Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line – Parádně vypadá i jezdí

Ondřej Mára
Diskuze (76)

Šestá generace modelu Opel Astra se na silnicích rozhodně neztratí, za pozornost však stojí nejen kvůli výraznému vzhledu.

Design, interiér


Německá automobilka Opel představila novou generaci modelu Astra téměř přesně před rokem, tedy v červenci 2021, od té doby jsme se s ní v redakci setkali hned několikrát. Já jsem v únoru tohoto roku dostal šanci se s vozem poprvé projet na mezinárodních jízdách v Portugalsku, zatímco Standa vás vzal prostřednictvím videa nejen na prohlídku interiéru, ale také na krátkou projížďku Prahou. Skoro už se tak chce říci, že je pro nás nový Opel Astra vlastně starý známý.

Pro model Astra jako takový to přitom platí dvojnásob. Jméno Astra sice automobilka poprvé použila až v roce 1991, kdy představila model Astra F, kompaktní hatchback však již tehdy navázal na modelovou řadu Kadett, jejíž historie sahala až do roku 1936.

Celkem si model Astra zatím připsal 15 milionů prodaných vozů, přičemž Astra F má na kontě okolo 4 milionů prodaných kusů, což ji staví na pozici dosud nejprodávanějšího modelu značky. Šestá generace nicméně dělá všechno pro to, aby se do historie automobilky rovněž zapsala zlatým písmem.

Video se připravuje ...

Nepřehlédnutelná

Vždyť se stačí podívat jen na tu výrazně tvarovanou příď, které dominuje tzv. Opel Vizor. Leskle černá maska, na kterou po stranách navazují standardní LED světlomety s ostře řezaným světelným podpisem ve tvaru hokejek, nebo chcete-li písmena L, působí výrazně a přitahuje pohledy. Výstřední, avšak nikoliv zbytečně extravagantní či excentrické řešení, přitom automobilka odhalila již v červnu 2020 a jako první model ho vyvezla současná generace modelu Opel Mokka.

Příď astry nicméně zaujme i výrazným nasávacím otvorem v předním nárazníku nebo ostrou linkou, která se táhne kapotou motoru až do nárazníku. Po estetické stránce za mě paráda, tohle se designovému týmu skutečně povedlo.

Výbavový stupeň GS Line přitom stále nabízí pouze klasické LED světlomety, které potěší solidním výkonem. Pokud byste ale toužili po prémiových IntelliLux LED světlometech, které mají 84 LED segmentů v každém světlometu a precizně stínují okolní provoz, vyjdou vás bohužel na dalších 30.000 Kč. Ani k základním světlům však nemám žádné výtky.

Při pohledu z profilu může zaujmout rozvor 2675 mm, který mezigeneračně narostl o 13 mm, zatímco na délku vůz povyrostl o 4 mm (4374 mm). Výška 1860 mm se mezigeneračně snížila o 44 mm a šířka 1860 mm znamená mezigenerační úbytek 11 mm.

Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line

V zadní části pak pohledy přitahuje ještě C sloupek střechy, který je ostře řezaný směrem vpřed. U testovaného vozu hezky vyniká metalický červený lak Peperoncino (+16.000 Kč), který ladí s řadou černých doplňků. Ostatně výbava GS Line, která je druhá nejvyšší, nabízí černě lakovanou střechu Carbon Black a sadu černých doplňků Black Pack. Ta zahrnuje černé lišty kolem oken, černé rámování masky Opel Vizor nebo černá loga Opel Astra.

Standardně by měl být vůz v této výbavě postaven na 17“ leskle černých litých kolech, nicméně testovaný kousek dostal příplatkové 18“ lité ráfky s červenými akcenty (+6.000 Kč), které opět skvěle ladí s lakem. Vzadu pak pozornost přitahují jak tenká koncová světla, tak výrazné prolisy v nárazníku nebo třetí brzdové světlo, které je vertikálně umístěné uprostřed střešního spoileru.

Osobně se mi design testovaného auta opravdu líbil a novou astru považuji za stroj, který bude na českých silnicích ještě dlouho nepřehlédnutelný. Snad jen škoda, že černý paket trochu zabíjí i logo automobilky ve Vizoru. Současně je mi ale jasné, že tuhle masku si s ničím jiným prostě nespletete.

