Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, že Tatra mohla mít SUV? Konkurovala by Range Roveru

Tatra mohla mít SUV
Tatra mohla mít SUV
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
21 Fotogalerie
Diskuze (26)

Tatra měla v dobách socialismu na československém trhu punc luxusu. Desítky let nabízela vládní limuzíny, v sedmdesátých letech ale zvažovala i projekt SUV!

SUV jsou trend, který v posledních letech mohutně expandoval, díky němuž tu máme bohatou nabídku aut - od těch nejlevnějších (Dacia Duster), až po ty nejdražší (Rolls-Royce Cullinan). Mezi průkopníky té druhé kategorie z horní cenové hranice SUV patří nepochybně Range Rover, který v první generaci nastoupil do prodeje už v roce 1970. Víte, že se málem krátce na to dočkal konkurenta z tehdejšího východního bloku? V sedmdesátých letech totiž obdobný vůz mohl vzniknout se znaky kopřivnické Tatry.

Tatra se sice v té době již primárně orientovala na nákladní vozidla, v oblasti osobních automobilů ale nadále byla symbolem luxusu. Dodávala vozy vládním činitelům a dokonce spolupracovala s oceňovanou italskou karosárnou Vignale, která navrhla tehdy teprve chystanou Tatru 613. Mimo to ale zvažovala i rozšíření nabídky, kterak doplnit vládní limuzínu. A jednou z myšlenek bylo právě SUV.

Tato idea se zrodila v hlavě designéra Milana Strejčka, inženýra z Výzkumného ústavu motorových vozidel, který už krátce po zahájení prodeje Range Roveru pracoval na jeho potenciálním konkurentovi se znaky kopřivnické automobilky. Jeho návrhy vznikly už v roce 1971, tedy jen rok po uvedení originálního Range Roveru na trh.

Jak z návrhů vyplývá, Strejček se nepochybně inspiroval i tvary Range Roveru, protože jeho vize měly blíže britskému luxusnímu SUV než tehdejším dílům automobilky Tatra. Pětidveřová karoserie měla být přísně hranatá, s výraznou přídí, s jejíž podobou si autor hrál a zkoušel různé možnosti. Originální je třeba řešení s mřížkou i přes světlomety a výrazným nápisem Tatra na čele kapoty.

Strejček dokonce uvažoval nad různými variantami. Vedle luxusní mohl vzniknout i pracovní stroj. Později, v polovině sedmdesátých let, navrhnul dokonce vyprošťovací vozidlo pro bezpečností složky s jedním párem dveří. Rozměrově se pak vůz s délkou 4,3 metru, šířkou 1,8 metru a výškou 1,6 metru měl postavit kousek pod britský originál.

Zatímco design byl ve srovnání s tehdejšími vozy Tatra zcela odlišný, technika měla být typická „Kopřivnice“. Strejček totiž počítal s nasazením vzduchem chlazeného osmiválce o objemu 3,5 litru, který se později objevil právě v Tatře 613. Možná i s ohledem na to se návrhům kopřivnického SUV dnes přezdívá Tatra 613 SUV.

Zajímavý a ve své době nadčasový návrh se však bohužel nedostal přes fázi designérských skic. Automobilka se k nejistému projektu stavěla odmítavě, vývojové oddělení navíc mělo tehdy plné ruce práce s přípravou Tatry 613, která se začala vyrábět v roce 1974. Zkrátka v tehdejším Československu neměl takový projekt šanci. Po letech se přitom ukazuje, jak by byl nadčasový. A navíc by jistě prorazil i ve spřáteleném Sovětském svazu, na jehož území jsou dnes takové vozy nesmírně populární. Škoda, mít Tatra v sedmdesátých letech více volnosti a možností, mohla být jedním z SUV průkopníků...

 

Vstoupit do diskuze (26)