TEST Ford Focus Active X 1.0 EcoBoost mHEV – Skvělé auto, ale co ten motor?
Modernizovaný Ford Focus kombi ve verzi Active X nabízí komfortní a jistý podvozek, dostatek prostoru, praktičnost i styl. Trochu mu však chybí zajímavější motorizace.
Design, interiér
Ford Focus čtvrté generace, poprvé představený na jaře roku 2018, se v loňském roce dočkal poměrně výrazné modernizace, která se nevyhnula ani praktičtější karosářské verzi kombi - jedné ze stálic segmentu kompaktních kombíků. Modernizace sice zachovala původní stupně výbav, pořádně ale zamávala se vzhledem vozu, rozšířila jeho technologické schopnosti a změnám se nevyhnula ani kabina. Vezměme to ale pěkně postupně.
Jak jsme psali již po premiéře faceliftu, modernizovaný focus poznáte vcelku snadno. Stačí se podívat na upravenou příď, která dostala lehce pozměněnou kapotu, světla standardně osazená LED technologií, upravenou mřížku chladiče a přepracovaný nárazník. Jednou z nejvýraznějších změn je ale přesunutí loga modrého oválu z horní hrany nárazníku právě do mřížky chladiče.

My jsme do testu dostali Ford Focus kombi v dobrodružně laděné verzi Active X, jejíž design se odlišuje mnoha drobnostmi. Začít můžeme už samotnou mřížkou chladiče, která má vertikální lamely. Unikátní je také přední nárazník s menšími nasávacími otvory na bocích a chromovanou linkou uprostřed naznačující ochranu podvozku. Standardní LED světlomety pak nahradily Dynamické LED Matrix světlomety (+29.900 Kč), které prozrazují jejich výrazné moduly v decentním rámečku LED denního svícení. Kromě stínování okolního provozu, které zvládají plynule a efektivně, jsou světla schopna přizpůsobit svou charakteristiku také rychlosti a počasí, kdy zvládnou suplovat mlhovky.
Při pohledu z profilu vyniká nelakované plastové lemování karoserie, inspirované světem SUV a crossoverů. Výsuvné chrániče hran dveří jsou však součástí paketu Sada City (+6.500 Kč), který navíc přidává i aktivní parkovací asistent a zadní parkovací kameru s panoramatickým obrazem. Na bocích vidíme loga Active, naopak chromování je z profilu vidět minimum. Standardní 17“ litá kola nahradila litá kola s průměrem 18 palců (+22.100 Kč), obutá do pneumatik s rozumným rozměrem 215/50 R18. Barva modrá Metallic vyjde na 14.900 Kč, pokud byste zatoužili po speciální (výraznější) modré barvě Desert Island, cena se posouvá na 20.900 Kč.
Při pohledu na záď vidíme opět modernější světla, standardně osazená LED diodami, a modernizovaný zadní nárazník, který podobně jako přední nárazník a prahy sází na kombinaci černého plastu a stříbrného dekoru. Výbava Active je navíc standardně vybavena dvojitou koncovkou výfuku.
Modernizace vozu tedy celkově prospěla, sluší se nicméně dodat, že specialitou verze Active X je i upravený podvozek, jehož světlá výška povyrostla ve srovnání se standardem o 29 milimetrů (oproti verzi ST-Line dokonce o 38 mm).
Tlačítka tu chybí…
V interiéru je největší změnou nová obrazovka infotainmentu, která narostla na 13,2 palce. Kromě větší úhlopříčky ale nabízí také nové technologie. Infotainment pracuje se systémem SYNC 4, nabízejícím cloudovou navigaci, hlasové ovládání nebo bezdrátovou konektivitu Android Auto a Apple CarPlay. Systém má moderní grafiku, jemné rozlišení a běží hezky svižně.
Trochu ale zamrzí, že s modernizací došlo k výrazné redukci klasických fyzických tlačítek. Ovládání ventilace se přesunulo do infotainmentu, ke cti automobilky se nicméně sluší dodat, že je stále na očích a není třeba ho lovit v menu. Rychlá úprava teploty poslepu je však už minulostí. Stejně tak zmizel i panel rychlého ovládání multimédií. Tlačítko pro ovládání hlasitosti, společně s tlačítkem stop/start, voličem jízdních režimů a pár dalšími tlačítky, se přesunulo do míst, kde byl původně panel ventilace.
Ergonomie, kterou jsem si u testu focusu před modernizací nemohl vynachválit, tak lehce utrpěla. Při pohledu na současné trendy ale Fordu asi nelze moc vyčítat. Řešení modrého oválu přitom ve srovnání s konkurencí působí celkem povedeně a především funkčně. Kabina jako taková je navíc stále velmi příjemným místem k trávení času na dlouhých cestách.
