Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Octavia má problém

27. 9. 2013
32
241
Zobrazit náhledy (32)
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Nic naplat, Volkswagen Golf VII Variant je momentálně nejlepším kompaktním kombi. Jeho kvalitám ovšem odpovídá vyšší cena.

Kombi na bázi Golfu, tradičně pojmenované Variant, má kratší historii než samotný hatchback. Poprvé se objevilo v roce 1992 jako derivát třetí generace, následoval Golf IV Variant a jeho sestra Bora Variant, jenže pak mělo kombi na kahánku. Volkswagen chtěl původně vsadit jenom na velkoprostorový Golf Plus, a tak se na Variant odvozený od páté generace čekalo dlouhé čtyři roky!

Teď je ale kombi zpátky ve hře. Přichází necelý rok po hatchbacku a má lepší formu než kdy předtím. Neohrabaný design je minulostí, novinka naopak sází na lehce dynamickou eleganci – ne náhodou připomínají zadní partie větší Passat Variant. Přitom design kombi vznikl tou nejjednodušší možnou cestou, zadní převis se protáhl o 310 mm a do sloupku přibylo třetí boční okno.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni
 

Vzhledu prospěla změna proporcí – novinka je nižší, širší, delší a má prodloužený rozvor. Ještě více ale pomohly výraznější prolisy na bocích, ostřejší tvary přídě a menší zadní svítilny. Díky tomu se Golf Variant zbavil nevýrazné usedlosti předchůdce.

Sympatický interiér

Stejnou proměnou prošel také interiér. Zmizela důsledná souměrnost, středový panel je vizuálně více přimknutý k řidiči. Palubní desku už v základním provedení zdobí kovový dekor, standardem je mimo jiné dvouzónová klimatizace a autorádio s dotykovým displejem. Samozřejmostí je u Volkswagenu přehledné rozmístění ovládacích prvků (až na ztlumení podsvícení přístrojů, to se nově musí hledat v palubním menu) a vysoká kvalita použitých materiálů. Vyplatí se příplatek za lepší rádio, to standardní má plochý zvuk a postrádá USB, nápravu přinese příplatkové Composition Media (pro Comfortline společně s Bluetooth za +7.200 Kč).

Tradiční silnou stránkou Golfů je využití vnitřního prostoru, dané kubistickými proporcemi karoserie. Pramálo proto vadí, že rozvor 2635 mm zůstal stejný jako u hatchbacku, když nová Octavia má 2686 mm a Renault Mégane dokonce 2703 milimetrů. Golf se oběma vyrovná, usazení na zadní sedadla dokonce navádí k otázce, zda větší Passat není pro rodinný rozpočet zbytečným luxusem…

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni
 

Zavazadlový prostor má silného konkurenta z vlastní stáje v podobě Octavie Combi. Volkswagen se ji dokáže vyrovnat, zavazadlový prostor mezigeneračně narostl o rovnou stovku litrů a s aktuálními 605 l zaostává za Octavií o zanedbatelných pět litrů. Na rozdíl od Škodovky je zde standardem dvojitá podlážka, která zarovnává úroveň podlahy s nakládací hranou a sklopenými zadními sedadly. Ta lze ovládat jednoduchým zatažením za páku, roletka zase disponuje dvoustupňovým navíjením – stačí do ní klepnout.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni
 

Benzinový motor

Nabídka motorů sahá od základního 1.2 TSI/63 kW po 2.0 TDI/110 kW. Pod kapotou testovaného vozu je přeplňovaný zážehový agregát 1.4 TSI o výkonu 90 kW, který je co do ceny třetím stupněm. Výkonem i dynamikou nicméně překonává dieselový základ 1.6 TDI/77 kW, přitom je proti němu o rovných 20.000 Kč levnější. Už tato fakta pasují čtrnáctistovku do role žhavého kandidáta na volbu číslo jedna.

Motor potěší všemi typickými přednostmi moderních přeplňovaných čtyřválců – dobrým odhlučněním, klidným během a silou již v nízkých otáčkách. Schopnosti tohoto agregátu jsou srovnatelné s nedávnými atmosférickými dvoulitry, na sešlápnutí pedálu plynu reaguje vždycky hbitě a k tomu přidává mimořádně úsporný provoz v nejnižších otáčkách. Maximum točivého momentu 200 N.m může být k dispozici od 1400 min-1, k jeho poskytnutí ovšem turbodmychadlo potřebuje určitý čas, než dosáhne maximálního plnícího tlaku.

Každopádně již na půl plynu 1.4 TSI dosahuje slušné pružnosti, připomíná větší Mondeo 1.6 EcoBoost. Dynamicky založení řidiči však motoru vytknou dvě věci: chybějící výkonovou špičku (přičemž 103kW verze výraznou změnu nepřináší) a odtažitý spojkový pedál s gumovou odezvou.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni
 

Tradičním argumentem příznivců nafty je nízká spotřeba turbodieselů, s novou generací agregátu 1.4 TSI ovšem tato výhoda z velké části padá. Mimo město není problém jezdit za méně než pět litrů, stačí jednoduše využívat co nejnižší otáčky. Námi dosažená hodnota 4,5 l na 100 km se prakticky shoduje s normovaným údajem pro daný cyklus. Na dálnici si Golf řekne v průměru o 6,6 l na 100 km, však také při 130 km/h točí na šestku pouhých 2900 min-1, ve městě se opět drží okolo udávaných 6,9 l na 100 km.

Špičková ovladatelnost

Motory od 90 kW výše jsou doplněny zadní víceprvkovou nápravou. V porovnání s dříve testovanými Golfy 1.2 TSI1.6 TDI, které si musí vystačit s jednodušší vlečenou nápravou, se podvozek 1.4 TSI vyznačuje dokonale harmonickým sladěním podvozku. Výborné ovladatelnosti a bezvýhradné poslušnosti napomáhá také vyspělá elektronika, z GTI dokonce Golf Variant převzal náhradu samosvorného předního diferenciálu XDS+.

Kvalitní práci podvozkářů podtrhuje mimořádně přesné řízení, které bez prodlevy reaguje na sebemenší pohyb volantu. A Golf vyniká i přesným dávkováním brzdného účinku. Souhra všech celků je perfektní a momentálně v segmentu nižší střední třídy bez přemožitele. Ovšem kartami mohou brzy zamíchat dvě ambiciózní novinky, Honda Civic TourerSeat Leon ST.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni
 

Drobným nedostatkem je poněkud tvrdší naladění podvozku, zejména zadní nápravy, která je přizpůsobena užitečnému zatížení 605 kg. Na druhou stranu zkušenosti z prvních jízd s Golfem naznačují, že kombinace osmnáctipalcových kol a adaptivních tlumičů již není horší než pevné nastavení pro menší kola.

Závěr

I přes mezigenerační zlevnění stále platí jedna základní věc: Golf zná svou cenu. Mezi kompaktními kombi patří k těm nejdražším (ovšem je levnější než Octavia Combi!), s vynikající přeplňovanou čtrnáctistovkou vyjde téměř na půl milionu korun. To je daň za skutečnost, že se Volkswagen při návrhu Golfu Variant vyvaroval jakýchkoliv přešlapů – kombi má prostorný a útulný interiér, velký zavazadlový prostor a bohatou výbavu. Silným argumentem je také turbomotor, výkonný jako atmosférický dvoulitr a ve všech jízdních režimech úsporný skoro jako turbodiesel. Zkrátka nepřekvapí, že se nový Golf stal letošním vítězem v české, evropské i světové anketě Auto roku...

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni
 

Nejlevnější verze modelu349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem457.900 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou510.800 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline)

Plusy

  • Bezkonkurenční využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování
  • Parádní ovladatelnost, naladění stabilizačního systému
  • Silný a úsporný turbomotor 1.4 TSI
  • Nekonfliktní, nadčasový design
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • I na 16” kolech je relativně tvrdší
  • Tlumení nerovností u zadní nápravy
  • Ceny jsou stále vyšší než u konkurentů
  • USB jenom za příplatek

Foto: Petr Homolka

Témata
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI
Cena základní sestavy 457 900 Kč
Výbava základní sestavy Samočinná dvouzónová klimatizace Climatronic, čidlo kvality vzduchu, dojezdová rezerva, výškově nastavitelná přední sedadla, systém rozpoznání únavy řidiče, elektronický stabilizační systém ESC a XDS, elektronická ruční brzda včetně funkce Autohold, sedm airbagů – čelní, boční, hlavové a kolenní u řidiče, palubní počítač, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, černé střešní ližiny, autorádio Composition Colour – 5“ barevný dotykový displej, 8 reproduktorů, přehrávač CD, litá 15” kola Lyon, výškově i podélně nastavitelný tříramenný kožený volant, hlavice řadicí páky v kůži, tempomat, komfortní sedadla s látkovými potahy s designem Zoom, vnitřní dekory v designu Dark Silver Brushed, loketní opěrka vpředu a vzadu atd. Kč
Cena testované sestavy 510 800 Kč
Výbava testované sestavy Bílý lak (+3.000,-), litá 16” kola (+14.800,-), zatmavená zadní okna (+8.500,-), stříbrné ližiny (+4.200,-), přední mlhovky (+6.000,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+12.900,-), textilní koberečky (+3.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.3
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1329 / 606
Rozměr pneu: 205/55 R16
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Proč by měla mít Octa problém?
| 25. 1. 2014
stralis nekupuj. miochodom je vyvinuty aj vyrobeny v nemecku v ULMe. je to taky trabant medzi kamionmi. tvrde plasty... actros alebo nove volvo. tie maju kabiny ok.
Proč by měla mít Octa problém?
| 25. 1. 2014
no preto lebo tu na tychto strankach nam to bili do hlavy v jednom kuse.tak nech uvazuju tyto pseudo novinari. ale mne sa zda ze skodu a vw tu musime mat kazdy den.hlavne ako keby skoda bola nejaky pupok sveta
Octavia má problém!
| 15. 10. 2013
A nejen to ona! Další problém má pan Vaverka, který si "neprohlédl" ceník. Protože pokud by to udělal a napsal tu nehoráznou větu (Jeho kvalitám ovšem odpovídá vyšší cena.), pak by se dopustil nekalé praktiky ve formě nahrávání Škodovce a upírání WW!!!! Protože dnes už je naprosto všem jasné a potvrdili to i jiní odborníci na testování vozů, že celkově Octavia vychází VŽDY ve srovnatelné výbavě dráž a to o 45 až 50 tisíc. Tvrdá realita pro domácí vozidlo, že! Nicméně pro některé lidi to není problém! Když chtějí Octu tak si ji koupí a budou kupovat, ale pro lidi, kteří počítají s každou korunou, tak ti si takovou koupi vždy rozmýšlejí. A tak to musí být!!!!! Proč ale redaktor musí mlžit????
Avatar - SCHROJF
koncernovy tyzden
| 2. 10. 2013
No zrejme v nemecku niesu odkazany na nacierno napalene mp3ky z flashky ako u nas a v cechach,a pocuvaju iba originalne CD... ;-) Ale samozrejme je to velke MINUS...ale asi jedine...
Avatar - SCHROJF
Proč by měla mít Octa problém?
| 2. 10. 2013
:yes: Pretoze Golf ma lepsiu vybavu v zaklade a je lacnejsi...aspon v SR
[odkaz]
P.S. O3 si tymto fakt u nas kupi iba Skoda FANATIK...alebo FANS ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku