Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
opel testy strednitrida
opel testy strednitrida
opel testy strednitrida
opel testy strednitrida
44 Fotogalerie

TEST Opel Insignia ST BiTurbo 4x4 – Hallo, ich bin hier

Superdiesel od Opelu konečně dorazil. Sáhli jsme po verzi 4x4 kombi, snu českého manažera.

„Ahoj, tak jsem tady,“ by asi říkal nový motor pod kapotou Opelu Insignia, kdyby mohl mluvit. A ještě by dodal „Konečně!“ Jsou to totiž čtyři roky, co Opel začal lákat na dvojitě přeplňovaný turbodiesel.

Realitou se stal ale až nyní, v rámci novinek pro rok 2012, které představují už několikátý balíček modernizací pro Insignii. Ano, v Rüsselsheimu se nechali inspirovat prémiovými automobilkami a přichází na trh s neustálými drobnými změnami.

Poslední balíček je nejrozsáhlejší a můžeme ho označit za takový technický facelift. Vedle nového motoru přináší rozšířenou bezpečnostní výbavu – adaptivní tempomat, varování před čelní kolizí a automatické brzdění přebírá Insignia jen pár měsíců poté, co tyto systémy debutovaly v nové Zafiře.

2008Insignia sedan a liftback, včetně 4x4 pro benzinové motory
2009kombi Insignia ST, Insignia OPC
2010pohon 4x4 pro 2,0 CDTI, odvětrávaná sedadla, Insignia OPC automat
2011motor 1,4 Turbo, Insignia OPC Unlimited
2012motor 2,0 CDTI BiTurbo, podvozek SuperSport, nová bezpečnostní výbava

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz 

Poslední novinkou je příplatkový podvozek SuperSport s nápravou HiPerStrut a brzdami Brembo z ostré Insignie OPC. Ten ale jako jediná z inovací není předmětem dnešního testu.

Zaspal start, přesto je ve vedení

Dvojitě přeplňovaný motor tu měl být už před pár lety. Zpoždění, způsobené přepracováním motoru v konstrukčním oddělení Opelu, ale paradoxně skoro ničemu nevadí. Možná pár nadšených zájemců prožilo chvíle zklamání, za celou tu dobu ale nikdo z konkurentů nedokázal uvést do prodeje srovnatelný motor.

Vlaštovkou byl Saab 9-5 osazený agregátem 2,0 TTiD (140 kW). Právě ten měla dostat i Insignie, v Opelu ale nebyli spokojeni a na motoru dál pracovali. Změn v Insignii je totiž víc, než jen zvýšení výkonu o tři kilowatty. V zájmu kultivovanosti, vyšší účinnosti a hlavně splnění normy Euro 5 dostal motor piezoelektrické vstřikování a druhý mezichladič stlačeného vzduchu.

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz 

Vývoj zabral mnoho času, ale jako by to ani nevadilo. Přímá konkurence zatím stále na rüsselsheimské biturbo nereaguje. Volkswagen a Škoda se spokojily s vrcholem v podobě 2,0 TDI o výkonu 125 kW, Citroën s Peugeotem právě z emisních důvodů opustily koncepci dvojitě přeplňovaného čtyřválce a dnes spoléhají na kombinaci většího objemu a jediného turba. Motor 2,2 HDi dává 150 kW a 450 Nm, technicky příbuzný 2,2 TDCi ve Fordu Mondeo pak 147 kW a 420 Nm.

Na vrcholu dieselového řetězce

Příslib šestiválce 2,9 CDTI (184 kW) nakonec skončil v propadlišti dějin, a tak je nové biturbo jasným vrcholem dieselových Insignií. Ovšem tento přívlastek vystihuje testovaný vůz velmi nepřesně.

Vlastně jakýkoliv superlativ staví Insignii BiTurbo do nelehké situace. Štědrými parametry obdařený čtyřválec totiž ve spojení s 4,9metrovou karoserií Insignie není žádný divoch. Zvlášť když dostává nálož v podobě bohaté výbavy, velkých kol a zčásti i pohonu 4x4. Nakonec hmotnost vybaveného auta přesahuje 2 tuny.

