Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme za vás: Kupovali jsme auto po síti!

Petr Slováček
Diskuze (5)

Už i čeští motoristé objevili kouzlo pořízení auta z pohodlí domova. Po návratu do normálu obchodníci počítají s tím, že řada lidí do prodejny už nepůjde. Naživo jsme to vyzkoušeli na zánovní fabii z Mototechny.

S nakupováním v e-shopech nemají Češi už dlouho problém, dnes dokonce přes polovinu z nás nakupuje jen přes chytrý mobil. Jenže online prodej aut probíhá trochu jinak - až na výjimky u aukčních portálů nefunguje nákup jako v běžném e-shopu, kde zaplatíte zboží a pošta vám ho doručí až domů.

V autosvětě zákazník vybere auto na webu, nechá si ho dálkově představit a poté na základě nezávazné objednávky přijede obchodník za ním domů. Tam si vůz kupec v klidu prohlédne, vyzkouší a v případě zájmu uzavře smlouvu, od které může kdykoliv během dvou týdnů odstoupit – ačkoliv reálně nekoupil auto po síti, ale při fyzické prohlídce, děje se obchod mimo obvyklou provozovnu prodejce, a tak se na transakci pohlíží jako při prodeji přes internet. Jenže pozor: při koupi přes internet od jiné fyzické osoby to neplatí a odstoupit jen tak nemůžete!

Mimochodem po telefonu nelze uzavřít financování, pokud na auto nemáte celou částku. „Leasingová smlouva je jednou z forem poskytnutí spotřebitelského úvěru. Není ji možné uzavřít po telefonu. Avšak v případě, kdy spotřebitel smlouvu podepíše a podepsanou ji v elektronické podobě zašle, nebo pokud bude disponovat elektronickým podpisem, lze smlouvu uzavřít i na dálku,“ radí Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace s tím, že doporučuje se s podmínkami financování koupě automobilu dopředu podrobně seznámit. My vás tentokrát seznámíme s dovozem auta až domů.

Svět motorů 50/2020 Svět motorů 50/2020

Jak probíhal nákup auta online

  1. Na webu prodejce jsme si vybrali roční Fabii Combi a už při prohlížení stránek nám na obrazovce vyskočila pobídka, jestli nás zajímá lokace vozu a další podrobnosti. Brzy po zakliknutí nám už volá telefonistka z call centra s dalšími detaily. 
  2. Ujímá se nás prodejce Pavel Škabraha z pražské pobočky Mototechny a na naše přání posílá přes whatsapp detaily interiéru. „Zrovna dnes ráno jsem prodával mercedes za milion a kupujícího zajímala jen kombinace barev v kabině. Auto bylo pro ženu, tak aby se jí líbilo,“ vysvětluje obchodník.
  3. Prodejci dodržují zvýšená hygienická opatření, a tak podávají pozdrav loktem a na sobě mají roušku a rukavice. 
  4. Zákazníkovi automaticky nabídnou nové rukavice, a pokud nemají, tak i jednorázovou roušku.
  5. Ihned po vystoupení z auta otírá obchodník dezinfekcí volant a všechny další části vozu, se kterými přišel do kontaktu a zákazník na ně bude sahat. 
  6. Máme dost času podívat se na vše, co nás zajímá. Například zda je akumulátor z výroby, 
  7. nebo zda je součástí povinné výbavy i plnohodnotné rezervní kolo a zvedák. 
  8. Prodejce nám nabízí možnost prověření laku přístrojem a ukazuje, že auto nebylo nikde neoriginálně lakované. Tedy ani bourané. 
  9. Z kupní smlouvy a dokladů od auta kontrolujeme ještě před usednutím do auta, jestli souhlasí výrobní čísla VIN.
  10. Předtím než předá Pavel Škabraha auto zákazníkovi k vyzkoušení, zkontroluje platnost řidičského průkazu. Bez toho zákazníka za volant nepustí. 
  11. Ačkoliv to zákon o ochraně spotřebitele u ojetiny výslovně nepřikazuje, obsahuje přihrádka originální návod. Ale ve všech případech je prodejce povinen podat aspoň základní vysvětlení funkcí. 
  12. Vyrážíme na silnici. Jako první řídí prodejce, který nám také ukazuje další funkce auta. 
  13. Až poté usedá za volant zákazník a může si vyzkoušet, co ho zajímá. 
  14. Auto se nám líbí, a protože jsme dopředu nahlásili osobní údaje, přijel prodejce už rovnou s vyplněnou smlouvou. Dočítáme se v ní, že všechny garance obvyklé při koupi v prodejně platí i na ulici. A navíc také 14denní lhůta odstoupení od smlouvy. V praxi ji ale prý ještě zatím skoro nikdo nevyužil. 
  15. Protože je cena auta bez koruny do 270.000 Kč (10.000 eur), můžeme ho zaplatit v hotovosti na místě. Kdyby to bylo víc, zůstává auto až do uhrazení faktury v majetku obchodníka. 
  16. Trvalo to jen pár desítek minut od prvního kontaktu a už máme v ruce složku, ve které je smlouva, doklady a také sada klíčů na kroužku. Na zákazníka už zbývá jen přihlášení auta na úřadě.

