TEST Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T – Trochu rychle a trochu zběsile
Nová generace japonského modelu, jíž na svět pomohl Renault Clio, se v českých podmínkách dostala decentních úprav včetně zvýšení výkonu litrového tříválce.
Design, interiér
Při pohledu na nové Mitsubishi Colt asi nemá cenu předstírat, že podobnost s aliančně spřízněným Renaultem Clio neexistuje. Vždyť estetické rozdíly mezi oběma vozy zahrnují především jiná loga, odlišnou masku chladiče a další drobnosti. Větší zásahy do podoby coltu by se s ohledem na jeho spíše nižší prodeje v Evropě ekonomicky nevyplatily. A otázkou zůstává, zda by byly ku prospěchu.
Clio totiž po předloňské modernizaci získalo na kráse a eleganci. Ve vyšších výbavách a určitých barevných odstínech bez debat patří k tomu nejhezčímu ve třídě. Renault u některých svých modelů nasadil nová multimédia na bázi operačního systému Android Automotive, díky čemu se vyšvihl mezi absolutní špičku v celém automobilovém průmyslu. Dokonce i prémiové značky mohou Francouzům přehledný, intuitivní a svižný systém závidět.
O to větší škoda je, že Renault Clio i sesterské Mitsubishi Colt si musejí vystačit se starším rozhraním, které už není aktuální. Na druhou stranu nabídne rozumně rozložené ikony a snadné ovládání, navíc v době Apple CarPlay/Android Auto a datových balíčků s vysokými limity můžete vestavěný operační systém nahradit svým telefonem. K dispozici tak budete mít třeba mapy od Googlu, Spotify a další aplikace, které používáte v běžném životě.
V době, kdy některé automobilky až příliš mnoho funkcí soustředí na dotykový displej, potěší zachování fyzických ovladačů pro přímý vstup o ovládání vybraných funkcí. A díkybohu též za „normální“ ovládání ventilace pomocí otočných koleček. A zapomenout nesmím ani na jednoduché vypínání otravných asistentů v podobě upozornění na překročení povolené rychlosti a udržování v jízdním pruhu. Stejně jako v renaultech zde stačí dvakrát zmáčknout tlačítko nalevo od volantu.
U testovaného exempláře zamrzí trochu nudný interiér, v kterém převládají černé tóny. Kvůli tomu nepůsobí tolik útulně a ostře kontrastuje s nepřehlédnutelným exteriérem.
Už mi není osmnáct
Letos mi bude 37, na podobné výstřední hrátky s exteriérem jsem proto už asi starý. Tuzemské zastoupení Mitsubishi je ovšem známo svými kreacemi. Například pick-up L200 v minulosti několikrát převléklo do expedičního kabátu, jejich pozornosti před několika lety neušel ani malý space star, který se proměnil v esteticky velmi hravou krabičku.
Podobný recept byl aplikován také u subkompaktního coltu, který minimálně na první pohled vzbuzuje dojem, že mu pod kapotou pracuje alespoň přeplňovaná šestnáctistovka. Realita je ovšem prostší, byť na techniku se také sahalo. O ní ale později.
Na první pohled si všimnete nejen zajímavých polepů s nepřehlédnutelným nápisem Performance, ale také předního a zadního splitteru, nástavců bočních prahů a dalších drobností. Spousta z nás se rozněžní, když oči sjedou na kola. Originální ráfky totiž nahradily osmnáctipalcové disky OZ Racing Superturismo GT, které jsou mezi příznivci tuningu velmi oblíbené. Colt s nimi navíc vypadá parádně, byť velká kola znamenají jisté kompromisy.
V ostatních ohledech se japonská variace od svého francouzského zoru prakticky neliší. Vnitřní prostor je totožný, stejně jako všechny ovládací prvky. Tvrdší plasty na výplních dveří mitsubishi odpustím. V tomhle segmentu jde o naprosto běžnou věc.

Motor, jízdní vlastnosti
Zatímco Renault Clio je na českém trhu dostupný pouze s přeplňovanými motory včetně verze na LPG (tu naopak japonský sourozenec neumí) a jako hybrid, Mitsubishi Colt nabízí i atmosférický tříválec o objemu 1,0 litru a výkonu 49 kilowattů, který začíná na 339.760 Kč. Z pohledu stále uspěchanějšího provozu je ovšem jasnou volbou přeplňovaný agregát MPI-T neboli 1.0 TCe s 67 kilowatty a mnohem vyšší točivým momentem (160 vs. 95 Nm) a šestistupňovým manuálem místo pětirychlostního.
Českému Mitsubishi ovšem tovární parametry nestačily. Proto sáhlo k úpravám řídicí jednotky. Z původních 67 kilowattů se výkon vyšplhal téměř na 95 kW, točivý moment stoupl ze 160 na 222 Nm. To už je na malé auto s hmotností lehce přes 1,1 tuny docela dost. Výsledek byl změřen na moderní brzdě ATX CarDyno normované dle DIN 70020, takže by se nemělo jednat o žádné „hausnumero“.
Větší sílu motoru ovšem na první dobrou nepoznáte. Colt ji totiž v nižších otáčkách nedává moc na odiv. Naopak při rozjezdu vám dá občas pocítit, že byste na plynový pedál měli šlapat o něco důrazněji. Asi dvakrát se mi totiž stalo, že se tříválec dusil a zhasnul.
Jakmile se ale motor dostal na dohled 2500 otáček, turbodmychadlo se konečně pořádně roztočilo a mitsubishi vyrazilo vpřed. Úprava se nejvíce projevila právě ve středním pásmu. Na okresce stačí držet třetí a čtvrtý rychlostní stupeň (v ostrých pasážích pak dvojku) a užijete docela dost zábavy.
Díky osmnáctipalcovým kolům s pneumatikami 205/40 máte k dispozici dostatek přilnavosti. Klasická karoserie vás nebude obtěžovat náklony v obloucích, takže si můžete dovolit i rychlejší průjezdy. Mitsubisho Colt samozřejmě není žádný sporťák, takže na druhou stranu počítejte s lehkým řízením. Šestistupňový manuál nemá úplně přesný chod, je na podobně úrovni jako převodovka v konkurenci z koncernu Volkswagen.
Zmíněné disky sice na autě vypadají skvěle, v běžném životě ovšem přinášejí spíše starosti. Nízký profil pouze 82 milimetrů a větší neodpružená hmota si příliš nerozumějí s českými silnicemi. Jakmile proto z hladkého asfaltu přejede na méně kvalitní povrch, který u nás dominuje, tlumiče už moc nestíhají tlumit rázy. Navíc když nemá oporu v dostatečně tuhém uložení tlumičů a pružin. V takovém případě se vibrace přinášejí dál do karoserie, potažmo interiéru. Osobně bych si proto vystačil se sedmnáctkami. I ty by přinesly dostatečný efekt.
Když bychom se tedy u standardního coltu drželi při zemi, dostaneme velmi dobrý kompromis mezi ovladatelností a cestovním komfortem. Renault Clio v tomhle ohledu přináší vyspělou platformu CMF-B ve verzi HS (najdeme ji i u modelů Captur, Symbioz či Arkana), takže i po šesti letech patří k nejlepším na trhu, což se logicky týká i mitsubishi.
Spotřeba necelých sedm litrů na sto kilometrů je s ohledem na větší porci městských kilometrů vcelku slušná. Úprava spočívající ve zvýšení výkonu a instalaci velkých kol proto výsledek negativně ovlivnila pouze decentně.
Mimochodem pokud byste o podobný balíček měli zájem, musíte jít vlastní cestou. České Mitsubishi tuhle akci „upeklo“ jako ukázku možností auta, do standardní nabídky úpravy nezařadí.
Mitsubishi Colt vs. konkurence | ||||
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T | Hyundai i20 1.0 T-GDI | Renault Clio 1.0 TCe 90 | Škoda Fabia 1.0 TSI | |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 998 | 999 | 999 |
Výkon (kW) | 67 | 74 | 67 | 70 |
Točivý moment [N.m] | 160 | 172 | 160 | 175 |
Převodovka | 6 MT | 6 MT | 6 MT | 5 MT |
Max. rychlost [km/h] | 174 | 183 | 174 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,2 | 11,1 | 12,2 | 10,6 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,1-5,2 | 5,2-5,6 | 5,2-5,3 | 5 |
Vnější rozměry [mm] | 4053 x 1798 x 1439 | 4065 x 1775 x 1450 | 4053 x 1798 x 1440 | 4108 x 1780 x 1459 |
Rozvor [mm] | 2583 | 2580 | 2583 | 2564 |
Zavazadlový prostor [l] | 391-1069 | 352-1165 | 318/391-1069 | 380-1190 |
Základní cena [Kč] | 391.960 (Invite) | 429.990 (Comfort) | 399.500 (Evolution) | 394.900 (130 let) |
Závěr
Mitsubishi Colt jako takové je vlastně „jen“ Renaultem Clio s jinými znaky na masce a volantu, což vzhledem ke kvalitám francouzského vzoru není vůbec ke škodě. A že oba vozy vypadají prakticky stejně? I to není na překážku. Rozhodnout se mezi nimi bude spíše otázkou sympatií, peněz a praktického hlediska. Pokud máte blíže salon a servis Mitsubishi, pravděpodobně půjdete do coltu. A naopak.
Cenové srovnání s cliem si v případě základních verzí přeplňovaného tříválce můžete srovnat v tabulce. Aktuálně vychází lépe renault, na který tuzemské zastoupení poskytuje 30tisícový výkupní bonus. Bez něj je ovšem pomyslný dárce orgánů o něco dražší. Nejedná se ovšem o zcela totožné verze, mohou se lišit standardní výbavou. Hlavní hvězdy segmentu malých aut v Česku vycházejí finančně podobně, výraznější cenový odskok je až u Hyundaie i20.
Osobně mě trochu mrzí, že na rozdíl od Renaultu Clio si do Mitsubishi Colt nemůžete objednat automat. Ten je dostupný pouze s hybridem, jehož cena ovšem začíná na 559.960 Kč. Jinak je mi ale malý Japonec velmi sympatický. Přesto v případě testovaného exempláře musím strhnout půl hvězdičky za příliš tvrdý podvozek.
Nejlevnější verze modelu | 339.760 Kč (1.0 MPI/49 kW Inform) |
Základ s testovaným motorem | 391.960 Kč (1.0 MPI-T/67 kW Invite) |
Testovaný vůz bez příplatků | 509.960 Kč (1.0 MPI-T/67 kW Instyle) |
Testovaný vůz s výbavou | 524.960 Kč (1.0 MPI-T/67 kW Instyle) |
Plusy
Minusy