Volant má příjemně silný věnec, široký rozsah nastavení a šikovně rozmístěná tlačítka, na která si řidič snadno zvykne. Povedený je také digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, ve standardu již od druhé výbavy Titanium X, který u testovaného vozu doplňoval volitelný head-up displej (+11.000 Kč). Je snad jen trochu škoda, že informace promítá stále na sklíčko, zatímco někteří konkurenti zvládají promítání přímo na čelní sklo. Třešničkou na dortu je pak čalounění černým prémiovým vinylem Sensico s šedým kontrastním prošíváním, který zdobí i palubní desku. Připlácí se za něj ovšem nemalých 42.000 Kč.
Po stránce prostornosti ale není focusu co vyčítat. Pohodlné sedadlo řidiče nabízí bohaté možnosti nastavení, takže hledání ideální pozice zabere jen chvíli. Navíc mu ani ve standardu nechybí slušné boční vedení. O prostornosti v druhé řadě sedadel pak netřeba dlouze diskutovat – při mých 182 centimetrech jsem měl místa před koleny i nad hlavou víc než dost. Zavazadelník nabízí základní objem 550 litrů po roletku (s minirezervou/+1500 Kč a subwoorefem v rámci sady Audio 70/+9.300 Kč), po sklopení zadních opěráků (dělených v poměru 60:40 a vybavených i praktickým tunelem) pak vzniká téměř rovná ložná plocha a objem až 1620 litrů po střechu.
Za zmínku stojí i chytré dvojité dno zavazadelníku, které je vybaveno několika panty. Zavazadelník je tak možné snadno rozdělit na dvě části, přičemž v zadní je praktická gumová vanička, připravená pro převoz mokrého/špinavého nákladu. Tím však chytrá řešení nekončí. Zadní opěradla je možné sklápět přímo z prostoru kufru, zadní roletka je pro snazší odstranění vybavena praktickým poutkem a navíc dostal testovaný vůz i elektricky výklopné tažné zařízení (+27.500 Kč) a funkci stabilizace jízdy s přívěsem.
Focus navíc v rámci modernizace obdržel i několik nových technologických asistentů, včetně hlídání mrtvého úhlu s navrácením do jízdního pruhu. Systém lze přitom nastavit tak, aby počítal i s délkou přívěsu, což může výrazně usnadnit život. Tento systém, společně s adaptivním tempomatem rychlosti s inteligentním asistentem a dalšími vymoženostmi, je však ukryt v paketu asistentů Sada Assist (+17.500 Kč).
Motor, jízdní vlastnosti
Stačí, ale…
Modernizovaný Ford Focus, pokud nepočítáme ostrou verzi ST, je v současnosti dostupný pouze s jedním vznětovým motorem a dvěma zážehovými motorizacemi. Oba benzinové motory přitom nabídnou pouze tři válce a objem jednoho litru. Výkon ovšem sahá od 92 kW až po 114 kW (v kombinaci s 48V mild-hybridem). V nabídce je navíc jak šestistupňový manuál, tak sedmistupňová dvouspojková převodovka Powershift.
My jsme do testu dostali vrcholný litrový tříválec 1.0 EcoBoost mHEV, který nabízí nejvyšší výkon 114 kW při 6000 min-1 a nejvyšší točivý moment od 190 do 240 Nm. Jak je to možné? Ve standardním jízdním režimu nabízí vůz nejvyšší točivý moment 190 Nm v rozmezí 1900 až 5500 min-1. Pokud je to ovšem potřeba, dokáže vůz díky funkci overboost nabídnout krátkodobě nejvyšší točivý moment až 220 Nm při 3000 min-1. Protože je ale vrcholná litrová modernizace vždy spojena s 48V mild-hybridním systémem, dokáže v režimu Sport s podporou startér-generátoru nabídnout krátkodobě dokonce až 240 Nm při 2500 min-1.
Litrový tříválec v kombíku s provozní hmotností 1451 kilogramů sice na první pohled nevyvolává moc důvěry, pravdou však je, že umí s autem celkem slušně zacvičit. Na stovku ho vyžene za 8,6 sekundy a po německé dálnici byste měli zvládnout tempo přes 200 km/h. Zní to vcelku hezky, jaká je ale praxe?
Hned na úvod se sluší přiznat, že litrový tříválec nemá zrovna oslnivý projev. Zejména v nižším pásmu otáček má motor hrubší chod a místy se neubrání vibracím, ve středním pásmu se však projevuje vcelku kultivovaně. Jadrnější projev tříválce ve vyšších otáčkách může evokovat sportovnější projev, přinejmenším ale není nijak obtěžující. Na dálnici se navíc žádného nepříjemného hluku bát nemusíte, při 130 km/h točí motor v kombinaci s automatem necelé 3 tisíce otáček. Přesto jsem se osobně nemohl zbavit dojmu, že motor ani zdaleka nedosahuje kultivovanosti tříválcové patnáctistovky (134 kW), kterou jsem si při testu focusu před modernizací naprosto zamiloval. Jaká škoda, že tenhle motor z nabídky vypadl.
Navzdory svéráznému projevu je však potřeba dodat, že chuť do života litrovému tříválci nechybí. Z nízkých otáček se sbírá s chutí, na okreskách se s ním nebudete bát předjíždět a ani na dálnicích nevykazoval žádnou dýchavičnost. Pravdou však je, že jsem nejčastěji cestoval pouze ve dvou a s minimální zátěží. Sedmistupňový dvouspojkový automat odvádí svou práci plynule a bez větších zaváhání, trošku ale zamrzí, že postrádá manuální režim. Pádla pod volantem jsou pak dostupná pouze pro výbavu ST-Line.
Jistý a odvážný
Absence manuálního režimu řazení je přitom opravdu tristní. Výbava Active X sice cílí spíše na dobrodružně a aktivně smýšlející zákazníky, navzdory odvážnému vzhledu a lehce přifouknuté světlé výšce však podvozek stále odvádí naprosto fantastickou práci. Karoserie se příliš nenaklání, auto se ochotně vrhá do zatáček a vyloženě motivuje k jejich ostřejšímu zdolávání. Sportovní zážitek navíc podtrhuje tradičně skvělé řízení, které je příjemně strmé a má i náznak komunikativnosti.
Svižné jízdy se přitom nemusíte bát ani na horších silnicích. Podvozek není zbytečně uskákaný ani nijak extrémně houpavý. Jako řidič o nedokonalostech asfaltu sice víte, podvozek ale nemlátí a kola neodskakují. Focus tak působí klidně a předvídatelně, čímž dodává řidiči ještě víc odvahy.
Při sjezdu ze zpevněné cesty je ale potřeba brát na vědomí, že světlá výška 163/149 mm (nenaloženého/naloženého vozu) není žádný zázrak. Navíc při rozvoru 2700 mm. Focus Active X navíc oproti některým konkurentům sází pouze na pohon předních kol, jejichž trakci se snaží zlepšovat alespoň speciální jízdní režimy Kluzký povrch a Nezpevněná cesta (výhradně pro Active X). Osobně jsem ale častěji přepínal spíše na režim Sport, který díky mild-hybridní asistenci pomáhá motoru v nižších otáčkách a nutí převodovku řadit později. Přesto by s manuálem jistě byla větší sranda.
A jaká byla spotřeba? Při běžném cestovním tempu a trase střídající město a okresky zhruba 50:50 jsem se nejčastěji pohyboval okolo 6,6 l/100 km. Svižnější tempo, včetně zavítání na dálnici, pak obvykle znamenalo spotřebu do 8 l/100 km. Ve výsledku tak motor dokáže nabídnout jak sportovnost, tak celkem rozumné provozní náklady.
Závěr
Závěr
Ford Focus kombi je i po modernizaci jedním z aut, které vás bude bavit řídit. Má skvěle odladěný podvozek, hezky nastavené řízení a navíc je to vcelku pohledný i praktický stroj. A to jak po stránce vnitřního prostoru, tak i lehce zvýšeného podvozku. Osobně bych sice v nabídce opět uvítal výkonnější motor s kultivovanějším projevem, tím však nechci říct, že by výkonnější litrový EcoBoost nestačil. Umí nabídnout slušnou dynamiku i solidní spotřebu, jen ten projev není oslnivý. Místo sedmistupňového automatu bych se navíc klidně smířil s šestistupňovým manuálem, který by z fleku ušetřil 60.000 Kč. A tím se dostáváme k samotné otázce ceny.
Ford Focus kombi sice pořídíte od 569.900 Kč, ovšem s nejslabším litrovým tříválcem EcoBoost o výkonu 92 kW (bez mild-hybridu) a v základní výbavě Titanium. Výkonnější motorizace 1.0 EcoBoost mHEV o výkonu 114 kW začíná s šestistupňovým manuálem od 613.900 Kč, testovaná specifikace s automatem a výbavou Active X už od 695.900 Kč (bavíme se přitom o stávajících akčních cenách, jinak by základ startoval od 820.900 Kč). K tomu přičtěte nějakou tu volitelnou výbavu a rázem jsme na ceně bezmála 900.000 korun. Není to málo, přesto si troufám říct, že svým podáním radosti z jízdy je Ford Focus kombi stále vcelku výjimečným hráčem na trhu.
Na závěr pak ještě jedna pozitivní informace pro zájemce o Ford Focus. Kvůli problémům ve výrobě a s objednávkami muselo české zastoupení dočasně stáhnout konfigurátor, o čemž jsme psali zhruba v polovině léta. Nyní je však konfigurátor modelu Ford Focus opět funkční.
Nejlevnější verze modelu | 569.900 Kč (1.0 EcoBoost, 92 kW 6st. Man, Titanium) |
Základ s testovaným motorem | 613.900 Kč (1.0 EcoBoost, 114 kW 6st. Man, Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 695.900 Kč (1.0 EcoBoost, 114 kW 7st. Powershift, Active X) |
Testovaný vůz s výbavou | 878.100 Kč (1.0 EcoBoost, 114 kW 7st. Powershift, Active X) |
Plusy
- Moderní vzhled
- Naladění podvozku
- Prostornost kabiny
- Radost z řízení
- Příjemná spotřeba
- Kvalitní světlomety
- Příjemná ergonomie kabiny
Minusy
- Omezená nabídka motorů
- Charakter tříválce
- Absence pohonu všech kol
