Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Land Cruiser 300 – Kdo si počká, ten si bude sakra lebedit

Ondřej Mára
Diskuze (63)

Vyrazit na silnice za volantem Toyoty Land Cruiser je vždycky zážitek, generace J300 ho však opět posouvá na zcela novou úroveň. Pomyslných šest hvězd a výběr na konci roku je bez debat.

Design, interiér


Toyota Land Cruiser je auto, s nímž jsem měl v posledních letech do činění hned několikrát. A pokaždé to byl zážitek, ze kterého jsem žil několik následujících týdnů. Ať už šlo o vyladěnou pracovní řadu 70, oficiální evropskou řadu 150 nebo vrcholnou řadu 200 s motorem V8.

Právě vrcholná řada 200, která se vyráběla již dlouhých 14 let, se však v minulém roce (po několika modernizacích) konečně dočkala nástupce, kterým se stala řada 300. Ani ta se bohužel nebude oficiálně prodávat na evropských trzích, díky Autosalonu Dajbych jsem však dostal příležitost usednout za volant tohohle drobečka alespoň na pár dnů. A zážitek to byl opět velkolepý.

Vycizelované baroko na kolech

Ostatně velkolepě působí celý nový Land Cruiser 300, jakkoliv toho celkem dost sdílí s minulou generací. Je stejně dlouhý (4999 mm), má stejný rozvor (2850 mm) a dost podobný je také pohled z profilu. Při bližším zkoumání je však hned jasné, že designéři změnili prakticky vše – velké plochy, ostré zlomy, linku oken, uchycení zrcátek, tvary blatníků a lemů, atd.

Již zmíněné podobnosti mezi generacemi pak vycházejí ze snahy navázat na skvělou pověst předchůdce a zachovat jeho skvělé terénní dovednosti, které jsou pro všechny land cruisery charakteristické. I nová třístovka tak nabídne přední nájezdový úhel 32 stupňů, zadní úhel 24 stupňů a světlou výšku 230 milimetrů. Pořádná technika do terénu je pak samozřejmostí.

Obrovská designová změna je však patrná při čelním pohledu, kdy třístovka zaujme skutečně velkolepou a bohatě chromovanou maskou chladiče, kterou po stranách lemují zúžené světlomety s Full LED technologií, dynamickými směrovkami a funkcí stínování okolního provozu – tedy alespoň v testované verzi VXR Z, která v nabídce vozů dovážených Autosalonem Dajbych tvoří střed nabídky. O pozornost si však říká také výrazný nasávací otvor, který ve spodní části lemuje masku a propojuje světlomety, nebo ještě výraznější prolis uprostřed kapoty motoru.

Toyota Land Cruiser LC300 Toyota Land Cruiser LC300

V podbězích jsou standardně 20“ litá kola s chromovaným vzhledem, obutá do pneumatik o rozměru 265/55 R20, která umocňují prémiové vzezření vozu. Do kabiny se nastupuje přes standardně dodávaný osvětlený schůdek a osvětlen je i nástupní prostor před dveřmi.

Zcela nové jsou dveře zavazadelníku, které již nejsou dělené. Nesou výrazné logo značky i jméno modelu a zasahují do nich protažené (ale užší) nové zadní svítilny s LED technologií a dynamickými směrovkami. Záď přitom působí strměji a celkově výrazně moderněji. Jen ten obrovský kryt pro připojení tažného zařízení v jinak minimalistickém nárazníků působí jako pěst na oko.

Video se připravuje ...

Konečně drží krok s dobou!

Zatímco změny exteriéru by se daly označit za evoluci, interiér prošel revolucí. Zaslouženou a možná i poněkud opožděnou. Navzdory stále reprezentativní a funkční kabině už totiž dvoustovka jednoduše působila poněkud zastarale. Jak koncepcí, tak především použitou technikou a technologickou výbavou. Po 14 letech na scéně se není čemu divit.

