Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i – Zlatý základ

10. 5. 2012 • 01:25
49
45
Zobrazit náhledy (49)
Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris
Motor z malého Yarisu se ani v kompaktním Aurisu neztratí.

I Toyota nabízí rodinný hatchback za méně než 300 tisíc. Konkrétně jde o Auris s motorem 1,33 Dual VVT-i, známým z menšího Yarisu. V Aurisu plní třináctistovka se 73 kW, nejmenší atmosférický motor v kompaktním segmentu, roli základní varianty. Nabízí se jen v nižší výbavě Terra Cool a stojí baťovských 299.900,- Kč.

Vkrádá se ale otázka, jestli motor se skromným objemem vůbec stačí na 4,25 metru dlouhý hatchback. Přece jen maximum točivého momentu 128 Nm není mnoho – přesněji společně s Fiatem Bravo 1,4 16v je to mezi konkurenty nejméně.

A s nejslabším Bravem má Auris společnou jednu fintu: základní motor spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Ve srovnání s  motorem 1,4 VVT-i (71 kW) , který se do Aurisu dodával dříve, se proto zmenšily přeskoky mezi převody a zároveň zvětšil rozsah převodů. Konkrétně v dálniční rychlosti klesly otáčky na nejvyšší stupeň o 500 na 3500 min -1.

toyota testy nizsistredni toyota testy nizsistredni
 

Dosud jsme testovali Toyotu Auris ve verzích:

Mimochodem, točivý moment vrcholí už při 3800 min -1, což přijde při běžném použití vhod. Jízdu ustálenou rychlostí zvládá motor i v mnohem nižších otáčkách, zatímco potřebu akcelerace uspokojí pořádné vytočení. Samozřejmě vzhledem k relativně skromným parametrům motoru je potřeba akceptovat spíše defenzivní styl jízdy.

toyota testy nizsistredni toyota testy nizsistredni
 

K největším přednostem základní motorizace patří spotřeba paliva. Ve městě, kam tato verze primárně míří, si vystačí s 6,5 l/100 km. V dálničních 130 km/h si pak vůz obsazený řidičem nárokuje 6,8 l/100 km, při konstantních 100 km/h velmi slušných 4,7 l/100 km. Tato hodnota však platí jen v případě, že se daří držet vůz na šestý převodový stupeň při 2700 min -1. Vyšší zátěž spojená s podřazováním zvedne spotřebu mimo město opět do rozmezí šesti až sedmi litrů.

Není bez zajímavosti, že si Auris 1,33 Dual VVT-i vystačí se stejným přídělem paliva jako menší a lehčí Yaris vybavený shodným pohonem.

Model Toyota Auris Toyota Yaris
Motor 1,33 Dual VVT-i 1,33 Dual VVT-i
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min -1] 4,7 / 2700 5,6 / 2700
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min -1] 6,8 / 3500 8,1 / 3500

Podvozek Aurisu je stavěný na mnohem větší kalibry. Vyspělá konstrukce má proto limity na hony vzdálené tomu, co potřebuje relativně slabý základní motor.

Právě díky němu by mohla Toyota naladění ošidit, ale nestalo se tak. Třísettisícový Auris se vyvaroval všech potenciálních nešvarů – nezná nedotáčivost, časné zásahy stabilizačního systému ani nepřesné řízení.

toyota testy nizsistredni toyota testy nizsistredni
 

Interiér už před lety vsadil na inspiraci MPV a předloňský facelift na tom nic nezměnil. Jasným kladem jsou praktické detaily jako výsuvné držáky na nápoje pod výdechy klimatizace, dvojice schránek před spolujezdcem nebo nastavitelný sklon opěradel v druhé řadě sedadel.

Čitelnost optitronových přístrojů, ač narušená zastarávajícím oranžovým podsvícením, je bezchybná, stejně jako ergonomie, včetně zvýšeného umístění řadicí páky. A nic na tom nemění roztodivné detaily jako zprohýbaná oblá středová konzole nebo kliky dveří ve tvaru prstíků.

toyota testy nizsistredni toyota testy nizsistredni
 

Mimochodem, motor o objemu 1,33 litru je ideálem pro ty, kdo sledují sazby povinného ručení. Téměř dokonale totiž využívá pásma do 1350 cm 3. A není to jediný finanční aspekt, který hovoří pro volbu tohoto motoru.

