Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T – Trochu rychle a trochu zběsile

Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T
49 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Nová generace japonského modelu, jíž na svět pomohl Renault Clio, se v českých podmínkách dostala decentních úprav včetně zvýšení výkonu litrového tříválce.

Design, interiér

Při pohledu na nové Mitsubishi Colt asi nemá cenu předstírat, že podobnost s aliančně spřízněným Renaultem Clio neexistuje. Vždyť estetické rozdíly mezi oběma vozy zahrnují především jiná loga, odlišnou masku chladiče a další drobnosti. Větší zásahy do podoby coltu by se s ohledem na jeho spíše nižší prodeje v Evropě ekonomicky nevyplatily. A otázkou zůstává, zda by byly ku prospěchu.

Clio totiž po předloňské modernizaci získalo na kráse a eleganci. Ve vyšších výbavách a určitých barevných odstínech bez debat patří k tomu nejhezčímu ve třídě. Renault u některých svých modelů nasadil nová multimédia na bázi operačního systému Android Automotive, díky čemu se vyšvihl mezi absolutní špičku v celém automobilovém průmyslu. Dokonce i prémiové značky mohou Francouzům přehledný, intuitivní a svižný systém závidět.

O to větší škoda je, že Renault Clio i sesterské Mitsubishi Colt si musejí vystačit se starším rozhraním, které už není aktuální. Na druhou stranu nabídne rozumně rozložené ikony a snadné ovládání, navíc v době Apple CarPlay/Android Auto a datových balíčků s vysokými limity můžete vestavěný operační systém nahradit svým telefonem. K dispozici tak budete mít třeba mapy od Googlu, Spotify a další aplikace, které používáte v běžném životě.

Mitsubishi Colt 1.0 MPI-TMitsubishi Colt 1.0 MPI-T | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

V době, kdy některé automobilky až příliš mnoho funkcí soustředí na dotykový displej, potěší zachování fyzických ovladačů pro přímý vstup o ovládání vybraných funkcí. A díkybohu též za „normální“ ovládání ventilace pomocí otočných koleček. A zapomenout nesmím ani na jednoduché vypínání otravných asistentů v podobě upozornění na překročení povolené rychlosti a udržování v jízdním pruhu. Stejně jako v renaultech zde stačí dvakrát zmáčknout tlačítko nalevo od volantu.

U testovaného exempláře zamrzí trochu nudný interiér, v kterém převládají černé tóny. Kvůli tomu nepůsobí tolik útulně a ostře kontrastuje s nepřehlédnutelným exteriérem.

Už mi není osmnáct

Letos mi bude 37, na podobné výstřední hrátky s exteriérem jsem proto už asi starý. Tuzemské zastoupení Mitsubishi je ovšem známo svými kreacemi. Například pick-up L200 v minulosti několikrát převléklo do expedičního kabátu, jejich pozornosti před několika lety neušel ani malý space star, který se proměnil v esteticky velmi hravou krabičku.

Podobný recept byl aplikován také u subkompaktního coltu, který minimálně na první pohled vzbuzuje dojem, že mu pod kapotou pracuje alespoň přeplňovaná šestnáctistovka. Realita je ovšem prostší, byť na techniku se také sahalo. O ní ale později.

Na první pohled si všimnete nejen zajímavých polepů s nepřehlédnutelným nápisem Performance, ale také předního a zadního splitteru, nástavců bočních prahů a dalších drobností. Spousta z nás se rozněžní, když oči sjedou na kola. Originální ráfky totiž nahradily osmnáctipalcové disky OZ Racing Superturismo GT, které jsou mezi příznivci tuningu velmi oblíbené. Colt s nimi navíc vypadá parádně, byť velká kola znamenají jisté kompromisy.

V ostatních ohledech se japonská variace od svého francouzského zoru prakticky neliší. Vnitřní prostor je totožný, stejně jako všechny ovládací prvky. Tvrdší plasty na výplních dveří mitsubishi odpustím. V tomhle segmentu jde o naprosto běžnou věc.

