Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Začarovaný servisní kruh: Co dělat, když drahá oprava nepomůže?

Martin Vaculík Martin Vaculík 4. 7. 2020 • 22:31
18
14
Zobrazit náhledy (18)
Legendární diagnostik Libor Fleischhans při takzvané paralelní diagnostice, kdy do počítače proudí přes osciloskop údaje přímo z čidel. Bohužel firma IHR Technika pořád nemá veřejně dostupný seznam servisů, které těmito metodami pracují, byť už jsme ji k tomu vyzývali mnohokrát. Je moc hezké, když se zjistí, že za závadu mohl nějaký malý a ne moc drahý díl. Takové štěstí ale nemá člověk vždy. Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Noční můrou každého majitele staršího vozidla je drahá oprava, po níž však závada trvá. Servis obvykle tvrdí, že nepochybil a vyměněný díl byl vadný také. Poradíme, jak se nepříjemné situaci vyhnout.

Dokud se na českých cestách pohybovalo pět modelů aut, znali automechanici jejich obvyklé závady zpaměti. Náhradní díly byly levné, a to zejména vzhledem k časové ceně vozu. V dobách centrálně řízeného hospodářství byl aut nedostatek, a tak tříletý žigulík stál totéž co nový. A desetiletý orezlý polovinu. Pokud tak automechanik při opravě škubajícího motoru vyměnil nejdřív svíčky, pak kabely a teprve napotřetí konečně to víčko rozdělovače, nemělo to na celkové náklady vlastníka vozu žádný zásadní dopad.

Oprava = vyhozené peníze

Dnes je situace zcela opačná. Aut je přetlak (nucená elektromobilita to může změnit), prodejci se předhánějí v akčních nabídkách a cena ojetých pod tlakem nových rychle klesá. Na půlce ceny je dnes auto po třech letech. Naopak díly jsou stále složitější, technologicky rafinovanější, a tudíž dražší, navíc je jich na moderním autě více. Když na šestiletém Fordu Focus vyměníte vstřikovače, turbodmychadlo, dvouhmotnostní setrvačník a filtr pevných částic, jste na ceně auta. Záměrně nepíšeme obvyklý obrat „zdvojnásobili jste jeho hodnotu“, protože opravami se cena mainstreamových aut běžného stáří nezvyšuje. Trh ojetin hodnotí auta výhradně dle modelu, roku výroby, najetých kilometrů a výbavy. Když je cenově pod průměrem, tak se prodá, když je nad ním, zůstane stát v koutu bazaru, dokud nezlevní. Že jste do něj před rokem dali sto tisíc? Nezájem. Zkrátka peníze vložené do oprav jsou vyhozené. Životně důležité tak je řešit potíže efektivně. Tedy vyměnit na první dobrou to, co je příčinou závad. Ne dvacet věcí kolem.

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Vadné to bylo

Problém totiž je, že všechny díly auta, jež má najetých třeba 150.000 km, je možné hodnotit jako opotřebené, byť mohly ještě dlouhá léta fungovat. Když se však dostanou do rukou specialisty či na zkušební zařízení, tak předepsaným parametrům nevyhoví a je nutná jejich oprava. To potvrzuje i Petr Rada, majitel jednoho z největších diesel-center, kam posílají na opravy vstřikovače, čerpadla i turbodmychadla autoservisy z celé republiky. „Jakýkoliv vstřikovač, který už najezdil v autě přes 100.000 km a dám jej u nás na stanici, tak nevyhoví. Mívá sníženou dávku a horší reakční časy. Kdyby mi servis řekl, že auto vůbec nechtělo nastartovat, oznámil bych jim, že vstřikovači to být nemohlo. A poslal bych jim je zpět s fakturou na tisícovku za test. Když neřeknou nic, jde zpět opravená sada za 12.000 Kč. A zákazník je naštvaný, protože musel vydat nemalou částku, ale jeho auto nadále nefunguje,“ vysvětluje zkušený praktik ze Soběslavi.

