Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem nového Renaultu Clio: Vrásky vyhladit, to dobré zanechat!

Leoš Káňa
Diskuze (18)

Malý městský hatchback Renault Clio se letos na jaře představil ve zmodernizované podobě a okamžitě ho poznáte podle přepracované přední části. Poprvé jsme se s ním svezli v okolí belgického Bruselu.

Asi není velkým překvapením, že model Clio je jedním z neúspěšnějších modelů značky Renault v historii. Vždyť od jeho uvedení první generace v roce 1990 se ho po celém světě prodalo 16 milionů a na své konto si připsal i dvě ocenění evropské Auto roku. A ani poslední generace představená před čtyřmi lety si nevede špatně. Dokládají to statistiky v České republice, kde vévodí prodejům francouzské automobilky.   

Sportovnější výraz

Pátá generace clia se nám líbila od představení v roce 2019. Působivé jsou její dynamické tvary či vystouplé podběhy zadních kol. Celkový dojem dotvářejí sportovní linie se zadními klikami umně schovanými do zadních sloupků. A nyní vypadá ještě o něco agresivněji zejména díky ostřeji řezané přední části. Zvětšená mřížka chladiče s kostkovaným designem působí dojmem síly a sportovní dynamiky a uprostřed se usídlilo nové logo Nouvel’R, které známe i z ostatních moderních renaultů.

Na mřížku jsou po stranách opticky napojeny nově tvarované světlomety. Ty už nemají dříve tradiční „kly“ denního svícení, ale inspirovaly se logem automobilky. Jako příklad lze uvést segmenty denního svícení na obou stranách, které mají tvar polovičního kosočtverce. Hlavní reflektory Full LED se protáhly na délku a zúžily na výšku. Disponují nyní pěti segmenty (v minulosti to byly pouze tři) a automaticky přizpůsobují světelný rozptyl při dálkovém a tlumeném svícení.

Jiný je samozřejmě i nárazník s větším nasávacím otvorem uprostřed. Verze Techno a Esprit Alpine na něm mají navíc aerodynamickou lištu, která nezapře svoji přímou inspiraci předními přítlačnými křídly závodních speciálů.

Vzadu už tolik změn není. Výraznější je jen difuzor ve spodní části, po stranách nárazníku se nyní objevily falešné průduchy a skupinové světlomety dostaly čirý překryt. Bez ohledu na přepracování přední a zadní části, se rozměry clia nezměnily. Dlouhé tak je 4053 mm, široké (včetně zrcátek) 1988 mm a vysoké 1439 mm. Identický skelet se odráží na shodných prostorových vlastnostech interiéru i velikosti kufru – až 391 litrů u běžných motorizací, 301 litrů u hybridu.

Podle vzoru Alpine

Asi nejzajímavějším provedením přepracovaného clia je Esprit Alpine, které ještě umocňuje sportovního ducha tohoto modelu. A je jedinou verzí, kterou máme možnost vyzkoušet – vybrat si můžeme jen modrou nebo šedou metalízu.

Specialitou této výbavy jsou zajímavé doplňky a detaily, mezi které patří charakteristický emblém na předních blatnících nebo černý nápis Clio na zádi. Verze Esprit Alpine také přichází s černými 17“ litými koly s diamantovým efektem a kouřově šedým lakováním kolem modrého nebo šedého středu kola (podle barvy karoserie). Uvnitř si všímáme vyšité francouzské trikolóry na palubní desce před spolujezdcem, červeno-bílo-modrých nití na volantu, modrých okrajů bezpečnostních pásů nebo modrého prošívání na sedadlech s vylisovaným „áčkem“ na opěradle.

Přední speciálně tvarovaná sedadla s výraznými bočnicemi navíc poskytují tělu výbornou oporu a přitom zůstávají dostatečně pohodlná. Jejich specialitou jsou také potahy. Ty jsou vyrobeny z ekologicky šetrných materiálů, která obsahuje 65 % recyklovaného polyetylenu, a textilního potahu boků, obsahujícího 13 % recyklované látky se zrnitou strukturou. Pochválit musíme i tvar věnce volantu, který perfektně padne do rukou.

