Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Land Cruiser – Vyšperkovaný drsňák zůstává svůj

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Pokud hledáte robustní a současně prémiový offroad s léty ověřenou technikou, jen těžko byste našli lepší stroj. Přesto je na Land Cruiseru 150 znát, že už je na trhu poměrně dlouho.

Abychom byli konkrétní – Toyota Land Cruiser 150, na některých trzích známá pod označením Prado, byla představena již v roce 2009. Během následujících let prošel menší z moderních Land Cruiserů dvojicí výrazných faceliftů a několika drobnějšími modernizacemi. K té poslední došlo v roce 2020, kdy robustní offroad dostal výkonnější motor i modernější technologie.

Novince jsme již jeden test věnovali, ještě podrobnější rozbor však následně přinesl Martin Vaculík, který se modernizovanému Land Cruiseru věnoval v půlhodinovém videu. A když už i v titulku zmiňoval, že jde o jedno z posledních aut, které vám vydrží celý život, tak už to přece něco znamená. 

Nyní se nám Land Cruiser po delší době do redakce vrátil. Opět jde o nejvyšší výbavu Executive, kterou již na první pohled snadno identifikujete díky jedinečnému paketu Black. Ten přináší řadu černě lakovaných prvků exteriéru, jako jsou třeba kryty zrcátek nebo mřížka masky. Černě lakované jsou ale i některé jinak chromované dekory.

Po stránce designu je však specialitou nyní testovaného vozu především řada doplňků z nabídky originálního příslušenství, jehož existenci se nám nejspíš Toyota rozhodla připomenout. Už na první pohled tak zaujme třeba deflektor kapoty, který by měl přinést ochranu proti odletujícím kamínkům. Včetně instalace ale vyjde na 4.167 Kč. Okenní deflektory pak přijdou na 5.399 Kč.

Doplňky přitom není potřeba kupovat jen samostatně, automobilka totiž nabízí také celé pakety. Například paket Style (+12.900 Kč) přidává vozu ochrannou nerezovou lištu na hraně zadního nárazníku, kterému tak poskytne ochranu při vykládce nákladu. Ve spodní části přídě pak vidíme nový stříbrný ochranný kryt.

Odnímatelné tažné zařízení přišlo na 30.963 Kč, v rámci paketu Transport ho však automobilka nabízí včetně zadního nosiče pro tři jízdní kola za akční cenu 32.900 Kč. Tedy s úsporou až 4.400 Kč, což není vůbec marné. 

A když už jsem zmínil ceny příplatků, sluší se rovnou zmínit i celkové ceny, které s modelovým rokem 2023 nepřekvapivě vzrostly. Když jsem o čerstvě modernizovaném Land Cruiseru psal v únoru 2021, základní výbava Prado začínala na cenovce 1.465.000 Kč. Dnes se ale začíná již od ceny 1.575.000 Kč. 

Video se připravuje ...

Testovaná vrcholná výbava Executive stála v roce 2021 od 1.850.000 Kč, dnes se ale bavíme o částce od 2.000.000 Kč. Přesto jsem si v ceníku všiml jedné pro mě docela zajímavé (a pro jízdu v terénu důležité) změny. Zatímco v roce 2021 byl Land Cruiser dostupný (ceníkově) vždy pouze se samosvorným zadním diferenciálem Torsen, dnes na samosvor sází pouze druhá nejvyšší výbava Invincible, zatímco nejvyšší výbava Executive by měla nabízet tradiční uzávěrku zadního diferenciálu.

Toyota Land Cruiser Toyota Land Cruiser

Pořád svůj

Bez ohledu na celkové stáří ale vypadá Toyota Land Cruiser 150 pořád dobře. Hra s výrazně tvarovanou kapotou i blatníky stále funguje a vytváří pocit robustnosti, současně však Land Cruiseru nechybí ani punc luxusu. U testovaného kousku můžeme zmínit ještě příplatkový bronzový lak Avant Garde za 22.000 Kč, 19“ litá kola obutá do pneumatik s rozměrem 265/55 R19 by pak u modelů ve výbavě Executive měla být standardem.

