V Americe zvažují zákaz předplatného za funkce v nových autech
Zákonodárci severoamerického státu New Jersey představili návrh zákona, který by omezil zbytečné předplatné za funkce v nových autech. Zní to však lépe, než jaká je realita.
Předplatné funkcí a služeb v moderních automobilech se pomalu ale jistě šíří napříč průmyslem. O předplatném ostatně nepíšeme poprvé ani naposledy. Některé platby se zdají být přijatelné, jiné zcela nesmyslné, ale zastavit tento trend zřejmě nebude možné. Nebo snad ano? Zákonodárci v severoamerickém státě New Jersey se o to pokusí.
Moderní digitalizované vozy připojené k čím dál rychlejšímu internetu skýtají nové možnosti v poskytování služeb, funkcí a aktualizací systémů. Zároveň je to ale nový způsob, jakým si výrobci automobilů mohou zajistit další zdroj příjmů. Mnoho automobilek věří, že jde o rozvíjející se oblast, která jim výhledově může přinést miliardové příjmy navíc.
Zatímco předplatné za služby, které vyžadují dodatečné náklady na straně automobilky, se dají pochopit, s menším pochopením se setkává předplatné funkcí či služeb, které používají hardware již instalovaný ve voze. Z nedávné doby jmenujme například snahu BMW rozjet předplatné za vyhřívání sedadel nebo nabídku vyššího výkonu za pravidelnou roční úplatu od Mercedesu. V Americe pak například Cadillac po zkušebním období požaduje předplatné za systém Super Cruise, který do jisté míry umožňuje autonomní jízdu.
Právě v americkém státě New Jersey se dva členové valného shromáždění rozhodli proti těmto praktikám automobilek bojovat. Paul Moriarty a Joe Danielsen v září představili návrh zákona číslo 4519, který by výrobcům automobilů zakázal prodávat předplatné funkcí, které využívají hardware již přítomný ve voze v době nákupu.
Protože některé formy předplatného mají smysl s ohledem na dodatečné náklady na straně automobilky, prodejce nebo externího poskytovatele související s provozem konkrétní služby, existuje pro ně v návrhu zákona výjimka. To znamená, že funkce poskytující průběžně aktualizovaný obsah, nebo neustále zlepšované funkce, by formou předplatného mohly být zpoplatněny.
Návrh zákona chce bojovat proti zbytečným předplatným, takže neřeší jednorázové platby za odemknutí nějaké konkrétní funkce. Zákazník by si tedy mohl pořídit vůz bez nějaké funkce, ale později si ji jednorázovou platbou přikoupit, pokud by zjistil, že ji přeci jen využije. Pokud výhledově zákon vstoupí v platnost, dodatečným platbám v autech sice nezabrání, ale mohl by pomoci vyfiltrovat ty nejzbytečnější.