Volkswagen T1 Revival: Vzpomínka na jedničku
Volkswagen čas od času překvapí konceptem mikrobusu, který vzdává hold tomu úplně prvnímu se dvěma véčky. Poslední verzi Budd-e chce dokonce vyrábět. Jenže v jeho případě půjde o elektromobil, doba bublajících vzduchem chlazených plochých čtyřválců v zádi pod podlahou dávno pominula. Klasickým dodávkám ovšem zůstanou motory s vnitřním spalováním. Jenže zase nebudou retro...
Davidu Obendorferovi to přijde trochu škoda. Tenhle šikovný milovník klasiky a na univerzitě v Budapešti vystudovaný designér není neznámý, už virtuálně navrhl třeba moderní Fiaty 127 a 600 a Renault 4. Osobně si myslím, že ho měli v Turíně dávno zaměstnat... Místo toho navrhuje jachty a ve volném čase auta. Tentokrát se tedy zaměřil na Volkswagen a jeho Typ 2, legendární „busík“, jinak první Transporter. Od roku 1990 se retrospektivně značí paradoxně T1 a některým „odborníkům“ tím Wolfsburg řádně motá hlavy...
Obendorferův výtvor je hranatý, dokonce mnohem více než třeba patnáct let starý koncept Microbus přímo od VW, další studií byl přece jen ostřejší Bulli (2011), už však elektrický. Ale přídí s velkými kulatými světly a logem uprostřed jasně odkazuje na legendu, jsou však čtyři, ještě navíc se zde objevily denní diody. V nárazníku našly místo vodorovné větrací štěrbiny, imaginární (díkybohu konvenční) motory tedy hledejme vpředu... Také záď včetně malých koncových reflektorů odkazuje na originál. Druhým párům bočních dveří chybějí vnější posuvné kolejnice, takže designér počítá s klasickým otevíráním, jen proti směru jízdy. Chromované kliky ale zaujmou...
Pro všechny případy vytvořil podobu luxusních dvoubarevných provedení i dodávek, těm boční dveře chybějí. Pokud se zdají být auta na počítačových skicách dlouhá, tak vězte, že designér použil největší provedení současného T6 a ještě rozvor natáhl o 7 cm.
Obendorfer dle svých vlastních slov nechtěl vyloženě napodobit původní T1. Interiér navrhl v moderním duchu, ale jednoduše. Do historie nahlíží sedačky, vnitřní kliky, středový pruh lakovaný v barvě karoserie, jediný sdružený přístroj pod tříramenným volantem a centrální větrací štěrbiny. Ovládací prvky včetně velkého displeje jsou ale zase moderní... Kultovní klasika, která si získala srdce amerických hippies v 60. letech, má evidentně stále dost obdivovatelů.