Volkswagen Passat skončí! Nahradit ho může elektromobil
Současná generace Passatu má jasně naplánovaný životní cyklus. Co bude poté, může mnohé překvapit.
Střední třída je segment, o kterém jsme v poslední době už několikrát psali, že se mu v posledních letech příliš nedaří. Nejde přitom jen o záležitost evropského trhu, ale také toho amerického, kde je tato kategorie nazývána „mid-size cars.“ Třeba Ford se kvůli tomu hodlá zcela zbavit svého zástupce v segmentu, modelu Fusion (u nás známý jako Mondeo), který nahradí crossoverem. Změnu v nabídce pak chystá také konkurenční Volkswagen.
„Passat je automobil, který má z hlediska našeho plánování omezenou životnost. Je pravděpodobně rozumný předpoklad, že když tento Passat dosáhne konce svého životního cyklu, jeho nástupce patrně nebude vybaven motorem s vnitřním spalováním,“ říká Johan de Nysschen, provozní ředitel společnosti Volkswagen.
Všechny fanoušky a zákazníky Passatu však musíme uklidnit. Johan de Nysschen hovoří o americkém Passatu, který má s tím evropským společné vlastně jen jméno. Tzv. Passat NMS (New Midsize Sedan) má svébytný design (navržený současným šéfdesignérem Škody Auto Oliverem Stefanim), je o chlup větší než ten evropský a je nabízený výhradně ve formě sedanu. Navíc i technika v útrobách je odlišná, základem není modulární platforma MQB, nýbrž architektura PQ46.
Automobilu se přitom na americkém trhu v poslední době příliš nedaří. Loni dosáhl jen na 14.123 prodaných kusů v USA, zatímco třeba v roce 2012 se jej prodalo 117.023 exemplářů. Situaci má zvrátit facelift pro modelový rok 2020, otázkou však je, zda to bude stačit. Passat NMS se vyrábí už od roku 2011, a tak už má na svém kontě hodně let.
Pravděpodobným nástupcem amerického Passatu se tak zřejmě stane sériová varianta konceptu ID. Vizzion z roku 2018, s níž automobilka skutečně počítá.
Tak jednoduché to ale není ani s evropským Passatem. Výroba nástupce dnešní generace se podle původních plánů měla v roce 2023 přesunout do Kvasin, německý závod v Emdenu vyrábějící dnešní generaci se totiž přeorientuje na produkci elektroaut. Plány se mezitím změnily – příští Passat se nakonec měl přesunout do nově vybudované továrny v turecké Manise.
Jenže kvůli vojenské akci Turecka na severovýchodě sousední Sýrie vedení Volkswagenu pozdrželo rozhodnutí o výstavbě továrny do doby, než se situace uklidní, přičemž dodnes není jasný výsledek debat. Nabízelo se tak i využití továrny v Bratislavě, jenže ani to není potvrzené. Nový Passat pro Evropu každopádně má vzniknout (vždyť navzdory klesajícím prodejům pořád jde o evropskou jedničku segmentu), jen zatím není jasné, kde se bude vyrábět...