Vždyť jste si to objednal

Právě tím, že „to bylo také potřeba“, se autoservisy rády ohánějí, když nechtějí uznat reklamaci takové opravy. „Ano, auto v tahu bohužel stále cuká, ale vstřikovače opotřebené byly, jejich výměnou jsme žádnou chybu neudělali. Zaplaťte, a my budeme hledat dále!“

V redakčním mailu máme takových příběhů, kdy výměna drahého celku nevedla k odstranění problému a servis odmítá vrátit peníze, celou řadu. Bohužel u půlky zákazníků, kteří dojeli do servisu se škubajícím autem, zjišťujeme velmi vychytrale sepsanou zakázku na konkrétní opravu. Paní přijede s autem do servisu, že jí motor občas přestane táhnout a spadne do nouzového režimu. Technik přes diagnostickou OBD zásuvku načte chybové kódy, najde „P251 přeplnění turbodmychadla“, usoudí, že to bude turbo, a jeho výměnu napíše do zakázky. Tím se dokonale zbaví odpovědnosti za svou nedbalou diagnostiku. Reklamovat pak můžete, jen pokud turbo vyměnili špatně. Nikoliv to, že k opravě vozidla to nevedlo.

Verze sen

Správně sepsaná zakázka je základ. „Požadujte opravu závady,“ říká Martin Hroš, uznávaný expert v oblasti náhradních dílů a nezávislých servisů. „Dobře sepsaná zakázka obsahuje popis problému a požadavek na jeho opravu. Nikoliv prostou objednávku výměny dílů. Do toho se nikdy nenechte vmanévrovat. Tím se vzdáte silné ochrany, kterou vám občanský zákoník poskytuje,“ vysvětluje ještě expert, který se mezi autoservisy a výrobci dílů pohybuje desítky let.

Ošemetná je formulace ceny. „Když je na zakázce uveden odhad ceny, může ji autoservis po konzultaci s vámi navýšit. Ale když je tam „cena“ či „cena opravy“, musí ji dodržet,“ vysvětluje ještě Martin Hroš. Značka ideál tak je „Oprava kolísavého tahu motoru a přechodů do nouzového režimu při akceleraci, cena 10.000 Kč“. Tím se servis zavázal, že to prostě opraví, a opravu můžete reklamovat, dokud auto nepřestane zlobit. Že na své náklady vymění třeba půl motoru, je jeho problém.

Asi je vám jasné, že takto formulovanou zakázku vám podepíše málokterý servis. Obecně v posledních letech motoristé tahají za kratší konec provazu: Aut rapidně přibylo, opraven a automechaniků nikoliv. Autoservisy si mohou práci vybírat a nemají důvod jít do zakázky, z níž může koukat prodělek. Právě nedostatek kvalitních lidí a naopak přetlak náhradních dílů a velké marže z nich jsou důvodem, proč mnohé autodílny se ani nesnaží o přesné určení příčiny závady, ale rovnou mění „obvyklé podezřelé“.

Verze realita

Reálnější verze rozumné opravy tak vypadá jinak. „Nejdřív si objednejte diagnostiku, až poté na základě jejích výsledků opravu. Pokud jde o problém za více peněz, doporučuji nechat si jej potvrdit i u více specialistů,“ navrhuje Martin Hroš scénář, který znamená slušnou jistotu pro vás a ani autoservis nemá důvod jej odmítat.

V posledních letech rostou počty specialistů zaměřených vyloženě na diagnostiku. To dnes rozhodně neznamená, že do OBD zásuvky auta zasunete tester a vyčtete chybovou paměť. Závady v ní zapsané jsou jen určitou interpretací abnormalit signálů, které řídicí jednotka zaznamenává. Takže když vůči sobě nesedí pozice klikové a vačkové hřídele, napíše třeba, že je vadné čidlo vačkové hřídele. Přitom je třeba natažený rozvodový řetěz, a když se to nebude řešit, motor se takříkajíc potká.

„Většinou děláme takzvané diagnostické multitesty, kdy načítáme signály přímo ze senzorů. Říká se tomu paralelní diagnostika. Přesně tak vidíme, co se v motoru děje, a závadu určíme na 99 %,“ říká Libor Fleischhans, jednatel společnosti IHR Technika, která se zabývá školením autoservisů a prodejem diagnostického vybavení. „I u nás se může stát, že se po odstranění hlavní závady teprve může projevit nějaká další menší, ale vždy máme pečlivě zdokumentováno, jak která oprava funkce motoru ovlivnila,“ vysvětluje kultovní postava české automobilové diagnostiky. Postup, kdy nejdřív kontaktujete IHR Technika a oni vám podle problému a lokality určí některé z vyškolených diagnostických pracovišť, má ovšem i své „ale“. Kvalitní diagnostika s pomocí osciloskopů a často i přídavných čidel stojí také vyšší tisíce.

