Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT – Když jeden dělá totéž

Stanislav Kolman
Diskuze (238)

Mitsubishi s modelem ASX zanevřelo na tradiční životní cyklus a namísto nové generace nás zásobuje pravidelnými facelifty tohoto SUV. Vyzkoušeli jsme ten poslední, který razantními změnami rozhodně nešetří.

Design, interiér


Je až kouzelné, jak různorodě automobilky přistupují k aktualizaci svých modelových řad. Zatímco některé značky se striktně drží zažitého cyklu nová generace – facelift – nová generace, jiné to řeší více po svém a hojně prodávanému modelu nadělí klidně několik faceliftů. A to nemluvíme o tom, že nová generace je někdy jen evolucí předchůdce (vzpomeňme příjezd nové Dacie Duster), zatímco vcelku nenápadná omlazovací procedura může přinést celou plejádu veledůležitých novinek.

Mitsubishi ASX je zářným příkladem obojího, vždyť japonský crossover se světu představil už v roce 2010. To je jen pro představu doba, kdy se stále ještě dala koupit nová Octavia první generace. Automobilka se ale rozhodla jít cestou pravidelných faceliftů, které model dostal v letech 2012, 2016 a naposledy 2019. Může se zdát, že přináší jen pozměněný vzhled a modernizaci kabiny, aby ASX drželo krok s konkurencí, ale není to pravda. Právě to souvisí s druhým bodem, který jsem zmiňoval výše. Na „obyčejný“ facelift se toho totiž minulý rok změnilo opravdu hodně.

Jako bratři

Zaměříte-li se pouze na předek, klidně byste věřili, že jde o zcela novou generaci. ASX dostává příď s chromovými bumerangy (automobilka tento koncept pojmenovala Dynamic Shield), díky čemuž teď vypadá stejně jako bratrská SUV Outlander a Eclipse Cross. Tyto „céčkové“ ozdoby nezvyklým způsobem spojují diodové světlomety s blinkry a mlhovkami. Není to ale jen o změněné masce. Mitsubishi říká, že od prvních sloupků dopředu je ASX zcela nové – včetně výztuh, hranatějších blatníků či přepracované kapoty.

Až podrobnější zkoumání bočních panelů karoserie či oken prozrazuje návaznost na předchůdce. Změny vzadu už nejsou tak výrazné, všimnout si můžete přepracovaných světel a jiného nárazníku. To všechno je obuté na 18" kolech, která jsou pro nejvyšší zkoušenou výbavu Intense standardem.

Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT

Jediné, co se mi na autě vyloženě nelíbilo, byly červené polepy nad prahy a na kolech. Tahle červená totiž vůbec neodpovídala metalickému odstínu karoserie, za který se mimochodem připlácí 15.000 Kč. „Zkusili jsme to, ale nevypadá to dobře, takže to ani nebudeme nabízet,“ dozvídám se od zástupců značky při vracení auta. Tenhle přístup mi přišel sympatický. Žádné tvrdohlavé „je to o zvyku“, „naši zákazníci to tak chtějí“… Prostě zkusili jsme, přiznáváme - nepovedlo se, jedeme dál.

Vyjma červeného laku čítal testovaný exemplář ještě dva příplatky, z nichž jeden je šitý na míru českým zákazníkům. Jde o sadu pro zvětšení zavazadlového prostoru, jímž dnes povídání o interiéru netradičně začneme. Za 3890 Kč vám Mitsubishi vydlabe podlahu a dosáhne tak na objem slušných 488 litrů (o 69 l více než standard). Musíte se ale smířit s tím, že podlaha nemá úplně rovnou plochu a organizéry či jinými pomocníky pro každodenní život se také zrovna neplýtvalo. Potěší alespoň nízko uložená nákladová hrana a fakt, že pod víko se vejde i 186 centimetrů vysoký člověk.

Mitsubishi ASX - rozměry zavazadlového prostoru
Objem [l] 488/1219
Délka/délka po sklopení [cm] 82/157
Šířka mezi podběhy [cm] 99
Výška po plato [cm] 61
Průchodnost výška/šířka [cm] 83/101
Výška dolní hrany [cm] 78
Průchozí výška pod 5. dveřmi [cm] 186

Tím druhým příplatkem je paket Sport, který za 22.990 Kč přidává spodní kryty nárazníků, šedé prahové lišty, velurové koberečky, sportovní hliníkové pedály a sadu štítků s názvem Sport.

