TEST Lexus LBX 1.5 Hybrid – Postup směrem dolů
Nejmenší lexus je sice „jen“ převlečenou Toyotou Yaris Cross, ve srovnání se svým méně urozeným sourozencem ovšem působí o poznání hodnotnějším a kultivovanějším dojmem.
Design, interiér
LBX je v mnoha směrech odlišný od zbytku portfolia japonské prémiové značky. Jako jediný se pyšní třípísmennou zkratkou (RC F jako sportovní derivát nepočítám), má specifický design, který úplně nevychází z ostřejších kontur větších sourozenců a vedle domácího Japonska je nabízen už jen pouze v Evropě, která má malé crossovery velmi ráda.
Ani v tomhle případě nepřekvapí, že pod fešným kabátem se skrývá technika sesterské Toyoty, konkrétně omlazeného modelu Yaris Cross, který je nejoblíbenějším modelem značky na našem kontinentě. Lexus LBX sice nemá ambice, že by zaujal stovky tisíc zákazníků ročně, přesto díky svým rozměrům a slušné ceně, která díky akční nabídce začíná už na 699 tisících, má potenciál přilákat ke značce nové zákazníky.
Lexus LBX jsem ještě před klasickým testem vyzkoušel loni v prosinci v rámci prvních mezinárodních jízd ve Valencii a okolí a na konci dubna i na výrazně méně hladkých silnicích v Česku. O autu jsem toho tedy napsal již dost, takže se zaměřím hlavně na osobní dojmy.
Na míru Evropanům
Na poměry Lexusu, který je jinak typicky japonsky rigidní a místo příplatků vás rovnou odkáže na vyšší výbavový stupeň, nabízí LBX docela široké možnosti individualizace. Spolu s větším UX je například jediným modelem značky, který lze pořídit s dvoubarevnou karoserií s černou střechou. Přizpůsobit si vůz vlastním požadavkům je přitom evropským zákazníkům blízké.
Zaujmou také pestré barvy, kterými by se například konkurenční Audi s širokou paletou šedivých odstínů rozhodně mohlo inspirovat. V nabídce nechybí zářivá žlutá, sytě červená ani odstín připomínající růžové zlato.
V kabině základ levnější Toyoty Yaris Cross nepoznáte. Palubní deska s horizontálním dělením je pokryta kvalitními materiály s měkčeným povrchem, nechybí ani syntetická, semianilinová a klasická kůže. Já jsem měl tu čest s exemplářem ve výbavě Relax Advanced s druhým jmenovaným typem usně, který se vyznačuje větší odolností proti skvrnám, v příjemném hnědém odstínu.
Pochválit musím také multimédia. Nejedná se totiž o jednodušší verzi od Toyoty, ale plnohodnotný systém, jaký najdeme například ve větších SUV NX a RX. Obrazovka o úhlopříčce 9,8“ reaguje na povely citlivě a rychle. Líbí se mi, že vypnutí udržování v jízdním pruhu a upozornění na překročení rychlostního limitu deaktivujete dvěma stisky. Samotné prostředí má jednoduchou, ale hezkou grafiku, důležité ikony jsou dostatečně velké a logika rozložení rychle pochopitelná.
O deset milimetrů delší karoserie, dvacet milimetrů k dobru u rozvoru a výrazných šest centimetrů do šířky dělají z Lexusu LBX prostornější alternativu k Toyotě Yaris Cross. Přesto i navzdory štědřejším proporcím je vůz koncipován spíše jako dvoumístný s tím, že na zadní sedadla se na delší cestě pohodlně posadí spíše menší postavy.
I průměrně rostlý dospělý ale trpět nebude, prostoru ovšem není na rozdávání. Zamrzí také užší zadní dveře. LBX ovšem nikdo jako rodinné auto využívat nebude, o čemž svědčí i zavazadelník o objemu 402 litrů, do kterého naskládáte i větší nákup, bagáž na týdenní dovolenou už ovšem nikoliv. Jako druhý vůz v domácnosti ovšem funguje skvěle.
Po vzoru větších NX a RX dostal také nejmenší crossover v nabídce specifická tlačítka na volantu, která kombinují více funkcí. Mezi nimi přepínáte pomocí spodních podlouhlých tlačítek, přičemž aktuálně zvolenou funkci můžete vidět na head-up displeji, který je k dispozici v rámci paketu Advanced za nemalých 70.000 Kč.
Přiznám se, že tenhle koncept dvojího ovládání mi úplně milý není. Raději bych ovladače s přidělenou jednou rolí, které stačí zmáčknout jednou, nikoliv dvakrát jako u LBX.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediný tříválec v nabídce Lexusu je nepřekvapivě spojen s hybridem, na který si čeští zákazníci konečně zvykli, o čemž svědčí stoupající prodeje nejen japonské prémiové značky, ale také Toyoty. Pohon v LBX taktéž pochází z Yarisu Cross, ve srovnání s ním má ovšem o čtyři kilowatty více (100 vs. 96 kW u silnějšího z dvojice nabízených hybridů).
Agregát o objemu 1,5 litru s nově přidaným vyvažovacím hřídelem pro utlumení dunivých zvuků v kabině doplňuje vylepšená převodovka s plynule proměnitelným převodem a jednotka pro řízení energie ve prospěch nižší spotřeby, menších ztrát, snížení spotřeby a zmenšení rozměrů. Nová je bipolární NiMH baterie s kapacitou 1,0 kWh s nízkým elektrickým odporem a vysokým výkonem pro okamžitou odezvu elektromotoru.
Ve srovnání s toyotou je pohonné ústrojí lexusu výrazně lépe utlumeno. Při běžném zátahu projev patnáctistovky vnímáte pouze vzdáleně. U nejvyšší dvojice výbav Relax a Cool navíc dostanete systém potlačení hluku, jakou známe například ze sluchátek, v kombinaci s akustickými předními skly. Díky tomu o spalovací jednotce pod kapotou většinou ani nevíte.
Výjimkou je pouze situace, kdy tříválce dáte opravdu zabrat, zejména v nižších rychlostech. V nich se už se dokáže ozvat, byť na kratší chvíli. S takovým projevem, kdy převodovka motor pošle do vyšších otáček, ovšem musíte u hybridů počítat.
Lexus LBX vs. konkurence | ||||
Lexus LBX | Renault Captur E-Tech | Škoda Kamiq 1.5 TSI | Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 | |
Zdvihový objem [cm3] | 1490 | 1598 | 1498 | 1490 |
Výkon (kW) | 100 (systémový) | 105 (systémový) | 110 | 96 (systémový) |
Točivý moment [N.m] | 185 (systémový) | 250 (systémový) | 250 | 120 |
Převodovka | e-CVT | multimódová (4 stupně pro spalovací motor, 2 pro elektromotor) | 7 DSG | e-CVT |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 170 | 213 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 | 10,6 | 8,3 | 11,3 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 4,4-4,7 | 4,6-4,8 | 5,7-6,1 | 4,8-5,1 |
Vnější rozměry [mm] | 4190 x 1825 x 1550-1560 | 4239 x 1797 x 1575 | 4241 x 1793 x 1531 | 4180 x 1765 x 1550-1560 |
Rozvor [mm] | 2580 | 2639 | 2651 | 2560 |
Zavazadlový prostor [l] | 402 | 236-440 | 400-1395 | 397 (předokolka) |
Základní cena [Kč] | 699.000 (LBX) | 670.000 (Techno) | 619.900 (Top Selection) | 659.000 |
Jestliže ovšem budete s Lexusem LBX jezdit lineárně a předvídatelně, budete si užívat jiné slasti kombinovaného ústrojí. Částečná jízda na elektřinu je totiž návyková nejen kvůli rychlé odezvě na sešlápnutí plynového pedálu, ale také kvůli vysokému akustickému komfortu. Na ten si ve městě velmi rychle zvyknete a těžko se pak budete smiřovat s přesednutím do auta s konvenčním pohonem.