A také jen některá diagnostická pracoviště sama dělají i mechanické opravy. Pokud příčinou problému není zoxidovaný konektor, ale třeba opravdu turbodmychadlo, budete se muset s žádostí o jeho výměnu obrátit na normální servis.

Hledejte specialistu

Martin Hroš má ještě třetí radu. „Vždy hledejte servis, který se specializuje právě na váš model vozu. Dílnu, která váš model opravovala už tisíckrát, těžko zaskočíte neznámou závadou. Zkrátka nezávislí specialisté jsou moje nejoblíbenější kategorie autoservisů,“ radí člověk, který dnes právě takovým servisům pomáhá na trhu objevit kvalitní náhradní díly za dobré ceny. Mohou to být servisy značkové, tedy autorizované výrobcem vozu, ale častěji to jsou malé nezávislé dílny. Velké „autorizáky“ jsou dnes tak vytížené předprodejními přípravami vozů, svolávacími akcemi, reklamacemi a pravidelným servisem aut v záruce, že prostě nemívají čas řešit nějaké zapeklité závady. O takové zakázky dvakrát nestojí a často to vyjádří dlouhou objednací dobou či velmi vysokou odhadní cenou opravy.

Hledání nezávislého specialisty je však trochu detektivní práce. Seznam značkových servisů najdete na webových stránkách každé automobilky, mají zaručenou kvalitu a můžete si na ně stěžovat u zastoupení automobilky. Ale nezávislým specialistou se může prohlásit leckdo, i ten, kdo žádným specialistou není. A může si udělat pěknou webovou prezentaci, takže zadáním „specialista ford“ do vyhledávače žádné terno neuděláte.

„Tip na dobrý servis nejlépe seženete na internetových fórech majitelů a příznivců vašeho modelu. Když se více lidí shodne na tom, že daný servis je dobrý a pomohl jim, můžete tam bez obav jet,“ říká Martin Hroš. A že vzhledem k sériovosti dnešní produkce je takřka nemožné mít závadu, s níž se ještě žádný jiný majitel stejného vozu nepotýkal, to už jsme naznačili. Takže je dost možné, že dostanete i nějakou jednoduchou radu – zahýbej konektorem vpravo dole a prostříkej jej kontaktolem. Projeli jsme fóra majitelů jednotlivých automobilových značek a seznam těch, která jsou užitečná, najdete v tabulce.

Užitečná internetová fóra: Kde hledat nezávislého specialistu
Alfa Romeo www.alfisti.cz/forum
Audi https://audiklub.cz
Citroën http://www.forum.citroeny.cz
Dacia https://www.daciaclub.cz
Ford http://forum.ford-club.cz
Honda http://www.honda-club.cz/forum
Chrysler www.chrysler-club.net
Mazda www.mazdaklan.cz
Nissan www.nissanclub.cz
Opel www.opel-forum.cz
Porsche www.rennlist.com
Renault RNews na facebooku
Seat https://seat-forum.cz
Škoda https://forum.skodahome.cz
Volkswagen https://www.vw-club.cz/forum
Volvo https://forum.volvoklub.cz

Rozhovor: Nejlepší je závadu předvést

Největší síť 226 autorizovaných servisů v České republice má Škoda Auto. Jak řeší složité závady aut, na to jsme se ptali Karla Starého, vedoucího poprodejních služeb.

Vezměme si modelovou situaci: Moje auto občas při předjíždění ztratí výkon a spadne do nouzového režimu. Servis usoudí, že je to vadné turbodmychadlo. Vymění jej za nemalé peníze, ale závada se projeví znovu. Mám právo požadovat, aby si turbodmychadlo vzali zpět, peníze mi vrátili a závadu hledali jinde?

Oprava vozidla spadá do režimu smlouvy o dílo a servis odpovídá za vady, které má provedená oprava při převzetí věci zákazníkem, byť se projeví až později – maximálně však do 24 měsíců. Jestliže tedy opravou nedošlo k odstranění závady, může zákazník po servisu požadovat v závislosti na charakteru vady buď řádné provedení opravy, nebo přiměřenou slevu z její ceny. Anebo v případě podstatného porušení smlouvy i odstoupit od smlouvy a požadovat navrácení částky, kterou za opravu zaplatil. To znamená cenu práce a použitých dílů, jež nebyly příčinou závady. Do šesti měsíců od převzetí opraveného vozu je na servisu, aby prokázal, že oprava byla provedena bezvadně.

