Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen T5: Slouží, baví, zachraňuje životy

Jan Mička
Diskuze (8)

Volkswagen T5 můžeme směle považovat za jeden z nejuniverzálnějších modelů německé automobilky. Široké spektrum jeho služeb málem nebere konce.

Setkáváme se s ním denně – u záchranné služby, policie, celní správy, ale také jako ryze luxusní taxi těch nejznámějších světových hotelů. Řeč je o Volkswagenu T5, jehož nepřeberné množství verzí vyhoví snad všem, kteří kladou důraz na obří prostor, kvalitní dílenské zpracování a úsporný provoz. T5 není jenom pomocník, je to životní styl.

Současná, tedy pátá generace Volkswagenu Transporter se prodává od roku 2003. S každým novým vydáním se prohlubuje historický odkaz vozu, který sahá až na začátek padesátých let minulého století. S tím také přichází určitá zodpovědnost, jejíž síla se projeví ještě v první polovině letošního roku. Za dveřmi je totiž nástupce T6, který to v rámci konkurence nebude mít vůbec jednoduché, protože se bude muset srovnat například s Mercedes-Benzem V, respektive Viano.

Než ale nová generace oblíbené dodávky dorazí, pojďme si ve zkratce říci, kde všude se můžeme setkat s tou stávající T5. Možná si to ani neuvědomujeme, ale s tímto automobilem se dennodenně potkáváme takřka na každém rohu.

Sanitní vůz

Společností, které jsou schopny přepracovat běžnou dodávku na vůz zachraňující lidské životy, je na českém trhu hned několik. Podle normy ČSN EN 1789+A1 (Zdravotnické dopravní prostředky a jejich vybavení – Silniční ambulance, platnost od srpna 2010) se setkáváme s členěním do tří hlavních kategorií (A, B a C), přičemž hlavním kritéria určuje velikost, zaměření a také vybavenost.

Se sanitním Volkswagenem T5 kategorie A1 a A2 se setkáváme například u soukromých zdravotnických zařízení. Na palubě najdete nejdůležitější vybavení pro stabilizaci pacientů, nicméně primárně slouží pro přepravu nemocných. Projíždět takový vůz s blikajícími majáky proto uvidíte jen zřídka.

Kategorie B je na tom už o něco lépe. Jedná se o typický model rychlé záchranné služby, vyznačuje se zvýšenou linií střechy a na palubě nese vybavení, díky kterému dokážou zkušení lékaři zachraňovat lidské životy. Je až s podivem, jak hbitě se umí vůz s prodlouženým rozvorem, jehož délka dosahuje téměř 5,3 metru, proplétat městskými zácpami i v případech, kdy ostatní řidiči nejsou příliš ochotni uhýbat z cesty. Uvnitř najdeme lehátko pro pacienta, dvě skládací sedadla pro lékaře a spoustu prostor pro uložení potřebného vybavení, které musí být vždycky při ruce. V řadě případů totiž o životě a smrti rozhodují sekundy.

Sanitní Volkswagen T5 kategorie C již nevychází z běžné Caravelle, ale má zadní část přizpůsobenou pro větší prostor. Vůz poznáte podle přísně hranolovité nástavby (podobnou mají například Mercedes-Benzy přepravní společnosti UPS) a funguje jako mobilní jednotka intenzivní péče. Provoz vozu není omezen, také on se tedy musí často proplétat ucpanými ulicemi. V případě potřeby zde mohou probíhat chirurgické zásahy v situacích, kdy se pacienti ocitají tváří v tvář smrti.

Zaměříme-li se na současně nabízené pohonné jednotky, vedle dvou verzí turbomotoru 2.0 TSI (110 a 150 kW) jednoznačně kralují dvoulitrové čtyřválce TDI. Nabízejí výkon od 62 do 132 kW, přičemž dvě nejsilnější verze (slabší má 103 kW) pořídíte také s pohonem všech kol. Samotný vůz stojí minimálně 681.033 Kč bez DPH, přičemž za přerod na speciál záchranné služby zaplatíte částky v řádech statisíců.

Zásahový vůz Policie České republiky

S takto upraveným Volkswagenem T5 se nejčastěji setkáte při řešení zapeklitých dopravních situací, k měření rychlosti jej policie moc nepoužívá. Vůz je postaven na základě verze Caravelle, přičemž uvnitř najdete šest míst k sezení, služební počítač pro zpracování protokolů, tiskárnu a další vybavení čítající dopravní kužely, intenzivní žluté blikače S7 (pro upozornění ostatních účastníků provozu na nebezpečí), GPS zařízení pro určení přesné polohy místa dopravní komplikace, nebo generátor elektrické energie, umožňující operovat v terénu i několik dní. Přestavby v Česku provádí například společnost MTX.

V polovině roku 2009 převzala Policie České republiky osmdesát takto upravených Transportérů, přičemž každý z nich vyšel na 1,55 milionu korun. Pod kapotou mají vznětové pětiválce 2.5 TDI o výkonu 96 kW a jsou vybaveny pohonem všech kol 4Motion. Na českých silnicích operují dodnes.

Vůz Celní správy

Číhají u hlavních tahů a jsou chytřejší, než si možná myslíme – to jsou „té-pětky“ Celní správy České republiky. Tyto vozy se používají ke kontrole řidičů, hledání drog, pašovaného zboží a podobně, přičemž například ke kontrole palubních jednotek Premid kamionů nemusejí pracovníci ani zastavovat. Všechno obstarává směrová anténa a elektronický přístup ke kontrole jednotek.

Celní správa funguje na celém území republiky 24 hodin denně, a přestože si řada řidičů myslí, že na ně nemůže, mýlí se. Pracovníci mohou například kontrolovat dálniční známky a co víc – můžou i nemusejí nosit služební uniformu. Podrobnou reportáž mapující jeden den s celníky vydal v roce 2013 kolega Petr Barták z partnerského časopisu Svět motorů.

Shuttle pro všechny

Volkswagen T5 je často používaným pomocníkem také při přepravě osob. Ať se jedná o komerční taxislužby, rozvoz z hotelů na letiště a zpět nebo luxusní dopravu při společenských akcích, patří tento automobil k tomu nejlepšímu, s čím se můžeme na českých silnicích setkat.

Pomyslnou třešinkou na dortu je Multivan Business, který nabízí podobný komfort a luxus jako první třída dopravních letadel Airbus. Ve výbavě najdete mimo jiné prvotřídní kůži, dřevěné dekory, vyhřívaná sedadla, skládací stolek, integrovaný chladicí box, interkom, přehrávač DVD s bezdrátovými sluchátky a spoustu dalších prvků, které posunují úroveň cestování na úplně jinou úroveň. Nejedete pouze v autě, ale pojízdné kanceláři.

Finanční náklady na pořízení nejvyšší specifikace Multivanu však odpovídají nabídnuté kvalitě – základem je linie Highline za 1.264.877 Kč (motor 2.0 TDI/103 kW a manuální šestistupňová převodovka), ke které dokupujete paket Business za závratných 819.332 korun. V krajním případě se může celková cena vyšplhat až na 2.337.197 Kč, a to pokud sáhnete po turbodieselu 2.0 BiTDI/132 kW 4Motion, který spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ani tak se ale neuzavírá možnost výběru dalších příplatkových prvků.

Transporter je životní styl

Volkswagen Transporter je natolik všestranný, že dokáže mnohé dobrodruhy přivést i k myšlence všeho nechat a vyrazit na několik dlouhých týdnů do světa. Vynikajícím společníkem bude verze California s výklopnou střechou, lůžkem o ploše 1,2 x 2,0 metru a dokonce i plnohodnotnou kuchyní. Posezení venku zpříjemní rozměrná markýza a s využitím zabudované zástěny máte rázem i sprchovou kabinu. V podstatě se jedná o pojízdný domek na kolech, který se cenou dotahuje na linii Highline – základní verze Beach s turbodieselem 2.0 TDI/75 kW stojí od 1.084.375 Kč, na opačném konci nabídky naleznete variantu California Comfortline 2.0 BiTDI/132 kW DSG 4Motion za 1.895.452 Kč.

Potom už není nic jednoduššího, než se s takto vybaveným vozem „sebrat“ a někam vyrazit s přáteli, přičemž mezi majiteli všech verzí Volkswagenu T5 se vám jejich okruh rázem rozroste. Vlastnictví kultovní dodávky se totiž dá považovat životní styl, čas od času okořeněný srazy příslušných klubů, ve kterých se majitelé Transporteru zdržují. I v Česku jeden takový je - v loňském roce oslavil deset let od založení a na červnovém srazu bylo k vidění rekordních 162 vozů.

Foto: Volkswagen, Profimedia

Jan Mička
Diskuze (8)
30. 1. 2015 12:52
Re: Hojnost
Nepřečetl, stejně jako jsem si nepřečetl tu hromadu článků o užitkových Renaultech. Užitkáče mě nezajímají bez ohledu zda jsou od VW nebo Renaultu. Nakonec nikdo mě nenutí číst jedno ani druhé.
30. 1. 2015 12:39
Re: Hojnost
Zkus si přečíst, jak píšu, že "pod značkou VW není o čem psát"... Ono psát o Scanii není na oko tak zajímavý jako o VW. Chápeš ten rozdíl? Ale věřím, že sis ten několikátej článek o T5 s chutí přečetl a zasnil se nad záchranou životů. Nebejt VW, tak snad lidstvo už vymřelo...

Prostě VW T5 je tady poslední dobou furt, a jak je vidět, nejsem jedinej, kdo si toho všiml...
30. 1. 2015 01:14
Re: Hojnost
U VW není co psát pod trucky? Proboha a MAN nebo Scania patří pod koho?

Jo letos je to bída, jenom tři za měsíc:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]

Myslím, že spíš záleží co který výrobce dodá za materiály, Renault tlačí trucky, VW tlačí materiály k T5.
30. 1. 2015 00:58
Re: Hojnost
No, já měl na mysli dodávky, ne trucky. A mám dojem, že zrovna ta modelová řada jako trafic, master a pod. by si pozornost, alespoň co se prodejů v Evropě, zasloužila. Furt lepší, než číst o tom, jak T5 zachraňuje životy. Člověk by řekl, že život zachraňuje záchranář. V truckách naštěstí pod značkou VW není o čem psát. Jinak si ani nechci představit, kolik by tady bylo článků. A navíc většina těch tvých odkazů je z loňskýho roku, a to jsem raději ani T5 nehledal...
30. 1. 2015 00:35
Re: Hojnost
No já mám pocit, že užitkáče Renaultu jsou tu skoro obden:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]