavitelné bederní opěrky pro řidiče i spolujezdce, vyhřívání předních sedadel, ambientní osvětlení (+61.906 Kč), Paket Innovation zahrnující BMW Display Key, parkovací asistent Plus, head-up displej, ovládání gesty (+62.556 Kč), Paket Safety obsahující adaptivní LED světlomety, aktivní ochranu a Driving Assistant (+58.682 Kč), Driving Assistant Plus (+52.884 Kč), Driving Assistant Plus zahrnující kamerový systém, upozornění na nebezpečný odstup od vozidla vpředu s brzdnou funkcí, varování před opuštěním jízdního pruhu, radarový systém, hlídaní mrtvých úhlů, systém prevence před nárazem zezadu, částečně automatické řízení, aktivní systém pro udržování rychlosti aj. (+52.884 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.9 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1800
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 625
Rozměr pneu: 245/40 R20
BMW 640d xDrive Gran Turismo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5091
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1538
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1615
f) rozchod vzadu (mm): 1649
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
9. 12. 2019 20:16
Re: Naftový šestiválec je výkladní skříň spalovacíc
díky, ty rozdíly jsou naprosto hrozivé, 530i absolutně nestíhá 530d...
napadá mě jen jedna otázka: Pájo jel jsi s tou motorizací vůbec někdy?
9. 12. 2019 20:12
Re: Naftový šestiválec je výkladní skříň spalovacíc
hahaha Pájo četl jsi příspěvek kolegy výše? v pružném zrychlení rozdíly cca 0,1 se*** a u větších rychlostí je íčko lepší:)
8. 12. 2019 10:14
plevel
Trošku plevel ne tady nemyslis :D
7. 12. 2019 17:43
Re: Naftový šestiválec je výkladní skříň spalovacíc
Este par cisiel ktore ukazuju ako "zle" je na tom 530ix v porovnani s 530dx

Overtaking factors
The times show how fast a car accelerates using the optimal gear or gears, in typical overtaking situations. It is an overtaking with gear reduction or kick-down, the best possible times. Not including the transmission reaction time.

BMW 530ix G31 Touring: (https://www.automobile-catalog.com/…ive_touring.html)
60-100 km/h through gears (sec):3.6
80-120 km/h through gears (sec):4.6
100-180 km/h through gears (sec):15.5

BMW 530dx G31 Touring (https://www.automobile-catalog.com/…ive_touring.html)
60-100 km/h through gears (sec):3.5
80-120 km/h through gears (sec):4.5
100-180 km/h through gears (sec):15.3

pre porovnanie aj starsi F11 model...
BMW 530dx F11 po fcl Touring: (https://www.automobile-catalog.com/…ive_touring.html)
60-100 km/h through gears (sec):3.9
80-120 km/h through gears (sec):5
100-180 km/h through gears (sec):17.3
7. 12. 2019 10:07
Re: Naftový šestiválec je výkladní skříň spalovacíc
Pájo, ty to vidíš svojí optikou. Kupec 550d řekne, že 530d vůbec nejede. Já vidím co vidím, čtu co čtu, jak můžeš říct, že 530i trpí nedostatkem výkonu, když i papírově je třeba jen o 10% horší?