Ukrajinský ZAZ oživuje výrobu osobních aut. V Záporoží bude vyrábět Renault
Renault má na ukrajinském trhu letos silnou pozici. Je tam aktuálně nejprodávanější automobilovou značkou.
ZAZ (neboli Záporožský automobilový závod) je automobilka fungující v dnes ukrajinském městě Záporoží. Za dob sovětského svazu se nejvíce proslavila modely přizpůsobenými invalidům, kterým se podle místa výroby říkalo záporožci. V posledních letech však výrobu osobních aut přerušila, když se orientovala na produkci autobusů nebo nákladních vozů.
Nyní se však ZAZ k výrobě osobních automobilů opět vrací, a to díky skupině Renault, která oznámila, že automobilka v Záporoží bude produkovat jeho vozy pro místní ukrajinský trh. Cílem je oživit ukrajinský trh s automobily, který se po anexi Krymu Ruskem a vypuknutí války na východě země s proruskými separatisty ocitl na dlouhé roky ve vážné krizi.
„Jsme hrdí na to, že realizujeme tento projekt, který vytvoří nová pracovní místa a přispěje k rozvoji domácího automobilového průmyslu. Lokalizovaná montáž nám umožňuje zůstat v těsné blízkosti našich zákazníků a přizpůsobit nabídku a služby potřebám trhu,“ říká k tomuto projektu předseda představenstva automobilky ZAZ Nikolaj Evdokimenko.
Renault má klíčovou roli na ukrajinském automobilovém trhu. Podle analytické společnosti Autostat tam v prvním polovině letošního roku byla vůbec nejžádanější značkou, s 6.331 registracemi, což bylo o 5,1 % více než před rokem. Druhá mimochodem následuje Toyota, třetí je Kia.
Francouzská automobilka podle zákulisních zpráv bude v Záporoží vyrábět několik modelů. Primárně však nepůjde o vozy značky Renault, ale o modely značky Lada, která je rovněž součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Konkrétně má ZAZ produkovat modely Lada Vesta, Lada Xray a Lada Largus, které má doplnit rovněž Renault Arkana. To je čtyřdveřové SUV zatím nabízené třeba v Rusku, které na Ukrajině bude novinkou v nabídce.
Skupina Renault o konkrétních výrobních plánech zatím nemluví, kromě toho, že továrna v Záporoží kvůli tomuto projektu prochází rozsáhlou modernizací. To souvisí s tím, že ukrajinské zákony aktuálně nedovolují dovoz hotových automobilů z Ruska. I kvůli anexi Krymu se Ukrajina uchýlila k sankcím vůči svému sousedovi. Produkce aut z ruských dílů přímo na Ukrajině by však měla místní omezení splňovat.
Automobilka v Záporoží začala produkovat vozy ZAZ na začátku šedesátých let. Jejím prvním osobním vozem byl ZAZ 965, městský automobil s unikátním vidlicovým čtyřválcem. Už před tím však továrna v Záporoží vyráběla zemědělskou techniku, jako třeba kombajny Komunnar. Po rozpadu Sovětského svazu sice značka ZAZ byla zachována, automobilka pokračovala ve výrobě modelu ZAZ 1102, u nás známějšího jako Tavria.
Vedle toho rozšiřuje portfolio o licenčně vyráběné vozy Daewoo, po jeho krachu je nahradily vozy Chevrolet (ZAZ Vida byl Chevrolet Aveo). Firma postupně spolupracovala i dalšími automobilkami, především čínským Chery. Primárně se zaměřovala na levné modely. V roce 2018 však produkce osobních aut byla zastavena a ZAZ se zaměřil na výrobu autobusů či nákladních vozidel. Nyní se však konečně vrací i mezi osobní vozidla.