Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic – Rodinný dělník v prémiovém obleku

Marek Bednář
Diskuze (61)

Mercedes-Benz mi v podobě krásně červeného GLB v naftě a čtyřkolce na týden půjčil téměř perfektní praktické auto, které je navíc cenou na roveň přímým konkurentům a prostorností za sloupky B dokáže skutečně zapůsobit. Většina nedostatků je subjektivních, škoda jen jednoho většího objektivního, který dokáže některé jízdní situace udělat poněkud nepříjemnými.

Design, interiér


Znáte ty situace, kdy se na něčem sebevíc snažíte najít nějaký objektivní nedostatek, ale ono to nejde? Kdy je nějaká věc tak dobře promyšlená, že jediné mínusy jsou ryze subjektivní a každý na ně bude nahlížet jinak? Tak nějak jsem si připadal při testování „mamataxi“ mercedesu, modelu GLB v naftě a čtyřkolce. Tedy, skoro – jednu chybu jsem nakonec našel, a není zrovna malá, ale o tom až v druhé kapitole.

Začněme tradičně zvenčí. GLB je na světě už docela dlouho, stojí před námi jeho zmodernizovaná verze. Mnoho se toho nezměnilo, alespoň po vzhledové stránce; nejvýraznější novinkou je maska s tlustými příčnými lamelami, které osobně nejsem fanouškem, ale má navozovat rodinnou sounáležitost s největšími SUV značky. Za pochvalu ale stojí krásná červená metalíza Patagonia.

Zevnějšek tedy pořád působí docela robustně, i když auto zas tak velké není, šířka i se zrcátky jen velmi těsně překračuje dva metry a když je sklopíte, s rezervou se vejdete do 1,9 metru. Designérům se zároveň podařilo slušně zamaskovat, jak velké tohle auto umí být zevnitř.

Uvnitř veliký

Nevěříte? Jistou nápovědou může být už rozvor náprav bezmála 2,9 metru, z nějž je jasné, jak to bude s prostorností na zadních sedadlech – i dospělý tu má v podélném směru královsky místa a navíc se sem dobře nastupuje díky velikým dveřím. Zadní lavice je posuvná a má i naklápěcí opěradla navíc k možnosti je sklopit do roviny s podlahou kufru.

Ten má v závislosti na pozici zadní řady sedadel 570–760 litrů v základním uspořádání a na tuhle třídu úctyhodných 1.805 litrů po sklopení sedaček, využijete-li veškerý dostupný prostor. A prostoru vážně není málo, délka kufru je 936 mm u podlahy, říkají technická data vozu, a 771 mm u horního konce zadních opěradel; po jejich sklopení se sem vejde 1,7 m dlouhý předmět.

Zmíněných 570 litrů zahrnuje prostor pod dvojitou podlahou, bez ní je objem kufru 500 litrů a pod ni by se, odhaduji, klidně vešla nějaká placatější dojezdová rezerva. Mercedes-Benz ji však v konfigurátoru nenabízí. Líbí se mi ale, že kotevní oka jsou na stranách kufru, a jsou tak přístupná v obou pozicích falešné podlahy. Jedinou drobnou výtkou budiž příliš malé háčky na tašky.

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic

Při modernizaci byl kladen větší důraz na elektroniku a jednou z novinek je další generace infotainmentu MBUX. Navenek se toho na něm moc nezměnilo. Hlasový asistent je pořád o trochu lepší než u konkurence, i když samozřejmě nikoliv dokonalý, a vestavěná navigace si dobře rozumí s online daty o hustotě provozu. Poměrně dobře zná i uzavírky a sem tam varuje i o nehodě nebo výmolu na silnici. Z nějakého důvodu mi nešlo spustit Android Auto, tak jsem používal právě ji, a to bez jakýchkoliv problémů třeba v podobě toho, že by mě poslala zbytečně do kolony.

Také přístrojovému štítu těžko co vytknout, třebaže z několika možných zobrazení v něm vidím jako jediné dost dobře použitelné to základní se dvěma kulatými „budíky“. Mapu takhle před sebou nemám rád, protože se v režimu 3D točí a moje oči to zbytečně rozptyluje a jindy oblíbené zobrazení výstupu jízdních asistentů je tu zbytečné, protože tenhle mercedes má jen klasický tempomat.