Kabina už na rozdíl od vnějších partií takové inovace nepřináší. Celkovou koncepci interiéru včetně volantu či přístrojového štítu známe z předchůdce. Mitsubishi přepracovalo alespoň středový tunel a použilo více měkčených materiálů, aby kabina působila honosnějším dojmem. Snaha se cení, ale vrásky ASX vyhladit nedokáže. Jo, informace na palubním počítači se i nadále mění pomocí samostatného tlačítka vlevo od otáčkoměru. Ne vždy jsou ale tyhle prvky staré školy na škodu. Například panel pro nastavování klimatizace zůstal věrný třem otočným ovladačům, na které se snadno zvykne a nenutí řidiče ťapkat rukou za jízdy po displeji.

Osmipalcová obrazovka působí ve srovnání se zbytkem kabiny jako módní výstřelek, ale jen dokud je zhasnutá. Menu infotainmentu má zastaralou grafiku a ani kvalita obrazu není z nejvyšších. Kvitujeme alespoň fakt, že prostřednictvím kabelu rozjedete na obrazovce služby Apple CarPlay a Android Auto, takže vám nic zásadního nechybí.

Na co si nemohu stěžovat ani v nejmenším, to je řidičská pozice. Nastavení sedačky a volantu je rozmanité, takže se sem pohodlně posadí nejrůznější typy postav. Sedačky bych zařadil k lepšímu průměru. Nemají sice výrazné boční vedení, ale jsou tak akorát tuhé a nevadilo mi v nich cestovat ani na delší vzdálenosti. Vzadu už je to o něco horší. Ne snad kvůli samotným sedačkám, ale spíše prostornosti. To je další slabina dlouhověkého crossoveru. Zatímco konkurence postupem času roste a nabízí více a více prostoru, ASX pracuje už od počátku se shodným rozvorem 2670 mm.

Dozadu se se svou skoro napoleonskou výškou 176 cm posadím v pohodě, pořád mi ještě zůstává pár čísel nad hlavou i před koleny, kolegové měřící okolo 190 centimetrů se zde ale skládají s obtížemi. Problémem je už horší nástupní prostor, úhel otevření zadních dveří totiž není tak velký, stejně tak jim při sezení s rovnými zády hodně rychle dojde prostor nad hlavou. Plusem vzadu budiž alespoň fakt, že sedačky mají dostatečně dlouhé sedáky a komfortem se vyrovnají těm předním.

Motor, jízdní vlastnosti


Stará škola v novém balení

Zatímco jindy se facelifty týkají především kosmetických úprav, v případě Mitsubishi ASX se sáhlo i na techniku. Sbohem nám dala dříve používaná šestnáctistovka, kterou nahradil atmosférický zážehový dvoulitr Mivec s výkonem 110 kW v 6000 otáčkách a 195 newtonmetry ve 4200 otáčkách. Motor řady 4J11 má oproti dvoulitrovému předchůdci 4B11 (známého třeba z Outlanderu) osmiventilovou techniku, což přispělo ke snížení hmotnosti i redukci setrvačných hmot. Agregátu naopak zůstává variabilní ovládání ventilů, shodný blok se čtvercovým vrtáním a nepřímé vstřikování MPI. Díky tomu nevytváří tolik sazí a vystačí si bez filtru pevných částic.

Motor svou kultivovaností nijak nezaostává za konkurenty. Jeho projev naopak příjemně překvapil, v hodnotách do 2000 otáček o něm takřka nevíte. Pokud ale chcete svižnější svezení, musíte zamířit do vyšších pater otáčkoměru. Už akcelerace na stovku za 12,2 sekundy napovídá, že tohle nebude žádný atlet, přesto se předjíždění nemusíte bát. Jen je potřeba myslet na to, že motoru se nejvíce chce až někde mezi třemi a čtyřmi tisíci, kam si se samočinnou převodovkou CVT lze pomoci pádly pod volantem. A to už jsou hodnoty, kde o sobě motor dává akustikou vědět. Když ale všechno necháte na automatu, určitě neprohloupíte. Spolupráce motoru s CVT je na velmi dobré úrovni, motor nijak nepřiškrcuje.