Pět otázek pro Stanislava Gálika, výkonného ředitele inovační laboratoře Aureslab

Jak se daří online cestou vyrovnávat pokles prodejů po dobu nuceného uzavření prodejen?

V tuto chvíli se pohybujeme okolo 50 % běžných prodejů v době, kdy jsou naše pobočky otevřeny. Proti jarní první vlně je to ale o poznání lepší.

Co všechno si vyžádal tak rychlý přechod výhradně na online prodej?

Spíše šlo o organizační změny a změny procesů. Museli jsme dedikovat prodejce, kteří běžně fungují „na place“, aby vozy doručovali zákazníkům. Na call centru se samozřejmě prodloužily hovory – zákazníkům bylo nutné podat o vozech více informací, které by jinak zjistili při fyzické prohlídce na pobočce, a také domluvit termín doručení či způsob poskytnutí a zprocesování úvěru. Na druhou stranu byla řada kapacit, které řeší prodeje na pobočkách volných, takže šlo spíše o přesměrování lidských zdrojů na jiné činnosti, přičemž náklady se výrazněji nezvýšily. I tak ovšem zůstala řada zaměstnanců bez práce, protože on-line prodeje nepřekonaly více než polovinu běžných obchodů.

Liší se v něčem garance na obchodované auto při prodeji online?

Garance se neliší nijak. Všechny naše garance a záruky na původ a legalitu vozu jsou platné zcela totožně, jako když si zákazníci kupují vůz na pobočce.

Jak se daří v době nouzového stavu vykupovat auta? Probíhá to také „na dálku“, kdy obchodník jezdí za majitelem?

Ano, u výkupu v současnosti využíváme takzvaný mobilní výkup, kdy výkupní technik jede auto vykoupit přímo k zákazníkovi. Tuto službu jsme nabízeli i před pandemií, takže jak zákazníci, tak naši zaměstnanci jsou na tento způsob výkupu vozů zvyklí.

Zvýší se po návratu do normálu prodej online? Líbí se to zákazníkům?

Zatím předpokládáme, že prodej na pobočkách bude pro zákazníky stále primární volbou, ale pro určitou skupinu online prodej přitažlivý je. Před příchodem pandemie jsme tímto způsobem prodávali jednotky vozů ročně. Předpokládáme, že po jejím odeznění to budou ročně vyšší desítky kusů a objem poroste. Rozhodně je ovšem online prodej pro nás prostorem pro budoucí expanzi, se kterým počítáme při dalším rozvoji společnosti.

Petr Slováček
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - tomsi81
14. 12. 2020 11:38
Z áček sebevražda.
Kupovat auto z áček je sebevražda i při důkladném prověření na místě, natož online.
13. 12. 2020 20:26
U Áček bych nekoupil...
... ani koloběžku! Kdo tam leze, je naprostý magor! :no:
13. 12. 2020 14:57
riči
kopovat zajíce v pytly-to tak !!
13. 12. 2020 14:40
To bude leštěnka mámo... :D
V áčkách nebo mototechně si může koupit auto jen vylízanec :D jim nikdy nešlo o spokojenost ani o auta, čistě o krutý byznys... oškubat při úvěru (bo lidi jsou pitomci), oškubat při výkupu (bo lidi jsou ještě větší pitomci) a koupit předražený auto s absurdními hrazenými službami... I když se Mototechna tváří jako TOP KVALITA, je tam mnoho bouraných vozů a záhadně vždy s duplikátem VTP... viz.: https://www.youtube.com/watch?…
13. 12. 2020 14:11
v cajku
Od Mototechny, to má zvuk, to se oktáfka kupuje jak fík.