Toyota si však z dvoustovky vzala to nejlepší a ve třístovce předvádí, jak by měl vypadat moderně vybavený, uživatelsky vstřícný a nadstandardně působící interiér velkého prémiového SUV.

Automobilka vsadila na precizně zpracované čalounění v kombinaci přírodní a syntetické kůže, elegantní prošívání, dřevěné dekory a lesklé detaily. Světlá barva čalounění, jakkoliv může být v blátivé zimně nepraktická, přitom kabinu krásně projasňuje a umocňuje dojem luxusu.

V přístrojovém štítu najdeme kombinaci klasických analogových budíků a sedmipalcové obrazovky palubního počítače, která má příjemnou grafiku a rychlé reakce. Menu je řešeno v jednoduchém toyoťáckém duchu a orientace v něm je intuitivní. Naprostý dostatek informací o jízdě ale poskytne i průhledový displej, promítající informace přímo na sklo.

Toyota Land Cruiser LC300 Toyota Land Cruiser LC300

Nový multifunkční volant, čalouněný kůží a obložený dřevem, má příjemně silný věnec, který skvěle padne do rukou. Tlačítka na jeho ramenou jsou dostatečně velká a logicky rozmístěná, takže si za chvíli zvyknete vůz ovládat spolehlivě poslepu.

Největší inovací je ale přepracovaný střed palubní desky, který v testované verzi zdobí obrazovka nového infotainment systému s úhlopříčkou 12,3 palce. Obrazovka je umístěna v zorném poli řidiče, má velmi jemné rozlišení, svižné reakce a praktické funkce - včetně možnosti „předávat si“ nastavení ventilace mezi řidičem a spolujezdcem.

K ovládání ventilace slouží také klasický klimatizační panel, který doplňuje klávesnice tlačítek pro ovládání audia, vyhřívání a ventilování sedadel, atd. Ostatně na detaily se ve videu podíval kolega Standa Kolman.

Kromě přehlednosti a intuitivnosti ovládání potěší nový infotainment také podporou konektivity Android Auto a Apple Car Play, propojení s chytrým telefonem mi však fungovalo pouze přes USB-A port, zatímco přes druhý USB-C port mi systém propojení s chytrým telefonem nenabídl. Ale to už je jen drobnost.

Automobilka také přepracovala ovládání systému pohonu všech kol, dopřála vozu nový volič převodovky a ve středové konzole nechybí ani prostorné držáky nápojů nebo bezdrátová nabíjecí podložka pro chytrý telefon. Pod čalouněnou loketní opěrkou je pak ukryt chladicí box, jehož víko se dá pohodlně odklápět na stranu řidiče i spolujezdce.

Osobně považuji ergonomii za skvělou a jsem Toyotě vděčný, že vychází vstříc příznivcům dotykového i tlačítkového ovládání. Jediný drobný přešlap pak spatřuji snad jen v ponechání několika tlačítek ve spodní části palubní desky kolem volantu, kde nejsou moc dobře vidět. Naštěstí sem ale designéři neumístili nic, bez čeho by nešlo žít.

Klidně i v sedmi

Po stránce prostou a komfortu přitom není přední řadě sedadel, kterou Toyoty nově posunula víc do kabiny, co vytýkat. Nastupování usnadňuje schůdek, dvojice madel i funkce odsunutí sedačky řidiče a volantu. Samotná sedadla nabízejí komfortní sezení i bohaté možnosti elektronického nastavení, nějakou boční oporu byste u nich ale hledali marně. Land Cruiser je v téhle výbavě zkrátka korábem a sportovní image přenechává verzi GR Sport. Výhled zpoza volantu přes vysokou klenutou kapotu je pak něčím impozantním.

