Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF představuje devítistupňovou převodovku

David Bureš David Bureš 13. 6. 2011 • 03:41
2
46
Osm převodů je zřejmě málo, firma ZF Friedrichshafen představuje devítistupňový automat.

Německá společnost ZF Friedrichshafen představila devítistupňovou automatickou převodovku pro osobní automobily s motorem vpředu napříč. Novou převodovku bude možné použít i pro hybridní modely a pro auta s pohonem všech kol.

ZF předvedlo dvě varianty nové převodovky 9HP, které zvládnou krouticí moment v rozmezí 280 a 480 Nm. Automat tak bude možné použít v širokém spektru motorů.

Podle firmy může nová převodovka ušetřit až 16 % paliva oproti stávajícím šestistupňovým automatům. Motor totiž stále pracuje v nízkých otáčkách, například v rychlosti 120 km/h běží motor při zařazeném devátém stupni v 1.900 min-1. Při zařazeném šestém stupni v šestistupňovém automatu to je 2.600 min-1.

ZF také hlásá, že změny jednotlivých stupňů probíhají hladce a rychle.

Konstrukčně se jedná o klasickou samočinnou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu (HDM).

Devět stupňů je u 9HP vytvořeno čtyřmi planetovými soukolími a šesti řadicími elementy. Převodovku 9HP je možné jednoduše upravit podle různých požadavků. Může být tak použita i v hybridech a autech s pohonem všech kol. Nevadí ani propojení se systémem stop-start.

Osmistupňový automat firma ZF představila v roce 2009, kdy tím reagovala na Lexus a jeho osmistupňovou automatickou převodovku pro model LS 460, vyvíjenou ve spolupráci s japonskou firmou Aisin AW.

Převodovka ZF 8HP se rychle šíří napříč portfoliem BMW a koncernu Volkswagen, má ji mimo jiné i Rolls-Royce Ghost a Bentley Mulsanne. Verze upravená pro pohon všech kol zamířila do Audi A8, Porsche Cayenne a VW Touareg. Od letošního roku je k dispozici i v Chrysleru 300S a Range Roveru TDV8, od listopadu bude dostupná i pro novou generaci BMW řady 1.

Automobilka Chrysler bude tuto převodovku od roku 2013 pro vlastní potřeby vyrábět přímo v USA. O tom, kdy se objeví v sériové výrobě devítistupňový automat, zatím nepadla zmínka.

Témata
Avatar - RonJeremy
18. 6. 2011 15:47
Re: není to zbytečné?
Rozdíl v komfortu mezi HDM automatem a DSG je dost citelný, jak při popojíždění v zácpě, tak v akceleraci. DSG z principu nemůže řadit tak hladce, uhořely by mu spojky. Při zrychlování s HDM automatem není cítit změna převodových stupňů, plynulý přechod mezi stupni zajistí HD měnič momentu.
15. 6. 2011 22:08
Re: není to zbytečné?
"Cukadlem typu DSG". Evidentně, kámo, nevíš, o čem breptáš.
15. 6. 2011 14:39
Re: ...9...10, 11, 12...
Spravne by mela dvanactka dele zrat v sudech, ale je to jak rikas. Instantni napoj.
Avatar - Barrichello
15. 6. 2011 09:28
Re: ...9...10, 11, 12...
Až bude 15ti stupnová převodovka, tak to bude perfektní ne?
14. 6. 2011 22:52
Re: není to zbytečné?
Jj, přesně poslední typ jsem měl původně na mysli. Dva ocelové pásy složené z mnoha pásku na sobě. Ty jsou pak spojeny tlačnými články, které tvoří styčnou plochu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku