Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Touran 1.5 TSI Maraton Edition – Skvělý parťák do rodiny

Ondřej Mára Ondřej Mára 23. 11. 2022 • 18:40
39
80
Zobrazit náhledy (39)
Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition

Na trhu už je pěkných pár let a moc se na něm nezměnilo. Pokud ale hledáte prostorné auto pro rodinu, není mu příliš co vyčítat. Tedy snad jen s výjimkou nových technologických vylepšení.

Design, interiér


Když jsem se v rozpisu testů dočetl, že mě čeká týden za volantem Volkswagenu Touran, moje první reakce byla zhruba ve smyslu: „Cože? To se ještě vyrábí?“. O tomhle rodinném MPV totiž v posledních letech nebylo vidu ani slechu, takže jsem tak nějak předpokládal, že už padlo za oběť rostoucí produkci SUV a crossoverů.

Během pátrání po inovacích za uplynulých pár let jsem nenašel prakticky nic, co by stálo za zmínku. Ostatně i automobilka věnovala na svých mezinárodních Press stránkách poslední výraznější zmínku touranu někdy v roce 2018, kdy slavila patnáct let modelu na trhu.

Video se připravuje ...

Tady můžeme připomenout, že první generace byla představena v dubnu 2003, druhá pak v únoru 2015. Oproti první generaci přitom aktuálně druhá generace ještě neprošla žádným výrazným faceliftem. Ostatně stačí se podívat do našeho archivu testů. Za zmínku stojí snad jen přechod na nové logo VW. Další inovace jsem ale hledal marně. Nicméně pojďme se na testovaný vůz podívat trochu důkladněji.

Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition

Vůz dorazil v konfiguraci Maraton Edition, kterou sice nenajdete v klasickém ceníku, nicméně v konfigurátoru startuje od částky 802.900 Kč. Oproti základní výbavě Comfortline, startující od částky 768.900 Kč, přitom nabízí řadu praktických doplňků. Z těch exteriérových můžeme vypíchnout například LED světlomety, koncová LED světla, parkovací senzory Park Pilot nebo 16“ litá kola Karlstad, nahrazující standardní 16“ ocelová kola Design B. Vnější lakování Bílá Pure z nabídky základních laků přišlo na 4.100 Kč.

Po designové stránce pak není příliš co řešit – touran je stále stejným (lehce) krabicovitějším rodinným MPV s délkou 4527 mm, šířkou 1829 mm a výškou 1674 mm. Už v základu má střešní podélné nosiče a rozvor 2786 mm je celkem solidním příslibem bohatého vnitřního prostoru. Právě v kabině se přitom odehrály dvě vcelku zásadní změny, o jejichž přínosnosti ale nejsem úplně přesvědčen.

Opravdu pokrok?

Po usednutí za volant si nelze nevšimnout 8“ digitálního přístrojového štítu, který už od základní výbavy Comfortline nahrazuje klasické analogové budíky, na které jsme byli u touranu dříve zvyklí. A zcela upřímně – raději bych se díval na dvojici elegantních budíků s přehledným malým displejem uprostřed, než na tuhle zjednodušenou obrazovku s trochu krkolomným zobrazením. Na mě totiž působí zbytečně lacině. Komplexnější Digital Cockpit Pro s 10,25“ obrazovkou je pro výbavu Maraton Edition dostupný za příplatek 11.200 Kč.

Další výraznou novinkou, za mě opět kontroverzní, je nový panel klimatizace. Původní otočné voliče bohužel nahradil dotykový panel, který vyžaduje více pozornosti a řidiče tak odvádí od sledování silnice. Tlačítka na volantu ale naštěstí zůstala klasická. V palubní desce je pak zakomponovaný infotainment Ready2Discover s 8“ barevnou obrazovkou a systémem MIB3.

