TEST Porsche Panamera S E-Hybrid: První jízdní dojmy
Postavit auto s hybridním pohonem není jen tak. Své o tom ví Toyota, která má nejbohatší zkušenosti, své ví i takové BMW, které s hybridy jen opatrně koketuje, a své ví i zástupy automobilek, které žádný hybrid zatím ani do prodeje nenabídly.
Porsche patří k průkopníkům – automobilka ráda zmiňuje Lohner Semper Vivus z roku 1900 poháněný systémem Ferdinanda Porsche, podle všeho nejstarší hybrid světa. Zároveň má v nabídce Cayenne S Hybrid, nejprodávanější hybridní SUV ve svém segmentu, a Panameru S Hybrid. Původní provedení Panamery je ale už minulostí, s faceliftem přichází modernizovaná verze s poněkud krkolomným názvem Panamera S E-Hybrid (v prodeji od července 2013).
Důkladně vylepšená technika
Když odhlédneme od decentních vizuálních změn (např. nové nárazníky a nová grafika zadních světel), nejzásadnější úpravou je instalace výkonnějšího elektromotoru. Pracovní napětí vzrostlo z 288 na 384 V, maximální výkon z 34 kW dvojnásobně, na 70 kW, a točivý moment je nově 310 N.m (+10 N.m). Systémový výkon díky tomu vyrovnal hodnotu konvenční Panamery S – tedy té nové s třilitrovým Turbo V6, činí 306 kW místo dosavadních 279 kW.
To je ale jen začátek, nová Panamera je totiž plug-in hybrid. Baterie lze dobíjet přímo z rozvodné sítě, buď rychlonabíječkou (16 A/2,3 hodiny) nebo standardní pro běžné zásuvky (10 A/3,8 hodiny). Vnější velikost baterií se nezměnila, díky přechodu na lithium-iontové články (dosud NiMH) ale vzrostla kapacita na 24,5 Ah (resp. 9,4 kWh) a s tím i hmotnost – o 50 kg na 129 kg. Modul se 104 články se nachází za zadní nápravou a nezmenšuje objem zavazadlového prostoru. Porsche poskytuje záruku 150 tisíc km nebo 6 let, slibuje ale životnost 15 let. Vzhledem k americké legislativě navíc musí garantovat, že během osmi let provozu skutečná kapacita baterií neklesne pod 70 % udávané.
Porsche Panamera S E-Hybrid - technická data a srovnání s předchozí generací | ||||
Model | Panamera S E-Hybrid | Panamera S Hybrid | Panamera S | Panamera S |
Rok výroby | od 2013 | 2011–2013 | od 2013 | 2009–2013 |
Převodovka | 8A | 8A | 7DS | 7DS |
Spalovací motor | ||||
Typ | V6 kompresor | V6 kompresor | V6 biturbo | V8 |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2995 | 2997 | 4806 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 245/5500-6500 | 245/5500-6500 | 309/6000 | 294/6500 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 440/3000-5250 | 440/3000-5250 | 520/1750-5000 | 500/3500-5000 |
Elektromotor | ||||
Největší výkon [kW/min-1] | 70/2200-2600 | 34/neudáno | - | - |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 310/1700 | 300/neudáno | - | - |
Kapacita baterií [kWh] | 9,4 | 1,73 | - | - |
Dynamické a další parametry | ||||
Celkový výkon [kW] | 306 | 279 | 309 | 294 |
Celkový toč. mom. [N.m] | 590 | 580 | 520 | 500 |
Max. rychlost [km/h] | 270 | 270 | 287 | 283 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,5 | 6,0 | 5,1 | 5,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,1 | 7,1 | 8,7 | 10,8 |
Hmotnost [kg] | 2095 | 2055 | 1885 | 1845 |
Výhodou je servisovatelnost baterií, články jsou rozděleny do osmi modulů a každý z nich je možné v servise nechat vyměnit. Novinkou je vylepšené chlazení a ohřívání baterií, provozní teplota by neměla překročit 30°C, zároveň vůz dokáže jet čistě elektricky i při vnější teplotě 0°C (dosud 15°C).
Neméně důležitou částí pohonu je přeplňovaný šestiválec – 3.0 TFSI o výkonu 245 kW při 5500 min-1. Základní parametry motoru se nezměnily, agregát ale povýšil na emisní normu Euro 6 (povinná až od září 2014). Elektromotor je vložený za spalovací motor, připojení obou agregátů k osmistupňové automatické převodovce Tiptronic S řeší elektromechanicky ovládaná spojka. Porsche vylepšilo její ovládací mechanismus, takže přepínání mezi pohonnými jednotkami probíhá prakticky neznatelně.
Výraznou proměnou prošly i specifické znaky hybridu. Předchozí, méně výkonný model nesl na zádi nápis Panamera S hybrid, jinak se kromě znáčků na předních dveřích nijak nelišil od konvenčně poháněných verzí. To novinka má na zádi napsáno jen Panamera S, přidává ale žlutozelené brzdové třmeny a má dvě „víčka nádrže“. Tím napravo se opravdu tankuje benzin, v levém zadním blatníku se nachází konektor pro připojení k nabíječce.
Jízda: čtyřikrát jinak a pokaždé Porsche
Nová hybridní Panamera nabízí hned čtyři jízdní režimy. Po nastartování je aktivní ten nejzajímavější z nich – E-Power, který znamená jízdu na elektřinu. Spojení silného elektromotoru a konvenční převodovky přináší jednu unikátní vlastnost: Panamera se rozjíždí rychle a díky řazení svým projevem dokáže navodit dojem sportovního svezení.