Detox interiéru

Ovšem zatímco design exteriéru působí výrazně a nepřehlédnutelně, interiér se vydává spíše cestou minimalismu, z mého pohledu možná lehce hraničícího se strohostí, který automobilka vcelku trefně označuje za detox. Bavíme se přitom o zpracování a pojetí, nikoliv o výbavě. Ta je totiž už od základu docela pestrá.

Ostatně již v rámci základní výbavy dostanou zákazníci tzv. Pure Panel, tedy dvojici desetipalcových obrazovek v hořčíkovém rámečku natočeném směrem k řidiči, kdy obrazovka před řidičem plní funkci digitálního přístrojového štítu, zatímco uprostřed palubní desky je klasický dotykový infotainment. U testovaného vozu pak tuto sestavu displejů doplňoval ještě volitelný Head-Up Displej, který byl součástí paketu Opel Connect Navi + HUD (+40.000 Kč).

Všechny displeje potěší líbivou grafikou i svižností. U digitálního přístrojového štítu stojí za zmínku možnost snadného přizpůsobení obsahu, zatímco u head-up displeje mohu pochválit dobrou čitelnost i ostrost zobrazení. Osobně jsem sice trochu bojoval s menu a pod-menu infotainmentu, kdy mi některá řešení přijdou lehce neintuitivní. Za pochvalu ale stojí jak standardní podpora bezdrátové konektivity Apple Car Play i Android Auto, tak i zachování fyzických tlačítek pro rychlý přístup do menu infotianmentu nebo ovládání ventilace.

Sportovně tvarovaný volant testované výbavy GS Line má na dnešní poměry možná trochu větší průměr, má však příjemnou tloušťku věnce, dobře padne do ruky a hezky zvládnuté jsou i jeho ovládací prvky. Moje jediná výtka směruje snad jen k jejich povrchu – klavírní černé barvě, která se v kabině objevuje snad až příliš často. U testovaného vozu už přitom začínalo být patrné, jak je tato povrchová úprava náchylná nejen na ulpívání otisků prstů, ale také na různé (mikro)škrábance. A to především u dekoru ve středovém tunelu, který nabízí spoustu odkládacích prostor - navíc i s praktickou roletkou.

Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line

Parádní ergonomii pracoviště řidiče pak podtrhují sedadla, která se již od druhého výbavového stupně Elegance mohou pochlubit certifikací AGR (takové to ortopedické potvrzení). Sedadla tedy nabízí bohaté možnosti nastavení, prodloužitelný sedák a díky příjemnému sportovnímu tvarování testované výbavy i tuhosti výplně z nich nebolí záda ani po několika hodinách cestování. Navíc poskytují i celkem solidní boční vedení.

Příjemná jsou také sedadla ve druhé řadě, kde má posádka k dispozici i celkem slušný prostor. Při mých 183 centimetrech jsem neměl nejmenší problém sednout si sám za sebe, nad hlavou i před koleny mi přitom zbývala decentní rezerva. Trochu víc místa bych si uměl představit snad jen pro chodidla pod přední sedačkou, kterou jsem měl ale spuštěnou zcela dole.

Zavazadelník má jednoduché tvary, dvojité dno a standardně nabízí objem 422 litrů, respektive 1339 litrů po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 60:40 a s průvlakem za loketní opěrkou. Zájemci o plug-in hybridní motorizaci se však budou muset smířit s objemem 352 litrů, respektive 1268 litrů.

Důvod je jednoduchý – prostor zabírá trakční baterie plug-in hybridního systému, která obsadila část prostoru pod podlážkou. Kolem sice zbyly ještě úložné prostory na drobnosti, jako je například povinná výbava, nabíjecí kabely je však nutné přepravovat v zavazadelníku, kde tak zbytečně zabírají další prostor. A není ho zrovna málo.

Motor, jízdní vlastnosti


Potěší dynamikou i spotřebou

Navzdory stále sílící nejistotě kolem budoucnosti spalovacích motorů nabízí nová astra skutečně pestrou paletu pohonných jednotek. Od čistě benzínových přeplňovaných tříválců, přes vznětový čtyřválec až po dvě plug-in hybridní motorizace, kombinující benzínový čtyřválec a elektromotor. V příštím roce se pak očekává i příchod čistě elektrické verze modelu.