Kabina vozu, do které se snadno stoupá i díky standardnímu schůdku pod prahy a všudypřítomným madlům, potěší nejen prostorností, ale také skvělou ergonomií. Land Cruiser pořád spoléhá na tlačítka, která můžete díky jejich velikosti ovládat klidně i v rukavicích. Za pochvalu stojí i víceméně přehledné rozmístění, ačkoliv některé tlačítka jsou bohužel schovaná kdesi za volantem. A třeba u výhřevu volantu to zkrátka zamrzí.

Interiér působí opět robustním dojmem, punc luxusu pak u nejvyšší výbavy dotváří vcelku bohaté čalounění kůží a nechybí ani dřevěné dekory na volantu. Analogové budíky s menším 4,2“ barevným displejem uprostřed působí přehledně a nabízí dostatek informací. Multimediální systém s 9“ obrazovkou, který Land Cruiser získal v rámci poslední modernizace, má pořád relativně starší grafiku, což zklame především u kamerového systému snímajícího okolí vozu. Konečně mu ale není cizí ani zrcadlení mobilních zařízení, které již oproti poslednímu setkání fungovalo naprosto bez problému. Pochvalu zaslouží i ponechání fyzických tlačítek nebo velmi solidně hrající audio JBL s 14 reproduktory.

Jak už jsem zmínil, vpředu je spousta prostoru, včetně odkládacích přihrádek. Poloha za volantem mi osobně vyhovovala, parádní mi navíc přišel i výhled z vozu přes protáhlou a zajímavě tvarovanou kapotu. U vrcholné výbavy navíc potěší možnost uložení několika poloh elektricky seřiditelného sedadla a volantu. 

Vzadu je rovněž místa víc než dost, a to ve všech směrech. Díky relativně ploché podlaze bez výrazného středového tunelu zde navíc nebude trpět ani prostřední cestující. Podlaha je sice poměrně vysoko, sedadla jsou však komfortní, sedáky nabízí možnost nastavení sklonu a díky velkým bočním oknům je interiér i příjemně vzdušný.

Zavazadlový prostor nabízí standardní objem 621 litrů, po sklopení zadních sedadel ale objem vzrůstá až na 1.151 litrů, respektive 1934 litrů až po střechu. Za částku 60.000 Kč si však zákazníci mohou připlatit i další dvojici sedadel ve třetí řadě, která mohou být v závislosti na zvoleném paketu manuálně či elektricky sklopná. 

Sedmimístná verze nabízí standardní objem zavazadelníku 104 litrů, se sklopenou třetí řadou se dostáváme na 553 litrů, sklopení obou zadních řad zvětší zavazadelník na 974 litrů a maximum až po střechu je 1833 litrů. Na tažném zařízení pak Land Cruiser zvládne brzděný vlek s hmotností až 3 tuny.

Specifický zážitek

Jízda s Land Cruiserem je i po letech stále velmi specifickým zážitkem, který si buď zamilujete, nebo na vás bude působit kompromisním dojmem. A nejspíš nikoho nepřekvapím přiznáním, že se osobně řadím spíše do první skupiny.

Land Cruiser je dostupný pouze s jedinou motorizací, 2,8litrovým přeplňovaným vznětovým čtyřválcem, nabízejícím nejvyšší výkon 150 kW při 3400 ot/min-1 a nejvyšší točivý moment 500 Nm již v rozmezí 1600 až 2800 ot/min-1. Na offroad s robustní rámovou konstrukcí a pohotovostí hmotností v rozmezí 2,1 až 2,4 tuny to nemusí znít jako moc, nicméně už zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy naznačuje, že to nebude zas tak zlé. Jenže tohle auto není o dynamice.

Je především o plynulosti, komfortu a pocitu, že máme k dispozici ohromné množství síly. Za to vděčíme především naladění šestistupňové automatické převodovky, posílající výkon na systém pohonu všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen, která se neustále snaží držet motor v optimálních otáčkách. Nikdy motor zbytečně nepodtáčí, ani ho nenechává zbytečně dlouho vytočený. Auto se tak doslova veze na vlně téměř neustávajícího maxima točivého momentu.

Nepřekvapí, že za studena působí naftový motor hrubším dojmem, jakmile se však zahřeje, ozývá se zpod kapoty jen příjemné a decentní hučení, které ve standardních otáčkách není nijak výrazně obtěžující. Stejně tak změny rychlostí jsou příjemně plynulé. Pokud ale potřebujete předjet, nemá převodovka problém si výrazně podřadit a z motoru dostat jeho maximum.

Toyota Land Cruiser Toyota Land Cruiser

Maximální rychlost je sice omezena na 175 km/h, u auta podobné stavby a rozměrů však dává smysl držet se spíše českého dálničního maxima, kdy motor točí kolem 2000 otáček a hlučnost motoru, podvozku i aerodynamického svitu je na přijatelné úrovni. S rostoucí rychlostí se však úroveň hluku výrazně zvyšuje. A totéž platí pro spotřebu.

Tu lze i v zimně při běžném tempu udržet pod hranicí 10 l/100 km, což ostatně slibuje i automobilka. Při častější jízdě po městě, případně svižnějších přesunech, se ale připravte na spotřebu kolem 12 l/100 km. Při nádrži o objemu 87 litrů však není potřeba se bát omezeného dojezdu. Tedy alespoň pokud vám někde v končinách daleko od civilizace nedojde AdBlue.

Klasický rámový podvozek Land Cruiseru s nezávislým předním zavěšením a tuhou zadní nápravou je v nejvyšší výbavě vybaven systémem kineticky-dynamického odpružení s proměnnou tuhostí, díky čemuž umí Land Cruiser měnit svůj charakter v závislosti na zvoleném jízdním režimu. I tak je ale potřeba počítat s tím, že se vysoko posazená karoserie bude naklánět v zatáčkách, zatímco zadní tuhá náprava působí na některých typech nerovností lehce nervózně.

Přesto je jízdní komfort na poměrně vysoké úrovni a Land Cruiser zvládá s lehkostí nástrahy jak města, tak i rozbitých a záplatovaných okresek. Nejoslnivější jsou ale stejně nakonec schopnosti vozu v terénu, kde ho limituje jen odvaha řidiče a zvolené obutí. Tedy v našem případě běžné zimní pneumatiky.

Pokud ale Land Cruiser posadíte na pořádné gumy a naučíte se využívat všechny jeho technologické pomocníky, jako je systém Multi-Terrain Select pro volbu typu povrchu, systém Crawl Control pro jízdu ustálenou rychlostí v terénu nebo panoramatický monitor PVM pro zobrazení prostoru přímo před autem, budete jen zírat, na jaká místa vás Land Cruiser dostane. 

Jeden z posledních

Toyota Land Cruiser, prémiový offroad s pořádným naftovým motorem, robustní rámovou konstrukcí, stálým pohonem všech kol, redukční převodovkou, uzávěrkami středového i zadního diferenciálu a nekompromisní výbavou, zůstává zřejmě jedním z posledních aut, která vám při správné údržbě nejspíš opravdu vydrží na celý život. A navíc zvládne snad každou představitelnou výzvu, kterou mu postavíte do cesty. Samozřejmě se to ale neobejde bez nějakého kompromisu.

Jiná prémiová SUV umí nabídnout vyšší komfort, jistější chování na silnicích, větší nabídku motorizací a s tím související nižší spotřebu i modernější technologickou výbavu na palubě. Toyot je navíc známá svou pevně danou nabídkou výbav, se kterou už moc nepohnete. 

Za zmínku pak stojí i celkové stáří modelu, které už vyloženě volá po nové generaci. O té se však zatím nikde příliš nemluví. Navíc je otázkou, zda nová generace dokáže na tu stávající navázat stejným způsobem, jako se to Toyotě povedlo u série 200 a 300. A zda se jí dočkáme i na evropském trhu. Posledním aspektem je pak cena, kterou jsem rozebíral už v úvodu. Testovaný kousek začíná od dvou milionů, s příplatkovými pakety se však dostáváme až na částku 2.075.429 Kč. A to není zrovna málo.