Dobrou zprávou pro fandy poctivých SUV je návrat čtyřkolky. Ta se kombinuje výhradně s automatem a místo mezinápravového diferenciálu je zde použita elektronicky řízená spojka, která spíná dle podmínek a navoleného jízdního režimu - 2WD (síla putuje pouze na přední kola), 4WD Auto (přenos je regulován na přední a zadní nápravu v poměrech od 98:2 do 50:50, čímž se zlepšuje průchodnost na zhoršených cestách) a 4WD Lock (na zadní kola jde přibližně 1,5x více točivého momentu než u 4WD Auto, takže čtyřkolka funguje i v nejnáročnějších podmínkách).

Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT

Tabulková spotřeba slibuje apetit 7,3 litru a překvapivě není úplně daleko od pravdy. Bez ohledu na ekonomiku jízdy jsem se pohyboval okolo osmi litrů, městské popojíždění a dálniční cestování si řeklo o devět až deset litrů. Naopak s lehkou nohou nebyl problém se přiblížit k sedmi a půl. To jsou na benzinové SUV s automatem a čtyřkolkou slušné hodnoty.

Jízda s kompromisy

Že ASX v terénu umí, to nám v posledních letech ukázalo už několikrát. Jenže preference zákazníků se výrazně mění, a to, co po SUV požadovali před nějakými deseti lety, už dnes neplatí. Na rozdíl od terénních schopností je dnes důležitějším faktorem komfort a pohodlí na silničkách a městských kostkách, kde crossovery věrně slouží třeba pro přepravu dětí do školky a kroužků. A právě tohle je místo, kde ASX tlačí bota.

Ne že by snad podvozek s nezávislým zavěšením se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu byl vyloženě ostudou, přesto už jsme dnes ve světě kompaktních SUV zvyklí na jinou úroveň komfortu. Auto na větších nerovnostech poskakuje a občas do kabiny přenese tupou ránu. Upřímně nevěřím, že nasazení šestnáctipalcových kol z nižších výbav by komfort pozvedlo na zcela jinou úroveň. Naopak potěší, že v zatáčkách se vůz chová předvídatelně, ani při svižnějším tempu se neprojevuje výraznou nedotáčivostí a stěžovat si nemůžeme ani na náklony karoserie. Dálničního tempa se ASX nezalekne, jen počítejte s vyššími hodnotami aerodynamického svistu kolem zrcátek a okének.

Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT

Nějaké sportovní zážitky si ale od ASX neslibujte, což napovídá už vůle v řízení s minimální zpětnou vazbou. Pokud ale hledíte na ASX optikou nenáročného uživatele, který potřebuje spolehlivý přepravník z bodu A do bodu B, snadno mu jeho jízdní nedostatky odpustíte.

Obzvlášť v momentě, kdy se podíváte do ceníku…

Závěr


Závěr

…ASX je totiž po letech broušení v nejlepší formě, byť cenovky stále zůstávají v rozumných mezích. Absolutní základ pořídíte již od 415.00 Kč, testovaná čtyřkolka s automatem vás přijde minimálně na 529.850 Kč. Ani v cenově dostupnějších výbavách nechybí klimatizace, tempomat či parkovací senzory, z čehož plyne, že zkoušený stupeň Intense (za 599.850 Kč) mohou kupci považovat za zbytečný luxus.

ASX se sice vyrábí už od roku 2010, za tu dobu se ale změnilo opravdu hodně. Je tak trochu důkazem, že když jeden dělá totéž, nemusí to být vždy úplně totéž. Auto zejména zvenčí zvládá svůj věk zdárně maskovat a sympatické je, jak je české zastoupení připraveno na tuzemské milovníky velkých kufrů. A to nehovoříme o tom, jak moc se za ty roky proměnila technika. Pravdou ale je, že na některé neduhy jsou i pravidelné facelifty krátké. Kabina je daleko za konkurencí, stejně tak od jízdy chtějí dnešní rozmlsaní zákazníci více.

Ale zdá se, že kupci jsou za lákavou cenovku ochotni ledacos odpustit. Jak jinak si vysvětlit, že ASX bylo loni (leden-listopad 2019) poněkolikáté nejprodávanějším modelem tří diamantů? S 1082 prodanými kusy je daleko před svými sourozenci – Outlanderem (455 ks) a Eclipsem Cross (365 ks). Pokud příští generace vychytá nedostatky, posune se blíže modernímu světu a zanechá si příznivou cenu, věříme, že to bude hit.

