TEST BMW M5 Competition – Ladění dokonalého
Už je to více než rok, co jsme se na supersedanu BMW M5 pokoušeli najít nějakou větší chybku. Marně. Teď přijel znovu, jen s peprnější technikou a lakem z Maranella.
Design, interiér
Loňský test BMW M5 určitě ještě máte v živé paměti. Auto s nenápadným šedým lakem zdárně maskovalo, že má pod kapotou šest stovek koní, na stovce je za tři a půl sekundy a se svou dynamikou a maximální rychlostí 305 km/h si může potykat i s leckterými supersporty. Kromě precizního sportovního náčiní šlo ale rovněž o vůz, který se dal jako mávnutím kouzelného proutku proměnit na pohodlný rodinný přepravník pro každý den. Není tedy divu, že na jeho přítomnost v redakční garáži jsme se po více než roce hodně těšili.
Pár věcí jinak
Ale nenechte se zmást, rozhodně nejde o test stejného auta. Tentokrát k nám totiž přijelo BMW M5 Competition, tedy verze vybavená jedním tučným a zároveň hodně atraktivním příplatkem. Za 243.880 Kč dostanete kromě několika koníků navíc (o nich se pobavíme později) sportovní podvozek snížený o 7 milimetrů a speciální dvacetipalcová „emková“ kola. Všimnout si můžete i černých lesklých detailů exteriéru, původ odhalují rovněž označení M5 Competition na zádi a velurových koberečcích.
Aby toho nebylo málo, přijíždí tahle vyladěná „empětka“ ještě v krásném červeném laku Rosso Corsa z balíčku BMW Individual. Italský název naznačuje, že tuhle barvu můžete znát i z jiných aut, samozřejmě těch se vzpínajícím se koněm ve znaku. Na tuhle barvičku si připravte 149.042 Kč, což z ní dělá třetí nejdražší příplatek. Tím druhým jsou ještě M karbon-keramické brzdy za 238.472 Kč. A pokud s autem nechcete vymetat jen české okresky, určitě přijde vhod i M Driver’s paket za 66.378 Kč, který vám odemkne maximální povolenou rychlost 305 km/h (standardně 250 km/h).
Jestli byl šedý exemplář určen pro milovníky sportovního svezení s introvertní povahou, tenhle kousek je přesným opakem. Výrazný lak, kontrastní karbonová střecha, velká černá kola a černé ledvinky tvoří atraktivní mix, ze kterého se na cestách stává pojízdný lapač pohledů. Dvě dvojité koncovky výfuku už jsou jen pomyslnou třešničkou na dortu, kterého se ne a ne přejíst. M5 nedává sportovní ambice najevo tolik jako nejnovější RS 7 Sportback, ale možná právě v tom je její kouzlo.
Jako v bavlnce
Pracoviště řidiče nijak nevystupuje ze standardů nastolených klasickou „pětkou“. Kabina kombinuje tmavou přístrojovou desku se sametovými sedačkami a výplněmi dveří. Sezení je tu opravdu pohodlné a možnosti elektronického nastavení sedačky snad nekonečné. Volant krásně padne do ruky, takže ideální řidičská pozice je otázkou několika málo vteřin.
Digitální 12,3“ přístrojový štít namísto analogových budíků je samozřejmostí, stejně jako 10,25palcová obrazovka multimediálního systému. Řada 5 má ještě budíky s pravidelně kulatým tvarem a přehlednější grafikou, než jakou dnes najdeme třeba v řadě 3. Kvalitě obrazu, svižnosti systému a celkové přehlednosti nemáme co vytknout. Chvála na adresu otočného ovladače iDrive je sice dokola omílaná, ale zasloužená, tohle řešení prostě nemá chybu. Od klasických „pětek“ se plnotučná „emka“ odlišuje kromě červeného tlačítka pro startování ještě dvěma tlačítky navíc. Mají rovněž červenou barvu a označení M1 a M2, pod která si můžete uložit konfiguraci auta dle vlastní libosti. Jednoduchým dvojstiskem můžete ze standardního setu udělat zadokolku (jo, pohon 4x4 lze skutečně plně deaktivovat), připravenou okamžitě reagovat na sešlápnutí plynového pedálu. Kromě nastavení motoru se mění rovněž tuhost podvozku, řízení, převodovka, stabilizace, režim čtyřkolky a dokonce i grafika head-up displeje. Připočtěme ještě tlačítko pro změnu mapy řazení a zavření klapky výfuku a dostáváte nespočet kombinací, z nichž si musí vybrat každý.
Vpředu mám kolem sebe dostatek místa, jestli vám tu může něco vadit, tak snad jen robustní středová konzola. Sám za sebe se s výškou 176 cm posadím a nad hlavou i před koleny mi zůstává ještě několikacentimetrová rezerva. Pravdou ale je, že kolega s výškou přes 190 cm si už stěžoval na omezený prostor pro nohy - ne před koleny, ale pro chodidla. Všechna ta jejich elektronika se holt musí někam vejít.
Motor, jízdní vlastnosti
Ještě víc
Základem pohonného ústrojí je - stejně jako v případě standardní M5, 4,4litrový osmiválec s technologií M TwinPower Turbo. Verze Competition ale dostává pozměněnou řídící jednotku, jejíž ladění přineslo výkon 460 kW (o 19 kW více než M5) a shodnou hodnotu točivého momentu 750 newtonmetrů - ty jsou řidiči k dispozici v širokém pásmu od 1800 do 5800 otáček. M5 Competition umí stovku za 3,3 sekundy (o tři desetinky svižnější než M5) a dvojnásobného tempa dosáhne za 10,8 sekundy. Pod plným plynem může pokračovat až na „odemknutých“ 305 km/h.
Pohonná jednotka dostává v této verzi specifické uložení motoru, jmenovitě upravené silentbloky a zvýšenou pevnost. Nepřekvapí, že se páruje výhradně s osmistupňovou samočinnou převodovkou M Steptronic. Jde o ústrojí s hydrodynamickým měničem, které nabízí tři různé režimy fungování - pro hospodárnou, sportovní a ultra dynamickou jízdu. Nechybí speciálně navržený separátní chladič oleje, jenž udržuje převodovku na požadované provozní teplotě i při ostré jízdě na závodním okruhu. To všechno v kombinaci se čtyřkolkou M xDrive, která v „emkových“ vozech zpočátku působila jako rudý hadr na býka. Tahle čtyřkolka je ale trochu jiná než klasická řešení, jak už víme ze standardní M5. Nabízí trojici různých režimů, z nichž jeden je regulérní zadokolka.
Ultravšeuměl
Na standardní M5 se nám líbilo, že skvěle fungovala snad ve všech možných scénářích. Mohla být pohodlným rodinným přepravníkem, který ráno odveze děti do školy, aby se vzápětí proměnila ve svižného společníka na německém autobahnu či neúnavnou okruhovou hračku. Verze Competition má sice ještě peprnější naladění, více výkonu a tužší charakter, dobrou zprávou ale je, že výše popsané klady této variantě zůstávají.
Proberete-li se nastavením všeho možného a navolíte co nejkomfortnější set, dostáváte do rukou vskutku pohodlné náčiní. Pokud neprošlápnete plynový pedál až k podlaze, ani nemáte šanci poznat, že tu někde kolem vás pobíhá přes šest stovek rozdováděných koní. Motor si jen tak příjemně vrní, automat s hydrodynamickým měničem uvádí auto v pohyb sametově hladce a pohon všech kol přináší maximální jistotu, když počasí náhodou nepřeje. S takovou můžete vyrazit vstříc okreskám a počítat s apetitem okolo deseti litrů. Naladění podvozku s dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou nápravou vzadu je sice tužší (pružiny o rovných 10 %), ale pořád snesitelné i při městském popojíždění.
Přejíždíte hranice, najíždíte na německou dálnici, vaše tempo se blíží k 200 km/h a vy nepociťujete, že by šel jízdní komfort výrazně dolů. Kromě vyšší spotřeby si všímáte jen většího aerodynamického svistu, který je ale zanedbatelný. Pocitově je M5 (Competition) na dlouhé cesty pohodlnějším kočárem, než čtyřdveřové kupé od AMG, u něhož jsme si stěžovali na svist kolem oken i valivý hluk od kol.