Co když si turbo už nemohou vzít zpět, protože nemají moje staré? V rámci programu výměnných dílů ho vrátili výrobci. Náklady na práci a případně i díl jsou v tu chvíli k tíži koncesionáře?

 Pokud se jedná o oprávněnou reklamaci a původní díl již není k dispozici, jdou náklady na práci i díl k tíži servisu.

Jak správně uzavřít zakázku? Mnozí přejímací technici napíšou rovnou výměnu dílu, o kterém usoudili, že je vadný. Já pak mám ale v ruce jen zakázku na výměnu turbodmychadla, takže to vypadá jako moje rozhodnutí a moje odpovědnost, nikoliv odpovědnost servisu. A není co reklamovat.

Je vhodné do zakázkového listu co nejpřesněji uvést, jak a kdy se závada projevuje, ideálně závadu při předání vozu do opravy předvést. Na základě toho může servis předběžně stanovit rozsah a cenu potřebné opravy. Při překročení ceny určené odhadem o 10 až 20 % musí servis zákazníkovi bez zbytečného odkladu oznámit a zdůvodnit novou cenu.

Pomohu si, když zakázku uzavřu na „nalezení závady a opravu dle výsledku“?

Záleží na konkrétní závadě a okolnostech. Tuto formulaci smlouvy o dílo lze doporučit zejména tehdy, když zákazník zvažuje, zda se mu vyplatí s ohledem na předpokládanou cenu a zůstatkovou hodnotu vozu opravu udělat. Zaplatí potom pouze za diagnostiku a potřebnou demontáž či analýzu dílů nebo se strany dohodnou na rozšíření zakázky a servis pokračuje opravou.

Kam se mohu obrátit, když servis nejedná dle toho, co zde píšete, a zaplatil jsem hodně peněz za opravu, která nevedla k výsledku? Existuje nějaká maximální lhůta vyřízení mojí stížnosti?

Vždy je třeba uplatnit reklamaci u provozovny servisu, který opravu dělal. Pro spotřebitele platí pro vyřízení reklamace stejná lhůta jako při reklamaci zakoupeného spotřebního zboží. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena co nejdříve, nejpozději však do 30 dnů ode dne jejího uplatnění, jestliže se strany nedohodnou na delší lhůtě. Zákazník je povinen poskytnout servisu potřebnou součinnost při přezkoumání vady, tedy zejména přistavit vozidlo. Pokud jde o komunikaci s autorizovanými servisními partnery Škoda, mohou se zákazníci obracet s dotazy a podněty i na infolinku zákaznické péče Škody Auto na čísle 800 600 000 nebo prostřednictvím e-mailové adresy infoline@skoda-auto.cz.

A tam ten problém vyřešíte...

Samotná Škoda Auto není v tomto případě pozáruční opravy vozidla smluvním partnerem, neřeší tedy přímo reklamace, ale může pomoci s komunikací nebo poskytnout na žádost servisu technickou radu. Dozor nad dodržováním povinností o vlastnostech a ceně služeb, o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a dalších povinností podnikatele vykonává Česká obchodní inspekce. V případě zjištěného porušení uvedených povinností může zákazník podat podnět k prošetření.

Desatero pro úspěšnou opravu

  1. Pokud se závada neprojevuje stále, zkuste vysledovat kdy. Záleží na teplotě motoru či okolního prostředí? Vlhkosti? Zařazeném převodu? Při každodenním ježdění máte mnohem lepší podmínky to vysledovat, než má autoservis.
  2. Snažte se závadu demonstrovat. Tedy naplánovat zkušební jízdu s technickým poradcem (přejímacím technikem) či automechanikem tak, aby se závada projevila a on ji viděl, slyšel či pocítil. Některé zvuky a projevy aut jsou slovy nesdělitelné.
  3. Objednejte nejdříve diagnostiku, až dle jejího výsledku opravu. Na diagnostice nešetřete. Je to velmi kvalifikovaná, a tudíž drahá práce.
  4. Diagnostiku problému si můžete ověřit i ve více dílnách. Jistotu máte, bude-li jejich závěr stejný.
  5. Pokud jste body 3 a 4 vypustili, požadujte v zakázce odstranění problému. Nenechte se vmanévrovat do pouhé objednávky výměny nějakého dílu. Pak nemůžete nic reklamovat.
  6. Zakázku sepište písemně.
  7. Zkuste zapátrat na internetových fórech, zda více lidí nemá stejný problém. Pozor ovšem na heslo, že tonoucí se stébla chytá. I známý problém nechte ještě ověřit diagnostikou.
  8. Servis vybírejte podle referencí majitelů podobných aut.
  9. Reklamaci řešte neprodleně. Když auto i po opravě stále cuká či jinak zlobí, samo se to nevyřeší.
  10. Při správně sepsané zakázce právní spor vyhrajete. Je jednoznačně odpovědnost servisu, když díl vyměnil, a závadu neodstranil. Ale soud se bude táhnout dlouho. Pečlivý přístup k diagnostice a výběru autoopravny je mnohem lepší.

Související články

Témata
12. 7. 2020 13:36
Opravy
Ono vůbec neplatí, že co je drahé, je taky kvalitní. V dnešní době se všichni snaží vydělat peníze a udělat věci nekvalitně, ale tak by to nemělo fungovat! Já pracuji jako automechanik a dělám sám na sebe, takže aby se ke mě zákazníci vraceli, tak musím mít relativně nízké ceny a svoji práci odvádět dobře. Při opravách jsem se naučil používat speciální PTFE folie z https://www.technicoat.cz/…uoroplasty-ptfe/ , které mají antikorozní vlastnosti, takže prodlužují životnost dílů, což zákazníci ocení.
6. 7. 2020 17:00
Více škody než užitku.
Zatím všechny servisy v Praze kromě jednohi mi vždy napáchaly více škody než užitku. Oprava většinou nekvalitní, jen na oko. Nechají po sobě ale strhané šrouby, netesnici spoje, rozbité další věci se kterými musili manipulovat.
Například nejvíc do očí bijící příklad. Výměna disku s letní pneu na zimní. Zaměnili matku a narvali přes závit jinou nepasujici, po půl roce při výměně jsem pak musel zaplatit i celý nový náboj v jiném servisu. U toho původního servisu bych se už neodvážil aby na auto sahli. Další servis vyměnil náboj a začaly svítit všechny kontrolky abs esp, technik řekl že diagnostika říká že to je od zadního kola na které nesahali a tudíž za to nemohou a můžu dál platit za další opravy aby to opravili. Na to jsem si koupil diag kabel a přes notebook udelal diag sám a zjistil, že jejich diagnostika kecá a je to od pravého předního, které dělali. Pustili se tedy do zjišťování a bylo tam olámané čidlo ABS. Řekli že za to nemohou že už určitě bylo olámané a jak se vyměnil náboj, přestalo fungovat, auto má 350000km a čidlo i náboj původní, takže jsem opět platil, jak se s nimi o tom hádat bez důkazů.
O roční odisei s opravami a pokusy o reklamaci u prvního servisu který i strhl ten šroub na kole radši nemluvit, neopravili nakonec za rok nic a jen mi v součtu několik měsíců blokovali auto, vybrali vyšší desítky tisíc a poškodili různé další věci. Kde jsem si nakonec musel radši pár věcí opravit sám a něco už tak asi zůstane.
Toť zkusenost s pražskými servisy, nenalezl jsem nic slušného. Aktuálně musím jezdit s autem do Plzně, kde je zatím ověřený funkční servis.
6. 7. 2020 07:51
Noční můrou je hned na začátku nepoctivý prodejce.
PRODEJ AUT PO ČESKU. BYZNYS ZA HRANOU.

Když člověk narazí na šmejdy tak nemá jistotu ani u nového auta!!!
Odhaduji to tak na cca 2500 podvedených!!!
Udělal jsem VELKOU chybu. Koupil jsem si novou Mazdu. Uvítám pomoc advokáta, novináře.
PRODEJ AUT PO ČESKU. BYZNYS ZA HRANOU.
Děkuji za SDÍLENÍ.