Dosud jsme testovali Opel Insignia ve verzích:

To je také důvodem pro použití relativně krátkých převodů. Při 130 km/h motor točí vcelku vysokých 2500 min-1 a spotřebuje 7,2 l/100 km. Ve 100 km/h klesnou otáčky na 1900 min-1 a spotřeba nafty s pohonem 4x4 na 6,1 l/100 km. To je v zásadě reálné minimum, pod šest litrů se mimo město ani na delší trase nedostanete.

My jsme s Insignií BiTurbo 4x4 najeli téměř 2000 km, které byly mixem pražského provozu, českých i neomezených německých dálnic a také alpských okresek. V podstatě typické použití takového vozu vedlo k průměrné dlouhodobé spotřebě 7,6 l/100 km.

Podle našich prvních zběžných zkušeností by kombi se stejným motorem a pohonem jen předních kol mělo být zhruba o 5 %, jinými slovy pár decilitrů, úspornější. Víc ale specifika této verze zatím rozvádět nebudeme, Insignii BiTurbo 4x2 totiž věnujeme samostatný test.

Opel Insignia ST 2,0 BiTurbo - odečtená spotřeba paliva
Pohon4x44x2
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1]6,1 / 18505,8 / 1850
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1]7,2 / 24006,8 / 2400

Ale pryč od tématu převody a spotřeba, zajímá nás přece hlavně, jak je to s výkonem. Tedy… takové bylo počáteční odhodlání. Ve skutečnosti tady o výkon tolik nejde. Biturbo dokáže působit svalnatým dojmem, ovšem brzy se ukazuje, že mu ostré předjížděcí manévry nebo hry na dravce levého pruhu příliš nesedí.

Dvojice turbodmychadel posílila střední pásmo otáček, ale také zostřila extrémy v charakteristice motoru. Menší turbo pracuje v nízkých otáčkách, v praxi se jeho účinek projevuje od 1200 min-1. V ještě nižších otáčkách se motor trápí, pro ustálené tempo je lepší nechat mu trochu volnosti a držet otáčky alespoň kolem 1500 min-1.

Větší turbodmychadlo nastupuje do akce v 1900 min-1, což dá vědět kultivovaným, ale zřetelným kopancem. Následujících tisíc otáček potěší příznivce starších tédéíček, protože se nese na vlně mohutného přísunu točivého momentu. Dřívější dieselové doby připomíná také decentní turboefekt a relativně hlučný chod motoru.

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz 

Asi nejvýrazněji se dvojité přeplňování projevilo ve vysokých otáčkách. Jednoturbové 2,0 CDTI po překročení 3000 min-1 postupně ztrácí elán, biturbo se hrne stále vpřed. To je slušná změna, na druhou stranu existují čtyřválcové diesely s výraznější gradací výkonu – třeba 20d od BMW, abychom nechodili z Rüsselsheimu příliš daleko.

Mimochodem, v technických údajích se dočtete, že Insignia ST BiTurbo 4x4 jede nejrychleji 223 km/h (bez 4x4 pak 225 km/h a sedan s tímto motorem 230 km/h). Krásné očekávání, leč realita se ukázala mnohem skromnější. Sice ještě ve 200 km/h měla Insignia odhodlání zrychlovat i do kopce, ovšem o kousek dál už dostává motor pořádně zabrat a každý kilometřík navíc je výsledkem rozpoznatelného čekání. Ano, čtyřválec roztočený na 4000 min-1 podává po překročení 200 km/h maximální výkon a už nemá, odkud přidat. Takže opatrně s tím optimismem, Opele…

Naopak kde se příliš nepřehánělo, to jsou schopnosti brzdové soustavy. Setrvačnost dvoutunového auta je i v běžných rychlostech velká, a tak nová možnost připlatit si za sportovní brzdy Brembo není v ceníku zbůhdarma.

Neviditelný OPC paket a další příplatky

Konfigurace testovaného auta je zvláštní kombinací marnivosti a střízlivého přístupu. To první zastupuje například paket OPC line. Exteriérová sada (27 tisíc Kč) autu sluší, design se ale natolik podobá výchozímu provedení, že její přítomnost vlastně nepostřehnete. Interiérová sada (16 tisíc Kč, v paketu s exteriérovou sadou dohromady za 28 tisíc Kč) přidává dobře padnoucí sportovní volant se zkosenými boky a anatomickou řadicí páku, která je o řád lepší než ta standardní.

