Tyto sportovně založené modely zničila jediná chyba
Výběr evropských sportovních vozů doprovodila na trhu veliká smůla, protože jediná zásadní chyba navždy poškodila jejich hodnotu. Důležitý nedostatek zastínil často i četná pozitiva postižených modelů.
Během vývoje a výroby níže uvedených modelů se celá oddělení snažila přispět k sestavení co nejlepšího produktu. Dokonalost byla jediným cílem zainteresovaných stran, ovšem společné úsilí vystřídal zmar a ztráta iluzí, jelikož kvalitativnímu monitoringu neunikla jediná chyba dehonestující léta poctivé práce. Nejméně 10 známých aut je terčem kritiky právě kvůli jednomu nedostatku dopadající na celý životní cyklus postižené modelové série.
1. Jaguar XJS
Prvním příkladem může být charismatický Jaguar. Aristokratické kupé fascinuje vnějším tvarováním a specifickou aurou interiéru, přesto je umělecký laděný typ XJS opovrhovaný kvůli výbavě pod dlouhou přední kapotou. Zkázou XJS se stal vidlicový dvanáctiválec. Plnotučný agregát teoreticky odpovídá povaze klasického Jaguaru, ale množství servisních potřeb donutilo znalé zájemce orientovat se na méně atraktivní šestiválce doprovázené lepší pověstí.
2. Porsche 911 996
Vzhledově diskutabilní, přesto řidičsky lákavé Porsche 911 v generaci 996 nemá daleko k dokonalosti, pokud si člověk odmyslí hromadné výměny ložiska IMS (intermediate shaft = transmisní hřídel). Kuličkové ložisko hřídele je vyrobeno ze špatného materiálu a po častém tepelném a fyzickém namáhání může selhat, což potenciálně dokáže fatálně zničit celý boxer. Existují případy destrukce těsně po zajetí plochého šestiválce, jindy motor přežil stovky tisíc kilometrů. Nejistota je možná horší než radost z vlastnictví jinak perfektního stroje.
3. MG SV
MG SV se na zahraniční trh dostalo v roce 2003. Co se výkonu týče, V8 od Fordu dával naděje na úsměv za volantem. Automobilka uvedla vůz v dobách finančních problémů, tím pádem nemohla být vyráběna kvalitní série. Pouze 82 dokončených exemplářů spojovala bídná úroveň složení jednotlivých dílů do relativně vkusného kupé. Vzhled byl subjektivní záležitostí, ale hrůzné sestavení vozu uznal každý soudný jedinec.
4. Maserati Coupé
Průkopník automatického řazení doplněného pádly doplatil právě na převodovku. Samočinný výběr rychlostí nedával smysl, systém si vybíral stupně nelogicky a často pozdě či zcela nekomfortně. Testování na lidech naštěstí přineslo do budoucna mnohem propracovanější technologie, ačkoliv Maserati Coupé se kritiky už nikdy nezbaví.
Maserati Coupé (M138) (2002–2003)
5. Lotus Elan M100
Sportovně založený kompakt od Lotusu narušil módu pohonu zadních kol. Odklon od spolehlivě zábavné koncepce stál existenci M100, protože konkurence v podobě Miaty zůstala na správné vlně a inovativně poháněný Lotus tak nikdo nechtěl. Mazda MX-5 se stala symbolem hravého řízení dostupného v novém provedení i v roce 2021, zatímco Elan M100 skončil v propadlišti dějin.
6. Mercedes-Benz S600 W220
Limuzína od Mercedesu plní pozici sportovního vozu díky burácejícímu dvanáctiválci schopnému atakovat stovku pod pět sekund. Papírově vynikající V12 ke vší smůle doplatil na netěsné vstřikovače paliva, které řetězově způsobovaly mnoho dalších problémů. Zásadní vada opět zkrotila ceny ojetin i zájem o S600 na minimum.
Mercedes-Benz S 500 L (V220) (1998–2002)
7. Alpine A610
Proti předchůdci Renault Alpine GTA byla novinka pojmenována Alpine A610, možná z důvodu symbolického oddělení výroby obyčejných modelů od sportovního náčiní. Opak je pravdou, protože interiér A610 nepřipomínal nic jiného než průměrný masově prodávaný kosočtverec nízké kvality. Kromě písmena A na středu volantu nebylo možné najít výjimečnost dynamicky tvarovaného kupé Alpine.
8. Lancia Gamma Coupe
Prostorná a rychlá Lancia měla už v roce 1976 i výbornou ovladatelnost. Dobré dojmy z jízdy střídaly rozpaky z techniky. Nejslabším článkem Gammy navždy bude vodní pumpa, která trpěla na zatěžování po studených startech a několik motorů se dokonce uvařilo právě z důvodu výpovědi služby vodního chlazení.
Lancia Gamma Coupé (830) (1976–1980)
9. Audi TT
Některé první kusy TT 8N nemile překvapily jejich řidiče. Ve vysokých rychlostech nastávala směrová nestabilita a do zatáček se novému Audi také moc nechtělo. Konfigurace vyrobené do roku 2000 byly svolány zpět do servisů kvůli připevnění decentního křídla spolu s úpravou podvozku.
Audi TT Coupe (8N) (1998–2003)
10. Alfa Romeo 4C
Výjimečně konzervativní Alfa Romeo 4C vyvedena bez výmyslů moderní společnosti je náchylná k přetáčivosti. Přísně řidičsky zaměřený sporťák drží stopu a v okamžiku definitivní ztráty adheze se roztočí do téměř nechytatelných hodin. Výtka se objevuje opakovaně v záplavě fascinací designem Lorenza Ramaciottiho, pro nezkušeného požitkáře se může nástup smyku stát drahým či bolestivým překvapením.