Toyota Land Cruiser Toyota Land Cruiser

Nejlevnější verze modelu 1.575.000 Kč (Prado, 2.8 D-4D 6.st aut., 4x4)
Základ s testovaným motorem 1.675.000 Kč(Prado, 2.8 D-4D 6.st aut., 4x4)
Testovaný vůz bez příplatků 2.000.000 Kč (Executive, 2.8 D-4D 6.st aut., 4x4)
Testovaný vůz s výbavou 2.075.429 Kč (Executive, 2.8 D-4D 6.st aut., 4x4)

Plusy

  • Vzhled
  • Dostatek výkonu
  • Komfort
  • Schopnosti v terénu
  • Prostornost

Minusy

  • Vyšší ceny
  • Hlučnost ve vyšších otáčkách a rychlostech
  • Starší grafika systému/kamer
Ondřej Mára
Diskuze (22)

Doporučujeme

Toyota Land Cruiser 2021 (150 kW) Executive
Cena základní sestavy 1 850 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, přední mlhová světla, plnohodnotná rezerva, výklopné okno dveří zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná bederní opěrka řidiče, adaptivní tempomat, centrální zamykání bezklíčové, startování tlačítkem, stálý pohon všech kol, kineticko-dynamický systém zavěšení (KDSS), automatická regulace světlé výšky, zásuvka 220V v zavazadlovém prostoru, mezinápravový diferenciál Torsen se závěrkou, zadní samosvorný diferenciál Torsen, Bi-LED světlomety, ventilovaná schránka v přední loketní opěrce, elektricky ovládaná a vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelný vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo, Audio JBL, 19“ kola, Multi Terrain Select Kč
Cena testované sestavy 1 932 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket VIP – střešní okno, zábavní systém pro druhou řadu sedadel (+60.000 Kč), metalický lak (+22.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2755
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.3
Emise CO2: 243
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 621 / 1151
Objem nádrže (l): 87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2410 / 2950
Rozměr pneu: 265/55 R19
Toyota Land Cruiser 2021 (150 kW) Executive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4840
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1890
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
21. 2. 2023 17:51
Re: Coca Cola
:-[] :-[] :-[]
To moc přehledu není.
21. 2. 2023 17:22
Oman
Zrovna jezdím po Ománu a “Toyota vládne všem”. Stare Landcruisery model 70, Prada, velké 300. Ale čtyřválcový diesel??? Sem tam 4.0 V6, jinak jen V8. A pak my chudí v Hiluxech nebo Fortunerech. Tady ty auta maj smysl a benzin je za 12Kč, tak proc tím nevozit i seno pro velblouda.
21. 2. 2023 16:36
Re: Coca Cola
Tohle je Toyota Land Cruiser 150, který se na některých trzích prodává jako Toyota Land Cruiser Prado. A protože existovaly verze 80,100,120,150, potom není pochyb o tom, že to je pořád Toyota Land Cruiser. Větší se označoval jako 200 a nyní 300.

https://en.wikipedia.org/…nd_Cruiser_Prado
https://en.wikipedia.org/…ota_Land_Cruiser
21. 2. 2023 15:34
Re: Coca Cola
Tohle hlavne neni zadny Land Cruiser. Je to Toyota Prado, ktera se za nej pouze na nekterych trzich vydava. Land Cruiser opravdu neni 20 let stare auto se ctyrvalcem.
Avatar - tomtoylc
21. 2. 2023 10:27
Re: Spotřeba
pozri sa lepšie ... ja som našel iné údaje - 27 aut (J15 seria) - 130kw - 10,55 a 150kw - 9,65 ... je tam aj dost upravných aut takže to skresluje trochu ... mne ukazuje dlhodobo 8,6 na 100, dialnica 10-11 na 100