Právě rovina financí je tím, co dává Aurisu 1,33 Dual VVT-i smysl. Ve srovnání se silnějším benzinovým 1,6 Valvematic (97 kW) je o 15 tisíc korun levnější – tento rozdíl může spořivý zákazník investovat například do prodloužení záruky na 5 let, resp. 160 tisíc kilometrů. Navíc se slabší motor odvděčí o litr nižší spotřebou, což při dnešních cenách paliv znamená úsporu 0,4 Kč s každým ujetým kilometrem.

Bez ohledu na zvolený motor je pak Auris v závěru své kariéry stále zajímavou volbou. Když nepotřebujete sportovní design, má toho hodně co nabídnout. Nestrhává na sebe pozornost, ve skutečnosti je ale velmi schopným a dobře sladěným autem. Hlavní problém této nevýrazně vyhlížející Toyoty tak bude asi navždy fakt, že první dojem při setkání s ní je… žádný.

toyota testy nizsistredni toyota testy nizsistredni
 
První cena vozu 284.900 ,- Kč (třídveřový, 1,33 Dual VVT-i, Terra Cool)
Základní cena testovaného vozu 299.900,- Kč (1,33 Dual VVT-i, Terra Cool)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 314.300,- Kč (1,33 Dual VVT-i, Terra Cool)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Příznivá cena i provozní náklady
  • Šestistupňová převodovka s přesnou kulisou řazení a lehkým chodem spojky
  • Jízdní komfort
  • Příkladná ovladatelnost

Minusy

  • V základní verzi nižší úroveň bezpečnostní výbavy
  • Nemožnost individualizace
  • Naprosto nevýrazný design
  • Na pohled levné materiály v interiéru
  • Prodleva při puštění plynového pedálu
Témata
Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i
Cena základní sestavy 299 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD + BA, airbag řidiče a vypínatelný u spolujezdce, airbagy boční, airbagy elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, pneu 205/55 R16, elektricky ovládaná okna přední, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení (EPS), optitronové přístroje, palubní počítač s ovládáním na volantu, manuální klimatizace, rádio + CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + Aux-In/USB, ovládání audiosystému na volantu. Kč
Cena testované sestavy 314 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (14.400,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 777
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1245 / 505
Rozměr pneu: 205/55 R16
Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 6. 2012 11:35
Re: Zadní víceprvková náprava
RS-o ma vlecne ramena vzadu? A nedavali dopredu podobny system, ako ma Focus RS?
15. 5. 2012 19:01
motor
Tenhle motor je do Aurisu málo a říkejte si co chcete ;-\ Svezl jsem se jak s 1.4, tak 1.6 a ani ta 1.6 neposkytoval dostatečnou výkonovou rezervu na běžný univerzální ježdění.

Mj. docela zajimavý názorový posun redakce, v r. 2007 označili 1.4ku za motor dost na hraně. A to byl motor s prakticky stejným výkonem a nižším Eurem.
Avatar - Bristol
13. 5. 2012 23:52
toyota
Se profiluje jako jakýsi japonský Volkswagen...nikoho neurazí...ale ani nenadchne...prostě pro lidi, co se něčím potřebují dopravovat do práce, na chatu, nákupy, dovolenou...a jejich hobby je něco uplně jiného než automobily, či radost z jízdy...trhy jsou pevně dané: v evropě suverénní VW...ve zbytku světa jede Toyota doprovázená sem tam lokálními výrobci, korejci a GM :-) ...to jen dokazuje že většina populace nějaký "zážitek z jízdy" ani nehledá...a podle toho taky většina automobilové produkce vypadá....zda je to tak správně či špatně ať každý posoudí dle tebe...nabídka se řídí tím co trh chce...a kupuje...přesto je fajn že stále existuje možnost volby...
13. 5. 2012 17:53
Re: Zadní víceprvková náprava
Mini. ;-)
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
13. 5. 2012 16:41
Re: Spotřeba Auris vs. Yaris
Posuzovaný Yaris má šestistupňovou převodovku, jelikož se jedná o 3. (novou generaci). Hodnoty uvedené v článku můžete ověřit v testu toho Yarisu - [odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku