Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájem o elektromobily a hybridy na českém trhu roste. Naopak LPG se propadá

David Bureš
Diskuze (253)

Prodeje aut s alternativním pohonem loni na českém trhu výrazně rostly. Důvod hledejme i v rozšiřující se nabídce takových modelů.

Prodejům automobilů na českém trhu i v roce 2019 jasně dominovaly ty se zážehovým motorem, 173.885 registrovaných vozů podle statistik Svazu dovozců automobilů je 69,6 % z celkového počtu. Meziročně tento podíl dokonce vzrostl, o více než dvě procenta. Důvodem je nejen další meziroční pokles podílu aut se vznětovým agregátem (z 30,2 na 27,7 %), ale rovněž rostoucí zájem o alternativní pohony.

Tím nejžádanějším je hybridní pohon, respektive mildhybridní a full-hybridní, a to hlavně díky rozšiřující se nabídce těchto automobilů. Loni bylo na českém trhu registrováno 7.873 aut s mildhybridním a full-hybridním pohonem, zatímco v roce 2018 to bylo 4.553 automobilů.

Naopak plug-in hybridy, tedy vozy s možností dobití baterie prostřednictvím zásuvky, zůstávají spíše doplňkem nabídky, za rok 2019 hlásí 463 registrací. Meziročně jsou sice bezmála na dvojnásobku, v počtu registrací je ale překonávají také elektromobily.

Rostl také počet registrovaných automobilů na čistě elektrický pohon. Naopak vozy na CNG hlásí pokles, stejně jako LPG, především díky omezené nabídce. Konkrétně třeba Opel se zkapalněného zemního plynu do budoucna zřekl, stejně jako CNG – sázet chce vedle konvenčních verzí výhradně na elektromobily a hybridy.

Český trh – Počet registrací jednotlivých paliv
Palivo Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
Benzin 173.885 175.276
Nafta 69.253 78.991
CNG 1791 1936
LPG 406 816
Elektro 756 703
Hybrid (mild, full) 7873 4553
Plug-in hybrid 463 243

Nejprodávanější hybridy

Na českých prodejích hybridů je znatelná expanze nabídky mildhybridů, které statistiky SDA řadí do jedné kolonky, společně s full-hybridy. I díky tomu je druhou nejžádanější značkou na českém trhu v pořadí hybridů Audi, které mildhybridní ústrojí nabízí už v několika svých modelech. Do top 5 se díky tomu dostala i Mazda.

Český trh – Nejprodávanější full a mild hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Toyota 4134 3147
2. Audi 1014 528
3. Mercedes-Benz 783 246
4. Mazda 736 0
5. Lexus 408 368
  CELKEM 7873 4553

Pořadí prodejů hybridních aut ale přesto vévodí propagátor full-hybridů, Toyota. Ta loni nahradila Auris novou generací Corolly, přičemž ta i díky nabídce dvou hybridních variant (s osmnáctistovkou a dvoulitrem) dosáhla na 1.293 registrovaných kusů s hybridním pohonem. Převzala tak titul nejprodávanějšího hybridu na českém trhu C-HR, která si i kvůli čekání na modernizované provedení meziročně pohoršila ze 1.107 na 836 hybridních exemplářů.

Český trh – Nejprodávanější hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Toyota Corolla 1293 0
2. Toyota RAV4 1173 889
3. Toyota C-HR 836 1107
4. Toyota Yaris 466 519
5. Mazda 3 438 0

Nejprodávanější plug-in hybridy

Naopak plug-in hybridy řadí statistiky SDA zvlášť, přičemž díky nástupu Škody Superb iV je v jejich čele právě domácí značka. Plug-in hybridní verze Superbu, novinka v rámci loňského faceliftu, dosáhla za rok 2019 na 85 registrovaných kusů.

Zajímavostí je pak meziroční propad plug-in hybridního Porsche Panamera, které se v roce 2018 s 25 registrovanými dokonce stalo nejžádanějším plug-in hybridem u nás. O rok později mělo na svém kontě podle statistik SDA jen dva plug-in hybridní kousky. Že by si jej všichni zájemci stačili pořídit už v roce 2018, nebo že by potenciální kupci raději vyčkávali na příchod plně elektrického Taycanu?

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Škoda 85 0
2. Volvo 83 50
3. BMW 71 66
4. Mitsubishi 60 11
5. Hyundai 58 17
  CELKEM 463 242

Mezi nejlepší hybridy do zásuvky se každopádně dostal i Hyundai Ioniq, na němž je krásně vidět zájem českých zákazníků o jednotlivé verze. Plug-in hybridní Ioniq dosáhl za rok 2019 na 58 registrovaných kusů, zatímco čistě elektrický na 90.

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Škoda Superb 85 0
2. Mitsubishi Outlander 60 11
3. Hyundai Ioniq 58 17
4. Volvo XC90 34 22
5. VW Passat 33 22

Nejprodávanější elektromobily

Prodeje elektřinou poháněných automobilů na českém trhu rostou, byť nijak zásadně, loni meziročně vzrostly jejich registrace ze 703 na 756 kusů. Důvodem růstu je přitom rostoucí nabídka. Nejvýše byl tentokrát Nissan, se 139 registrovanými elektromobily, což je mimochodem zcela totožný počet jako o rok dříve. Za něj se tentokrát vyšvihl Hyundai, jehož prodeje elektromobilů se meziročně ztrojnásobily na 138 exemplářů. Naopak Volkswagen spadl se 104 elektrovozy zhruba na třetinu, zřejmě z důvodu čekání na elektrický model ID.3.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle značek
Poř. Značka Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Nissan 139 139
2. Hyundai 138 42
3. Tesla 120 85
4. Volkswagen 104 308
5. BMW 101 89
  CELKEM 756 703

Titul nejprodávanějšího elektromobilu v České republice si však ukořistilo BMW i3 s meziročním nárůstem z 89 na 101 registrací. Do nejlepší pětky se pak s 48 registrovanými kousky dostal i Hyundai Kona, který o jednu registraci předstihl Audi E-Tron i Jaguar I-Pace.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle modelů
Poř. Značka Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. BMW i3 101 89
2. Nissan Leaf 94 123
3. Hyundai Ioniq 90 39
4. VW Golf 72 260
5. Hyundai Kona 48 3

Nejžádanější auta na CNG

Pohon na CNG v roce 2019 na českém trhu dále klesl. Už o rok dříve prodeje takových aut silně klesaly kvůli novým emisním normám – výrobci verze na CNG nestačily včas homologovat podle nových pravidel, což se odrazilo na jejich dočasném vyškrtnutí z nabídky.

 

O rok později jsou ale zpátky, přičemž se v této kategorii dařilo hlavně Seatu. Registrace jeho automobilů na CNG meziročně vystoupaly z 55 na 202 kusů. Naopak domácí Škoda si meziročně pohoršila z 1.401 na 1.195 automobilů na stlačený zemní plyn.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle značek
Poř. Značka Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Škoda 1195 1401
2. Volkswagen 382 419
3. Seat 202 55
4. Fiat 6 45
5. Audi 4 5
6. Opel 2 8
- CELKEM 1791 1936

Může za to pokles registrací Octavie G-Tec, která si meziročně pohoršila z 1.187 na 995 kusů. Následují další modely z dílny koncernu VW Group, dokazující, že tento výrobce CNG věří.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle modelů
Poř. Model Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Škoda Octavia 995 1187
2. Škoda Citigo 200 214
3. VW Caddy 184 167
4. VW Golf 167 215
5. Seat Leon 165 50

Nejprodávanější vozy na LPG

Také prodeje automobilů na LPG se propadly, a to meziročně na polovinu, výsledkem čehož je pouze 406 registrací těchto modelů. Důvody jsou dva, jak už jsme psali, Opel se verzí na LPG hodlá postupně zcela zbavit, místo nich chce vsadit na elektrifikaci. Naopak Dacia tomuto palivu nadále věří, je podle ní levnou možností, jak snížit své flotilové emise, jenže tyto vozy nestačí vyrábět, a tak na čas zcela chyběly v české nabídce, kvůli dlouhým čekacím lhůtám. V listopadu se však LPG vrátilo do nabídky populárního Dusteru, a tak se dá očekávat opětovný růst v případě této značky.

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle značek
Poř. Značka Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Dacia 382 671
2. Opel 13 100
3. Fiat 11 27
  CELKEM 406 816

Za rok 2019 rumunská automobilka každopádně zaznamenala 382 registrovaných aut na LPG, zatímco o rok dříve to bylo 671 automobilů. Propadl se Dokker i Lodgy, které byly tahouny těchto prodejů. Naopak Duster si meziročně polepšil z 51 na 119 kusů na LPG.  

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle modelů
Poř. Model Registrace 2019 [ks] Registrace 2018 [ks]
1. Dacia Dokker 173 383
2. Dacia Duster 119 51
3. Dacia Lodgy 74 123
4. Fiat Panda 11 8
5. Opel Mokka 9 15
David Bureš
Diskuze (253)

Doporučujeme

Avatar - JirkaVejrazka
27. 1. 2020 10:45
Re: Hybridy jsou podvod
Tak si jeste napis do sbirky, ze Prius PHV mel pri vyjezdu na Sveti Jure v Chorvatsku na jednom useku trasy spotrebu 11,4L/100km. Abys mel dalsi argument pro to, ze je to cele podvod...
27. 1. 2020 09:31
Hybridy jsou podvod
stejný, jako dieselgate. Při měření, na WLTP, mají spotřebu do 2 litrů, ale skutečná je v závislosti na jízdě 2x - 3,5x vyšší (Mitsu PHEV při jízdě na Kaprun mělo 7,3 l / 100 km).
27. 1. 2020 09:14
Re: Vyplatí se hybrid?
jasně hybrid je vhodnej na jízdu po městě a blízkým okolí tam vykazuje nízkou spotřebu. Já netvrdím opak. Jen mě fakt nezajímá zrychlení 0-50 protože na semaforech nezávodím. Že to Prius umí energeticky daleko efektivněji než spalovák nijak nerozporuju.
Když už mluvím o tom setkání, tak tam Prius ve zrychlení nijak nezářil, popravdě byl nejpomalejší. 0-60 za 5 vteřin není špatný, ale netvrdil bych že se rozjíždíš rychlejš. Obávám se že většina aut, když s tebou bude chtít závodit bude stejně rychlá nebo rychlejší, ale kdo to prosím tě řeší jak rychle vypálíš ze semaforů? Princip fungování hybridního motoru je z pohledu ekologičnosti provozu super. O tom se přeci nehádám.
27. 1. 2020 09:05
Re: Vyplatí se hybrid?
Já neříkám, že číst je špatně, ale chce si to vybírat co a kombinovat to s osobní zkušeností případně diskuzí s lidma, který dané problematice rozumí. Z toho důvodu je třeba na školách teoretická a praktická část výuky ;-)

Navíc hloupý lidi jako ty když čtou tak jim to stejně moc nedá, protože nejsou schopný ty informace zpracovat v nějaký smysluplný celek. Takže pak naprosto chybně vyhodnocují realitu. Jak by si jinak mohl napsat, že nadřazuju rusko nebo stalinisty? Seš prostě hloupej a snažíš se to celkem nepovedeně maskovat.
27. 1. 2020 08:58
Re: Vyplatí se hybrid?
No tak na maximálku 110 km/h ti stači i favorit. To seš hodně skromnej.