Zvolili jste nejhezčí vozy: A vítězem se stává...
Čtvrt roku jste volili – a nakonec zvolili – nejhezčí vozy českých dějin. Tady jsou výsledky.
V posledním čísle časopisu Svět motorů ročníku 2014, kde jsme představili 10 nejhezčích a 10 nejšílenějších aut světa, jsme vás vyzvali, abyste nám pomohli sestavit ještě jeden žebříček. A sice nejkrásnějších kousků z české historie.
Váš zájem nás přímo šokoval. Hned od prosince jste psali e-maily, klasické dopisy, lajkovali na facebooku.
Když jsme anketu vymýšleli, báli jsme se, abychom získali reprezentativní vzorek alespoň 500 hlasů. Zbytečné obavy! Akce vás tak chytla, že jsme měli po kupě tisíc hlasů už v únoru. Přesto jsme nabídli ještě měsíc času navíc a nakonec se hravě přehoupli přes 1500 vašich zářezů. O jaké pořadí se hlasování zasloužilo?
Anketu nakonec ovládl kousek z éry Husákových dětí: Škoda 110 R Coupé, známá dodnes jako erko. Před rokem o ní coby o svém prvním autě emotivně vyprávěl ve Světě motorů třeba kouč české hokejové reprezentace Vladimír Růžička. Erko nakonec získalo nejvíc hlasů jak v běžné korespondenci, tak v hlasování na facebooku – tam jich vybojovalo dokonce 19 %. „Co k němu napsat? Pro mě jde jednoznačně o nejhezčí české auto. Nemá konkurenci,“ vystihl názor mnoha čtenářů David Líbal.
Úplně s ním ale nesouhlasily ženy. Snad kvůli dívčímu jménu víc hlasovaly pro felicii, královnu šedesátých let. „Je to přece taková kráska!“ vysvětlila třeba Eva Kautznerová. „Navíc kráska nepřekonatelná,“ doplnila Cathy Ehrenbergerová.
Bronzovou medaili si z ankety odnáší majestátní kousek, který letos oslaví osmdesát let od svého vzniku: Popular Monte Carlo. „Nádherné auto! Jestli nebude na stupních, pak vkusu čtenářů nerozumím,“ utrousil v jednom z dopisů Jaroslav Plucar. Nakonec kroutit hlavou nemusí. Popular nasbíral bezmála dvě stě hlasů, jako vítěze ho viděl každý osmý čtenář Světa motorů.
Čtvrté místo si odváží Tatra 603. Oceňovaná napříč generacemi, i když s výhradami. „V roce 1975 jsem pracoval v autoservisu jako mechanik. Na Tatře 603 té doby bohužel moc tatrováckého nebylo,“ napsal nám Josef Matějček. „Dokonce i hlavové šrouby měly závit Whitwort. Brzdy a stěrače zase Lockhed, přední tlumiče McPherson a tak dále. Přesto je to krásné auto,“ uznal Josef Matějček.
Jen o pár hlasů a lajků méně získalo Aero 50 alias Sodomka. A třeba Michal Krystýn pro něj vymyslel superlativ superlativů: „Sodomka je suverénně překrásná!“ doprovodil svůj hlas umocněnou pochvalou. „Když Sodomka, tak náměstí ve Vysokém Mýtě. Tou uličkou za autem jsem chodil tři roky ze školy na internát,“ připsal nám zase k fotce auta Aleš Večeř.
Půltucet nejkrásnějších aut podle vašeho výběru uzavírá Tatra T 77 z předválečného období. A kdyby bylo na Danu Černovském, stála by ještě výš. „Ukazuje bezkonkurenčně druhý nejkrásnější design v historii automobilů po Citroënu DS,“ napsal nám. „Navíc DS dost připomíná,“ přidal se Lubomír Šafr.
Nakonec jsme se rozhodli zveřejnit nejen první desítku, ale pořadí pětadvaceti aut. Proč? Desítky lidí vzaly námi v prosinci navržených devět vozů jen jako vodítko a využili možnosti zvolit jakýkoliv model. A tak své hlasy našly i další škodovky a tatrovky, ale třeba i dvojice waltrovek – luxusnímu modelu Royal utekl top 10 jen o pověstný chloupek.
Ale tak už to v anketách bývá…
Celkové pořadí | |
1. | Škoda 110 R Coupé (1970-1980)..........16 % |
2. | Škoda Felicia (1959-1963)..........15 % |
3. | Škoda Popular Monte Carlo (1935-1938)..........12 % |
4. | Tatra 603 (1955-1975)..........10 % |
5. | Aero 50 Sodomka (1939-1941)..........9 % |
6. | Tatra T 77 (1934-1938)..........9 % |
7. | MTX Tatra V8 (1991-1993)..........8 % |
8. | Škoda 1100 OHC (1958)..........6 % |
9. | Tatra 600 Sodomka (1949)..........5 % |
10. | Škoda Rapid 901 (1935-1938)..........2 % |
11. | Walter Royal |
12. | Škoda 1000 MB |
13. | Škoda 1100 GT |
14. | Tatra 600 Tatraplan |
15. | Škoda Sagita |
16. | Walter Regent |
17. | Škoda 440 Spartak |
18. | Škoda 110 Super Sport „Ferat“ |
19. | Škoda 743 Garde |
20. | Laurin & Klement typ G |
21. | Škoda 130 RS |
22. | Novodobá Škoda Octavia |
23. | Škoda 1100 MBX |
24. | Laurin & Klement – Škoda 110 |
25. | Škoda 1101 Roadster „Tudor“ |