Téměř kompletní paletu motorizací už jsem si mohl v rychlosti vyzkoušet během prvních jízd v Portugalsku, na klasický test nám ale jako první dorazila plug-in hybridní motorizace s kombinovaným výkonem 180 koní, tedy slabší z dvojice nabízených plug-in hybridů.

Základem pohonného ústrojí je 1,6litrový turbem přeplňovaný čtyřválec, který nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 6000 min-1 a maximální točivý moment 250 Nm při 1750 min-1. Do osmistupňové automatické převodovky integrovaný elektromotor pak nabízí nejvyšší výkon 81,2 kW a maximální točivý moment 320 Nm. Výsledkem je podle automobilky systémový výkon 133 kW (180 k) a 360 Nm točivého momentu.

Navzdory pohotovostní hmotnosti 1678 kilogramů (ve srovnání s benzínovým tříválcem je PHEV o asi 300 kg těžší) slibuje automobilka akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximální rychlost až 225 km/h. V čistě elektrickém režimu by měl vůz zvládnout uhánět rychlostí až 135 km/h, výrazně se tím však zkrátí dojezd na plně nabitou baterii s kapacitou 12,4 kWh, která by za ideálních podmínek měla zvládnout údajně až šedesát kilometrů.

Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line

Začněme ale od rozjezdů, které jsou i díky elektrické asistenci krásně svižné a plynulé. Vůz tradičně startuje v čistě elektrickém režimu, agilitu při rozjezdech nicméně předvádí i při přepnutí do hybridního módu. Skvěle zvládnuté je pak i přepínání mezi spalovacím motorem a elektromotorem, které obvykle probíhá naprosto plynule a téměř neslyšně.

Čistě elektrický dojezd až 60 kilometrů je vcelku optimistický, nicméně to nejspíš nikoho nepřekvapí. S trochou snahy a ve správném prostředí by však nemělo být problémem zdolat na jedno nabití baterie kolem 45 až 50 kilometrů. Vždy však záleží především na stylu jízdy a využívání rekuperace. K její aktivaci přitom stačí pouze stisknout tlačítko B u voliče jízdních režimů. Po vybití baterie přechází vůz do hybridního režimu, kdy však stále poměrně často zapojuje elektromotor. I během jízdy ustálenou rychlostí na okresce či dálnici se tak může snadno stát, že vám čísla zobrazující rychlost zmodrají, což znamená, že jedete čistě na elektřinu. Při potřebě zrychlit ale řídící jednotka opět rychle spouští spalovací motor.

Samotná osmistupňová převodovka řadí vcelku plynule, vyhovuje jí však především klidnější tempo. Při svižnější až sportovní jízdě totiž dokáže při změně rychlostí předvést i lehké zaškubnutí. Reakce na povely pádly pod volantem jsou pak poněkud vlažné – a to i ve sportovním režimu. Na velké sportování na zakroucených okreskách to tedy příliš není.

To ale ani v nejmenším neznamená, že by motoru chyběl výkon. V nižších i vyšších rychlostech se motor dokáže hezky vzchopit a problémem není ani svižné předjíždění. Působivá pak byla i jízda na dálnici, kdy při českém zákonném limitu o chodu motoru prakticky nevíte a neruší vás ani aerodynamický hluk či hluk podvozku. Na německé dálnici pak pohodlně udržíte krok s ostatními účastníky provozu. Ostatně i podle automobilky je nová Astra „Autobahn proof“, k čemuž se ještě vrátíme.

Na žádné velké dovádění to s astrou sice není, vcelku překvapivě dobře však zvládá roli dálkového cestovního vozu. A to dokonce i s poměrně slušnou spotřebou. Právě spotřeba je pak u plug-in hybridu vždy poněkud ošemetné téma. Pokud totiž máte možnost vůz pravidelně nabíjet, například doma nebo v práci, vystačíte si s pár kapkami paliva na sto kilometrů. S klesající kapacitou baterie, nebo svižnější jízdou, se však spotřeba postupně zvyšuje.

Udávaný kombinovaný průměr 1,1 l/100 km je tedy číslo, se kterým se v palubním počítači nejspíš moc často nesetkáte. S trochou rozumu a při nabíjení ale skutečně není problém jezdit doslova za dva až tři litry, zejména při popojíždění po městě a jeho okolí. Naopak dálkovou cestu z Prahy do Karlových Varů jsem se zcela vybitou Astrou zvládl se spotřebou kolem 5,5 l/100 km. Při klidné jízdě se mi pak dařilo držet dlouhodobou spotřebu (bez nabíjení) kolem 6,3 l/100 km.  Při rychlejších přesunech však není problém vyhnat spotřebu až na úroveň kolem 8-9 l/100 km.

