TEST Renault Austral 1.3 TCe 140 MHEV – Známý neznámý
V hierarchii Renaultu nezůstal za poslední roky vyjma malých aut kámen na kameni. Restrukturalizace modelů přinesla i jeden zcela nový, byť v osvědčeném karosářském provedení.
Design, interiér
Clio, Mégane, Talisman, Espace... ještě před pár lety nebylo zas tak obtížné se v modelové nabídce francouzského Renaultu vyznat. Pokud byste ale ceník otevřeli s odstupem času dnes, dost možná zůstanete překvapeni, ke kolika zásadním změnám v průběhu několika málo měsíců došlo.
Tak třeba Mégane v nové generaci není kompaktním hatchbackem a přímým konkurentem Golfu, ale výhradně elektrickým crossoverem. Talisman už byste v nabídce hledali marně, zase se ale objevilo atraktivní SUV-kupé Arkana, přičemž Renault tuto kategorii obsadil coby první neprémiová značka. Populární jméno Espace zůstalo, ale z kultovního MPV se stalo sedmimístné SUV s hybridním 200koňovým tříválcem a sedmi místy uvnitř. A Koleos? Ten v ceníku ještě figuruje, postupně však štafetu přebírá nepřímý nástupce se zcela novým jménem. Renault Austral. Jde o přímého nástupce již ukončeného Kadjaru, který zároveň dostal za úkol uspokojit zájemce o větší dosluhující model.

Solidní základ
Po testu vyššího výbavového stupně a silnější motorizace se v naší redakci zastavuje základní provedení, skoro s „cenou od“. Takové auto sice stojí 770.000 Kč, při pohledu do ceníku ale rychle pochopíte důvod. Nejde totiž o žádnou láci, i vstupní výbavový stupeň Techno má totiž celou řadu položek, za které se jinde připlácí.
Tak například hlavní LED světlomety jsou adaptivní a disponují mlhovkami. Nechybějí přední a zadní parkovací senzory a zadní parkovací kamera. Do vozu posazeného na devatenáctipalcových kolech se vstupuje s hands-free kartou a uvnitř vás potěší třeba dvouzónová automatická klimatizace. Standardem je moderní multimediální prostředí postavené na systému Googlu, po stránce prkatičnosti zase potěší zadní lavice posuvná až o šestnáct centimetrů.
Austral je plnohodnotné kompaktní SUV, jehož design rozvíjí styl nastolený elektrickým Méganem. Koeficient odporu má hodnotu cx 0,28, což fanoušky hyperaerodynamických vozů z papučí nevyzuje, Austral však případný hendikep kompenzuje rozsáhlým použitím hliníku, díky čemuž se provozní hmotnost našeho kousku drží pod hranicí 1,4 tuny.
Pokud nejste úplně nároční, bude vám základní výbava jistě stačit. Já bych určitě doporučil příplatek 12.000 Kč za sadu Winter s vyhřívanými předními sedadly a čelním sklem. Ceny jsou nastavené rozumně, spokojit se však musíte s předvolenými pakety. Sólo zakoupíte vlastně jen adaptivní tempomat (+7000 Kč) a rezervní kolo (+5000 Kč). Samozřejmě je tu i možnost sáhnout rovnou po vyšším výbavovém stupni. V něm už ale nekoupíte základní motorizaci, která se navíc jako jediná pojí se šestistupňovou manuální převodovkou.
Útulně, digitálně
Vstupní výbava na rozdíl od těch vyšších nehýří Alcantarou či voňavou kůží, přesto uvnitř nemáte pocit, že byste byli nějak ošizeni. Vnitřek působí příjemným a útulným dojmem, materiály na nejfrekventovanějších místech jsou měkčené a o třídu vyšší pocit umocňuje i standardně dodávané multimediální prostředí.
To je složeno z 12“ obrazovky infotainmentu uprostřed a 12,3“ digitálního přístrojového štítu. Celému řešení říká Renault openR link a jak už jsme si řekli, prostředí běží na systémech Googlu. Vypadá tedy jako chytrý telefon a umožňuje instalace aplikací třetích stran. Stáhnout si tak přímo do auta můžete třeba i navigaci Waze, čímž pro řadu motoristů odpadá nutnost propojování chytrého telefonu po kabelu. Navíc je systém vcelku svižný, i když je pravda, že asi dvakrát za testovací týden pozlobil zamrznutím. Displeje mají kvalitní obraz i barvy a aktualizace do vozu putují vzduchem.
Volant sice není pravidelně kulatý, Renault na něm naznačil jakési hrany, nejde ale o tak dramatickou změnu jako v případě Peugeotu a i-Cockpitu a na „budíky“ je hezky vidět. Ač se obrazovkami nešetřilo, pro ovládání toho nejpodstatnějšího zůstává pod středovým displejem piánko fyzických tlačítek, kterými si nastavíte třeba teplotu. Díky za to! Jen v našem autě chybí opěrka, na kterou si položíte ruku, abyste se na obrazovku lépe trefili. Její místo totiž zabírá páka manuální převodovky.