Tvarově se interiér vůbec nezměnil, takže mu i nadále dominuje 9,3“ středová obrazovka multimediálního systému Easy Link s integrovanou navigací – standardně pro Esprit Alpine, jinak má 7“ obrazovku. Novinkou tohoto systému je standardní bezdrátové připojení funkcí Android Auto a Apple CarPlay. Všechna clia nyní mají i digitální přístrojový štít. Základní má úhlopříčku 7“, lepší potom 10“ a nově umí zobrazovat i mapu navigace.

Video se připravuje ...

Stejné pohonné jednotky

Nabídka pohonných jednotek kopíruje motorizace dosluhujícího provedení. Základním agregátem je atmosféricky plněný litrový tříválec s výkonem 49 kW. Nad ním stojí jeho přeplňovaná verze disponující 67 kW a provedení na LPG, které generuje 74 kW. Stejný výkon má i vznětový patnáctistovka, u níž ale není jisté, zda se bude u nás prodávat – zatím tomu tak nebylo. V přehledu ale už nenajdete přeplňovanou třináctistovku s výkonem 103 kW. Nejsilnější motorizací zůstává hybridní pohon E-Tech Full Hybrid s kombinovaným výkonem 105 kW, který je i pod kapotou zkoušených kusů.

Tento pohon má tzv. „sériově-paralelní“ architekturu. Jedná se o kombinaci dvou elektrických motorů (motor 36 kW a 18 KW vysokonapěťový startér-generátor HSG), spalovacího čtyřválce (objem 1,6 litru a výkon 69 kW), inteligentní multimódové převodovky a baterie 1,2 kWh. Převodový systém spalovacího motoru má čtyři stupně, hlavní elektrický motor má dva stupně. Hnací jednotka E-Tech Full Hybrid může kombinovat vstup pro spalovací motor a elektromotor až 14 různými způsoby a tím optimalizovat jeho účinnost.

Opět jsme si potvrdili, že jízda a ním je velmi příjemná. Rozjezd vždy zajišťuje elektromotor, takže je krásně plynulý. Spolu s dobrou rekuperací může clio po městě zvládnout až 80 % doby v režimu čistě na elektřinu. Přechody mezi jednotlivými módy jsou až na hluk motoru neznatelné bez cukání a propadů výkonu.

My jsme okruh dlouhý asi 200 km zvládli s průměrnou spotřebou 4,7 l/100 km, což považujeme za velmi slušné číslo. Často jsme si totiž užívali dynamických schopností vozu a rychlých reakcí na povel plynového pedálu. Clio v provedení Esprit Alpine totiž láká k sportovnější jízdě. Vypadá atraktivně a jeho jízdní vlastnosti jsou vynikající.      

Ceny zmodernizovaného clia ještě české zastoupení Renaultu nezná. Zveřejněny by měly být v srpnu a podle prvních informací by neměly být vyšší než u dosluhující verze. První vozy se u dealerů objeví v září.

Leoš Káňa
Diskuze (18)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
17. 7. 2023 07:11
Re: Hezké
To právě z toho textu vůbec není zřejmé.
Avatar - Mikesus
15. 7. 2023 12:02
Re: Spotřeba
Jako 4.7 nic moc, ale je to novinářská spotřeba. Takze může být klidně o litr níž.
15. 7. 2023 07:38
Re: Kde je sakra skvostný čtyřválec 1,33 l?
Myslíš evropský automobilový průmysl?
14. 7. 2023 22:14
Re: Kde je sakra skvostný čtyřválec 1,33 l?
Přesně tak. Aneb, kdo chce kam... :-O :-( :-( :no:
14. 7. 2023 21:30
Re: Hezké
Tak prečo polemizovať o malom aute, keď potrebuješ väčšie. Clio stále patrí medzi to lepšie na trhu, ale každému sa skrátka nedá vyhovieť.