Německý komfort i jistota

Působivý je přitom i podvozek, který se chlubí specifickým nastavením. Nová astra je sice postavena na platformě EMP2 V3 a využívá techniku původně vyvinutou francouzským koncernem PSA, dnes součásti Stellantis, Opel se však chlubí, že vůz byl navržen, vyvíjen a především vyroben v Německu, tedy konkrétně v Rüsselsheimu, který je domovem značky.

Nová astra se tak chlubí unikátním nastavením podvozku, které zahrnuje specifické nastavení tlumičů, stabilizátoru zadní nápravy s torzní příčkou, zavěšení kol, pružin, řízení i dorazů. To vše s cílem nabídnout ještě lepší jízdní vlastnosti, lepší ovladatelnost, stabilitu i bezpečnost.

Ostatně jak už bylo zmíněno o pár řádků výš, šestá generace astry se chlubí označením „Autobahn proof“, které si automobilka vymyslela pro zdůraznění kvalit svých vozů i při svižnějších přesunech na delší vzdálenosti.

Cílem při ladění vozu, jeho pohonného ústrojí a podvozku tak mělo být zajištění vyšší stability při vysokých rychlostech, průjezdu zatáček i brzdění. Vůz by měl být předvídatelnější, měl by nabídnout lepší odezvu na řízení i brzdění a dobře by měl odolávat i různým deformacím z náporu vzduchu při vysokých rychlostech.

Vedle ladění schopností při dynamické jízdě se však v rámci „Autobahn proof“ technici a designéři soustředili také na vyšší úroveň komfortu. Opel totiž slibuje jízdu bez rušivých vibrací, potlačení rušivých zvuků a příjemnou úroveň vnitřního hluku při všech rychlostech.

Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line

Tak alespoň hovoří teorie, v praxi ale Opel Astra nabízí skutečně velmi příjemný balanc mezi sportovností a komfortem. Podvozek působí poněkud tužším dojmem, ani na horších silnicích však nemlátí, ani neodskakuje. Příjemná tuhost vytváří skutečně sportovní dojem a karoserie se v zatáčkách ani příliš nenaklání, ostatně PHEV verze s baterií před zadní nápravou by měla nabídnout i nízko položené těžiště. Na opravdu klikatých silnicích už ale slabší plug-in hybrid působil možná lehce těžkopádně a chyběla mi u něj ještě trocha jiskry a svižnosti.

Trochu kritiky si pak z mého pohledu zaslouží také brzdy, které mají typický projev plug-in hybridů. Při našlápnutí pedálu nejprve spíná rekuperace a auto zpomaluje velmi vlažně. Při dalším pohybu pedálu se však brzdy umí celkem ostře zakousnout, což vyžaduje trochu zvykání a předvídání.

Celkově vzato mě však jízda s astrou bavila a nevybavuji si nic, co by mě vyloženě štvalo. Podvozek vás na českých cestách nevyklepe, odhlučnění kabiny i podvozku je velmi solidní, řízení není úplně gumové a dokonce i na to dávkování brzd se dá po pár dnech zvyknout.

Závěr


Závěr

Nový Opel Astra skvěle vypadá, moc příjemně jezdí a nabízí i slušný vnitřní prostor, který u plug-in hybridu kazí snad jen omezení spojená s baterií a nabíjecími kabely v kufru. Jednoduché vnitřní uspořádání působí možná až trochu stroze, nelze mu však upřít praktičnost a vzdušnost. Ve srovnání s konkurencí, včetně té ze stáje Stellantis, tak má nový Opel Astra rozhodně co nabídnout. Teď ale zbývá probrat ještě ceny.

Ty se přitom od doby české premiéry, kdy astra začínala pod hranicí půl milionu korun, bohužel lehce zvedly. Základní motorizaci 1.2 Turbo o výkonu 81 kW, spojenou s šestistupňovým manuálem, tak dnes ve výchozí výbavě Edition pořídíte od 539.900 Kč.

Příjemné sice je, že testovaný plug-in hybrid můžete pořídit rovněž již v nejnižší výbavě, ovšem jeho cenovka začíná od 859.900 Kč. V kombinaci se sportovně laděným výbavovým stupněm GS Line už jsme na cenovce 939.990 Kč, několik prvků příplatkové výbavy ale nakonec cenu testovaného vozu vyšroubovalo až na 1.022.990 Kč. Na můj vkus už je to trochu moc, při studování ceníku ale zjistíte, že s tříválcovým benzínem se dá rozumně vybavená konfigurace pořídit i výrazně levněji.

Nejlevnější verze modelu 539.990 Kč (Astra Edition, 1.2 Turbo 81 kW, 6MAN)
Základ s testovaným motorem 859.990 Kč (Astra Edition, 1.6 Turbo 133 kW, PHEV, 8AT)
Testovaný vůz bez příplatků 939.990 Kč (Astra GS Line, 1.6 Turbo 133 kW, PHEV, 8AT)
Testovaný vůz s výbavou 1.022.990 Kč (Astra GS Line, 1.6 Turbo 133 kW, PHEV, 8AT)

Plusy

  • Výrazný vzhled
  • Prostorná a vzdušná kabina
  • Slušná výbava
  • Naladění podvozku
  • Kvalita světel
  • Komfortní sedadla
  • Odhlučnění

Minusy

  • Kabely zabírají místo v kufru
  • Spíše průměrná dynamika
  • Hmotnost PHEV verze
  • Všudypřítomný klavírní lak
  • Možná až přílišná strohost kabiny  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (76)

Doporučujeme

Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line
Cena základní sestavy 939 990 Kč
Výbava základní sestavy Přední mlhové světlomety, LED přední světlomety, LED denní svícení, LED zadní světla, Automatické přepínání světel s detekcí tunelu, 360° parkovací kamera, Vyhřívání předních sedadel, Vyhřívaný volant, 10“ audiosystém Multimedia, 10“ digitální přístrojový panel, Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto, Ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, Automatická dvouzónová klimatizace, Adaptivní tempomat, Bezklíčové odemykání a startování, Osvětlení prostoru pro nohy, Sportovní tvarování sedadel, Sportovní volant potažený perforovanou kůží, Pedály z lehkých slitin, Černá střecha Carbon Black, Lesklá černá loga Opel Astra, Černé lišty okolo bočních oken, Lesklé černé rámování masky Opel Vizor, 17“ lesklé černé ráfky z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 1 022 990 Kč
Výbava testované sestavy Červená metalíza Peperoncino (16.000 Kč), Opel Connect NAVI + HUD (40.000 Kč), Jednofázová palubní nabíječka 7,4 kW (16.000 Kč), 18“ broušené ráfky z lehkých slitin Pentagon s červenými akcenty (6.000 Kč), Vyhřívané čelní sklo (5.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 320 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 81.2 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 133
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.1
Emise CO2: 24
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 352 / 1268
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1678 / 472
Rozměr pneu: 225/45 R17
Opel Astra 1.6 Turbo 180 k PHEV GS Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4374
b) šířka (mm): 2062
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1551
f) rozchod vzadu (mm): 1546
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 875 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 535 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 945
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 435
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 7. 2022 21:03
Re: Za mě super....
A kolik tě stojí elekrika na dobíjení ? Ta už taky není za hubičku
Avatar - lamal
11. 7. 2022 15:27
Vypocet ceny je jednoduchy
300 kg navyse = 300 000 kč navyse, logyka predsa, soudruzi sa s tym nepárali :D
Avatar - lamal
11. 7. 2022 15:26
Re: Za mě super....
Zelezi podla kriterii, ked uprednostni komfort bude asi P308 vhodnejsia.
Avatar - lamal
11. 7. 2022 15:24
Re: Za mě super....
Ovladanie vseho cez dotyk je kravina a koncern to predviedol do totalnej ubohosti. Poznam to z octavie, des!

Asi viac k tomu netreba, aj ´´taky´´ Stellantis, alebo Dácia woe to ma lepsie vyriesene.
11. 7. 2022 13:35
Re: Hybridní průšvih
spotřeba je jen o tom jak často nabíjíš.... dlouhodobě jezdím v benzínu za 6,5 a elektriku za 0. No a mám to prostě 50 na 50 takže je z toho těch výsledných 3,7 ;-)