Video placeholder
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T • Zdroj: auto.cz

Motor, jízdní vlastnosti

Zatímco Renault Clio je na českém trhu dostupný pouze s přeplňovanými motory včetně verze na LPG (tu naopak japonský sourozenec neumí) a jako hybrid, Mitsubishi Colt nabízí i atmosférický tříválec o objemu 1,0 litru a výkonu 49 kilowattů, který začíná na 339.760 Kč. Z pohledu stále uspěchanějšího provozu je ovšem jasnou volbou přeplňovaný agregát MPI-T neboli 1.0 TCe s 67 kilowatty a mnohem vyšší točivým momentem (160 vs. 95 Nm) a šestistupňovým manuálem místo pětirychlostního.

Českému Mitsubishi ovšem tovární parametry nestačily. Proto sáhlo k úpravám řídicí jednotky. Z původních 67 kilowattů se výkon vyšplhal téměř na 95 kW, točivý moment stoupl ze 160 na 222 Nm. To už je na malé auto s hmotností lehce přes 1,1 tuny docela dost. Výsledek byl změřen na moderní brzdě ATX CarDyno normované dle DIN 70020, takže by se nemělo jednat o žádné „hausnumero“.

Mitsubishi Colt 1.0 MPI-TMitsubishi Colt 1.0 MPI-T | Zdroj: Mitsubishi

Větší sílu motoru ovšem na první dobrou nepoznáte. Colt ji totiž v nižších otáčkách nedává moc na odiv. Naopak při rozjezdu vám dá občas pocítit, že byste na plynový pedál měli šlapat o něco důrazněji. Asi dvakrát se mi totiž stalo, že se tříválec dusil a zhasnul.

Jakmile se ale motor dostal na dohled 2500 otáček, turbodmychadlo se konečně pořádně roztočilo a mitsubishi vyrazilo vpřed. Úprava se nejvíce projevila právě ve středním pásmu. Na okresce stačí držet třetí a čtvrtý rychlostní stupeň (v ostrých pasážích pak dvojku) a užijete docela dost zábavy.

Díky osmnáctipalcovým kolům s pneumatikami 205/40 máte k dispozici dostatek přilnavosti. Klasická karoserie vás nebude obtěžovat náklony v obloucích, takže si můžete dovolit i rychlejší průjezdy. Mitsubisho Colt samozřejmě není žádný sporťák, takže na druhou stranu počítejte s lehkým řízením. Šestistupňový manuál nemá úplně přesný chod, je na podobně úrovni jako převodovka v konkurenci z koncernu Volkswagen.

Zmíněné disky sice na autě vypadají skvěle, v běžném životě ovšem přinášejí spíše starosti. Nízký profil pouze 82 milimetrů a větší neodpružená hmota si příliš nerozumějí s českými silnicemi. Jakmile proto z hladkého asfaltu přejede na méně kvalitní povrch, který u nás dominuje, tlumiče už moc nestíhají tlumit rázy. Navíc když nemá oporu v dostatečně tuhém uložení tlumičů a pružin. V takovém případě se vibrace přinášejí dál do karoserie, potažmo interiéru. Osobně bych si proto vystačil se sedmnáctkami. I ty by přinesly dostatečný efekt.

Mitsubishi Colt 1.0 MPI-TMitsubishi Colt 1.0 MPI-T | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Když bychom se tedy u standardního coltu drželi při zemi, dostaneme velmi dobrý kompromis mezi ovladatelností a cestovním komfortem. Renault Clio v tomhle ohledu přináší vyspělou platformu CMF-B ve verzi HS (najdeme ji i u modelů Captur, Symbioz či Arkana), takže i po šesti letech patří k nejlepším na trhu, což se logicky týká i mitsubishi.

Spotřeba necelých sedm litrů na sto kilometrů je s ohledem na větší porci městských kilometrů vcelku slušná. Úprava spočívající ve zvýšení výkonu a instalaci velkých kol proto výsledek negativně ovlivnila pouze decentně.

Mimochodem pokud byste o podobný balíček měli zájem, musíte jít vlastní cestou. České Mitsubishi tuhle akci „upeklo“ jako ukázku možností auta, do standardní nabídky úpravy nezařadí.