Ve sportovním zobrazení displej ukáže i teplotu oleje a nějaký tlak; patrně jde o tlak turbodmychadla, protože stupnice je při uvolněném pedálu plynu na nule a maximum je 2,5 baru. Užitečnější budík o tlaku oleje by měl hodnoty jiné.

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic

Trochu o zvyku je volant s dotykovým ovládáním, to vyžaduje o něco víc pozornosti, než by bylo nutné. Naopak je fajn, že se dají snadno přebírat rychlosti z dopravních značek do tempomatu jedním stisknutím tlačítka, a také, že na jednotlivých ramenech volantu jdou pomocí touchpadů ovládat oba displeje.

Co do pohodlí na místě řidiče taky nemám velkých výhrad. Sedačka s částečně látkovým, částečně umělou kůží čalouněným potahem je dostatečně pohodlná, byť trochu tvrdší. Snad jen pro kolena to tu není ideální – obě se mi opírají o tvrdé části výplně dveří, resp. středového tunelu.

Konečně musím pochválit sice u Mercedesu starý, ale pořád dobrý nápad umístit volič převodovky coby pravou páčku pod volantem a ovládání stěračů přestěhovat na tu levou. Kdykoliv přesednu z mercedesu – anebo nějakého nového renaultu, ty to mají podobně – do jiného auta, při řazení mám tendenci hledat volič vpravo pod volantem, než mi dojde, že musím sáhnout na středový tunel.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


GLB před faceliftem bodovalo vynikajícími světlomety, které nasvěcovaly vozovku velmi silně a rovnoměrně. Testovaný červený kousek byl vybaven novými matrixy s názvem Multibeam LED a ani tentokrát nemám velkých výhrad, v noci je vidět hezky a vystínování okolního provozu funguje dobře.

V podstatě jediný problém je ve faktu, že autonivelace za šera – za tmy už nikoliv – sklápí kužel potkávacích světel hodně nízko. To znamená, že řidič za šera vidí neosvětleného, ale aspoň odrazkami vybaveného cyklistu či třeba špatně zaparkované auto později a má tudíž kratší čas na reakci.

Líbí se mi ale funkce příplatkových mlhovek – jsou tu klasické v nárazníku bratru za pět tisíc korun – které umějí pomoci i při jízdě za šera mimo asfalt, stejně jako trojice ostřikovačů čelního skla nebo fakt, že couvací kamera je pod krytem a vyklápí se jen tehdy, když je jí potřeba. To znamená, že se cestou při špatném počasí nešpiní jako u tolika konkurentů, leckdy i násobně dražších.

Obecně kamerový systém kolem vozu musím chválit, stejně jako asistenta pro samočinné parkování. Kromě něj tu ale zas tolik jízdní elektroniky není; zmínil jsem klasický „hloupý“ tempomat a dále je ve voze „jen“ samočinné nouzové brzdění a aktivní hlídání čar na silnici se zásahem do řízení.

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic

Pod kapotou pracuje dvoulitrový vznětový čtyřválec výkonu na papíře relativně nízkého – nabízí jen 110 kW, tedy 150 koní, a 320 newtonmetrů. Za jízdy však i v režimu Normal působí o trochu silněji; snad je to mapováním plynového pedálu, v každém případě mi nikdy nepřišlo, že bych potřeboval síly víc, na dálnicích ani okreskách.

Kde však musím kritizovat – a to je ona zmíněná jediná velká chyba tohoto GLB – je chování osmistupňové dvouspojkové převodovky, která je pro tuto motorizaci jedinou volbou. Pokud se totiž rozjíždím do mírného kopce, převodovka nechá vůz mírně couvnout než zabere. Totéž se děje i v prudším kopci, když do něj chci couvat. A pokud stop-start předtím vypnul motor, problém je ještě větší, protože po dobu startování – pastorkovým startérem, není tu žádný mild-hybridní systém – vůz sjíždí dolů.

