Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tady se rodí ty nejlepší a nejvýkonnější motory světa! Elektřině navzdory

Ondřej Šámal
Diskuze (27)

Evropa je ještě stále rájem spalovacích motorů a inženýrů, kteří jim dávají život. Kde ovšem vznikají ta nejurozenější mechanická srdce? Jen Itálie to není.

Pomalu nastupující elektrická éra nás zbaví negativním i pozitivních projevů spalovacích motorů. V ulicích sice ubudou emise a bude se nám lépe dýchat, přijdeme ovšem o zvuk a emoce, které se obvykle vážou hlavně k benzinu. Dříve proklamovaný rok 2035, kdy by se prodej aut s tradičním pohonem neměl kvůli pokutám vyplatit, je ale už teď prakticky nesplnitelný.

Podíl elektromobilů na registracích nových aut totiž v Evropě neroste tak rychle, jak se očekávalo. Někde stagnuje, v Německu dokonce v březnu registrace meziročně klesly téměř o 29 procent. Tenhle trend tak dává naději, že spalovací motory tu s námi nakonec budou mnohem déle.

To potěší zejména v případě vysokovýkonných supersportů, které si bez vůně benzinu snad ani nedokážeme představit. Evropa je pro tenhle segment navíc zaslíbeným kontinentem. Právě tady totiž vznikají ta nejlepší auta s těmi nejlepšími motory na světě. A kde konkrétně?

Koenigsegg – Ängelholm (Švédsko)

Na jihu Švédska, nedaleko hranic s Dánskem, ve zhruba 45tisícovém Ängelholmu sídlí výrobce supersportů Koenigsegg, za kterým stojí zakladatel Christian von Koenigsegg. Ten z automobilky dokázal vytvořit jednoho z nejrespektovanějších globálních hráčů a jednu z mála značek, jež po stránce jízdních výkonů a luxusu dokáže soupeřit s Bugatti.

Fabrika Koenigseggu má rozlohu 30.000 m2 a vedle samotných aut v ní vzniká také osmiválec o objemu 5,1 litru, který v modelech Jesko a Gemera HV8 dává 1600, respektive 1500 koní. Spolu s elektromotorem pak může systémový výkon dosáhnout až 2300 koní.

Bugatti – Salzgitter (Německo)

Zakladatel Ettore Bugatti byl sice Ital, samotná automobilka je ovšem francouzská. A od roku 1998 patří do německého koncernu Volkswagen. Proto nepřekvapí fakt, že unikátní šestnáctiválec o objemu 8,0 litru se čtyřmi turbodmychadly s výkonem až 1600 koní nevzniká ve francouzském Molsheimu, nýbrž v Salzgitteru (asi 104 tisíc obyvatel), který se nachází jihozápadně od Wolfsburgu.

Video se připravuje ...

Zdejší výroba se vyznačuje velkým podílem ruční práce. Šestnáctiválcový agregát se skládá z 3712 dílů, přičemž o jejich přesné složení se stará dvojice specialistů, kterým každý z agregátů zabere asi šest týdnů.

Zenvo – Præstø (Dánsko)

Dánsko je známé především jako domov společnosti Lego, fajnšmekři si tuhle líbeznou zemi spojí i s malosériovým výrobcem Zenvo. V městě Præstø se necelými 3900 obyvateli si staví spektakulární osmiválec o objemu 5,8 litru, jenž v modelu TS1 umí 1119 koní, v případě Zenva TSR-GT dokonce 1379 koňských sil.

Agregát není zcela vlastní konstrukce, vychází totiž z osmiválce od Chevroletu. V Zenvu ovšem jednotku výrazně upravili. Do toho tamní inženýři chystají vlastní vidlicový dvanáctiválec, který vyvíjejí spolu s britskými specialisty z firmy Mahle Powertrain, jenž bude spolupracovat s dvěma elektromotory. Díky tomu systémový výkon dosáhne 1265 až 1876 koní.

Aston Martin a GMA – Northampton (Velká Británie)

Téměř čtvrtmilionový Northampton je znám mimo jiné rotundou z roku 1100, která je nejstarší touto stavbou v Anglii. Sídli zde také společnost Cosworth, tradiční jméno v automobilovém průmyslu. V současné době zde vznikají špičkové dvanáctiválce o objemu 6,5 litru pro Aston Martin Valkyrie, který i navzdory atmosférickému plnění disponuje výkonem 1015 koní. Díky systému KERS s elektromotorem se 163 koňmi celkovým výkon pohonné soustavy dosahuje 1176 koní.

