Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Americe zvažují zákaz předplatného za funkce v nových autech

Filip Melich
Diskuze (21)

Zákonodárci severoamerického státu New Jersey představili návrh zákona, který by omezil zbytečné předplatné za funkce v nových autech. Zní to však lépe, než jaká je realita.

Předplatné funkcí a služeb v moderních automobilech se pomalu ale jistě šíří napříč průmyslem. O předplatném ostatně nepíšeme poprvé ani naposledy. Některé platby se zdají být přijatelné, jiné zcela nesmyslné, ale zastavit tento trend zřejmě nebude možné. Nebo snad ano? Zákonodárci v severoamerickém státě New Jersey se o to pokusí.

Moderní digitalizované vozy připojené k čím dál rychlejšímu internetu skýtají nové možnosti v poskytování služeb, funkcí a aktualizací systémů. Zároveň je to ale nový způsob, jakým si výrobci automobilů mohou zajistit další zdroj příjmů. Mnoho automobilek věří, že jde o rozvíjející se oblast, která jim výhledově může přinést miliardové příjmy navíc.

Video se připravuje ...

Zatímco předplatné za služby, které vyžadují dodatečné náklady na straně automobilky, se dají pochopit, s menším pochopením se setkává předplatné funkcí či služeb, které používají hardware již instalovaný ve voze. Z nedávné doby jmenujme například snahu BMW rozjet předplatné za vyhřívání sedadel nebo nabídku vyššího výkonu za pravidelnou roční úplatu od Mercedesu. V Americe pak například Cadillac po zkušebním období požaduje předplatné za systém Super Cruise, který do jisté míry umožňuje autonomní jízdu.

Právě v americkém státě New Jersey se dva členové valného shromáždění rozhodli proti těmto praktikám automobilek bojovat. Paul Moriarty a Joe Danielsen v září představili návrh zákona číslo 4519, který by výrobcům automobilů zakázal prodávat předplatné funkcí, které využívají hardware již přítomný ve voze v době nákupu.

Protože některé formy předplatného mají smysl s ohledem na dodatečné náklady na straně automobilky, prodejce nebo externího poskytovatele související s provozem konkrétní služby, existuje pro ně v návrhu zákona výjimka. To znamená, že funkce poskytující průběžně aktualizovaný obsah, nebo neustále zlepšované funkce, by formou předplatného mohly být zpoplatněny.

Návrh zákona chce bojovat proti zbytečným předplatným, takže neřeší jednorázové platby za odemknutí nějaké konkrétní funkce. Zákazník by si tedy mohl pořídit vůz bez nějaké funkce, ale později si ji jednorázovou platbou přikoupit, pokud by zjistil, že ji přeci jen využije. Pokud výhledově zákon vstoupí v platnost, dodatečným platbám v autech sice nezabrání, ale mohl by pomoci vyfiltrovat ty nejzbytečnější.

Filip Melich
Diskuze (21)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
14. 12. 2022 14:02
Výjimečně s úřady souhlasím.
Jsem proti omezování svobod a trhu, ale tyhle stupidní podvodný ojebávky už jsou za hranou a jejich zákaz mi vůbec nevadí. Může se sice říct, že je to na zákazníkovi. Ale často zákazník vůbec netuší oč tu běží a nevyzná se v technice, ani těhle podvodech a taky často nemá na výběr. Chceš jet, kup, nechceš, jdi pěšky. To je jak na FB a jinde. Odsouhlasíš nám všechno a nebo jdi pryč a nebudeš mít nic. Doba už není jednoduchá a jedinec se často stává nedobrovolným otrokem systému.
Avatar - Mikesus
14. 12. 2022 12:09
Re: Všemi desti
To je ale rozdíl. Zaplatíš za to jednou, ne pravidelně a kdyz nezaplatis znovu, přijdeš o to.
14. 12. 2022 06:30
Re: Všemi desti
A dnes to tak neni?

Treba stejny motor s ruznym vykonem podle sw?
14. 12. 2022 03:20
Tohle neni cernobile
Tohle neni cenobile.

Osobne povazuju za nesmysl treba mit v aute bezpecnostni vybaveni, ktere je deaktivivane. Pritom tam je.

Druha vec je neco, co nutne nepotrebujes. Napr. Mercedes ti da za mensi priplatek nataceni zadnich kol o 5 stupnu a kdyz zaplatis vic tak 10 stupnu. Ale omezeno ie to jen pres SW. I lide co maji 5 stupnu tam maji napravu, co uplne klidne umi 10. Jako prijde mi to fakt priblble, ale co uz.

A pak jsou tu ty veci jako update navigace. Chces platit 150 eur za update navigace v mercedesu, protoze je to s nejakym balickem dalsich sluzeb, ktere nikdo nechce? A zas proc si o ty penize nerict, vsak to neco stoji to udrzovat a updatovat a tak. Tady to trochu chapu.

Jak rikam, neni to cernobile.

Ja si nedokazu uplne predstavit, jak to chces zakonem zakazat. Ale umim si predstavit, ze to nejaka automobilka delat nebude a tudiz bude mit vic zakazniku.

Ovsem deaktivace neceho, co ma podil na bezpecnosti, to je podle me neprijatelne a nejaka regulace tam asi byt musi.

To mimochodem postavi Teslu do prekerni situace, protoze kazda Tesla uz nekolik let (myslim od 2019) ma komplet vybaveni pro autonomii, vsechny pocitace i kamery,ale stoji to opravdu hodne penez to aktivovat … :-! Je to bezpecnostni prvek?
14. 12. 2022 03:14
Re: bmw 365
Presne tak. Zakaznik ma na vyber …
O 10 let pozdeji … aha zakaznik uz nema na vyber, delaji to vsichni :-!