Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zemřel bývalý šéf Volkswagenu Carl Hahn. Stál i u převzetí Škody Auto

Jan Faltýsek
Diskuze (1)

Jeden z nejlepších manažerů všech dob. Prosadil Volkswagen v USA i v Číně, rozhodl o převzetí Škody Auto a stál i u zrodu Audi. 

Zemřel Carl Hahn. Muž, který stál v čele skupiny Volkswagen v době jejího největšího rozkvětu v 80. letech. Odešel pokojně ve svém domě ve Wolfsburgu ve věku 96 let. Carl Hahn byl velikánem automobilového průmyslu. Jeho práce a rozhodnutí tvořila automobilovou historii. 

Hahn se narodil v roce 1926 v Chemnitzu v rodině průmyslníka. Jako teenager odveden do německé armády a druhou světovou válku zakončil v americkém zajateckém táboře v Ingolstadtu.

Po válce uprchl z komunistického východního Německa na Západ a v roce 1952 získal doktorát z ekonomie na univerzitě v Bernu. V Itálii pracoval pro Fiat a v Paříži pro Organizaci pro evropskou hospodářskou spolupráci.

Z Paříže napsal Heinzi Nordhoffovi, poválečnému šéfovi Volkswagenu, a nabídl mu svůj nápad na vývoz automobilů do celé Evropy i dál. Nordhoffovi se líbil Hahnův způsob myšlení a v roce 1954 ho najal jako osobního asistenta. Hahn byl brzy povýšen na šéfa exportního oddělení a poté dostal za úkol otevřít americký trh.

Začátkem 60. let jezdil po USA ve Volkswagenu T2 a využíval svého charisma a skvělé angličtiny, aby Američany přivedl na chuť VW. Nechal zavést počítače do všech kanceláří a standardizoval služby. Díky Hahnovým marketingovým schopnostem se Beetle stal nejprodávanějším modelem v historii.

Později působil ve společnosti Continental v Hannoveru a poté se vrátil do německé skupiny jako generální ředitel. Jako šéf VW v letech 1982 až 1993 se Hahn zasloužil o rozsáhlé změny, které pomohly společnosti dosáhnout mezinárodního úspěchu.

Jako člen představenstva odpovědný za prodej se zasloužil o založení prémiové značky Audi.

Koncern pod jeho vedením převzal značky Seat a Škoda a začal expandovat do Číny, která je nyní jejich klíčovým trhem.

Po pádu Berlínské zdi se Hahn rovněž zasadil o expanzi Volkswagenu do východního Německa a přestavěl závod ve Zwickau, kde se dnes vyrábějí elektromobily. Sasko se tak stalo moderním místem.

"Carl Hahn byl velkým vizionářem a velkou osobností. Volkswagen AG a Wolfsburg dluží Carlu Hahnovi velkou vděčnost a truchlí s jeho rodinou," uvedl Oliver Blume, současný generální ředitel německé automobilky.

Jan Faltýsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

17. 1. 2023 09:37
Hahn
Carl Hahn, Kohler, Piech, Jung...to byla generace, ktera kopala za skodovku a vytahla ji nahoru. Od Vahlanda to jde postupne dolu, je to jen zdroj dividend pro VW...