Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V této Škodě Superb přežijete atentát. Řídili jsme neprůstřelný kombík z Británie

Stanislav Kolman
Diskuze (21)

Takto upravený Superb s balistickou ochranou je v Česku jediný, navíc jen na pár desítek hodin. Pokud ale cílové skupiny osloví, brzy jich může po našich cestách jezdit několik. Pozvání ke speciálnímu svezení nešlo odmítnout.

Za možností seznámit se s pancéřovou Škodou Superb stojí společnost Dajbych, která se kromě prodeje nových vozů zaměřuje i na vývoj a prodej aut speciálně upravených. Jde o vozy, které následně míří do služeb armády, policie či státní instituce. Nyní firma společně se svými britskými partnery prezentuje v České republice novinku – civilní Škodu Superb s balistickou ochranou.

Video se připravuje ...

K nerozeznání

Upravený Superb vypadá jako sériové auto, jeho ochranářské schopnosti však produkční vůz několikanásobně převyšují. Balistickou modifikaci dostala na starost britská firma UTAC Special Vehicles za podpory Škoda UK. Ve Velké Británii slouží pro použití u ozbrojených složek i policie a speciálních sil, kde je určen pro bezpečnou přepravu VIP, skrytý dohled a doprovod chráněných osob.

Pokud si říkáte, že jde na britských ostrovech o záležitost několika jednotek kusů, mýlíte se. Od roku 2017 společnost vyrobila a tamním policejním složkám dodala 450 takto upravených automobilů.

Proč právě Superb? Jak už jsme řekli, pancéřová civilní varianta je k nerozeznání od sériových vozů, kterých je ve službách britské policie angažováno mnoho. V konvoji superbů se tak speciálně upravený kus jednoduše ztratí, což bezpečnost posádky v případě hrozícího útoku ještě zvyšuje. Vyzdvihován je však i poměr ceny a prostornosti, vždyť Superb v Británii nakonec dostal přednost před modelem Opel/Vauxhall Insignia.

Úroveň balistické ochrany si výrobce ze strategických důvodů nechává pro sebe, respektive ji prozrazuje jen potenciálním zákazníkům. Během prezentace přímo na showroomu Dajbychu se dozvídáme alespoň to, že pancéřové prvky jsou vyráběny pomocí nejnovější technologie za tepla tvářeného pancéřování prostoru pro cestující od německé společnosti Benteler z Bielefeldu. Díky ní jsou ochranné prvky lehčí a levnější na výrobu. Kromě toho je samotná výroba snazší, což výrazně zkracuje produkci i dodací lhůty.

Pancéřování Superbu doplňují pevná skla, která mohou být v případě potřeby tónovaná. Za zadními sedadly je navíc umístěn nouzový únikový výlez. Tyto vozy jsou testovány v souladu s přísnými britskými a německými normami, přičemž úpravy se logicky promítnou do hmotnosti automobilu. V dané konfiguraci pro britské policejní složky má pancéřovaný Superb celkovou hmotnost 2,8 tuny, kdy na užitečné zatížení připadá 460 kg.

Ruku v ruce s bezpečností přichází i ladění vybraných komponent. Vyšší hmotnost vyžaduje řadu úprav, namátkou speciální brzdy, tlumiče a příčné stabilizátory či kola schválená společností TÜV s pneumatikami s odpovídající rychlostní a hmotností klasifikací a dojezdovým systémem runflat.

Vyžaduje zvyk

Společnost UTAC Special Vehicles nabízí balistickou ochranu pro liftback i kombi, přičemž k dispozici jsou kombinace s pohonem předních nebo všech kol a motory benzinové, naftové, ale dokonce i plug-in hybridní. Kousek, se kterým se můžeme nakrátko seznámit, má pod kapotou přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 206 kW a 350 newtonmetrech točivého momentu. Spojen je se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a parametry posílá na všechna kola.

Dnes to ale není jen o statické prohlídce, vůz si můžeme vyzkoušet přímo v běžném provozu. A tak sedám za volant (umístěný vpravo, je to kousek přímo z Anglie) a vydávám se na krátkou projížďku. Již při první akceleraci jsou stovky kil navíc znát. Pokud se tady chcete rozjet aspoň trochu svižněji, je potřeba sešlápnout plynový pedál opravdu až k podlaze, citlivá práce s ním – jakou známe ze sériového auta – kýžený výsledek nepřinese.

Když už se ale dá pancéřovaný kousek do pohybu, chová se jako kterékoliv jiné auto. Jasně, kila navíc jsou v zatáčkách znát, nejde však o nic dramatického. „Vzpomeneme-li na balistické speciály před několika lety, ty byly při rychlejší jízdě bez přehánění neřiditelné,“ vysvětluje Jiří Krysl z autosalonu Dajbych, kterého jsem na téma pancéřovaného Superbu vyzpovídal ve videu výše. Vůz si navíc pořád zachovává pro daný model charakteristickou houpavou jízdu a odvděčuje se dlouhodobou spotřebou kolem 10 litrů. Upřímně jsem čekal víc.

Nějaký nezvyk oproti standardnímu vozu? Kolem strahovského stadionu jezdíme za deštivého počasí (Británie se vším všudy!). Kapky se usazují na tlustých sklech a dívám-li se skrz okno pod větším úhlem, začínám mít trošku nepříjemný pocit. Něco jako když si člověk s perfektním zrakem zkouší dioptrické brýle. Není to nic hrozného, prý jde zase jen o zvyk. Okénko si nestáhnete, všechna ta ochranná masa by najednou přišla vniveč. Při vystupování je pak potřeba trochu více síly, dveře jsou pořádně těžké.

Zatím není jasné, jestli a kdy se takto upravené Superby objeví na českých cestách. Autosalon Dajbych nyní sbírá poznatky a reakce cílových skupin, na jejichž základě se o možných přestavbách rozhodne. Pokud si například státní instituce takovouto úpravu objednají, doba dodání pancéřového vozu se odhaduje na čtyři měsíce.

Video se připravuje ...

Stanislav Kolman
Diskuze (21)

Doporučujeme

6. 12. 2021 15:56
Re: Ideál je ...
tak znovu, zaznělo tady, že se slušný člověk nemusí bát o svůj život, že musíš udělat něco špatného, aby to tak bylo
viz Kuciak, Politkovská a další...
nastartovali? no nejlepší je, že se budeš ohánět tím, jak svědci elonovi a spol. ale sám bez těch konfrontací nemůžeš být...
Avatar - Barrichello
6. 12. 2021 14:59
Re: Ideál je ...
byla to debata o prodejích VW, tak sem tam uvedl, že Tesla taky řádně šlape, stále nemůže porazit fosilní americké duo Dodge/RAM (dřív jedna zančka Dodge) .

Že ste nastartovali jak dobře seřízená motorka na první našlápnutí je vás problém :)

Ale Putin má s pancéřovanou škodovkou asi tolik společnýho, jako Prezdident Papuy-Nové Guiney s invazí Japonska do Mongolska :-) :-) :-)
6. 12. 2021 14:46
Re: Ideál je ...
Jak do debaty o Aertonu zatáhnout Teslu :yes:
Že se rusky režim se svými odpůrci moc nemaže je veřejně známo. To jen k tomu, že musíš udělat něco špatného, aby ses musel bát o svůj život.
A takhle mi to přijde jako daleko příhodnější, než řešit prodeje Tesly pod Aertonem…
Ale rusofila asi nepřesvědčím
Avatar - Barrichello
6. 12. 2021 14:29
Re: Ideál je ...
jak do debaty o předražený plečce z boleslavi zatáhnout Putina :-O :-O :-O :-O :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
6. 12. 2021 14:17
Re: Ideál je ...
VW a škoda těžce nešlapou no, VW tady v listopadu proazil nejen Hyudai ale i Kia a Toyota :-) :-) :-)