Systém nabízí možnost dodatečné aktivace mapových podkladů přes službu We Upgrade a díky příplatkovému App-Conect Wireless (+5.900 Kč) i bezdrátovou konektivitu včetně Apple CarPlay. Pozitivem mohou být dva klasické otočné ovladače po bocích, tlačítka jsou však pouze kapacitní. Grafika systému je tradičně příjemná a chod vcelku plynulý. Opakovaně jsem se však setkal s problémy při propojení s chytrým telefonem přes Apple CarPlay (ať už přes USB-C konektor či bezdrátově), kdy vůz telefon občas ignoroval, hudba občas hrála z reproduktoru telefonu namísto reproduktorů automobilu a systém i párkrát zamrzl. Trochu jsem se tak nemohl zbavit dojmu, že technologická vylepšení zas tak moc praktického vylepšení nepřinesla. Rozhodně však kabinu alespoň opticky omladila.

Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition

Praktičnost? Za jedna!

Pokud ale odhlédnu od těchto technologických vymožeností, musím kabinu pochválit. Pozice za volantem je příjemná, výhled z vozu dobrý a o vnitřním prostoru se snad ani nemusíme bavit. Usednout pohodlně za volant je otázka chvilky, místa je ve všech směrech dost a nechybí ani dostatek odkládacích prostor – navíc dostatečně dimenzovaných.

Výbava Maraton Edition navíc potěší standardním sedadlem řidiče ErgoActive, které je manuálně nastavitelné ve 14 směrech, má nastavitelnou oporu stehen, masážní funkci a čalouněno je mikrofleecem ArtVelours. Bez masážní funkce bych se asi klidně obešel, samotné sedadlo je ale opravdu pohodlné a je radost si v něm posedět i na delších cestách. Sedadlo řidiče i spolujezdce je navíc vybaveno vyhříváním.

Druhá řada sedadel je standardně tvořena třemi samostatně posuvnými křesly s nastavitelným sklonem opěráku, přičemž všechna sedadla disponují ISOFIX body. Díky rozmístění sedadel a skvělé práci s vnitřním prostorem jsou přitom všechna tři místa využitelná a navíc díky výše ukotveným sedákům i vcelku pohodlná. S trochou štěstí a šikovnosti by tak nemusel být problém ani převoz tří dětských sedaček. Starší děti pak možná ocení výklopný stoleček na opěradlech předních sedadel. Testovaný vůz byl pouze pětimístný, kdo by ale toužil po sedmimístné variantě, mohl by si ji připlatit za 26.900 Kč.

Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition

Dodejme, že pětimístná varianta nabízí standardní objem zavazadlového prostoru 834 litrů, po sklopení zadních sedaček pak objem vzroste na 1980 litrů. Zavazadelník má jasné tvary a zadní opěradla se sklápí téměř do roviny, což výrazně usnadňuje využití celého prostoru. Plnohodnotné rezervní kolo pod podlahou pak vyšlo na 3.400 Kč.

Celkově vzato je Volkswagen Touran svou vnitřní koncepcí skutečně jako stvořený pro přepravu rodin, zejména těch větších či aktivnějších. Díky velkým zadním dveřím s velkým úhlem otevření je přístup na zadní sedačky pohodlný, místa je zde dost a v kufru nebude problém přepravovat ani větší čtyřnohé miláčky nebo nějaké to sportovní vybavení. Případně zabalené kufry na dovolenou v horách či u moře.

Motor, jízdní vlastnosti


Základ stačí

Nabídka motorizací se u modelu touran s postupem let výrazně měnila, což ostatně nedávno připomněla i bazarová rozborka Martina Vaculíka, nakonec ale skončila u pouhých čtyř možností. Zájemci o zážehové motory se musí spokojit s přeplňovaným čtyřválcem 1,5 TSI EVO o výkonu 110 kW, který je dostupný s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým automatem DSG. Pro zájemce o vznětové motorizace je připravena pohonná jednotka 2,0 TDI, která v kombinaci s šestistupňovým manuálem nabízí nejvyšší výkon 90 kW, zatímco se sedmistupňovým automatem DSG až 110 kW.

Testovaný vůz byl osazen nejdostupnější motorizací, tedy zážehovým turbem přeplňovaným čtyřválcem 1,5 TSI v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Patnáctistovka přitom s MPV, jehož pohotovostní hmotnost by se měla pohybovat okolo 1577 kilogramů, nemá nejmenší problém. Maximální výkon 110 kW při 5000 otáčkách a točivý moment 250 Nm v rozmezí 1500 až 3500 min-1 stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy, zatímco maximální rychlost dosahuje až 209 km/h.

Motor je přitom již od nastartování příjemně tichý, v nižších otáčkách neduní a plynule táhne. Emoce nebo mocný zátah ve středním pásmu od něj sice očekávat nelze, v takto velkém rodinném autě mě však ani v nejmenším neuráží. Spíš naopak. Na okreskách se totiž nemusíte bát předjet, zatímco na dálnici motor zbytečně neřve. K manuální šestistupňové převodovce pak opět nemám nejmenších výhrad – celé pohonné ústrojí jednoduše funguje přesně tak, jak byste od podobného auta očekávali. A je vcelku jedno, zda s ním vyrazíte na dlouhou cestu, nebo poposkakujete po městě. Stop-start spíná vcelku svižně, práce se spojkou je snadná a páka voliče se lehce pohybuje v přesně vymezených dráhách.

Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition

Velice příjemný byl i pohled na ukazatel spotřeby. Zatímco automobilka hovoří o kombinovaném průměru 6,6 l/100 km (dle WLTP), já se na palubním počítači nejčastěji setkával s hodnotami v rozmezí 6,8-7,2 l/100 km. Na svých cestách přitom pravidelně cestuji po městě, okreskách i dálnicích. Na delší cestě s klidným tempem jsem se dostal dokonce na 6,1 l/100 km, naopak při svižnějším přesunu vyrostla spotřeba přes hranici 8 l/100 km. Ke snižování spotřeby zde přitom znovu pomáhá i systém vypínání dvou válců, na který řidiče upozorňuje drobná ikonka na přístrojovém štítu. Systém přitom funguje tak plynule, že bez rozsvíceného symbolu bych si žádné změny ani nevšiml.

Jistě a pohodlně

Podvozek touranu, který se může pochlubit nezávislým zavěšením všech kol, působí jistě a pohodlně. Tužší pérování, které omezuje houpání a náklony vyšší karoserie, skvěle funguje v kombinaci se základními 16“ litými koly, obutými do pneumatik o rozměru 205/60 R16. Podvozek a vysoké bočnice tak zvládají pohodlně filtrovat většinu nerovností, aniž by se do kabiny přenášely zbytečné rázy.

Touran samozřejmě nemá sportovní ambice, potěší však jeho působivá stabilita při svižnější jízdě a poměrně rychlé reakce na změnu směru. Díky dobrému výhledu se navíc s autem i dobře manévruje ve městě nebo v garážích. Naopak na dálnicích oceníte docela kvalitní odhlučnění.

Závěr


Závěr

V době, kdy automobilky věnují většinu pozornosti SUV (ideálně elektrickým), bylo usednutí za volant Volkswagenu Touran příjemným návratem zpátky v čase. Tohle auto si totiž na nic nehraje. Od začátku bylo tvořené jako rodinný dostavník, což je role, kterou dle mého zvládá důstojně. Ostatně svým způsobem to dokazuje i skutečnost, že za celou dobu na trhu neprošel žádnou větší modernizací, která by musela řešit nějaké zásadní přešlapy. Nezájem automobilky o tenhle model ale současně naznačuje, že jeho budoucnost nejspíš nebude příliš radostná. A to je přitom velká škoda. Auta jako touran totiž rozhodně mají opodstatnění.

Ačkoliv nejsem typickým fanouškem MPV, testovaný vůz mi rozhodně dával smysl. Edice Maraton pak nabízí pestrou výbavu, která by mohla uspokojit většinu cílové klientely. Navíc za docela přijatelnou cenu. Volkswagen Touran s motorem 1.5 TSI a manuálem pořídíte v základu od 768.900 Kč, verze Maraton Edition startuje od 802.900 Kč a finální cena testovaného vozu (po započítání jen pár příplatků) nakonec skončila na částce 820.500 Kč.