Dalším bonusem hybridu je nízká spotřeba. V mém případě ji negativně ovlivnila velmi hustá pražská doprava na konci školního roku, kdy jsem se často loudal tempem chůze, plýtval elektřinou a nestačil ji doplňovat rekuperací během brzdění. Přesto mi výsledných 5,4 litru na 100 kilometrů nepřijde nijak zvlášť moc. Lexus LBX navíc zvládá i čísla začínající čtyřkou, stačí trochu plynulejší provoz.
U takhle malého crossoveru do města mě potěšilo tak akorát tuhé a přesné řízení. U některých konkurentů totiž posilovač pomáhá až zbytečně moc, tady zasahuje v ideální míře.
Co mě ovšem takovou radost neudělalo, je tužší podvozek. Díky němu se sice Lexus LBX chová skoro jako klasický hatchback, odpružení je na můj vkus až příliš „utažené“. Zejména ve městě tak japonská kopíruje téměř každou nerovnost, což na rozbitých pražských cestách může být občas nepříjemné. Na druhou stranu kombinace s tužší karoserií přináší velmi dobré tlumení nerovností, ostrých či tupých rán od kol se proto dočkáte jen výjimečně.

Větší osmnáctky, které jsou standardem pro všechny linie kromě základní LBX, bych proto klidně hned prodal a pořídil o palec menší ráfky. Jízdnímu komfortu jenom pomůžete.
Dynamika 100kilowattového hybridu je i na dálnici a okreskách zcela dostačující. Pomoc elektromotoru dává LBX v nižších a středních otáčkách potřebný švih, takže na semaforech a výjezdech z křižovatek budete patřit k nejrychlejším. Vůz ovšem nekapituluje ani na dálnicích. Elán mu totiž nedochází ani okolo 130 km/h.
Závěr
Už v minulých textech jsem psal, že LBX to bude mít ve společnosti většího Lexusu UX, který stejně jako Toyota Corolla využívá modulární platformu GA-C a v nabídce má tudíž inovovaný dvoulitrový hybrid se 144 kW, docela těžké. UX totiž v akčních verzích Limited Edition a Bussines Tech vyjde na 879 tisíc, za sportovně laděné provedení F Sport Design dáte jen o 20.000 Kč více.
Jenže Lexus UX je konstrukčně starší, navíc ani on v nabídce vnitřního prostoru nijak zvlášť nevyniká, takže není o tolik vzdušnější ani praktičtější. Navíc jeho čtyřválec je při zátahu hlučnější. Při rozhodování proto doporučuji srovnávací jízdu v obou modelech. Menší, avšak novější LBX se totiž povedl a většího sourozence v mnoha ohledech strčí do kapsy. A ještě je i pohlednější.
Standardní ceníkové ceny Lexusu LBX nejsou na první pohled příliš lákavé. Značka na českém trhu ovšem nabízí zvýhodněné modely Prime Edition. Opravdu velmi hezky vybavená varianta Emotion Tech Prime díky tomu vyjde na 829.000 Kč místo milionu korun. To už je přitom částka, která není zase tak daleko od konkurence z řad mainstreamu. V rámci výběru malého crossoveru byste proto prémiový Lexus LBX rozhodně vynechat neměli.
Nejlevnější verze modelu | 699.000 Kč (1.5 Hybrid LBX Prime) |
Základ s testovaným motorem | 699.000 Kč (1.5 Hybrid LBX Prime) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.120.000 Kč (1.5 Hybrid Relax Advanced) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.145.000 Kč (1.5 Hybrid Relax Advanced) |
Plusy
- Kvalitní interiér
- Velmi jistý jízdní projev
- Dostatečná dynamika
- Moderní multimédia
- Slušná spotřeba
- Odhlučnění spalovacího motoru
Minusy
- Trochu tužší podvozek
- Stísněný interiér
- Vysoké standardní ceny, akční modely jsou výrazně výhodnější
- Pevně dané výbavy bez možnosti rozšíření