Nejlevnější verze modelu 415.000 Kč (2.0 Mivec/110 kW Inform)
Základ s testovaným motorem 415.000 Kč (2.0 Mivec/110 kW Inform)
Testovaný vůz bez příplatků 599.850 Kč (2.0 Mivec/110 kW Intense)
Testovaný vůz s výbavou 641.730 Kč (2.0 Mivec/110 kW Intense)

Plusy

  • Atraktivní vzhled přídě
  • Sladění motoru s automatem
  • Sympatická cenovka

Minusy

  • Zastaralá kabina
  • Průměrné jízdní vlastnosti
  • Na „výběr“ jediný motor
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (238)

Doporučujeme

Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT
Cena základní sestavy 599 850 Kč
Výbava základní sestavy 18“ slitinová kola, automatická klimatizace, 8“ infotainment, parkovací kamera, přední LED světlomety s automatickým nastavováním sklonu, systém sledování dopravní situace za vozem při couvání, sledováním mrtvého úhlu, tempomat s ovládáním na volantu, kůží obšitý multifunkční volant atd. Kč
Cena testované sestavy 641 730 Kč
Výbava testované sestavy Metalická lak (+15.000 Kč), sada pro zvětšení zavazadelníku (+3890 Kč), paket Sport - spodní kryty předního a zadního nárazníku, šedé prahové lišty, ochranná lišta zadního nárazníku, sada velurových koberců, sportovní hliníkové pedály, štítky Sport (+22.990 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 195 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6.5 / 7.3
Emise CO2: 162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1219
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 500
Rozměr pneu: 225/55 R18
Mitsubishi ASX 2.0 Mivec AWD CVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1640
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - superkutil
5. 4. 2020 23:31
Re: yes yes yes
Souhlasím. Mám ASX 1.6DI-D a to auto je prostě přehled blbostí. Nechápu jak takovou uskákanou plechovku mohl někdo vytvořit, koupit a ještě chválit! Kam se kouknu, tam je blbost. Připomíná mi to totalitní dobu, kdy se socialistický blok snažil vyrobit konkurenci západním výrobkům a tak to museli udělat jinak. Výsledek byl paskvil. A stejné je to u ASX. Blbě jede, blbě řadí, je uskákané, v zatáčkách na nerovnostech nesedí, nedostatečné zatlumení, nevyužitý prostor kufru, všude zaobliny, co nejlevnější konstrukce, tenké plechy, tenký lak, měkké plasty, které
se hned poškrábou, nepřijemný materiál sedaček, divný tvar sedaček. Vše odfláknuté a fórové. Absolutně nezajímavé a nudné.
Avatar - superkutil
5. 4. 2020 23:31
Re: yes yes yes
Souhlasím. Mám ASX 1.6DI-D a to auto je prostě přehled blbostí. Nechápu jak takovou uskákanou plechovku mohl někdo vytvořit, koupit a ještě chválit! Kam se kouknu, tam je blbost. Připomíná mi to totalitní dobu, kdy se socialistický blok snažil vyrobit konkurenci západním výrobkům a tak to museli udělat jinak. Výsledek byl paskvil. A stejné je to u ASX. Blbě jede, blbě řadí, je uskákané, v zatáčkách na nerovnostech nesedí, nedostatečné zatlumení, nevyužitý prostor kufru, všude zaobliny, co nejlevnější konstrukce, tenké plechy, tenký lak, měkké plasty, které
se hned poškrábou, nepřijemný materiál sedaček, divný tvar sedaček. Vše odfláknuté a fórové. Absolutně nezajímavé a nudné.
Avatar - idam.i
8. 1. 2020 19:43
Re: To už radšej Seat.
Auto budem meniť koncom roka a bude to atmosféra. ;-)
Avatar - lamal
8. 1. 2020 16:28
Re: Cena
92 kW bol na 1.8 uplne bezny vykon v r 1998... jak pise dolu Emel spomen si na VTi ta mala 1.6 118 kW v roku tusim 1991 :D

áno 1.8 GDi bola a je lemra, nema to ziaden krutiak, lancer alebo carisma s tym boli velmi utrapene... spotreba dobra kvoli chudobnej zmesi, ale to aj ten motor odrovnavalo
Avatar - Emel
8. 1. 2020 11:29
Re: Cena
92kW z 1.8? Lemra to není, ale Honda to měla z 1.6 už o pár let dřív, ne?