Mitsubishi Colt vs. konkurence
 Mitsubishi Colt 1.0 MPI-THyundai i20 1.0 T-GDIRenault Clio 1.0 TCe 90Škoda Fabia 1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]999998999999
Výkon (kW)67746770
Točivý moment [N.m] 160172160175
Převodovka6 MT6 MT6 MT5 MT
Max. rychlost [km/h]174183174195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,211,112,210,6
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km]5,1-5,25,2-5,65,2-5,35
Vnější rozměry [mm]4053 x 1798 x 14394065 x 1775 x 14504053 x 1798 x 14404108 x 1780 x 1459
Rozvor [mm]2583258025832564
Zavazadlový prostor [l]391-1069352-1165318/391-1069380-1190
Základní cena [Kč]391.960 (Invite)429.990 (Comfort)399.500 (Evolution)394.900 (130 let)

Závěr

Mitsubishi Colt jako takové je vlastně „jen“ Renaultem Clio s jinými znaky na masce a volantu, což vzhledem ke kvalitám francouzského vzoru není vůbec ke škodě. A že oba vozy vypadají prakticky stejně? I to není na překážku. Rozhodnout se mezi nimi bude spíše otázkou sympatií, peněz a praktického hlediska. Pokud máte blíže salon a servis Mitsubishi, pravděpodobně půjdete do coltu. A naopak.

Cenové srovnání s cliem si v případě základních verzí přeplňovaného tříválce můžete srovnat v tabulce. Aktuálně vychází lépe renault, na který tuzemské zastoupení poskytuje 30tisícový výkupní bonus. Bez něj je ovšem pomyslný dárce orgánů o něco dražší. Nejedná se ovšem o zcela totožné verze, mohou se lišit standardní výbavou. Hlavní hvězdy segmentu malých aut v Česku vycházejí finančně podobně, výraznější cenový odskok je až u Hyundaie i20.

Osobně mě trochu mrzí, že na rozdíl od Renaultu Clio si do Mitsubishi Colt nemůžete objednat automat. Ten je dostupný pouze s hybridem, jehož cena ovšem začíná na 559.960 Kč. Jinak je mi ale malý Japonec velmi sympatický. Přesto v případě testovaného exempláře musím strhnout půl hvězdičky za příliš tvrdý podvozek.

Nejlevnější verze modelu339.760 Kč (1.0 MPI/49 kW Inform)
Základ s testovaným motorem391.960 Kč (1.0 MPI-T/67 kW Invite)
Testovaný vůz bez příplatků509.960 Kč (1.0 MPI-T/67 kW Instyle)
Testovaný vůz s výbavou524.960 Kč (1.0 MPI-T/67 kW Instyle)

Plusy

  • Skvělý základ v podobě Renaultu Clio
  • Dostatečně prostorný interiér
  • Slušná spotřeba
  • Sympatická cenová politika
  • Dynamika upraveného motoru ve středních otáčkách

Minusy

  • Komfort s osmnáctipalcovými koly
  • Trochu smutný interiér

Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T
Cena základní sestavy
509 960 Kč
Výbava základní sestavy
mimo jiné hlavové airbagy vpředu, sledování mrtvého úhlu, přední a zadní LED světlomety, 17palcová kola s pneumatikami 205/45, přední a zadní parkovací senzory včetně panoramatického parkování, automatický parkovací asistent Easy Park, zatmavená zadní boční okna a zadní okno, ambientní osvětlení interiéru, dvoustupňové vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelná přední sedadla, automatická jednozónová klimatizace, adaptivní tempomat, bezklíčkový přístup a startování, vyhřívaný volant, 9,3palcový multimediální systém s navigací, audiosystém Bose s 9 reproduktory, desetipalcový displej před řidičem
Cena testované sestavy
542 960 Kč
Výbava testované sestavy
černý metalický lak Onyx Black (15.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
3 / 4
Zdvihový objem (ccm):
999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
95 / 5252 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
222 / 2425 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
174
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.1
Emise CO2:
116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
391 / 1069
Objem nádrže (l):
42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1114 / 456
Rozměr pneu:
205/40 R18
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4053
b) šířka (mm):
1798
c) výška (mm):
1439
d) rozvor (mm):
2583
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
520 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
910
k) šířka vpředu (mm):
1360
l) šířka vzadu (mm):
1350
délka sedáku vpředu (mm):
490
délka sedáku vzadu (mm):
440
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (5)