To jsme dosud při jízdě na elektřinu nepoznali – motory byly buď příliš slabé, nebo spojené s jednostupňovou převodovkou, takže předváděly konstantní nezáživný zátah. I přes točivý moment 310 N.m je samozřejmě limitem relativně nízký výkon elektromotoru. V záloze je ale funkce E-Boost, při potřebě vyššího výkonu se okamžitě zapojí i spalovací motor. Ten vstoupí do hry i v případě, kdy aktuální rychlost přesáhne 135 km/h. Porsche deklaruje normovaný dojezd na elektřinu 36 km, zároveň ale udává realistickou korekci – dle povahy provozu je možné s nabitou baterií ujet 18 až 36 km.
Poněkud zavádějící je název režimu Hybrid. Panamera v takovém případě totiž nenabízí chování konvenčního hybridu. Prim naopak hraje spalovací motor. Elektrický pohon slouží místo tzv. kickdownu. Při plném sešlápnutí plynového pedálu převodovka nepodřadí na nejnižší možný převod, místo toho benzinové V6 vypomůže elektrická síla. Ta se opětovně rekuperuje při zpomalování. Tento režim tedy slouží k odložení spotřeby energie z baterií. Záleží jen na řidiči, jak si rozloží hospodaření se zdroji energie.
Sport je nadstavbou k „hybridu“. Elektromotor vstupuje do dění častěji, takže je jízda plynulejší a rychlejší. Právě v tomto nastavení by se Panamera S E-Hybrid měla rychlostí vyrovnat konvenční Panameře S.
Naprostou specialitou je mód E-Charge. Inženýři nám dosud u Opelu Ampera i Toyoty Prius Plug-in Hybrid tvrdili, že dobíjet celou kapacitu baterií za jízdy je ekonomický nesmysl. Porsche místo toho do svého hybridu instalovalo příslušné tlačítko a nechává svobodu volby. Technici doporučují „benzinové“ dobíjení v režimu E-Charge používat mimo město, po 30 až 40 minutách jízdy se díky uměle zvýšenému zatížení motoru opět dobije všech 9,4 kWh, které se do baterií vejdou. Záleží jen na řidiči, zda je pro něj výhodnější připojit auto k nabíječce, nebo investovat do krátkodobého zvýšení spotřeby zhruba o 2 litry.
Automobilka slibuje, že svezení s hybridním pohonem nabídne novou dimenzi zážitků, ale přitom neohrozí typické hodnoty vozů Porsche. Přinejmenším v rámci řady Panamera je to pravda – elektromotor je konečně dost silný na to, aby jízda s ním byla zajímavá a definitivně opustila hyperúsporný svět Priusů. Šestiválec má pečlivě naladěný výfuk, takže jeho zvuk je nakonec mnohem „víc Porsche“ než u osmiválcových Panamer a Cayennů. A nic není výmluvnějšího, než akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a neomezené maximum rychlosti 270 km/h.
Úspory v praxi
Vysoký výkon je sympatický, stejně jako dechberoucí normované údaje 3,1 l/100 km a 71 g CO2 na 1 km. Konstruktéři Porsche ale věnují nebývalou péči úsporám ve skutečném provozu. Proto vytvořili testovací okruh „Stuttgart Circuit“, který znamená 65 km v ulicích Stuttgartu a po přilehlých silnicích a dálnicích. Zde vyhodnocují přínos všech úsporných opatření. Důležité je zejména snížení průměrného počtu otáček na ujetý kilometr, sleduje se samozřejmě ale i průměrná spotřeba paliva. Jednotlivé kroky pro snížení reálné spotřeby jsou přehledně zaznamenány v přiložené tabulce.
Porsche Panamera S E-Hybrid - postupné kroky ke snížení reálné spotřeby | |||
Stupeň úprav | min-1/km | l/100 km | úspora |
Panamera S bez úsporných opatření | 1432 | 9,9 | - |
Auto Start/Stop | 1350 | 9,7 | -2% |
plachtění (automatické vyřazování na neutrál) | 1239 | 9,3 | -6% |
Stop-on-the-move* | 1045 | 8,9 | -10% |
Full hybrid** | 514 | 7,7 | -23% |
Plug-in hybrid*** | 318 | 4,4 | -56% |
* při plachtění je motor za jízdy vypnutý | |||
** jízda na elektřinu do 50 km/h, dobíjení jen rekuperací za jízdy | |||
*** dobíjení z rozvodné sítě, jízda až na 36 km bez spalovacího motoru |
Abychom se přesvědčili na vlastní kůži, vyrážíme na testovací jízdu po okolí okruhu Hockenheimring. Trasa vede skrz městečko, po dálničním přivaděči i na dálnici. Technici nabádají, abychom se nesnažili o úspornou jízdu – tak proč neposlechnout. Panamera opravdu vyráží z křižovatek velmi hbitě, s řazením se mění zvuk elektromotoru a mírně osciluje i intenzita tahu elektromotoru. Kapacita baterií přitom nemizí před očima, i když je v autě zapnutá klimatizace. Výsledek je působivý – z původně indikovaného dojezdu 22 km se nakonec stalo 20 km ujetých jen na elektřinu a zbývající dojezd 7 km, díky jízdě i na benzin dosáhl výsledný průměr na 25 km dlouhé trase 4,2 l/100 km.