Tyto škodovky jsou opravdové sběratelské unikáty. Ale vůbec na to nevypadají
Když se Škoda Felicia dočkala v roce 1999 moderní nástupkyně, spolu s fabií dorazila také špičková verze s dvoulitrovým motorem. Ve stejné době se tehdejší vlajková loď Škody naopak dočkala nového základního motoru se základem ve felicii. V obou extrémech jde o sběratelské unikáty.
I po patnácti, respektive dvanácti letech od ukončení produkce jsou současné silnice stále plné fabií a octavií první generace. Není divu – první z modelů se za osmiletou kariéru po chlubil celkovou produkcí 1.788.063 kusů, větší model se za čtrnáct let výroby vyšvihl na 1.442.126 vozů. Zatímco těžištěm odbytu fabie se stala rozmanitá paleta zážehových čtrnáctistovek, octavii zajistily popularitu hlavně vznětové čtyřválce 1.9 TDI.
Přesto se v obou modelových řadách našly unikátní verze, jejichž celková produkce nedosáhla ani nicotné tisícovky kusů, tudíž si v odbytových statistikách neukrojila ani jediné procento. Když tento fakt porovnáme s historickými modely škodovek, třikrát více se prodalo dokonce i takových rarit, jakými byly poslední a nejluxusnější sedany řady 742, konkrétně Škoda 135/136 GL.
Náhody prý nejsou
Nejraritnější octavii i fabii jsme vyrazili prozkoumat do severočeského Mostu, kde se o ně vzorně stará sběratel Petr Hladký. K oběma autům přišel náhodou. „Oktávku jsem objevil v inzerci. Tehdy se jí předchozí majitel chtěl zbavit. Kdyby se neprodala, poslal by ji do šrotu,“ vzpomíná. „Poté jsem se vydal do Německa pro jiné auto, ale jeho stav byl špatný. V areálu jsem si však všiml dvoulitrové fabie v nejlepší možné výbavě, a tak jsem domů s prázdnou stejně neodjel,“ usmívá se při pohledu na modrý sedan.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!