7.11. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Celoroční pneumatiky jsou stále populárnější alternativou, motoristé nemusí myslet na přezouvání a uskladňování druhé sady. Jenže tento typ obutí má i svá negativa. Komu se sázka na něj (ne)vyplatí?

Zima se blíží a s ní pro majitele aut i povinnost zimního obutí. Jelikož v České republice platí za daných podmínek nasazení od 1. listopadu do 31. března, v nedávném článku jsme si připomněli všechny podstatné zásady o těchto pneumatikách. Taktéž jsme zmínili, jak zimní gumu korektně poznat a jak sadu správně vyměnit.

Jsou však řidiči, kteří dodrží zákon, i když se s výměnou pneumatik vůbec nemusí stresovat. Nemluvíme o těch, kteří na zimním obutí jezdí permanentně celý rok (což legislativa umožňuje), ale o motoristech využívajících stále populárnější celoroční pneumatiky.

Jde o celosezónní alternativu přinášející mnoho výhod, ale i nevýhod. Jedno se ale celoročním obutím upřít nedá: jejich podíl na trhu neustále roste! Poslední odhady hovoří o tom, že v letošním roce je po celém světě obuje zhruba 13,8 milionu aut. Přitom před šesti lety to nebyla zdaleka ani polovina.

Až pětina aut má na začátku zimy nevhodné pneumatiky. Co to může znamenat?

Na rostoucí trend museli zareagovat i vyhlášení výrobci, kteří se tomuto typu gum nejprve bránili. Správně tvrdí, že celoroční obutí je pouhým kompromisem a nikdy neposkytne takové vlastnosti, jako letní pneumatika v létě a zimní v zimě. Jenže trh si je žádá, takže dnes můžete vybírat z široké nabídky, včetně zavedených značek Goodyear, Michelin, Continental nebo Pirelli.

Výhody celoročních pneumatik

Hlavní výhody celoročních pneumatik jsou pro motoristy zřejmé. Ta první pramení hned z jejich názvu: lze je používat celou sezonu. Majitel auta nemusí řešit výměnu gum na poslední chvíli a s tím ruku v ruce jdoucí přeplněné servisy.

Na celý rok má jednu sadu, takže odpadají i strasti se správným uskladněním té druhé. Pokud totiž sadu pneu neuskladníte korektně, může i během několika měsíců „odstavení“ dojít k jejich poškození a následně rychlejšímu opotřebení.

Občas se stává, že řidiče překvapí nečekaný vývoj počasí. Když třeba v dubnu nasněží, auto s celoročními pneumatikami bude na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních. Celosezónní obutí se navíc v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Nevýhody celoročních pneumatik

Důležité je ale myslet i na druhou stranu mince. Třeba na to, že celoroční pneumatiky jsou a vždy budou pouhým kompromisem mezi obutím letním a zimním. V praxi to znamená, že v létě se lépe chovají letní a v zimě zimní. Celoroční gumy se při náročných testovacích disciplínách pravidelně umisťují někde na půl cesty.

S tím souvisí bezpečnost provozu. Auto na celoroční sadě se za sucha při měření brzdné dráhy nikdy nevyrovná vozu s letními pneumatikami a to stejné platí i v porovnání se zimním obutím na sněhu. Řada profesionálních servisů kvůli tomu razí pravidlo, že průměrná letní či zimní pneumatika bude vždy lepší než nejlepší celoroční obutí.

Zájem o zimní pneumatiky je letos nižší. Může za to počasí

Mnoho zákazníků vidí v celosezónních pneumatikách hlavně finanční výhodu. Vždyť namísto dvou sad zaplatí jen za jednu a ušetří tak několik tisíc korun. Takhle řečeno je to sice pravda, ale je potřeba brát v potaz i další faktory. Třeba ten, že celoroční obutí nedisponuje takovým nájezdem jako pneumatika letní a jen o něco výraznějším než obutí zimní. Když obě sady sečteme, v nájezdové vzdálenosti celoroční gumy zaostanou o více než polovinu! A při takovém smýšlení se s cenovkou obratem dostáváme k výhodnějšímu vlastnění dvou sad.

Pro koho jsou celoroční pneumatiky určeny?

Není divu, že na celoroční obutí sází zejména motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně takovým se tento typ obutí vyplatí. Doporučuje se zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen spontánně. Naopak pokud vlastník auta už před zimou počítá s tím, že na přelomu roku bude sem tam muset vyjet i na delší trasy a dálnice, měl by určitě sáhnout po zimní sadě.

Celoroční pneumatiky v zimě

Celoroční gumy lze provozovat i v období povinnosti zimních pneumatik, tedy od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout. Jedinými podmínkami jsou minimální hloubka dezénu čtyři milimetry a označení M+S, jímž však disponuje drtivá většina celoročních pneumatik.

S celoroční pneumatikou pochodíte i v úsecích se značkami, jež upozorňují na nutnost zimní výbavy. Tyto pneumatiky totiž v legislativě nemají svá vlastní pravidla, tudíž se papírově chápou jako zimní gumy. Na rozdíl od letních pneumatik vám tak v těchto místech nehrozí peněžitý trest 2.000 Kč a udělení jednoho trestného bodu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bankou roku je Česká spořitelna Bankou roku je Česká spořitelna

Hlavní cenu Banka roku 2018 hlasováním poroty získala…

Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů

Spory o směřování virtuální měny bitcoin cash vycházejí…

Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo

Finančním ředitelem firmy Residomo (dříve RPG Byty) se…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla?…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Dnes 18:49

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

Epicentrum: Ustojí Andrej Babiš jako premiér údajný únos syna?

Epicentrum: Ustojí Andrej Babiš jako premiér údajný…

Přežije Andrej Babiš v roli premiéra? Kdo selhal ve vyšetřování údajného únosu jeho syna na Krym? Hosty dnešního…

„Jsme odsouzeni k tomu tam zůstat,“ tvrdí o Afghánistánu Zeman. Českou misi by posílil

„Jsme odsouzeni k tomu tam zůstat,“ tvrdí o…

Prezident Miloš Zeman se vyslovil pro posílení české vojenské přítomnosti v Afghánistánu. V asijské zemi se…

 

iSport.cz

Gulaš řídil postup Plzně: 4+1! Moc mě láká Ligu mistrů vyhrát, řekl

Gulaš řídil postup Plzně: 4+1! Moc mě láká Ligu…

Tahle soutěž je jim prostě souzená. Hokejová Plzeň suverénně zvládla i druhé osmifinále v rámci Ligy mistrů,…

Van Dijk hrdinou díky papírku, pak dojal svět: Proč objímal sudího?

Van Dijk hrdinou díky papírku, pak dojal svět: Proč…

Takovou scénu na fotbale jen tak neuvidíte. Nizozemec Virgil van Dijk v Lize národů v Německu vyrovnal v závěru…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Díky čínským aktivitám prezidenta, jejichž podstatou je hlavně poklonkování, vzrostla česko-čínská obchodní…

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…