Marné to ale není ani ve druhé řadě sedadel, kde má posádka k dispozici spoustu prostoru a nadstandardní vybavení. Testovaný land cruiser měl totiž čtyřzónovou klimatizaci a také na zadních sedačkách byla možnost aktivace vyhřívání či odvětrávání. Na opěrkách předních sedadel pak kromě úložné kapsy nechybí ani obrazovka s jemným rozlišením a konektivitou řešitelnou přes zrcadlení telefonu nebo připojením HDMI konektoru ve středové konzole. V kombinaci s klasickou zásuvkou v kufru by pak možná nebylo nereálné ani to připojení herní konzole, o němž se Standa zmiňuje ve videu.

Pohodlný zadní sedák je umístěn napevno (nelze s ním tedy posunovat), opěradla dělená v poměru 40:20:40 ale nabízí nastavitelný sklon. Opěradlo lze navíc nejen sklopit, ale společně se sedadlem také odklopit dopředu, čímž vzniká větší úložný prostor i pohodlný přístup k sedadlům ve třetí řadě.

Toyota Land Cruiser LC300 Toyota Land Cruiser LC300

Dvojice sedadel už přitom není umístěna na bocích, jak tomu bylo u Toyoty Land Cruiser 200, ale elektricky se vyklápí z podlahy zavazadelníku. Tlačítka pro jejich vyklopení a sklopení přitom najdete nejen v kufru, ale také v kabině u druhé řady sedadel. Co je ale důležitější – do třetí řady si překvapivě pohodlně sedne i dospělý člověk.

Se svými 183 cm jsem měl stále rezervu nad hlavou a vlastně i před koleny. Komfort sice trochu sráží vysoká podlaha, kvůli níž máte kolena poměrně vysoko, přesto jsem byl z prostoru vzadu velmi příjemně překvapen. I zadní místa přitom nabízejí nastavitelný sklon opěradla, nechybí osvětlení, držáky nápojů ani USB konektory pro nabíjení elektroniky.

A jak je velký zavazadelník nové řady 300? V sedmimístné konfiguraci nabízí jen 175 litrů, v pětimístné už ale 1004 litrů a po sklopení opěradel v druhé řadě dokonce až 1967 litrů. Pouze pětimístný model se pak pohybuje v hodnotách 1131 až 2052 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Ano, opravdu stačí…

Pojďme se ale konečně podívat pod kapotu, kde se v rámci nové generace ukrývá jedno možná trochu kontroverzní překvapení. Zatímco Land Cruiser 200 sázel na robustní atmosférické motory V8, nový Land Cruiser 300 spoléhá už jen na přeplňované motory V6. Právě motor byl přitom jednou z prvních věcí, na které se mě kolegové a (land cruiserů znalí známí) ptali. A já mohl vždy s úsměvem odpovědět – ano, opravdu stačí. Bohatě.

Nejprve bychom si ale k motoru mohli něco říct. Testovaný Land Cruiser 300 je osazen nově vyvinutým 3,5litrovým twin-turbo přeplňovaným motorem V6, který nabízí maximální výkon 305 kW (415 k) a nejvyšší točivý moment 650 Nm. Pohonná jednotka je vybavena vstřikováním D-4ST s vícebodovými vstřiky, delším zdvihem a optimalizovaným úhlem ventilů pro rychlejší spalování. Vysoce efektivní technologie twin-turbo pak slibuje výkon a točivý moment již při nízkých otáčkách a rychlé reakce. Nejvyšší točivý moment je přitom skutečně dostupný již kolem 1800 min-1, pro nejvyšší výkon si však řidič musí dojít až k 5200 min-1.

O přenos točivého momentu na stálý pohon všech kol se stará 10stupňová automatická převodovka Direct Shift, která slibuje vysokou hospodárnost, lepší starty a zrychlení i lepší chování v terénu. V naladění pro benzínový motor by měla převodovka zdůrazňovat pohodovou charakteristiku přílivu točivého momentu a příjemný pocit z akcelerace. Tak alespoň hovoří materiály automobilky, jaká je ale realita?

Toyota Land Cruiser LC300 Toyota Land Cruiser LC300

Stačí zlehka

Nebudu vás dlouho napínat – je to parádní zážitek. Auto se elegantně a s lehkostí rozjede už po lehkém sešlápnutí plynového pedálu a při běžné jízdě stačí jen drobné pohyby kotníkem, aby tenhle 2,6 tuny vážící kolos začal rychle nabírat dynamiku.

Převodovka přitom řadí plynule, hladce a za běžných okolností nenechává motor vytáčet přes nějakých 2500 min-1, kdy o něm díky důkladnému odhlučnění kabiny vlastně ani nevíte. Jakmile ale plynový pedál pořádně sešlápnete, třístovka vás opře do pohodlné sedačky a začne pořádně táhnout. Po překonání 3000 min-1 se navíc začne projevovat i sympatický zvuk šestiválce, který je skutečně víc než důstojným nástupcem osmiválce.

Jestli bych měl pohonné soustavě něco vytknout, tak by to mohlo být snad jen delší čekání na podřazení při prudší akceleraci v normálním jízdním režimu. Pokud si ale chcete užít dynamičtější svezení, stačí zvolit sportovní jízdní režim, ve kterém už čekání na převodovku odpadá. Motor je nedočkavý na každé sešlápnutí plynu a jeho schopnosti vás možná i udiví.

Na stovku se totiž benzínová třístovka dostane za 6,7 sekundy a maximální rychlost 210 km/h je elektronicky omezená. Při českém dálničním maximu točí motor zhruba 1800 min-1, z krátkého výletu do říše neomezených rychlostí jsem si pak odnesl především údiv nad tím, jak kultivovaný a tichý dokáže být land cruiser i při rychlosti kolem 170 km/h, na kterou se dostane velmi snadno a rychle.

A spotřeba? Papírových 10,1 l/100 km jsem bohužel nedosáhl, při troše snahy však není problém jezdit s průměrem okolo 13 l/100 km. Jakmile se ale rozhodnete provětrat všech 415 koní pod kapotou, apetit začne růst klidně k hranici 15 až 18 litrů.

Toyota Land Cruiser LC300 Toyota Land Cruiser LC300

Sofistikovanější všeuměl

Než si něco řekneme ke kvalitě podvozku a jízdním projevům, sluší se opět připomenout použitou techniku. Vůz je stále postaven na klasickém rámu s karoserií, základem je ovšem nová platforma GA-F z rodiny TNGA, která přinesla řadu důležitých a pozitivních změn.

Například rám je díky novým technologiím sváření a novým materiálům až o 20 % pevnější než byl u předchozího Land Cruiseru 200. Menší šestiválcový motor byl posunut o 70 mm více dozadu a současně o 20 mm níž, což pomohlo k dosažení lepšího těžiště. To navíc pozitivně ovlivňuje i hliníková střecha, kapota nebo dveře.

Sázka na menší motor, lehčí materiály a nové technologie přinesla úsporu 200 kilogramů hmotnosti, nižší těžiště a lepší rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Obě nápravy, vpředu s nezávislým zavěšením a vzadu tuhá, jsou navíc nově vyvinuté s ohledem na vyšší komfort, lepší jízdní stabilitu a volnější pohyb kol při jízdě v terénu.

Důraz na jízdní komfort je přitom také u nového land cruiseru dobře citelný již od prvních stovek metrů, kdy s noblesou proplouvá městem, ignoruje propadlé kanály i zpomalovací prahy a na nejvýraznějších nerovnostech se od podvozku ozve jen vzdálený dusot. Běžné rozbité okresky auto naprosto ignoruje, na nejhorší cestě, kterou jsem s ním absolvoval (rozbitá polňačka s kusy asfaltu a velkými výmoly), se pak karoserie jen zvolna pohupovala i při rychlostech, kterých bych se s jakýmkoliv jiným vozem obával.

Toyota Land Cruiser LC300 Toyota Land Cruiser LC300

Díky variabilnímu odpružení AVS navíc zůstává karoserie i v zatáčkách poměrně dlouho neutrální, při svižnější jízdě a v ostřejších zatáčkách už se ale začne naklánět. Mám-li však být upřímný, čekal jsem mnohem větší rodeo. Místo toho se land cruiser snaží být skutečně maximálně stabilní a neutrální, jak mu to jen fyzikální zákony dovolí.

Opomenout bychom ale neměli ani nový posilovač řízení, který kombinuje hydraulický a elektronický systém. Hydraulika totiž vydrží i namáhání v extrémních teplotách, zatímco elektronický systém spolupracuje s různými aktivními bezpečnostními asistenty.

Podle automobilky prý vůz nabízí vynikající manévrovací schopnosti, ale abych pravdu řekl, s volantem jsem si docela zatočil. Není však divu, Toyota Land Cruiser je zkrátka velké auto, kterému jsou české silnice poněkud těsné. Zejména jízda centrem Prahy byla občas adrenalinovým zážitkem, na zapadlých okreskách jsem pak musel několikrát dobrovolně téměř do příkopu, abych se vyhnul s protijedoucím vozem - nedej bože autobusem.

Výzvou bylo také parkování, které komplikují celkové rozměry vozu i nutnost pořádně si zakroutit s volantem. Práci ale naštěstí usnadňuje 360° kamerový systém, který má konečně odpovídající kvalitu zobrazení. Jen škoda, že kamerám chybí systém ostřikování.

Závěr


Závěr

Moje setkání s Toyotou Land Cruiser 300 bylo kratší než bych si přál, přesto bylo intenzivní a bohatě stačilo k tomu, abych si o autě udělal slušný obrázek. Do terénu jsem ho sice nevzal a ani počasí nepřálo nějakému tomu zimnímu klouzání, jenže co si budeme namlouvat – většina budoucích majitelů nejspíš obrovský potenciál vozu nikdy nevyužije.

Navzdory působivé výbavě do terénu včetně redukční převodovky, samosvorného zadního diferenciálu, crawl režimu pro pomalou jízdu nebo speciálních jízdních režimům, bude většina třístovek trávit čas především na zpevněných silnicích, kde budou své posádky rozmazlovat jízdním komfortem i výbavou. A kdo se bude chtít svézt, nebude mít s motory V6 nouzi ani o zábavu.

České ceny v podání Autosalonu Dajbych, začínající od 2.776.446 Kč za základní verzi VX V, a rostoucí až k částce 3.186.450 Kč za vrcholnou verzi GR Sport, sice mohou působit příliš ambiciózně, jenže já bych to zas tak zle neviděl. Zvlášť pokud se podíváme na vozy jako BMW X7 či Audi Q8, které s podobně výkonnými motorizacemi a obdobnou výbavou nebudou cenově zas tak vzdálené.

Land Cruiser má přitom v rukávu několik es, jako je robustní rámový podvozek, technika připravená do náročného terénu a v neposlední řadě věhlasná odolnost a spolehlivost. Drobný háček však mohou být čekací lhůty, které se i podle automobilky mohou v současnosti vyhoupnout na dobu přes 4 roky. Jak se ale říká – kdo si počká…

Nejlevnější verze modelu 2.776.446 Kč (Toyota Land Cruiser 300, 3,5 L V6, VX V)
Základ s testovaným motorem 2.776.446 Kč (Toyota Land Cruiser 300, 3,5 L V6, VX V)
Testovaný vůz bez příplatků 2.978.446 Kč (Toyota Land Cruiser 300, 3,5 L V6, VXR Z)
Testovaný vůz s výbavou 2.978.446 Kč (Toyota Land Cruiser 300, 3,5 L V6, VXR Z)

Plusy

  • Vydařený vzhled
  • Zpracování a prostornost interiéru
  • Bohatá výbava
  • Komfortní a jistý podvozek
  • Výkon motoru
  • Odhlučnění
  • Jízdní projevy

Minusy

  • Rozměry na českých silnicích
  • Občasné zaváhání převodovky
  • Umístění některých tlačítek  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (63)

Doporučujeme

Toyota Land Cruiser 300
Cena základní sestavy 2 978 446 Kč
Výbava základní sestavy Full LED přední a zadní světla, osvětlené boční prahy, elektricky ovládané střešní okno, 20“ litá kola, Elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, elektrické nastavení volantu, čalounění přírodní a syntetickou kůží, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla vpředu i v druhé řadě, 7 míst, sedadla 3. řady el. ovládaná, barevný head-up display, 4x panoramatická kamera, el. ovládané dveře zavazadelníku, čtyřzónová klimatizace, chladící box ve středové opěce, adaptivní variabilní odpružení AVS, volič jízdních režimů, přední a zadní parkovací senzory, bezdrátová nabíječka, zvukotěsné čelní sklo a přední boční skla, 12,3“ infotainment s 14 reproduktory, Of-road Turn Assist, Multi-Terrain Select, Multi terén Monitor, Crawl Control. Kč
Cena testované sestavy 2 978 446 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3444
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.1
Emise CO2: 291
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1967 / 0
Objem nádrže (l): 110
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2615 / 615
Rozměr pneu: 265/55 R20
Toyota Land Cruiser 300
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4999
b) šířka (mm): 1980
c) výška (mm): 1930
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1665
f) rozchod vzadu (mm): 1665
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 915
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1640
l) šířka vzadu (mm): 1610
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 2. 2022 09:56
Palec nahoru Toyotě, palec dolů redakci
Palec nahoru pro Toyotu že se rozhodla do evropy tuto horu železa nedovážet. Sami dobře vědí proč. A to při veškerém respektu k tomu co to auto umí. Ale prodávat tu v roce 2022 auto se spotřebou 13-15 l/ 100 km je úlet. A to nemluvím o nesmyslených rozměrech a designu nas...ný krabice.
Palec dolu pro redakci ze stejných důvodů. Dát pět hvězd a mluvit o šesti u takovýho aut v dnešní době je totální úlet a to není poprvé co se redakci něco takového stalo. Právě kvůli koncepci, která do evropy nemá v podstatě žádný důvod lézt. Ať si to nechají arabové v poušti, křováci a americe atd ale proč by nám to mělo zacpávat ulice evropských měst, těsná parkovací místa u hobymarketů, překážet ve výhledu v kolonách? Šest hvězd tomuto? WTF?!!!
Avatar - white label
7. 2. 2022 02:37
Re: GLS 450 4 MATIC
Tak to gratuluji!
Plánuješ s ním další recenzi?
Jinak tě tu vždy velmi rád vidím a čtu! :yes: :-)
6. 2. 2022 18:31
Re: GLS 450 4 MATIC
Mám, ale přibyl mu brácha - Ram TRX. A s ním je to teprve radost!
5. 2. 2022 21:07
Re: Re: Re: Auto je prostě super!
Tabulku s udajmi mi v mobilnej aplikacii neukazuje :/
Vychadzal som zo zahranicneho clanku, kde uvadzali 650 Nm pri 3600 ot.
Avatar - N6600
5. 2. 2022 19:08
Re: Re: GLS 450 4 MATIC
Je to proto, ze to byl puvodne ciste US model a v US neni zakonem povoleno sekvencni zobrazovani na smerovkach. Resp. zakon uvadi, kolik musi svetlo vyzarovat pri bliknuti. A je to takove mnozstvi, ze to sekvencne pri takovem malem rozmeru udelat nelze. Tak se Toyota rozhodla jit cestou mensiho odporu a dala tam levnejsi reseni. Mohla mit Full LED, ale proste se takhle rozhodla.
C-HR je globalni model, ale v US nema LED, ale taky jenom klasicke zarovky.