Při všestrannosti vozu mi to nepřijde jako špatná investice. Bazar kolegy Martina Vaculíka navíc naznačuje, že VW Touran je vcelku spolehlivým strojem. Motorizace 1.5 TSI pak nemá výraznějších slabin. Navíc si vůz podle všeho i dobře drží hodnotu. Je tak snad jen škoda, že nabídka motorů není zrovna bohatá. A tu digitální evoluci v kabině si automobilka také mohla odpustit.

Nejlevnější verze modelu 768.900 Kč (1.5 TSI, 6st. man., Comfortline)
Základ s testovaným motorem 768.900 Kč (1.5 TSI, 6st. man., Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků 802.900 Kč (1.5 TSI, 6st. man., Maraton Edition)
Testovaný vůz s výbavou 820.500 Kč (1.5 TSI, 6st. man., Maraton Edition)

Plusy

  • Vnitřní prostornost
  • Praktičnost
  • Jistý podvozek
  • Slušná spotřeba
  • Dostačující dynamika

Minusy

  • Vrtochy infotainmentu
  • Nepraktický panel klimatizace
  • Lacině působící digitální kokpit
  • Omezená nabídka motorizací
  • Dlouho bez modernizace  

Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition
Cena základní sestavy 802 900 Kč
Výbava základní sestavy 16“ litá kola, Adaptivní tempomat, Automatická klimatizace, Automatický spínač světlometů, Centrální zamykání, Čelní airbag řidiče a spolujezdce, 8“ Digital Cockpit, Elektromechanická parkovací brzda, Sedadla ErgoActive, Chromovaná lišta oken, Infotainment Ready2Discover, ISOFIX, Lakování v barvě vozu, Lane Assist, Led světlomety, LED zadní světla, Multikolizní brzda, Paket světla a výhled, Parkovací senzory Park Pilot, Podélné střešní nosiče, Záruka na 4 roky/80.000 km, Příprava We Connect, Side Assist, Sklopné stolky, PreCrash, Tísňové volání, Variabilní podlaha zavazadlového prostoru, atd. Kč
Cena testované sestavy 820 500 Kč
Výbava testované sestavy Light Assist (+4.200 Kč), App-Connect Wireless (5.900 Kč), Rezervní kolo plnohodnotné (3.400 Kč), Lakování Bílá Pure (+4.100 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.6
Emise CO2: 150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 834 / 1980
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 533
Rozměr pneu: 205/60 R16
Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4527
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1628
d) rozvor (mm): 2786
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - miromen
26. 11. 2022 16:41
Re: Nálet
To jaka je situace na automobilovem trhu je snad teměř každemu jasne včetně vymirani běžnych a zavedenych karosařskych variant.
Ale otevřit stranku a mit dojem, že je zde nějaky retro test...i letitějši konkurence vypada nejen, že lepe, ale prostě i soudoběji. I krabice jak MPV či SUV, ktere jsou prakticke mužou mit nějaky napad s nadech sportovnosti či elegance. Tahle krabice je jak z tužky nějakeho ditěte max školniho věku, ktere načrtne obdelnik.
26. 11. 2022 10:33
Re: ajtaci
Naprosto přesný! Je vidět, že v koncernu “autaři” postupně mizí i ve vývoji… bohužel.
26. 11. 2022 10:30
Trochu ostuda pro redakci
Mít poprvé v testu novou koncernovou motorizaci 1.5 TSI EVO2 a ani slovem se o tom nezmíníte :no:
26. 11. 2022 08:52
Re: Maratonec
Poraďte mi tedy prosím SUV se 3 samostatnymi sedadly za cca milion. To je ten problem. Takove neni.
25. 11. 2022 20:00
Re: Maratonec
Zmena zdanenia sa reálne na vozovom parku začne prejavovať po 5 rokoch. Výraznejší vplyv dosiahneš po 10-15 rokoch. To tu malo byť už dávno.
Ale inak keby boli palivá zdanené podla množstva CO2, tak prevádzkové náklady dieslu a benzínu sa pri menších autách moc nelíšili. Teraz sme na služobke fásli Golfa 1,0 TSI trasa bola 90% diaľnice v AT sme mali 135 tachometrových v D 150 a spotreba podľa tankovania asi 6,3l/100km. To je energetický ekvivalent 5,3l nafty v prostredí, ktoré by malo naftu výrazne favorizovať.