To nejlepší BMW řady 5 před 30 lety: Předchůdce i5 M60 měl plnotučnou V8
Nové BMW řady 5 Touring už je oficiálně na světě a láká na vrcholnou elektrickou motorizaci M60. Vzpomenete si však, jak vypadal jeho předchůdce před třiceti lety? Ten nejlepší model pod vrcholnou M5 měl vidlicový osmiválec a zaujme i dnes.
Prokrastinace v českých automobilových inzercích je jednou z našich nejoblíbenějších pravidelných aktivit. Češi jsou v Evropě doslova autíčkářským národem a v tuzemských garážích se často schovávají až nepředstavitelné poklady. Dnes jsme však našli jeden atraktivní youngtimer za docela dostupnou cenu, jež vedle nejmodernějšího pokračovatele vypadá až neuvěřitelně skvěle.
Mnichovské BMW v minulém týdnu oficiálně odhalilo dlouho očekávanou novou pětku v kombíku, jakou bude prodávat i s čistě elektrickou technikou pro nejsilnější verzi i5 M60, vyjma nejrychlejšího plug-in hybridu M5. Když jste však před třiceti lety vyrazili k prodejci bavoráku pro „to nejlepší pod nejsilnějším sportovním eMkem“, odvezli jste si domu nejvýkonnější variantu s obchodním označením 540i a plnotučným spalovacím motorem.
Srdcem BMW 540i, tehdy nejmodernější generace E34, byl atmosférický čtyřlitrový benzinový vidlicový osmiválec M60B40 s maximálním výkonem 210 kW (286 koní) a točivým momentem 400 newtonmetrů. V devadesátkách ještě nebyly bavoráky s pohonem všech kol standardem, a tak byl výkonný osmiválec spojen výhradně s klasickým pohonem zadních kol. Z dnešního pohledu je to řidičská nirvána.
A proč o tom mluvíme? Na českém Ráji veteránů jsme našli až neuvěřitelně zachovalé BMW 540i Touring z roku 1994, které vás okouzlí i dnes. Ve své éře to byl opravdový „kočár“ a dodnes se dochoval v exkluzivním stavu. I když má najeto 248 tisíc kilometrů, má kompletně původní lak, avšak s odštěpky od kamínků a oděrkami. Úžasná modrá barva Tobago blau je z individualizačního programu BMW Individual.
Originální osmiválcová pětka v kombíku je v Česku už od roku 2017, ale v posledních pěti letech nejezdila, protože měla registrační značky v depozitu. Je ideální volbou pro sběratele a fanoušky značky na víkendový provoz a nebudeme lhát, když řekneme, že se za ní budou všichni otáčet. Takhle nádherný a zachovalý bavorák jsme už dlouho neviděli.
Minimálně ze zveřejněných informací a fotografií můžeme soudit, že na něm najdeme jen minimum koroze, která je velkým problémem řady 5 generace E34. Bohužel, ani tento model neměl plně pozinkovanou karoserii a od roku 1993 továrna vsadila na vodou ředitelné laky, takže se rez nejčastěji objevuje i na spodních hranách dveří, blatnících nebo pod zadním nárazníkem.
A teď konečně k tomu nejdůležitějšímu. Kolik dnes už třicetiletý „vrchol“ nabídky standardní řady 5 stojí? Prodejce za modrý kombík požaduje 240.000 Kč, přičemž bez těch parádních kol vám jej nechá i levněji. Automobilka přitom v letech 1992 až 1996 vyrobila celkem 26.485 osmiválcových aut s manuálními i automatickými převodovkami.