Vpředu jsem si ideální pozici za volantem našel vcelku snadno. S výškou 178 cm pak nestrádám ani vzadu. Jasně, když je zadní lavice posunuta zcela vpřed, prostoru před koleny už mnoho nezbývá, zhruba uprostřed se mi tu ale sedí pohodlně. Navíc je sezení pohodlné a můžete si nastavit i sklon opěradla. Po stránce pohodlí tak zadní lavici není moc co vytknout. A zavazadelník? Pojme od 487 do 575 litrů v závislosti na poloze lavice. Po sklopení se dostaneme až na 1625 litrů, byť s drobným schodem uprostřed.
Motor, jízdní vlastnosti
Omezený výběr
Čeští zájemci o Australa se zatím musí spokojit s jedinou motorizací ve dvou výkonnostních variantách. Jde o dobře známý 1,3litrový čtyřválec, jehož slabší verze dodává 103 kW a 260 newtonmetrů točivého momentu již od 1750 ot/min. Pohonná jednotka je díky 12V systému mild-hybridem, parametry putují výhradně na přední kola skrz šestistupňovou manuální převodovku. Vůz je na stovce za 10,7 sekundy a pokračuje na maximální rychlost 175 km/h.
Elektrická výpomoc je tady minimální, však má také akumulátor mild-hybridní soustavy kapacitu jen 0,15 kWh. Logicky tedy ani vliv na spotřebu není tak výrazný. Při dálniční stotřicítce točí čtyřválec 2400 ot/min a z nádrže odebírá lehce nad osmi litry. Lehce pod osm se apetit dostane při městském popojíždění, naopak nejúspornější je logicky při okreskovém korzování. S lehkou nohou se lze dostat na hodnoty začínající pětkou, po týdenním soužití s mixem všemožných situací se průměr ustálil na 6,6 l/100 km.
Spolupráce s manuálním šestikvaltem je příjemná. Dráhy v kulise jsou sice trochu delší, jednotlivé kvalty však zapadají s příkladnou přesností a nestane se, že by vám rychlost zůstala někde na půl cesty. Snad jen spojkový pedál by mohl být trochu tužší chod, na sešlápnutí reaguje překvapivě lehce.
Už z technických dat je jasné, že základní Austral nebude úplně trhačem asfaltu, praktická zkouška to pak jen potvrzuje. Ne že by bylo 140 koňských sil vyloženě lenivých, motor se však z nižších otáček sbírá velmi pozvolna a při předjížděcím manévru se nějakou tu chvilku nechá přemlouvat. Bezpečně předjetí zvládnete bez problému, o tom žádná, jen nečekejte úplné přišpendlení k sedačce.
Devatenáctky jsou statečné
Že na auto takové velikosti neobujete menší než devatenáctipalcová kola se může zdát jako velké mínus, v zásadě to ale až takový problém není. Větší nerovnosti tlumí podvozek se zavěšením McPherson vpředu a vlečnou nápravou vzadu statečně, drobné bouchání se ozve až na sérii záplat a dalších nedostatků, které se napříč českými okreskami po zimě objevují.
Podvozek je naladěný na komfortní notu, v zatáčkách se přehnaně nenaklání a díky relativně nízké pohotovostní hmotnosti máte z obratnosti vozu skoro až lehkonohý pocit. Velmi dobrý podvozek bohužel značně omezuje přecitlivělé nastavení stabilizačního systému. Ten zasahuje opravdu nezvykle brzy. Chápeme, bezpečnost, tady jsou ale akční reakce „pomocníka“ vyloženě zbytečné. Škoda, neboť řízení Australu je jinak poměrně strmé a v zatáčkách by vás klidně i pobavil.
Závěr
Závěr
Ač Renault v minulých letech svého zástupce v kategorii kompaktních SUV měl, asi nepřekvapí, že se na nevýrazný Kadjar dost rychle zapomnělo. Díky tomu měl Austral relativně snadnou výchozí pozici, přesto svůj vstup na automobilový trh nepodcenil.
Kromě líbivého designu potěší moderní kabinou, slušnou variabilitou a sympaticky naladěným podvozkem. Možnost manuální převodovky už dnes rozhodně není standardem, daní za ni je však spárování s nejslabší, nepříliš hravou motorizací. Paleta agregátů se časem rozroste, na turbodiesel a pohon všech kol si však rovnou nechte zajít chuť. Renault sází výhradně na benzin – více či méně elektrifikovaný. Až čas ukáže, jak moc se tohle rozhodnutí vyplatilo.
Nejlevnější verze modelu | 770.000 Kč (1.3 TCe/103 kW Techno) |
Základ s testovaným motorem | 770.000 Kč (1.3 TCe/103 kW Techno) |
Testovaný vůz bez příplatků | 770.000 Kč (1.3 TCe/103 kW Techno) |
Testovaný vůz s výbavou | 805.000 Kč (1.3 TCe/103 kW Techno) |
Plusy
- Kvalitní kabina
- Bohatá základní výbava
- Slušný vnitřní prostor a variabilita
- I na devatenáctkách komfortní podvozek
- Možnost manuálu
Minusy
- Nepotentní motor
- Přecitlivělá stabilizace
- Schod v zavazadelníku
