Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition – Velmi sympatická stylovka

Ondřej Mára
Diskuze (70)

Crossovery s karoserií šmrncnutou stylem kupé jsou poslední dobou in, Kia XCeed ovšem nabízí i příjemný a prostorný interiér, dobře odladěný podvozek a velmi solidní motor. Navíc za sympatickou cenu.

Design, interiér


Když Kia koncem června roku 2019 představovala model XCeed, již čtvrté karosářské provedení modelové rodiny Ceed, mluvila o něm jako o sportovnější alternativě k SUV modelům. Již tehdy se v tiskových materiálech objevovaly zmínky o karoserii inspirované vozy kupé, nicméně dnes bychom vůz bez delšího přemýšlení automaticky zařadily do segmentu SUV-kupé, který v posledních letech výrazně nabral na popularitě. Samotná Kia XCeed však není pouze trendovou záležitostí.

O kvalitách tohohle vozu jsme se od oficiální premiéry stihli přesvědčit již několikrát. Nedošlo přitom jen na klasický test, ve kterém kolega David prověřil vznětovou šestnáctistovku, nebo srovnávací test, kde kolegové ze Světa motorů postavili nejvýkonnější benzínovou šestnáctistovku proti Toyotě C-HR. Kolega Standa Kolman totiž vyrazil za volantem tehdy nového xceedu s benzínovou čtrnáctistovkou na 1400 kilometrů dlouhý výlet do Marseille, což byla pořádná prověrka komfortu a praktičnosti. Jenže od té doby už se leccos stihlo změnit.

Již zmiňovanou čtrnáctistovku totiž koncem roku 2020 nahradil nový zážehový motor Smartstream 1.5 T-GDi, ke kterému se dostaneme o kapitolu později. Mnozí pak nejspíš také zaznamenali, že Kia představila v loňském srpnu facelit modelu Ceed, který se dotkl většiny z jeho čtyř karosářských variant. Výjimkou se však stal právě crossover xceed, jehož modernizace se očekává až letos. Přesto jedna změna proběhla.

Black Edition

Při prvním pohledu na testovaný kousek totiž zaujme nové logo automobilky, které bylo veřejnosti představeno začátkem ledna minulého roku a postupně se bude objevovat na všech vozech značky. Do modelové rodiny ceed se přitom dostalo právě v rámci srpnové modernizace.

Další zajímavostí testovaného modelu pak může být i výbava Black Edition, o které bylo v poslední době docela slyšet. V ceníku je druhou nejvyšší z celkem čtyř výbav, přičemž zcela nejvyšší Premium je dostupná pouze s plug-in hybridem. Co ale vlastně výbava Black Edition obsahuje?

Jak už název napovídá, hlavní důraz je kladen na černé doplňky, jako jsou například leskle černá zrcátka, maska chladiče v kombinaci černá/chrom nebo částečně černě lakovaná 18“ kola o rozměru 235/45. V kombinaci s příplatkovým metalickým lakem žlutá Quantum to přitom xceedu skutečně sluší. Ostatně s ohledem na věk modelu vypadá tohle auto stále velmi atraktivně a s jeho blížící se modernizací tak očekáváme už jen drobná ladění - jako v případě klasických modelů ceed.

Parádní výbava

V interiéru pak výbava Black Edition nabízí příjemnou moderní výbavu se špetkou sportovnosti. Ve standardu nechybí dvouzónová klimatizace, 10,25palcový infotainment, konektivita Android Auto i Apple Car Play, parkovací kamera i senzory, nastavitelná loketní opěrka, bohatá nabídka bezpečnostních systémů a asistentů nebo standardní Paket Winter s vyhřívanými předními sedadly i volantem.

Sportovnímu šmrncu vozu pomáhají například hliníkové pedály, specialitou výbavy Black Edition je ovšem černá stropnice v kombinaci se sportovními sedadly, která mají semišové středy a kožené bočnice. Podobnou kombinaci u ostatních modelů v ceníku nenajdete.

Sportovní sedadla jsou příjemná a především nabízejí skutečně solidní boční vedení. Se svou rozvalitější postavou jsem ale chvíli bojoval s tím, než jsem si na užší vedení opěradla zvykl. Po pár jízdách už jsem si ale užíval jen boční vedení a žádná jiná negativa nevnímal.

Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition

Ostatně po stránce prostornosti je na tom xceed skutečně velmi dobře. Kromě pohodlné pozice za volantem jsem si pohodlně sednul i sám za sebe, přičemž mi stále zbýval prostor před koleny i nad hlavou. Kufr se standardním objemem 426 litrů nabízí na svou třídu dostatek prostoru, díky zadním opěradlům děleným v poměru 40:20:40 však kabině nechybí ani dostatek variability pro převoz objemnějších nákladů. Pod dvojité dno podlahy se navíc podařilo vtěsnat i dojezdovou rezervu.

Vraťme se ale ještě zpátky k výbavě testovaného vozu, kterou rozšiřoval pouze paket Premium za 33.000 Kč. Díky němu doplnil velký samostatně stojící infotainment ještě digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3palce, který xceed nabízel jako první z celé modelové rodiny ceed. Obě obrazovky jsou na první pohled kvalitní, mají jemné rozlišení, plynulé animace a svižné reakce. U infotainmentu jsem neměl jediný problém s plynulostí či konektivitou, u digitálního přístrojového štítu pak potěšila především přehlednost informací.

Abych ale nezapomněl – díky paketu Premium byl přístup do zavazadelníku řešen elektricky ovládanými pátými dveřmi, které mi však u tohoto segmentu přijdou možná jako zbytečný luxus. Příjemným doplňkem je ale prémiový audio-systém JBL, který podával velice solidní výkony.

Celkově tak interiér působí moderně, je kvalitně zpracován, orientován na řidiče a evidentně se nešetřilo ani na použitých materiálech. Velké slovo mají měkčené plasty a čalounění sportovních sedadel i volantu působí kvalitně.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlatá střední cesta

Novinkou pod kapotou letos testovaného vozu je zážehový čtyřválec s označením 1.5 T-GDI GPF ISG, který koncem roku 2020 nahradil v nabídce starší motorizaci 1.4 T-GDI. Kia se tak navzdory trendům vydala proti downsizingu, přesto s novým motorem nabídla ještě lepší parametry. A to nejen po stránce výkonu.

S nejvyšším výkonem 118 kW při 5500 min-1 a nejvyšším točivým momentem 253 Nm v rozmezí 1500 – 3500 min-1 se automobilka chlubila zvýšením výkonu o 14 procent a zvýšením točivého momentu o 4,5 procenta. S rostoucím výkonem se zlepšily dynamické vlastnosti, to vše navíc při snížení emisí CO2, které proti xceedu s motorem 1.4 T-GDI klesly o 6,2 procenta na 136 g/km.

Motor 1.5 T-GDI, jak už název napovídá, pracuje s přeplňováním a přímým vstřikováním benzínu (Turbocharged Gasoline Direct Injection). Navíc je vybaven systémem plynule proměnné periody ventilů (CVVD), nízkotlakou recirkulací výfukových plynů (LP EGR) a nechybí filtr pevných částic (GPF).

Motor je v nabídce jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem DCT, kterým byl vybaven také testovaný vůz. V nabídce motorizací se přitom jedná o zlatý střed mezi čistě benzínovými motory. Základ tvoří tříválec 1.0 T-GDI (88 kW) a vrchol čtyřválcová šestnáctistovka 1.6 T-GDI (150 kW).

S novým čtyřválcem přitom xceed působí na silnicích docela svižně a sebejistě. Ostatně díky maximu točivého momentu dostupnému již od 1500 min-1 se auto krásně sbírá a svižně nabírá tempo. V kombinaci s automatem i manuálem se na stovku dostane za 9 sekund a zrychluje až do 208 km/h.

Automatická převodovka mění rychlosti většinu času hladce a plynule, několikrát jsem se však setkal i s trochu divným zaškubnutím při rozjezdech těsně před zastavením. Neobjevovalo se však příliš často a celkově nebylo pohonnému ústrojí příliš co vyčítat. Dost elánu mělo i na nějaké to svižnější svezení, ke kterému bylo svolnější obzvlášť po přepnutí do sportovního režimu, kdy převodovka motor ochotně vytáčela a delší dobu držela nižší převod. Příjemně naladěné se mi navíc zdály i brzdy, které mají hezky ostrý nástup.

Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition

Motor je také dobře odhlučněn a netrpí na dunění ani vibrace – ostatně je to zážehový čtyřválec. Při dálniční rychlosti držel automat otáčky kolem 2600 min-1 a díky celkově zdařilému odhlučnění kabiny bych si dokázal představit i delší cesty, než jaké mě ve společném týdnu s xceedem potkaly.

A co spotřeba? Automobilkou udávaný kombinovaný průměr 6,2 až 6,4 mi sice unikl, na konci společného týdne mi však palubní počítač ukazoval hodnotu 7,3 l/100 km, což osobně považuji za hezký výsledek. Během poklidných meziměstských cest se spotřeba pohybovala kolem 7 l/100 km, naopak městské a svižné přesuny hnaly čísla k 8-9 l/100 km. Při standardně 50litrové nádrži se každopádně nemusíte bát, že byste byli otroky čerpacích stanic.

Jistota s elánem

Motor tedy zanechal velmi slušný dojem, naladění podvozku ho však ještě překonávalo. I na testovaných 18palcových kolech totiž Kia XCeed předváděla velmi vyvážený balanc mezi sportovností a komfortem. Podvozek je sice tužší, díky dorazům v hydraulické kapalině ale jeho tlumiče velmi efektivně pohlcují větší nerovnosti a zabraňují odskakování.

I na horších silnicích a při svižnější jízdě tak auto působí stabilně a perfektně ovladatelně, ostatně ladění modelu probíhalo v Evropě a evidentně s ohledem na stav evropských silnic. Specifické dorazy tlumičů měly přispět také k tišší jízdě, s čímž se modely ceed a i30 (sdílející stejnou platformu) v minulosti praly. Subjektivně jsem s hlučností od kol neměl problém, citlivější jedinci ale možná budou vnímat od kol trochu víc informací, než by potřebovali.

Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition

Závěr


Závěr

Kia XCeed je stylovým kompaktním crossoverem, který nabízí povedený vzhled bez ústupků na poli prostoru a praktičnosti. Kia k tomu ovšem přidala ještě moderní výbavu, příjemnou ergonomii, dostatečně agilní motorizaci nebo velmi zdařilý podvozek, což z xceedu dělá vlastně docela lákavou volbu, kterou se jihokorejské značce nepovedlo pokazit ani ceníkem.

Litrový základ ve výbavě Comfort, což je jediná kombinace s cenou pod půl milionu, bych asi při vybírání rovnou vynechal. Testovanou motorizaci 1.5 T-GDI s manuálem však můžete ve verzi Exclusive získat se slušnou výbavou již od 549.980 Kč. Bohatě vybavená verze Black Edition začíná s touto motorizací od 604.980 Kč, nicméně s automatem DCT počítejte s cenou od 654.980 Kč. Za tyhle peníze už ale dostanete auto, ve kterém vám toho nebude moc chybět. A pokud by přece chybělo, stále je k dispozici pár rozumně poskládaných příplatkových paketů.

Samozřejmě si na závěr nemohu odpustit ani srovnání s nedávno testovaným VW Taigo, proti kterému působí Kia XCeed jako citelně dospělejší auto. I s výkonnějším čtyřválcem a velmi podobnou výbavou (úmyslně neříkám stejnou, xceedu chybí například Matrix LEDky a testovaný vůz neměl Paket Tech pro asistovanou jízdu) přitom vychází o několik desítek tisíc levněji. Po stránce designu, který bude u této skupiny vozidel nejspíš rozhodující, si ale každý musí vybrat favorita sám. Už z hodnocení by však mělo být jasné, na koho bych si vsadil já.

Nejlevnější verze modelu 464.980 Kč (Comfort 1.0 T-GDI GPF, 88 kW)
Základ s testovaným motorem 549.980 Kč (Exclusive 1.5 T-GDI GPF, 118 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 654.980 Kč (Black Edition, 1,5 T-GDI GPF 7DCT, 118 kW)
Testovaný vůz s výbavou 700.980 Kč (Black Edition, 1,5 T-GDI GPF 7DCT, 118 kW) + paket Premium

Plusy

  • Design
  • Naladění podvozku
  • Vnitřní prostor ·        
  • Příznivé ceny
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Občasné škubání převodovky  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (70)

Doporučujeme

Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition
Cena základní sestavy 654 980 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, full-LED světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel, přední mlhovky, podélné střešní ližiny, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, navigace s 10,25“ obrazovkou, zadní parkovací kamera, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, multifunkční kožený volant, palubní počítač, tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, čalounění kombinující látku a kůži, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, šest airbagů, sledování únavy řidiče, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, automatický brzdový asistent, zadní parkovací čidla. Kč
Cena testované sestavy 700 980 Kč
Výbava testované sestavy Paket Premium +33.000 Kč, Žlutý lak Quantum +18.000 Kč Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1482
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 253 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.1
Emise CO2: 161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 426 / 1378
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 356
Rozměr pneu: 235/45 R18
Kia XCeed 1.5 T-GDI Black Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 2. 2022 13:07
Re: Fakt
jj. tu aktuální, ale pořád to není nic co by se mi nějak extra líbilo, spíš jsem v rovině, že kdybych dostal, čistě hypoteticky třeba jako služebák, na výběr mezi Tucsonem a Sportage, tak vezmu Kiu, Sorento a Xceed souhlas.
Avatar - rohYpnol
17. 2. 2022 21:27
Re: Pro dnes excelentní
Je to tak.
17. 2. 2022 07:35
Re: Pro dnes excelentní
Já si pamatuji ještě roky 2006-2007 tady na foru, to jsem si koupil Ceeda místo Cerata. To bylo kydanců na korejce a ty cancy od toho "apoštola" GTI, to se nadalo číst... sic nohsledů a přitakávačů měl hafo.

No a podívejme, co se dá za patnáct let v Koreji stihnout :yes:

Zatímcou soudruzi z dojčlandu postupně ničí to jediné co jim, krom válčení a likvidace Evropy, šlo, asiati se derou kupředu a bez "levá"
17. 2. 2022 07:29
Zkušenosti...
Otec si do důchodu Xceed pořídil už loni... s 1.5TGDI. Je to designově povedený kousek, ale co mě zarazilo, tak to je ta neuvěřitelná hlučnost. Nejsem si jist, zda je to způsobeno těmi 18", ale přijde mi, že je tam hluk jak v manželčině Fabii 3.

Další věc je velké zklamání z výkonu 160k... měl jsem možnost jezdit dva týdny v hatchi s 1.4TGDI, který měl jen 140k, ale přišlo mi to živější... a ještě si přisadím, že i moje nafasovaná Octavia 3 s 1.6TDI jede lépe a hlučná je stejně.

Nevím, nevím... za ty kačky ;-\
Avatar - lamal
16. 2. 2022 13:31
Re: X-Ceed
Ja by som sa nerozculoval .. Ignoruj ho, tie jeho storky s Karpatovym videom su pod kazdym korejcom. Rovnaky pripad tu mas renaultami, mazdami... kazda znacka ma svojich pacientov, H/K dava zahul koncernu a nevie to rozdychat.