Každodenní rutinní povinnosti bychom tedy měli. Teď máte konečně chvilku pro sebe. Jenže na autodrom v Mostě nemůžete, protože tu Machi právě točí rychlé kolečko. Spokojíte se tedy s okreskami, kde se o slovo poprvé hlásí dvojice magických červených tlačítek. Volím ostřejší režim a všechno, opravdu všechno je jinak. Jemný osmiválec se najednou mění na syrovou strojovnu, která netrpělivě čeká na byť jen lehounké polechtání plynového pedálu. To vše za doprovodu hrubé akustiky burácejícího výfuku.
Akcelerace z místa je opojná, ručička otáčkoměru s chutí cestuje až do nejvyšších pater, výkon brzdové soustavy v zatáčkách rovněž nemá chybu. Svištíte jimi jedna radost, v tužším řízení máte absolutní jistotu a auto se nikterak nenaklání, stopu na dvacetipalcových kolech drží jako přibité. Vůbec nemusíte mít obavy z toho, že by se na jízdních vlastnostech nějak negativně projevovala téměř dvoutunová hmotnost. To si spíš při některých průjezdech postesknete nad celkovými rozměry auta, které se sice do klikatých úseků skládá hravě, na úsecích s úzkými silničkami ale stejně raději zvolníte, protože „empětka“ je tady už moc velká. Tohle si musíte uvědomit včas, protože rychlost na palubě tu vnímáte zcela jinak. Jízda na limitu by totiž přišla až v tempu, jehož hodnotu považuje legislativa za sprostotu.
Na okreskách si rovněž vystačíte s prostředním naladěním čtyřkolky, tedy variantou 4WD Sport. Ta přináší jakýsi kompromis sportovního svezení. Jistotu v celkové jízdě neztrácíte, na výjezdu z pomalých zatáček si ale můžete užít trochu té zdravé přetáčivosti. Že vám to nestačí? No tak sáhněte po variantě „na vlastní nebezpečí“. Ta má zcela deaktivovanou stabilizaci a kompletní balík výkonu posílá jen a pouze na zadní kola. Na rozdíl od zmiňovaného díla AMG tu lze toto nastavení uložit pod jedno z tlačítek a klidně jej měnit za jízdy.
Takové svezení už si ale vyžádá výrazně vyšší apetit. Průměrná spotřeba někde okolo 17 litrů ale bude majitele trápit méně než nádrž, do které se vejde „jen“ 68 litrů, kvůli níž bude muset u benzínky zastavovat častěji. To je ale jen maličká piha na kráse.
Závěr
Závěr
BMW M5 je vskutku povedené auto a verze Competition to podepisuje černé na bílém. Můžete si položit otázku, zdali má tento příplatek za pár koní a nějaké drobnosti smysl. Pohled do ceníku ale ukazuje, že v celkové ceně se ten necelý čtvrtmilion docela snadno ztratí. Vždyť testovaná verze včetně krásného laku a karbon-keramických brzd přijde na 4.170.284 Kč, což je ještě o pár desítek tisíc méně než stála „naše“ standardní M5. Výhodnost balíčku tedy záleží spíše na osobních preferencích.
Ať už ale sáhnete po jedné či druhé verzi, můžete se spolehnout na skvělé jízdní vlastnosti za všech okolností. „Empětka“ sice není z levného kraje, ale snoubí to nejlepší ze dvou tak rozdílných světů, že se to zdá skoro nemožné. Kde jinde dostanete vůz s rodinnými předpoklady a slušným zavazadelníkem, který o víkendu vypráská nejeden supersport na závodní dráze? Tam, stejně jako na okresce či dálnici, je M5 Competition jako doma. Je jen na vás, jestli zvolíte klidnou a pohodovou jízdu, nebo si budete vlastnosti skvělého osmiválce užívat plnými doušky za doprovodu hromobití od výfuku. Tohle auto zvládne všechno!
Nejlevnější verze modelu | 3.175.900 Kč (M5/441 kW) |
Základ s testovaným motorem | 3.175.900 Kč (M5/441 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 3.175.900 Kč (M5/441 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.170.284 Kč (M5 Competition/460 kW) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Skvělé jízdní vlastnosti za všech okolností
- Široké možnosti využitelnosti
- Vypínatelná čtyřkolka
- Kvalitní a vzdušný interiér
Minusy
- Menší palivová nádrž