Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen a ikonická zkratka GTI: S větrem v zádech i v malém

Aleš Dragoun
Diskuze (29)
Zkratku GTI nedostaly do vínku u Volkswagenu pouze Golfy všech sedmi generací. Objevila se také u Scirocca, Pola a moderních miniaut. A nejen tam...

Písmena GTI ve Wolfsburgu vždy symbolizovala sportovní ambice, snížené podvozky a sady spoilerů. Neminula ani „kupé“ Scirocco. V závěru 90. let minulého věku se této zkratky dočkalo i malé Polo a neopustila jej dodnes. Před koncem milénia se Volkswagen vrátil k miniautům, ani zde na jeho přelomu nesměla chybět a vyznává ji i současný „prcek“, příslušník rodiny New Small Family, který spolu se sourozenci od Škody a Seatu vyjíždí z bratislavské továrny. Věděli jste ovšem, že chybělo málo a mohl se dát koupit i Passat GTI? Tedy kdyby se vyráběl sériově...

Scirocco I

Scirocco vlastně nikdy nebylo typickým kupé, tedy dvoudveřovým sportovním automobilem s pevnou střechou. Mělo totiž výklopnou zadní stěnu, ale ta u prvních dvou generací klesala, pravda, v malém úhlu. Němci je označují jako „Kombicoupé“. Úvodní „šíro“ GTI debutovalo v červenci 1976 a vycházelo ze stejně motorizovaného Golfu, pohonnou jednotku dostalo identickou. Čtyřválec 1588 cm3/81 kW (110 k) disponoval mechanickým vstřikováním Bosch K-Jetronic.

Byl to obrovský úspěch. Paradoxem je, že menší hatchback který se objevil dříve, se začal prodávat až později, na jaře 1977. Ostatně i podvozek 3,86 m dlouhému třídveřovému „sporťáku“ daroval on. Nejvýkonnější, 855 kg lehké Scirocco se chlubilo maximálkou 186 km/h a zrychlením z klidu na stovku za 10 s. V srpnu 1979 dostalo pětistupňovou převodovku. Obdobně byl motorizován i model GLI, výroba skončila u Karmanna v Osnabrücku (dnes závod VW) v březnu 1981.

Scirocco II

Zkratka se přenesla i do druhé, 4,05 m dlouhé generace Scirocca (Typ 53B), ale brzy ji vystřídal agresivněji tvarovaný model GTX. GTI mělo ze šestnáctistovky znovu výkon 81 kW (110 k) a dosahovalo 191 km/h, oproti předchůdci však přibralo skoro metrák. Nabízelo se pouze mezi březnem 1981 a červencem 1982, bylo příliš drahé. GTX to s čtyřventilovou hlavou Oettinger v motoru 1,78 l dotáhlo až na 102 kW, později se hodnota výkonu snížila vzhledem k montáži katalyzátoru.

Design Scirocca dostal při vývoji na starosti návrhářský tým VW vedený Herbertem Schäferem, byť první skici ještě nakreslil Giugiaro. Prodeje zůstávaly za očekáváním a původními plány, nicméně produkce běžela opět v karosárně Karmann jedenáct let, až do září 1992, poslední čtyři roky souběžně s nástupnickým Corradem. Zajímavostí je, že závodní oddělení Motorsport zkoušelo i dva dvoumotorové prototypy.

Scirocco III

Novodobé „šíro“, které se přestalo vyrábět v portugalské Palmele (závod AutoEuropa) loni v létě, GTI postrádalo. Ve třetí řadě (Typ 13) už se jednalo spíše o třídveřový hot-hatch s délkou 4,26 m a ten vlastně do výběru nepatří, neboť legendární písmenka neneslo. Nicméně u něj nechyběla verze R předznamenaná studií (2008) s přeplňovaným čtyřválcem 1984 cm3/199 kW (270 koní a šestistupňovou DSG. Produkční „erko“ z října 2009 dávalo 195 kW (265 koní), na rozdíl od Golfů mělo stejně jako prototyp vždy přední pohon.

V květnu 2013 se objevila u jezera Wörthersee bílá výstavní R Million s šedými pruhy na kapotě. V Ženevě 2014 debutovalo modernizované R, tentokrát s 280 koňmi (206 kW). V rozletu jej stejně jako původní verzi zastavila ve 250 km/h elektronika. Australané si o dva roky později mohli koupit sto padesát kousků Wolfsburg Edition. Název dle sídelního města VW má v limitovaných sériích různých modelů pro zámořské trhy tradici už 35 let.

Passat

Západní Evropané včetně Němců si mohli klidně před čtyřiceti lety postavit do garáží hezký třídveřový Passat první generace (B1 alias Typ 32) s červenými rychlými pruhy a jak jinak, zvýrazněnými černými lemy blatníků i decentním křídlem na zádi. Leč nestalo se tak. Generální ředitel VW Toni Schuckert byl proti, neviděl tržní potenciál. Modrý prototyp z prosince 1976 uchovává firemní muzeum. S autem s pohotovostní hmotností pod 900 kg mohla být hodně velká legrace díky čtyřválci 1,59 l/81 kW.

Passat nakonec dostal stejný 110koňový motor, původem z Golfu a Scirocca GTI v únoru 1979, ale kvůli svému méně agresivnímu stylu pouze zkratku GLI. Totéž potkalo v létě 1980 i menší sedan Jetta. Už se také zapomnělo na to, že v USA se nepoužívalo jméno Passat, první generace se tam prodávala jako Dasher.

Polo II

U Pola si zákazníci na oficiální GTI museli počkat do druhé poloviny 90. let a třetí generace. Jenže už v lednu 1987, tedy ještě v řadě druhé (Typ 86C) a dávno před mohutnou modernizací debutovala verze G40. Patnáct stovek Coupé z let 1987-1988 je dnes opravdovými youngtimery a dost se cení. Vstřikovací třináctistovka (1272 cm3) se spirálovým dmychadlem dávala dostatečných 85 kW (115 k).

Po radikálním faceliftu pro modelový rok 1991, který přinesl v říjnu 1990 hlavně novou příď s velkoplošnými hranatými reflektory a oranžovými směrovkami protaženými do boků, pokračovala tato verze dále, už s katalyzátorem a nižšími 83 kW (113 k). Polo se mimochodem tradičně vyrábí ve španělské Pamploně, druhá generace se tam definitivně přestěhovala z Wolfsburgu v březnu 1984. Po sjednocení NDR a SRN se však rodila i ve východoněmeckém Moselu v bývalé továrně na čtyřdobé trabanty.

Polo III

Polo třetí generace (6N) odpovídalo velikostí dnešním minivozům a jedničkovému Golfu, hatchbacky s jedním, respektive dvěma páry bočních dveří měřily ani ne 3,72 m. GTI z března roku 1998 přišlo po první technické modernizaci, mělo pod kapotou věc dnes málokdy vídanou: poctivou atmosférickou šestnáctistovku (1598 cm3) DOHC bez „dopingu“, i tak ovšem dávala hezkých 120 koní (88 kW), Vznikla limitovaná edice 3 tisíc kusů s patnáctipalcovými litými koly BBS.

V září 1999 se spolu s celou řadou podrobila ostrá Pola faceliftu. Zatímco kabina opravdu prokoukla, zmizely šedé plasty a nahradily je černé, o zevnějšku se to říci moc nedalo, osobně se mi líbí „trojkové“ Polo před modernizací více. U GTI s voštinovou mřížkou a automatickými předními xenony navíc drobně narostl výkon na 92 kW (125 k). Maximální rychlost 205 km/h podpořila akcelerace z klidu na stovku těsně pod 9 s. Do nabídky se dostala i praktická pětidveřová varianta, tato série už nebyla omezená.

Polo IV

Zhruba 3,9 m dlouhá čtvrtá generace Pola si musela počkat na příchod GTI až rok po faceliftu (Typ 9N3), kdy ztratila prapodivnou příď s dvěma dvojicemi kulatých světel. Že by jí to ale i po modernizaci nějak zvlášť slušelo, se říci nedalo. Zásadní změnu představoval při představení na jaře 2006 čtyřválec 1,8 l (opět tradičních 1781 cm3) s turbodmychadlem, v základní verzi se 150 koňmi (110 kW).

Černý střed přídě s voštinovou mřížkou a červeným orámováním „okoukalo“ Polo od většího sourozence. Masivnější brzdy darovaly výkonné dieselové verze. Cup Edition, která si odbyla svou premiéru v červnu 2006, nabídla dokonce 180 k (132 kW), agresivnější linky a sedmnáctipalcová kola, jejichž design byl odvozen ze značkového poháru, proto onen název.

Polo V

V páté generaci Pola, která prakticky dorostla trojkový Golf, se Volkswagen sám dost naučil. GTI ze Ženevy 2010 totiž původně poháněl čtyřválec 1.4 TSI (1390 cm3). Skutečné TSI, tedy „twincharger”, motor přeplňovaný jak kompresorem, tak turbem. VW sice používá tuto zkratku obchodně pro všechny přímovstřikové „foukané“ benzinové motory, ve skutečnosti ale nesou označení TFSI jako u Audi. Tyto modely měly 180 koní (132 kW), ale výhradně sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Získaly elektronickou uzávěrku diferenciálu a baterie se přestěhovala do kufru místo rezervy, podobně jako kdysi u Lupa GTI (viz dále). Těžilo z toho i rozložení hmotnosti.

Důležitá lekce „zachraňte manuály“ však dopadla dobře. Po modernizaci z dubna 2014 se do Pola GTI dostala nová osmnáctistovka (1798 cm3), navíc pouze s výfukovým „dopingem“, 141 kW (192 k) a s ní spárovaná šestistupňová přímo řazená skříň, DSG zůstalo jako alternativa. GTI tak šlo proti obecnému trendu downsizingu, nespolehlivá pohonná jednotka však potřebovala náhradu.

Limitovaná edice R WRC Street (září 2013-březen 2014) vznikla ve 2.500 kusech. Poháněl ji přeplňovaný dvoulitr (1984 cm3) s výkonem 220 koní (162 kW) a znovu manuálním „šestikvaltem“. Zrodila se jako silniční verze úspěšného soutěžního speciálu ve válečných barvách, ten měl však předepsaný motor 1.6 l s turbem. Nešlo o klasickou homologační sérii. Polo s maximální rychlostí 243 km/h a sprintem z klidu na stovku za 6,4 s? Proč ne...? I když do téhle historie nepatří, zmínku si zaslouží. Pro Švýcarsko bylo vyrobeno stylových 230 kousků série GTI 230 (2016), která měla... 230 koní (169 kW), tedy ještě více.

Polo VI

Aktuální ostrý hatchback se vrátil k rychlé dvouspojce, tentokrát jí stačí šestice stupňů. A motorový „upsizing“ pokračuje, pohání jej dvoulitr s turbem a 147 kW (200 k). Šestá generace Pola, interně 2G alias Typ AW, přesáhla čtyřmetrovou délku a stojí na modulární platformě MQB. Přišla kompletně o třídveřovou variantu, ty mezi malými vozy vymírají obecně. Takřka 4,07 m dlouhé GTI se nabízí od prosince 2017, jede 237 km/h a disciplínu 0-100 km/h zvládne za 6,7 s. Váží 1355 kg. Nové Polo je takřka stejně velké jako Golf IV a Passat B2!

Lupo

I Lupo mělo své GTI, vyrábělo se od června 2000 do července 2005. Technický zázrak v nejmenším balení s atmosférickým čtyřventilovým motorem 1596 cm3 o výkonu 125 koní (92 kW) byl odlehčen hliníkovými díly, konkrétně blatníky, dveřmi a kapotou z úplně jiného modelu stejné řady: úsporného 3L TDI. Šestistupňový manuál (od modelu 2002) a bixenonová světla většina tehdejších nákupních tašek na čtyřech kolech postrádala...

Centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku vypadala opravdu chlapácky, rudé pásy a hliníkové pedály uvnitř taktéž. Skutečně ostré vlče (lupo = italsky vlk)! Kapesní raketa uháněla na patnáctipalcových kolech Bathurst až 205 km/h a z klidu na stovku zrychlovala za 7,8 s. GTI se vyrábělo nejprve v mateřském Wolfsburgu, od roku 2003 v belgickém Bruselu.

Up GTI

Ideovým nástupcem Lupa je v Bratislavě vyráběný Up (nebo chcete-li stylizovaně up!). Ten v produkční formě debutoval teprve na IAA ve Frankfurtu 2017 a prodává se od letošního ledna. Prototyp se představil už dříve, v květnu minulého roku u jezera Wörthersee. Mnozí říkají, že je spíš duchovním pokračovatelem původního Golfu GTI. Délkou 3,6 m za ním ostatně moc nezaostává.

Pohání jej sice pouze litrový (999 cm3) tříválec, ale s turbem. Má výkon 115 koní (85 kW). S autem je opravdu zábava, i když mu v „maximálce“ chybí do dvou stovek 4 km/h. Užijete si s ním hlavně na hladkých okreskách, kterých u nás, pravda moc není. Včetně řazení, nepostrádá šestistupňový manuál. Samozřejmě, že nemůže vážit 800 kilo, má zhruba o tři stovky víc...

Foto: Volkswagen, Auto World Press, Detectandpreserve/Wikipedia

Aleš Dragoun
Diskuze (29)
Avatar - Emel
15. 3. 2018 19:19
Re: popravde
No ale Clio Sport taky není žádné hardcore auto, ale jen subkompakt se silnějším motorem, ve kterém se sedí jako na záchodě... to bych dal kdykoli přednost kompaktnímu hothatchi.

Clio V6 je za mega+, Alpine za 1,5M... to jsou prostě dost drahé hračky.
Avatar - R32
15. 3. 2018 17:49
Re: popravde
Žiaden problém nieje, v princípe s tebou súhlasím a myslím, že obaja hovoríme vlastne o tom istom... V poslednej vete som aj písal, že ak chceš skutočne hardcore zábavné športové auto musí to byť tretie - štvrté auto (ak máš rodinu). Dnes je trend mať skrátka all in one, kombi alebo SUV, 4x4 v plnej palbe s (na športovanie) adekvátnym výkonom, nastaviteľným podvozkom atď aby si mohol v pohode cestovať ale aj kvázi športovať. Kto si ale niekedy vyskúšal skutočne hardcore auto toho žiadne SUV či kombi s "nadpriemerným" výkonom nemôže uspokojiť. Je ale len málo ľudí čo si môžu dovoliť mať jedno auto "navyše" na víkendové vyblbnutie, takže prichádzajú tebou uvádzané kompromisy. No zábava môže byť aj za relatívne málo peňazí, kúpiť starší jazdený Swift Sport, Clio Sport prípadne raritný V6 >:D , Yaris T sport atď... ;-)
15. 3. 2018 13:36
Re: popravde
Bola. Nove SSS ma 1,4 turbo/103kW. Ale lehke to bude stale, takze se mame na co tesit :yes:
Avatar - iudex
15. 3. 2018 12:35
Re: popravde
Kde je problém nechápem. Chceš 600k vyššiu strednú s 4x4, automatom a plnou poľnou, tak holt akceptuješ, že to bude vážiť dve tony. Chceš stále veľké a praktické rýchle auto, ktoré váži o 600 kíl menej, berieš ORS. Ono okolo tých 1,4 tony váži väčšina kompaktných hothečov, niektoré aj výrazne menej (308GTi) a tie subkompaktné nie sú výrazne nad tou tonou (SSS to tuším dokonca tesne podlieza). Ale čakať, že auto, ktoré odvezie 5 ľudí a má spĺňať aj nejaké bezpečnostné a komfortné požiadavky, bude vážiť pod tonu je samozrejme nereálne. To už budú len veľké alebo ešte väčšie kompromisy čo do praktickej použiteľnosti, buď sa do toho budeš súkať obuvákom (Lotus Elise/Exige), alebo to nebude mať strechu (KTM) a pod. No a preto len veľmi málo ľudí reálne kupuje športiaky, buď musíš byť milionár a mať okrem toho 2-3 praktickejšie autá, alebo byť single nadšenec, ktorému nevadí jazdiť s hardcore športiakom aj normálne trasy. A napokon aj s tými kompromismi ako sú hotheče či hotsedany môže byť vcelku slušná zábava, na to netreba rovno formulu.
Avatar - wakantanka
15. 3. 2018 12:23
Re: popravde
Ale houby. Máš internet či katalógy z tej doby. Tak si dohľadaj koľko stál Golf GTI či už MkI alebo MkII a aké boli vtedy platy - nemusí to byť u nás. Zistíš, že až také dostupné ako nové neboli. Tými sa tie autá stali až ako 10 a viacročné jazdenky. Plus mínus to ale platí aj dnes.