Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen XL1: 795 kg těžký hybridní sporťáček umí až 160 km/h

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Volkswageny s menší než litrovou spotřebou mají za sebou slušnou historii. Teprve nyní je ale čeká alespoň výroba limitované série.

Prototyp XL1, třetí v řadě litrových konceptů Volkswagenu, byl představen už v lednu v 2011 v Kataru. Produkční varianta se během dvou let vývoje prakticky nezměnila, zůstal radikální vzhled i použitá technika a drahé materiály. I tak je ovšem její byť omezená výroba zázrakem. XL1 je tedy stále dvoumístným plug-in hybridem se sedadly vedle sebe, který kombinuje malý dvouválcový turbodiesel a elektromotor.

Malá přeplňovaná vznětová jednotka má objem 0,8 l a dává největší výkon 35 kW (48 k), elektromotor pak disponuje dalšími 20 kW (27 k). O přenos točivého momentu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Baterie o celkové kapacitě 5,5 kWh jsou umístěny vpředu, rekuperace při deceleraci a setrvačné jízdě představuje naprostou samozřejmost. Je-li potřeba prudce akcelerovat a auto jede pouze v elektrickém režimu, ve kterém je schopno dosáhnout vzdálenosti 50 km, agregát zvládne turbodiesel sám nastartovat. Mimochodem, celkový akční rádius je pak takřka desetinásobný.

Dle metodiky EU totiž XL1 spálí nizounkých 0,9 l/100 km, což znamená vypouštěné emise CO2 21 g/km. Dle propočtů zveřejněných britským Autocarem by se reálná spotřeba měla pohybovat někde kolem 2,2 l, takže jde stále o vynikající hodnotu. Samotný Volkswagen tvrdí, že k tomu, aby vůz udržel rychlost 100 km/h, stačí mu jen 6,2 kW (8,4 k) výkonu. Palivová nádrž má přitom pouhých deset litrů.

Vše bylo podřízeno maximální aerodynamické efektivitě a drastické redukci hmotnosti. Karoserie z karbonu disponuje supernízkým součinitelem odporu vzduchu jen 0,189. Uhlíková vlákna na ní použitá jsou pouhých 1,2 mm tenká, čelní sklo má pak 3,2 mm. XL 1 váží jen 795 kg. Samotné uhlíkové „šaty“ spolykají 230 kg, poháněcí soustava včetně článků má jen 227 kg, na převodovku připadá 153 kg, na elektroinstalaci 105 kg a konečně výbava včetně přístrojů a sedadel přidala dalších 80 kg, Jako stavební materiál na přístrojovou desku posloužil 1,4 mm silný plast vyztužený dřevem.

Lehké materiály byly použity i při konstrukci podvozku. Vpředu najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu pak vlečená ramena. Stabilizátory jsou také z uhlíkových kompozitů, brzdy pak keramické. Auto je 3,8 m dlouhé, 1,66 m široké a pouhých 1,15 m vysoké, či spíše nízké. Jezdí na úzkých pneumatikách s nízkým valivým odporem. Obutí na hořčíkových kolech má rozměry 115/80 vpředu, respektive 145/55 vzadu. Nejnovější přírůstek VW na nich dokáže na nich jet až 160 km/h, důležitější je ale jeho akcelerace z nuly na stovku během 12,7 s.

Premiéru si „sériový“ Volkswagen XL1 odbude v Ženevě. Limitovaná produkce 50 kusů se rozběhne v bývalé továrně karosárny Karmann v Osnabrücku ještě letos, možná budou následovat i další kusy. Ale to je zatím ve hvězdách, záleží samozřejmě na poptávce. Dříve se spekulovalo dokonce až o pětitisícové sérii, budoucnost ukáže čas. Každopádně, auto má homologaci pro celou Evropskou unii. Cena bude vzhledem k použitým materiálům určitě astronomická, Volkswagen jí ale dosud nezveřejnil.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
23. 2. 2013 16:55
795 kilo?
Tady je jasně vidět, jak je celá koncepce hybridů nesmyslná. Kdyby to nebyl hybrid, ale moderní maloobjemový diesel třeba s řetězovým variátorem, mohli se dostat reálně na stejnou spotřebu a ušetřili by 400 kilo. Pokud to žere přes 2 litry na 100, je to vozidlo pro pozéry. Třeba Lupo se vešlo do 3 litrů nafty už před mnoha lety - a to je poměrně levné auto pro 4 lidi. Mopedauta nemají se spotřebou do 3 litrů na 100 taky problém. Tahle super drahá hi-tech sranda nic zásadního ve srovnání s nimi nepřináší a bude stát odhadem 10x víc. Nehodí se do města díky světlosti a délce, nehodí se na delší cesty kvůli komfortu a jízdním vlastnostem na žiletkách.
Jediným efektivním a levným řešením spotřeby je vždy snížení hmotnosti. Tahání těžkých baterek a elektromotorů je o ničem.
22. 2. 2013 01:09
Re: nechapu
:yes: Diky
Autor by si mel jit dat za roh facku.
22. 2. 2013 00:30
Re: Původní koncept

Názor na tohle auto jsem napsal už 29.09.2012 13:17 a z lenosti ho překopíruji sem (bez úprav, proto ty řeči o 5000 ks.)
Předmět : Smysl ?
Chápu to jako další demonstraci pokrokových technologií, schopností a možností výrobce s malou šancí v normálním životě.

Možná jediná výhoda je nízká spotřeba. Zcela stranou ponechám design jako subjektivní a cenu, která není známá ani rámcově.

Praktické použití takové věci je diskutabilní. Velikostí a dvěma sedadly je blíže městskému autu. Tam překáží dost malá světlá výška (obrubník nevyřeší a zpomalovací kraviny obtížně) a jistě i ne úplně ideální výhled a dveře. Aerodynamickým tvarem by zase byl vhodný na rychlejší přesuny na delší vzdálenosti. Tady ale budou asi chybět zadní sedadla a možná i zavazadlový prostor (a jestli nějaký má, tak malý).

Možná se 50 lidí (no lidí?) najde, co budou ochotní za to zaplatit takové peníze, které se i přes nízkou spotřebu jen tak nevrátí. Ale 5000 idealistů ?
22. 2. 2013 00:01
Re: Původní koncept
Ale jo, určitě máš také pravdu. Ale VW málokdy šlápne vedle. Při vývoji XL1 se vydaly správným směrem, i když je to na úkor růstu hmotnosti . Kupci VW jsou prostě zvyklý v rámci třídy na určité standardy a uživatelskou přívětivost a koncern jim to musí dát. A proto už se nesedí za sebou, ale vedle sebe. Uvidíme, co z toho nakonec vymáčknou a kam se bude tato technika ubírat.
21. 2. 2013 22:06
Re: Původní koncept
Jediny clovek v teto diskuzi, co pouziva hlavu :-)