Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme znovuvzkříšený autobus: Pojízdnou prodejnu Škodu 706 RTO!

27. 4. 2019
33
19
Zobrazit náhledy (33)
Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Naplnit regály zabere dvěma doplňovačům až půl dne Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Autobus uvnitř příliš prostoru nenabízí. Výhodou toho ovšem je, že odrazuje od zbytečného zdržování. Škoda 706 RTO Šestiválcový řadový motor se nachází v přídi vozu Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Rezervu podle  Jiřího Trousila museli nahradit generátorem a kompresorem kvůli chlazení mléčných výrobků Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Na jihu Čech si s detaily opravdu vyhráli. Například tohle plastové logo Karosy sehnali původní. Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO S omlazenou pojízdnou prodejnou hodlá českobudějovická mlékárna vyjíždět v letošním roce podstatně více. Zejména v letních měsících.

Autobusy Škoda 706 RTO patří v tuzemsku k těm vůbec nejslavnějším. Na jihu Čech jeden polorozpadlý během tří let proměnili k nepoznání.Unikátní pojízdnou prodejnu jsme vyzkoušeli mezi prvními.

Píše se rok 1964. Ve Vysokém Mýtě právě dokončují jeden z mnoha autobusů Škoda 706 RTO. Nic neobvyklého, výroba této řady zde už frčí šest let. Jen málokdo by však v šedesátých letech vlastní krví podepsal, že přesně tahle pojízdná laboratoř Správy státních hmotných rezerv přežije dodnes, notabene v tak parádní kondici. Takzvaný „knedlík“, jak zní přezdívka legendárního modelu, nánosem jihočeské renovační kúry omládl. Přesto si svůj historický vzhled uchoval. Jak to dokázal?

Tři roky zápřahu

„Nápad pořídit si prodejnu na čtyřech kolech s odkazem na minulost vznikl zhruba před čtyřmi lety,“ říká Jiří Trousil, šéf logistiky v Madetě, s tím, že netušil, kolik dřiny to následně přinese.

První úkol na seznamu dlouhém jako Lovosice? Sehnat adekvátní vůz. „V dezolátním stavu jich najdete dost. Nám se naštěstí povedlo v roce 2015 koupit od pána ze Zábřehu na Moravě ještě docela dobrý autobus,“ pokračuje pětačtyřicetiletý Trousil. Bláhově si myslel, že do roka a do dne s béžovým krasavcem s rozvorem 5450 milimetrů slavnostně zdvihnou kotvy. „Nakonec na tom makalo celkově třicet lidí tři roky, a pořád to není na sto procent,“ poznamenává Lubomír Rotbauer, jenž je jedním ze dvou šoférů, kteří mají tu čest s masivním bílým volantem točit.

Detektivové z kravínů

V regionu rybníků chtěli, aby se stroj co nejvěrněji přiblížil mobilním prodejnám, jež za socialismu platily na návsích za šlágr. Spustili velkou pátrací akci. Třeba všichni jejich řidiči dostali fotky s kýženým „ertéóčkem“. Nelítali tak pouze po kravínech, ale s trochou nadsázky slídili v kopřivách. Detektivní činnost se vyplatila. Na jedno rezavé a oprýskané natrefi li. „Snažil jsem se interiér maximálně zakreslit, ale některým úpravám se prostě nevyhnete,“ hodnotí změny Trousil a zve nás nás na prohlídku téměř jedenáctimetrového „vajíčka“.

Jako sardinky

Exkurze začíná v zadní části u kontroly rezervy. Její hledání prý ale máme vypustit, neboť ji při renovaci museli nahradit generátorem a kompresorem na chlazení mléčných dobrot. Snad během návštěv jihočeských vísek nepíchneme. Při venkovní obchůzce řidič Lubomír ještě upozorňuje na plastové logo Karosy, které se na přední mřížku podařilo sehnat původní. A nyní hurá na palubu! Nastupujeme zadními dveřmi: jinak to taky na nákup nejde. Dlouháni se hned můžou pořádně praštit do temene, poněvadž strop nespadá mezi nejvyšší. Uličku lemují regály s výrobky, za řidičem poté kraluje pult s kasou a umyvadélkem. „Posádku tvoří dva lidé. Šofér, který doplňuje zboží, a prodavačka – tak jako dřív,“ říká Trousil. Zákazníků se sem vejde přinejlepším půltucet – i tak se budou mačkat jako sardinky v plechovce. Na intimitu si ovšem brzy zvyknete.

Zima a peklo

V přídi zaujme vodou chlazený vznětový šestiválec zdvihového objemu 11 781 cm3, který spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. „Co tu budeme tak koukat, vyzkoušíme ho, ne?“ svítí oči třiačtyřicetiletému Rotbauerovi. Žhaví motor, zatímco srdce přihlížejících pamětníků poskakují radostí jako na trampolíně. „Tenhle nádherný zvuk mě vrací do mládí, když k babičce jezdila podobná prodejna,“ svěřuje se nám starší pán na okraji Českých Budějovic. „Knedlík“ s výkonem 148 koní si to za slunného počasí valí osmdesátkou pryč z města, děti se otáčejí, náctiletí fotí, policisté mávají a Lubomír se potí na kruhových objezdech: „Kruháče jsou peklo, to si pokaždé nejvíc zaposiluju, jinak to je samá radost.“ Není mu tu pak spíše zima, když romadury a spol. vyžadují teplotu osmi stupňů Celsia? „Zatáhneme jim závěsy, takže ne. Stejně se chystáme křižovat republiku hlavně v létě, čili to spíš ocení,“ odpovídá za kolegu Trousil.

Milionové tajemno

Zrovna vplouváme do malebné obce Úsilné. Usilovně se pokoušíme z Trousila vymámit konečnou cenu autobusu, leč neúspěšně. „Pohybujeme se v řádech milionů. Je však třeba za tím vidět tu neskutečnou práci,“ říká Trousil a pokračuje: „Vždyť jenom vnitřek jsme dělali třináct měsíců. K tomu musím ještě připočíst desítky hodin strávených na burzách hledáním originálních dílů. Stejně se najdou hnidopiši, kteří kritizují – lišta byla trochu jinak, odstín mi nesedí a tak dále.“ Na druhou stranu existují též zájemci, kteří jsou ze zrenovované legendy nadšeni a rádi by ji zaparkovali u sebe v garáži. „Prodat? Nikdy! Nikomu!“ brání se jakýmkoliv nabídkám Trousil.  

Věk? Jenom číslo

Paf jsou z něj teď i obyvatelé sousedních Hrdějovic a Hosína. Aby také ne. Přestože zakulacený dieselový kočár představila jihočeská mlékárna již u stého výročí Československa loni na podzim, jeho dosavadní štace bychom spočítali na prstech jedné ruky. „To se změní. Lidem budeme tuhle sezonu po celé republice daleko blíže,“ slibuje Trousil. Na úplný závěr snad jen zopakování dvou cenných rad: dovnitř vždy pouze po zadních schůdcích a velikáni přikrčení. Potom už to je v „sedmsetšestce“ zážitek – bez ohledu na to, jestli vám je pět, nebo sedmdesát šest.

Víte, že…

… autobus Škoda 706 RTO byl veřejnosti poprvé ukázán na brněnské Výstavě československého strojírenství v roce 1956? Tehdy však ještě ve formě prototypu. Samotná produkce odstartovala až v prvních měsících roku 1958.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Kua,tak jsem nějak
Pepitos
| 11. 5. 2019
zjistil že mám mládí v prdeli a do důchodu daleko :-O :-O >:D >:D
706 RT
Pepitos
| 11. 5. 2019
Ty jo,ten je krásný,já jezdil v počátku své truckerské kariery s náklaďakovou verzí "Škoda 706 RT" ale ten motor ten jsem tak vyšperkovaný neměl.Mylím že kdo nemá zkušenost s tímto vozem tak vůbec neví o čem mluví,nostalgie je krásná věc, nicméně když jsem zatočili doleva-doprava plný rejd,bylo auto bez vzduchu protože byl posilovač řízení poháněn vzduchem tak jsem byl v háji a musel jsem motor tůrovat aby šlo opět hýbat volantem,jinak s ním člověk nehnul.Na druhou stranu,když mi prdla hadice na chlazení,v pohodě jsem dojel do nejbližší vesnice(Hladké Životice) kde jsem závadu opravil a v domku vedle mi půjčili konev a vodu dolil.Dneska vás to prostě odstaví a hotovo servis za 850/hodinu + 5000 za výjezd.Prostě motor jednoduchý jako kafemlejnek:-
Re: Re: Re: Re: Historicke vozidlo a podnikani ?!
Pyšta Hufnagel
| 6. 5. 2019
ano nepisou...staci podivat na tyhle fotografie.

https://zdopravy.cz/…-prodejna-18270/
Re: Re: Krásná prodejna
Vis Maior
| 30. 4. 2019
A to svezení, neopakovatelné!! :-)
Hezké
Vis Maior
| 30. 4. 2019
Co má ten blb s rukama? Aha to je vlastně tetování a jedna další ovečka

bez vlastní identity a osobnosti.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku