Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zajímavosti o předních světlometech: Kdo měl první mrkačky? A xenony?

Mirek Mazal
Diskuze (9)

Bezpečnou jízdu v noci poslední dobou umožňovaly stále lepší technologie. Připomeňme si pár důležitých milníků.

Z bludiček po stranách chatrných veteránů se staly laserové systémy protínající tmu na stovky metrů daleko. Od olejových lamp vývoj pokračoval přes halogenové žárovky, xenonové výbojky, diody,Připo až k soustavě zrcadel odrážejících tenký paprsek slibující až o třetinu lepší svítivost než cokoliv jiného. BMW deklaruje dosvit 600 metrů, ale k tomu se musela automobilka dopracovat dílčími krůčky. Ačkoliv se výkon čelních světel v posledních letech viditelně zlepšil, evoluce se neobešla bez historických milníků.

1. První světlomety

Nelze jednoznačně určit, kdo, kdy a na co namontoval první použitelné hlavní světlomety, protože prehistorické primitivní motorové prostředky na hliněných cestách nebyly primárně určeny pro noční provoz. Nejprve motoristická aristokracie používala olejové lampy, ale jejich světelný účinek byl přesně tak špatný, jak si člověk dokáže představit. Bída se umocňovala nepříznivým počasím. Teprve v roce 1915 začal Cadillac standardně montovat reflektory, které až po několika letech nabídly volbu mezi tlumenými a dálkovými světly bez nutnosti ručního nastavení zvenčí.

2. První vyklápěcí světlomety

Vyklápěcí světlomety připomínají mrkání, úsměvnou technologii si ovšem přivlastňují hned dvě automobilky. O prvenství se hlásí italská Alfa Romeo s modelem 8C z roku 1936 a stejně nadějně se angažuje bývalá americká značka Cord s uměleckým typem Cord 810 vyrobeným ve stejném roce 1936.

3. Poslední vyklápěcí světlomety

Poslední vyklápěcí světlomety dosloužily vlivem překonání technologie halogenových žárovek, do vyřazení z výroby promluvila i legislativa proti následkům nehod s chodci. Důvody nejsou tolik podstatné jako smutný osud mrkacích reflektorů. Atrakce malých dětí i jejich otců zůstane minulostí, mezi poslední nové vozy s neviditelnými světly patří Ferrari 456 z roku 2003 nebo o rok mladší Lotus Esprit.

4. Premiéra svícení do zatáček

Adaptivní přizpůsobení světelného kužele podle natočení volantu pomáhá vidět do zatáčky. Dnes je funkce dostupná už i u levnějších aut a prapředkem užitečné technologie bylo zařízení v Citroënu DS. Francouzi poprvé rozjasnili prostor před vozidlem během zatáčení a inspirace ze západu doputovala až do Česka. Svůj způsob chytrých reflektorů testovali i v Tatře.

5. Nejlépe utajený odkaz skrytý ve světlometech

Největší světelné překvapení skrývá Ford GT. Svalnatý supersport byl vyroben na památku stého výročí automobilky a jubilejní číslo se skrývá v jednotlivých reflektorech. Vyobrazená stovka je vážně vidět při čelním pohledu do masky široce rozkročeného GT.

6. Oslnění denním svícením

Světelné podpisy jsou hitem designerů v poslední době automobilového průmyslu, ale svůj typický oslňující projev měla už Audi S6 z roku 2006. Desetiválcová mašina často čistila levý pruh, který byl vyklízen před zářivým dosvitem proužků diod coby denního svícení. LED diody na předním nárazníku opravdu rozčilovaly pomalejší řidiče hypnotizující zpětná zrcátka. Vzhledem k výkonu 435 atmosférických koní se situace opakovala celkem pravidelně.

7. Nástup xenonů

Světla pro bohaté alias xenony jsou dostupné od roku 1991, kdy je BMW sériově nasadilo do limuzíny řady 7 série E32. Xenonové výbojky nebyly levnou záležitostí, což komplikovalo rozšíření fialové záře mezi širší populaci. Lepší viditelnost v noci byla draze vykoupena účtenkou za servis vysvícených či poškozených světlometů.    

8. Laserová technologie

Sériová laserová světla jsou skutečností. Kdysi zcela nadpozemská sci-fi technologie najednou přinesla dvojnásobnou porci světla při fyzickém zmenšení vyzařovací plochy. Neuvěřitelný posun hned využily automobilky Audi a BMW do R8, respektive i8. Bílý odstín světelného rozptylu má připomínat denní dobu přirozeně příjemnou lidskému zraku.

9. Nejdražší světlomety na opravu

Ani jedny z výše jmenovaných technologií nejsou tak drahé na opravu po havárii jako křišťálové komponenty zabudované u Mercedesu třídy S. Majestátní luxus zastupují blyštivé kamínky Swarovski umístěné v předních světlech. Celkem 47 opulentních krystalů je rozděleno na 17 kusů pro denní svícení a 30 jich zdobí směrovky.

Mirek Mazal
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Beefcake
26. 3. 2021 14:37
Takze svietenie do zatacky ?
"4. Premiéra svícení do zatáček
Adaptivní přizpůsobení světelného kužele podle natočení volantu pomáhá vidět do zatáčky. Dnes je funkce dostupná už i u levnějších aut a prapředkem užitečné technologie bylo zařízení v Citroënu DS."
Istotne to maju aj lacnejsie auta ? Lebo prisposobenie svetelneho kuzela naozaj nie je, ze sa primitivne zapne pri otocenom volante hmlovka...
Avatar - Mikesus
26. 3. 2021 11:58
Re: Svícení do zatáčky
Dík za info. Mel jsem za to, ze zůstalo jen u predprodukcni verzi
Avatar - PlumJelinek
26. 3. 2021 08:44
Re: Svícení do zatáčky
Jo, vyrobilo se jich strašně málo - jak píšeš, několik desítek kusů. Ale prototyp to nebyl, bylo to normálně hotový auto.
Avatar - Mikesus
26. 3. 2021 06:59
Re: Svícení do zatáčky
Nezůstalo jen u prototypů? Kolik toho vyrobili? Cca 40 aut tuším než ho semlelo "spiknutí " konkurence.
Avatar - Mikesus
26. 3. 2021 06:52
Re: Znacne
Ha. Takze uvidíme u Prochyho :-)