Příliš nás nepřesvědčila kvalita audiosystému Infinity a jak vyplývá z dřívějších zkušeností, k navigování místo zařízení Navi 900 poslouží skoro stejně dobře o polovinu levnější Navi 600.

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz 

Naopak doporučit můžeme bezpečnostní výbavu. Adaptivní bi-xenony AFL s automatickou regulací dálkových světel doslova promění noc v den. Kamera Opel Eye zase v závislosti na zvolené konfiguraci čte značky, hlídá jízdu v pruzích, zastaví (či alespoň zpomalí) auto před hrozící čelní srážkou a především se umí postarat o funkci adaptivního tempomatu.

Šikovnou specialitou jsou také adaptivní tlumiče FlexRide. Ve verzi 4x4 nebo bez ohledu na pohon pro výbavu Sport se dodávají standardně, a tak je má dobrá polovina všech u nás prodaných Insignií. V těžkém kombi se sice rozdíly mezi režimy Tour, Normal a Sport neprojevují tak výrazně jako v jiných modelech (Zafira, Astra GTC), přínos plynule měnitelné charakteristiky tlumení pro komfort jízdy je přesto zřejmý.

Závěr

V odpovědi na otázku, zda zvolit nový motor BiTurbo se od nás jasného řešení nedočkáte. Záleží totiž na úhlu pohledu. Motor 2,0 CDTI 118 kW působí jako dostatečně schopný pro důstojné pohánění Insignie. O 25 kW silnější BiTurbo není bez přímého srovnání nic víc než o něco schopnější a důstojnější, zřejmě o dost rychlejší na dálnici a vytrvalejší v alpských stoupáních.

Živosti motoru by nepochybně pomohlo, kdyby nemusel pohánět všechna čtyři kola. Na druhou stranu aktuální ceník Insignie je nastavený tak, že koupě dieselového motoru bez pohonu 4x4 příliš nedává smysl. Za lákavých 4.500,- Kč (mimo výbavu Sport 29.500,- Kč) si nejspíš čtyřkolku opravdu připlatíte a nad spotřebou paliva vyšší o pár decilitrů mávnete rukou.

Důvodem k důkladnému promýšlení ale není u Insignie jen volba motoru. Ceník si totiž svojí složitostí v ničem nezadá s prémiovými automobilkami. Vybrat z dvojice konkurenčních výbav Cosmo a Sport, k tomu dobře propočítat výhodnost kombinací různých paketů a navíc nepřehlédnout v příplatcích řadu samozřejmostí, to není práce na pár minut.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
O nejsilnější naftové Insignii má rozhodně smysl přemýšlet. Těžká Insignia je s dlouho vyvíjeným motorem konečně velmi svižná, byť papírové hodnoty s výslednou reálnou dynamikou nejsou v úplném souladu. Ano, je to slušně rychlé auto, ale ne zase tak, abyste se z toho posadili na zadek. BiTurbo každopádně zní hodně drsně a ostatní motory před ním vypadají jako chudí příbuzní. Za mě proto palec nahoru.

opel testy strednitridaopel testy strednitrida | acz 

První cena vozu499.900,- Kč (1,6/85 kW Insignia sedan)
První cena vozu s testovanou motorizací767.400,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Cosmo sedan)
Základní cena testovaného vozu816.900,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Sport kombi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků900.100,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Sport kombi)
Cena při objednávce firemního zákazníka828.786,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Sport kombi)

Plusy

  • Pružný motor
  • Efektní design, masivní proporce
  • Útulný interiér, kvalita zpracování
  • Velmi pohodlná sedadla
  • Symbolický příplatek za 4x4, adaptivní tlumiče zdarma
  • Možnosti příplatkové výbavy, konfigurovatelnost

Minusy

  • Hlučný motor
  • Vnitřní prostor neodpovídá vnější rozměrům
  • Místo na zadních sedadlech pod průměrem střední třídy
  • V běžných podmínkách nevyužitý pohon 4x4
  • Spotřeba zaostává za tabulkovými hodnotami
  • Malá zpětná zrcátka