Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Známe tajemství čtyřkolek v nové Škodě Superb! Mají technickou inovaci

Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
98 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (26)

Nová Škoda Superb s pohonem všech kol se představila s technickou inovací dvouhmotového setrvačníku. Kyvná závaží eliminují torzní kmity a pomáhají k větší kultivovanosti pohonu 4x4.

Nová Škoda Superb čtvrté generace se už pravidelně objevuje na českých silnicích a prodává se s různými konfiguracemi pohonů předních i všech kol. Všechny specifikace sice vypadají na první pohled stejně, u nejvýkonnějších motorizací se čtyřkolkou jsme ovšem objevili technickou zajímavost, o níž jsme v minulosti zaslechli během úplně prvních jízd s maskovanými prototypy i při nedávných prvních jízdách s produkčním liftbackem.

Nová Škoda Superb s pohonem všech kol totiž představuje technickou inovaci, jaká se u standardních verzí s pohonem předních kol vůbec neobjevuje. Nové superby se čtyřkolkou mají speciální dvouhmotový setrvačník s kyvnými závažími pro eliminaci torzních kmitů, jež jsou jinak přenášeny do podélného hnacího hřídele a významně ovlivňují celkovou kultivovanost chodu i komfort jízdy.

Pro benzinovou i naftovou čtyřkolku

Jak to funguje? Pro správnost našich informací jsme se spojili s inženýry mladoboleslavské Škodovky a přinášíme vám detailní vysvětlení a popis unikátního dvouhmotového setrvačníku pro superby s pohonem všech kol. Ten je specifikem zážehového motoru 2.0 TSI EA888 evo4 195 kW a vznětového motoru 2.0 TDI EA288 evo 142 kW. Obě jednotky jsou vybaveny sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ381-7A.

Video placeholder
Za volantem Škody Superb Combi TDI • Zdroj: auto.cz/Marek Bednář

Dvouhmotový setrvačník superbů se standardně skládá z primární a sekundární strany, které jsou propojeny systémem vinutých obloukových pružin a axiálně předepnutých talířových pružin. Vinuté pružiny zajišťují torzní pružnost, předpětím talířové pružiny vzniká tření a tím se dosáhne tlumení systému.

Primární a sekundární strany kmitají proti sobě a tlumí torzní kmity zapříčiněné nerovnoměrností chodu spalovacích motorů. Tím se posouvá pásmo rezonance systému z běžné pracovní oblasti motoru do velmi nízkých otáček, přesněji pod volnoběžné otáčky motoru, v nichž není spalovací motor nijak provozován.

Nová kyvná závaží

Dvouhmotový setrvačník v superbech s pohonem všech kol je navíc opatřen speciálními kyvnými závažími, která jsou umístěna na přírubě sekundární strany setrvačníku. Kyvná závaží se díky svému setrvačnému momentu pohybují proti směru vzájemného kmitání primární a sekundární strany setrvačníku. Působí tedy jako tlumič torzních kmitů a současně zvyšují torzní tlumící efekt systému, zejména při nízkých otáčkách a při vysokém točivém momentu.

Kyvná závaží jsou u modelu Superb technickou novinkou. Poprvé se objevila v sériové výrobě spolu s novou čtvrtou generací, u předcházející, třetí generace modelu byl u všech variant použitý standardní dvouhmotový setrvačník bez kyvných závaží. To je současně velkou mezigenerační evolucí pohonu všech kol vlajkového liftbacku a kombi od Škodovky.

Vstoupit do diskuze (26)