https://www.poradte.cz/…ni-praktiky.html#1

https://forum.autoforum.cz/viewtopic.php
CHOVÁNÍ SMEJDU NEZNÁ HRANIC.
https://forum.autoforum.cz/viewtopic.php

andrewx: Pánové, rád pomohu, ale jestli to porušuje autorský práva, tak to admin stejně smázne: SM 14/2017, autor Marek Oborník Odlehčení, optimalizace, snížené tření – termíny užívané zpravidla u věcí, které brzy vyhazujeme. Pokud je často skloňuje značka známá spíše spolehlivostí pohonu než kvalitou karoserie a levnými díly, člověk zákonitě znervózní. Jak funguje nejstarší nositel skyaktivních technologií, čerstvě minulá Mazda CX-5? U Mazdy CX-5 začneme z horšího konce. Přetrvává špatná prognóza u dieselů 2.2 Skyactiv-D. Není to kvůli zadírajícím se vačkám, jejichž rychle připravené odolnější provedení (nasazováno od 11/2013) jen zalepilo nejbolestnější následek, ale kvůli problému samotnému: ředění motorového oleje velmi častými regeneracemi částicového filtru. Ty zde neustanou, dokud motor setrvá u současné kapacity filtru DPF a koncepce vymítání oxidů dusíku již v samotném zdroji enormním objemem recirkulovaných výfukových plynů. Problém s ředěním oleje výrobce maskuje už delší dobu, jak dokazovala mimo jiné instalace měrek s výše posazenou kritickou ryskou „X“. Výfukové vačky takzvaného dlouhého zdvihu, které nestlačují vahadlo rolnou, ale kluzákem, doplatily na mazání znehodnoceným olejem jako první. Informace o prosté výrobní vadě od počátku kulhaly na obě nohy. Úplně nejdříve totiž začaly vačky houfně odcházet na motorech s vůbec nejnižšími průměrnými nájezdy, zatímco kusům, které odjezdily na šestku po dálnici čtvrt milionu kilometrů, nebylo nic. Bez ohledu na ročník a prodělanou či neprodělanou výměnu vačkové hřídele zůstává prevence problémů společná: maximální eliminace krátkých jízd, výměna oleje ve zkráceném intervalu, pravidelné fyzické sledování hladiny oleje měrkou – při zjištění nadměrného vzestupu jej neprodleně měnit. Symptomy už rozjetého problému s vačkami, který pak umějí dále rozkvést až do kovovými pilinami zničených turbodmychadel (jsou tu dvě a v kompletu stojí 85 000 Kč) i podtlakového okruhu, jsou tyto: hlášení nízkého tlaku oleje, kolísání tahu, vadnutí brzdového posilovače a diagnostikou načtené nízké hodnoty podtlaku. Není úplně pravda, že zatím zákazník opravu neplatil – stoprocentně kryti byli jen majitelé aut v záruce (standardně tří-, ve většině případů však příplatkové pětileté) a bez výraznějších děr v servisní docházce (na to pozor!). V pozáručních podmínkách jsou v sázce částky od 25 000 Kč výše, u nejpokročilejších stádií lze počítat až s pětinásobkem. Vzhledem k tomu, že odolnější vačky problém pouze lépe ukryly, i do stavu opravených motorů mohou promluvit kovové piliny roznesené do všech jeho zákoutí, už dnes existují nálezy zakarbonovaného sání a opravy časem běžných dieselových závad (například vstřikovače, EGR) tu hrozí vysokými částkami (viz tabulka cen dílů), rozhodně udělá lépe ten, kdo zvolí benzinovou verzi.

Více na: https://www.mazdaclub.cz/…acek-cx-5-138528?…
5. 7. 2020 11:29
Re: Olej
Rozumím. Posledních asi deset let jezdím jen s japonskýma autama a tam jsem nikdy nic nedolíval a ani nemají nějaký long life interval. U soukromých dvou Mitsubishi měním olej a filtry sám, takže vidím kolik a co mi z toho teče.
5. 7. 2020 10:25
Re: áno, servis
Řekl bych to takhle. Benzíny mají složitější řízení přípravy směsi a řízení emisí. Když se to zkombinuje s Agrofert-benzínem (povinný přídavek ethanolu do běžně prodávaných benzínů), který má nižší trvanlivost než starší typy benzínů, tak je problém. Když jsem si nechal udělat přestavbu na LPG, tak vyloženě zdůrazňovali ne jak mám tankovat LPG, ale jak mám tankovat benzín ... tak, aby nikdy nebyl v nádrži déle než měsíc. A i když jsem to dodržoval, tak jsem za pár let měl problémy se startem teplého motoru. Zkusil jsem VIF a pomohl, někde už byly nějaké úsady. A motor pak byl i po 300 tkm bez problémů. Co vím, tak hodně problémů dělají EGR ventily (já jsem zatím žádné takové auto neměl, takže nevím).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku