Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Passat skončí! Nahradit ho může elektromobil

Volkswagen Passat NMS
Volkswagen Passat NMS
Volkswagen Passat NMS
Volkswagen Passat NMS
35 Fotogalerie
Diskuze (17)

Současná generace Passatu má jasně naplánovaný životní cyklus. Co bude poté, může mnohé překvapit.

Střední třída je segment, o kterém jsme v poslední době už několikrát psali, že se mu v posledních letech příliš nedaří. Nejde přitom jen o záležitost evropského trhu, ale také toho amerického, kde je tato kategorie nazývána „mid-size cars.“ Třeba Ford se kvůli tomu hodlá zcela zbavit svého zástupce v segmentu, modelu Fusion (u nás známý jako Mondeo), který nahradí crossoverem. Změnu v nabídce pak chystá také konkurenční Volkswagen.

„Passat je automobil, který má z hlediska našeho plánování omezenou životnost. Je pravděpodobně rozumný předpoklad, že když tento Passat dosáhne konce svého životního cyklu, jeho nástupce patrně nebude vybaven motorem s vnitřním spalováním,“ říká Johan de Nysschen, provozní ředitel společnosti Volkswagen.

Všechny fanoušky a zákazníky Passatu však musíme uklidnit. Johan de Nysschen hovoří o americkém Passatu, který má s tím evropským společné vlastně jen jméno. Tzv. Passat NMS (New Midsize Sedan) má svébytný design (navržený současným šéfdesignérem Škody Auto Oliverem Stefanim), je o chlup větší než ten evropský a je nabízený výhradně ve formě sedanu. Navíc i technika v útrobách je odlišná, základem není modulární platforma MQB, nýbrž architektura PQ46.

Automobilu se přitom na americkém trhu v poslední době příliš nedaří. Loni dosáhl jen na 14.123 prodaných kusů v USA, zatímco třeba v roce 2012 se jej prodalo 117.023 exemplářů. Situaci má zvrátit facelift pro modelový rok 2020, otázkou však je, zda to bude stačit. Passat NMS se vyrábí už od roku 2011, a tak už má na svém kontě hodně let.

Pravděpodobným nástupcem amerického Passatu se tak zřejmě stane sériová varianta konceptu ID. Vizzion z roku 2018, s níž automobilka skutečně počítá.

Tak jednoduché to ale není ani s evropským Passatem. Výroba nástupce dnešní generace se podle původních plánů měla v roce 2023 přesunout do Kvasin, německý závod v Emdenu vyrábějící dnešní generaci se totiž přeorientuje na produkci elektroaut. Plány se mezitím změnily – příští Passat se nakonec měl přesunout do nově vybudované továrny v turecké Manise.

Jenže kvůli vojenské akci Turecka na severovýchodě sousední Sýrie vedení Volkswagenu pozdrželo rozhodnutí o výstavbě továrny do doby, než se situace uklidní, přičemž dodnes není jasný výsledek debat. Nabízelo se tak i využití továrny v Bratislavě, jenže ani to není potvrzené. Nový Passat pro Evropu každopádně má vzniknout (vždyť navzdory klesajícím prodejům pořád jde o evropskou jedničku segmentu), jen zatím není jasné, kde se bude vyrábět...

Vstoupit do diskuze (17)