Vedle Aston Martinu dodává Cosworth také automobilce GMA neboli Gordon Murray Automotive, jejíž model T.50 pohání atmosférický dvanáctiválec 3.9 (663 koní).

Pagani, Aston Martin, Mercedes-AMG – Affalterbach (Německo)

Podobně kosmopolitní jako Bugatti je také Pagani, které v Itálii založil Argentinec Horacio Pagani. Jeho značka je již od počátku v 90. letech minulého století spojena s Mercedesem, který Pagani dodává dvanáctiválcové motory.

Ty aktuálně vznikají v Affalterbachu, 4,5tisícovém městečku, které je domovem Mercedesu-AMG. V modelu Utopia se šestilitrový motor s dvěma turbodmychadly s označením M158 může pochlubit výkonem 864 koní.

Díky majetkovému provázání Mercedesu a Aston Martinem u AMG se osmiválce o objemu 4,0 litru objevují také v britských vozech. V případě plug-in hybridního supersportu Aston Martin Valhala tahle jednotka (M178) spolu s elektromotorem dává 1012 koňských sil. U Mercedesů-AMG se čtyřlitrový osmiválec (M177) může pochlubit výkonem až 639 koní.

Lamborghini - Sant'Agata Bolognese (Itálie)

Další z malých měst (7363 obyvatel) je domovem druhého nejslavnějšího italského výrobce supersportů. Až na osmiválec 4.0 TFSI od Audi, které Lamborghini montuje do SUV Urus, vznikají pohonné jednotky právě v Sant'Agatě Bolognese.

Video se připravuje ...

Aktuálně zde montují atmosférický dvanáctiválec 6.5, který v novém modelu Revuelto má až 825 koní. Spolu s integrovaným elektromotorem plug-in hybridu pak celá soustava dává 1015 koní.

Ferrari – Maranello (Itálie)

To nejlepší na konec? V tomhle případě možná ano. Maranello je spolu se sousední Modenou totiž domovem jedné z nejslavnějších značek vůbec. Ferrari se chlubí tím, že všechny své motory (V6, V8 a V12) si vyrábí samo. Maranello opět spadá do škatulky spíše menších měst (asi 17 tisíc obyvatel), přičemž celá oblast okolo zmíněné Modeny je doslova srdcem výroby supersportů.

Jen několik kilometrů od ní totiž vedle Maranella leží též Sant'Agata Bolognese (Lamborghini) a obec San Cesario sul Panaro, domov automobilky Pagani.

Nejvýkonnějším motorem Ferrari je aktuálně dvojitě přeplňovaný osmiválec 4.0 s výkonem 780 koní, který v modelu SF90 Stradale spolupracuje rovnou s trojicí elektromobilů. Celkově soustava disponuje výkonem 1000 koní.

Za zmínku stojí také 6,5litrový atmosférický dvanáctiválec se 725 koňskými silami, který pohání model Purosangue, první SUV v historii Ferrari.

Ondřej Šámal
Diskuze (27)
24. 4. 2024 19:44
Re: Tak sme se krásně zasnili
Zapomněl jsi na dvakrát přeplňovaný třílitr V6 Alfy Romeo montovaný do Giulie a Stelvia! :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - Barrichello
24. 4. 2024 15:43
Re: Tak sme se krásně zasnili
všechno prémie a ještě se to leckdy bude mít problém vejít do těch 3 mega....

Aneb dobře už bylo.
Avatar - Dinar
24. 4. 2024 15:39
Re: Tak sme se krásně zasnili
V6 audi, porsche, maserati,
R6 bmw, mercedes, range,
V8 audi, bmw, mase, porsche, range.
Avatar - Mikesus
24. 4. 2024 14:16
Re: moc líbí
Jo. Tak jsem to pochopil správně. Taky jsem si tu "tabulku" musel projít důkladně znovu, jestli při druhém měření se měřili to samé auto.
Avatar - Barrichello
24. 4. 2024 13:58
Re: moc líbí
Neboj Pepku, už brzy zkrachujete :-) :-) :-) :-)