Konkurenti Mercedesu GLB BMW X1 xDrive20d Volkswagen Tiguan Elegance 4Motion Kia Sportage Top 4x4
Motor 2,0 I4 d MHEV 2,0 I4 TDI 1,6 I4 CRDi MHEV
Zdvihový objem [cm3] 1.995 1.968 1.598
Největší výkon [kW/min] 110/3.750-4.000 142/3.400 100/4.000
Točivý moment [N.m/min]  360/1.500-2.500 400/1.750-3.250 320/2.000-2.250
Převodovka 7st. aut. 7st. DSG 7st. DCT
Max. rychlost [km/h] 210 220 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6 7,7 11,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7-5,3 6,1-6,4 5,8
Emise CO2 [g/km] 125-139 160-168 151
Objem zavazadlového prostoru [l] 500/1.545 652/1.650 526/1.715
Pohotovostní/celková hmotnost [kg] 1.765/2.260 1.821/2.330 1.676-1.811/2.225
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg] 2.000/750 2.300/750 1.650/750
Rozměry d x š x v [mm] 4.500 × 1.845 × 1.642 4.539 × 1.859 × 1.643 4.515 × 1.865 × 1.650
Rozvor [mm] 2.692 2.680 2.680
Cena od [Kč] 1.101.100 1.356.900 1.029.980

Mimo asfalt více než dostačující

Cesty mě s GLB zavedly i mimo asfalt do situací, které bych sice zvládl i s předokolkou, ale s pohonem všech kol to bylo snazší. Konkrétně mám na mysli výjezd do kopce na štěrkové vozovce s prohlubněmi, které zapříčinily lehké vykřížení náprav, tedy odlehčení protilehlých kol. I v normálním jízdním režimu mercedes prostě sepnul vícelamelovou spojku a přibrzdil odlehčená kola a bez znatelného zaváhání pokračoval v jízdě.

Je klidně možné, že by se správnými pneumatikami – já měl běžné silniční letní – zvládl i něco náročnějšího. V nabídce je kromě klasických Sport, Individual či Eco také režim Offroad, při jehož aktivaci displej hlásí, že se nemá používat na zpevněném povrchu. Čtyřkolka tu umí patrně trvale sepnout mezinápravovou spojku, kterou se připojuje zadní náprava; i informační materiály k vozu tvrdí, že je možné rozdělit dodávku točivého momentu v poměru 50 : 50 na nápravy.

Ať je to technicky jakkoliv, drtivé většině zákazníků budou schopnosti, které jsem vyzkoušel, bohatě stačit. Ten zbytek si koupí offroad, kterým GLB přece jen není.

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic

Zmíněný „nafťák“ ani s klasickou hřídelovou čtyřkolkou nemá velkou spotřebu paliva. Můj průměr za nějakých 650 km byl 6,5 litru nafty na 100 kilometrů, ale dá se jezdit i za 5,3 litru, když člověk jede lehkou nohou, plynule, za lehkého provozu a nepřesáhne 90 km/h. Ve městě je běžná spotřeba mezi 7,5 a 8 litry na sto.

Závěr


Proč jsem GLB hodnotil „jen“ čtyřmi a půl hvězdičkami, když ho téměř bez ustání chválím? Právě kvůli tomu „téměř“ v podobě nedokonalého naladění převodovky při rozjezdech ve svahu. Ona dokáže za jízdy řadit neznatelně i rychle, ale couvnutí při rozjezdu do kopce je problém. Tím spíše, když tohle auto není určené pro řidiče, které to baví, kteří se s vozem sžijí a budou mít snahu se ho naučit co nejlépe ovládat a přitom pracovat s jeho nedostatky, nýbrž pro takové, kteří chtějí zkrátka jezdit, vozit věci a lidi a moc nad tím nepřemýšlet.

Je to škoda, protože kromě toho couvnutí je GLB přesně pro takový účel jako… ne „jako“, ono je pro něj přímo stvořené. Nazval jsem ho „mamataxi“ mercedesem, a opravdu si myslím, že Mercedes-Benz zde kladl důraz na co nejsnazší přepravu pasažérů na zadních sedačkách, ať to jsou děti, nebo třeba prarodiče. Třeba moje babička by asi tolik neocenila hromadu prostoru na zadních sedadlech, ale rozměrné dveře kvůli svým holím rozhodně ano.

A i když se může zdát, že je GLB se základní cenou 1,1 milionu korun v téhle verzi docela drahé, za sloupkem B citelně menší karoq se zhruba srovnatelnou výbavou i pohonem stojí od 940 tisíc a tiguan kvůli omezené nabídce motorizací a výbav začíná se čtyřkolkou nad 1,3 milionu korun, byť tedy to už je o trochu lépe vybaven. Jaguar E-Pace začíná nad 1,4 milionu, u Toyoty RAV4 na naftu zapomeňte a BMW X1 je s dieselem a čtyřkolkou taky nejméně za 1,1 milionu korun.

Ve výsledku se testovaný Mercedes GLB jeví jako opravdu zajímavé auto, které bych si osobně nekoupil, protože nejsem cílová skupina, ale na němž se kromě té jedné těžko hledají chyby.

Nejlevnější verze modelu 1.055.120 Kč (GLB 180, 100 kW, 7 DCT, Progressive Edition)
Základ s testovaným motorem 1.103.520 Kč (GLB 200d, 110 kW, 8 DCT, Progressive Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 1.187.482 Kč (GLB 200d 4Matic, 110 kW, 8 DCT, Progressive Edition)
Testovaný vůz s výbavou 1.340.523 Kč (GLB 200d 4Matic, 110 kW, 8 DCT, Progressive Edition)

Plusy

  • Prostornost interiéru
  • Spotřeba paliva
  • Pohon 4Matic

Minusy

  • Couvne při rozjezdu do mírného kopce/popojede dopředu při couvání do kopce
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (61)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic
Cena základní sestavy 1 187 482 Kč
Výbava základní sestavy Linie Progressive, Sklopná opěradla zadních sedadel, Čalounění stropu - tkanina černá, Ozdobné výplně interiéru - hvězdný vzor, Typ Advanced Plus, Ambientní osvětlení interiéru, Elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru, Sada komfortních funkcí zrcátek, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou funkcí proti oslnění, Vnější elektricky sklopná/výklopná zpětná zrcátka, Bederní opěrky nastavitelné 4 směry, Plně digitální sdružený displej s úhlopříčkou 10,25", Sada KEYLESS-GO, Bezdotykové otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru HANDS-FREE ACCESS, Bezdrátové nabíjení pro mobilní telefony, MULTIBEAM LED světlomety, Palivová nádrž se zvětšeným objemem, Stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, Střešní podélné nosiče, hliníkové, Sada navigace MBUX Premium, Navigace umístěná na pevném disku, Bezpečnostní vesta pro řidiče, Sada na opravu pneumatik TIREFIT, Vyhřívání předních sedadel, Sada konektivity, Komfortní přední sedadla, Multifunkční volant potažený kůží, Odkládací kapsy na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, Odkládací přihrádka ve středové konzole se zasunovacím víkem, Pasivní detekce osob v uzamčeném vozidle, Sada komfortního nastavení sedadel, Sluneční clona s osvětleným kosmetickým zrcátkem, Střední loketní opěrka pro zadní řadu sedadel, Syntetická kůže ARTICO/tkanina Bertrix černá, Upozornění zapnutí zadních bezpečnostních pásů na sdruženém přístroji, Velurové koberečky, Zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, Řadicí pádla na volantu, Aktivní asistent jízdy v pruzích, Asistent adaptivních dálkových světel Plus, Asistent prevence kolize Active Brake Assist, Asistent rychlostního omezení , Digitální přijímač rozhlasového vysílání DAB, Kolenní airbag řidiče, Mercedes me connect - Základní služby (4G síť LTE), Mercedes-Benz e-call, Monitorování tlaku v pneumatikách, Multimediální systém MBUX, Ochrana chodců (aktivní přední kapota), Příprava pro digitální převzetí klíče, Příprava pro Live Traffic Information, Sada dodatečných USB zásuvek, Sada nástrojů pro výměnu pneumatiky, Systém čištění výfukových plynů BlueTEC včetně nádrže pro AdBlue®, Tempomat, Čidlo pro rozpoznání dětské sedačky na sedadle spolujezdce vpředu, Automatizovaná dvouspojková 8stupňová převodovka 8G-DCT, Filtr pevných částic pro vznětové motory, Komfortní podvozek, Ovladač DYNAMIC SELECT, Sada Off-Road, Multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi Kč
Cena testované sestavy 1 340 523 Kč
Výbava testované sestavy Lak červená Patagonia Manufaktur (+6.002 Kč), Panoramatické elektricky ovládané střešní okno (+36.010 Kč), Tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (+24.006 Kč), 19" disky kol z lehké slitiny, 5dvoupaprskové (+13.504 Kč), Determální tmavá skla od B sloupku (+9.002 Kč), Přední mlhové světlomety (+5.551 Kč), Automatická klimatizace THERMOTRONIC (+15.304 Kč), Nastavitelná zadní sedadla (+10.803 Kč), Zimní sada (Vyhřívání předních sedadel, Vyhřívání systému ostřikování, Vyhřívaný multifunkční volant) (+7.052 Kč), Multimédia a bezpečnost Asistent hlídání mrtvého úhlu (+13.504 Kč), Sada pro parkování s 360° kamerou (360° kamera, Aktivní parkovací asistent s funkcí PARKTRONIC) (+12.303 Kč), Výstražná funkce při vystupování (+0 Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1805
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1710 / 575
Rozměr pneu: 235/55 R19
Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4634
b) šířka (mm): 1834
c) výška (mm): 1692
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1606
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1069
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 999
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Jaros 00071
11. 6. 2024 11:36
Re: Fajn auto za přijatelnou cenu
Za cenu 1350000 Kč máš dnes po slevě AUDI Q5 QUATTRO 2.0 TDI 205 Koní. Lepší a vybavenější auto. ;-)
6. 6. 2024 11:00
Re: Cela A platforma mercedesu je katastrofa
Tak to asi bude v tom, že to bylo jedno z prvních a byl to fakt nějaký vychytávací kus, což je smutné že dali zákazníkovi. Jestli myslíš 220 4matic, tu motorizaci jsem vůbec nejel. Jen klasickou 200, 250e a v GLB 220d. Ve všech funguje převodovka tak nějak klasicky dvouspojkově, tzn. není nejplynulejší, ale že by to vyloženě cukalo nebo dělalo zvuky, to jsem ani jednou nepozoroval. Podotknu že jsem zvyklý na ZF v BMW, Jeepu nebo eCVT Toyoty. To třeba u BMW 1 s R3 1.5 převodovka v některých situacích cuká, suché DSG u VW to dělá taky. Interiér jak jsem psal, ale ono sedneš do mainstreamu nižší střední a bývá to horší (myslím pazvuky). Co jsem jel GLB tam mě to přišlo nějak solidnější než CLA (asi jak je to masivnější). A infotainment s Carplayem je zrovna jedna z těch lepších věcích v CLA. Takže problém byl asi v tom žes dostal nějaký prototypovací kus, což mě mrzí.
6. 6. 2024 10:47
Re: plebejská konstrukce
Aha tak to je nějaká novinka, jel jsem VW jen kde to fungovalo klasicky. Je to pak ten stejný princip.
Avatar - trapid
6. 6. 2024 10:43
Re: plebejská konstrukce
Špatně to chápeš. Celé moje povídání jsem myslel tak, že zdejší adoraci GLB vnímám, ve stylu:"Je to Mercedes a co je víc."
A já naopak kontruji tím, že GLB je víc VW (Škoda, Renault, atd.) než MB. Nemyslím ošizeným vnitřkem (ten není), ale OŠIZENOU KONSTRUKCÍ koncepce vozu.
Protože "prémie" = podélně uložený motor, uložení tlumičů ne přímo do plechu kastle, hydro-automat atd., atd. To jsou ty prvky, které dělají pravý Mercedes. A ten začíná až u GLC.

Je to to samé jako u Audi - pravé Audi začíná až u A4. A3 byla vždy jen lepší Oktávka.
Avatar - trapid
6. 6. 2024 10:26
Re: plebejská konstrukce
Však to píšu, že výplně jsou materiálově v Karoqu bída. Nemám problém to přiznat - nejsem zaslepený majitel, který bude tvrdit, že jen to jeho je nej auto na světě.

Taky však tvrdím, že pokud nemáš ve zvyku všechny materiály zkoumat a olizovat, tak to takové pohoršení není. Horní část výplně je měkčená (jak palubovka) a pak už je měkčená jen opěrka na loket. Jinak "bakelit", který naštěstí vůbec nevrže.

To je z hlediska použitých materiálů. Ovšem design výplně je (za mě) hodně hezký a s ozdobnou lištou a ambientním osvětlením vypadá i docela hodnotně.
Já jsem si navíc vylepil kapsy sadou "koberců", které jsou na aftermarketu k dostání pro soc auta, takže už to vypadá jako auto :D .