Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí

Jakub Sochor
Diskuze (30)
Nový hatchback rozvíjí styl Kodo a chystá se čelit silné konkurenci. V čem tkví jeho estetické trumfy a z jakých designových zdrojů čerpá?

Nejnovější Mazda 3 je po modelech 6 a CX-5 třetím automobilem své značky, který se řídí pravidly designového trendu Kodo. Tento kreativní směr, jehož průkopníkem je pařížský koncept Shinari z roku 2010, v mnohém navazuje na předchozí styl Zoom-Zoom. Ve většině ohledů však představuje zcela nový a nápaditý směr, díky němuž má Mazda 3 originální tvář, dostatečně sebevědomou k boji s velmi pestrou a po stránce designu různorodou konkurencí z řad kompaktních hatchbacků.

První generace Mazdy 3, reprezentantka stylu Zoom-Zoom, byla prvním kompaktním hatchbackem Mazdy, který hodlal oslovit potenciální zákazníky osobitým designem – v reakci na méně emocionální vzhled Mazdy 323 přinesl svižné a sportovní tvary, inspirované o třídu větší Mazdou 6, které se staly základem pro druhou generaci s odvážnějšími rysy. Nový model povyrostl o 5 mm na délku (4460 mm) a o 40 mm na šířku (1755 mm), je však o 20 mm nižší (1470 mm).



1. generace (2003-2008) – Zoom-Zoom poprvé


První generační vydáníMazdy 3 vychází z konceptu MX Sportif, představeného v roce 2003 na ženevském autosalonu. Sériový model přebírá veškeré charakteristické znaky studie, mezi něž patří trojúhelníková maska chladiče, boční část se dvěma výraznými prolisy pod okenní linkou a sportovní zadní svítilny. Stává se tak prvním kompaktním hatchbackem Mazdy, navrženým a zhotoveným dle filozofie Zoom-Zoom, jejímž průkopníkem je Mazda 6.

Vůz poutá pozornost zmíněnou maskou chladiče, která zaujala svým trojúhelníkovým tvarem, zvýrazněným horní lištou s logem výrobce. Ostré linky ladí s prolisy na nárazníku, které opticky navazují na světlomety s moderní a nadčasovou optikou. Příď jako celek je však – i přes poutavé designové zpracování – konvenční a volí osvědčené tvarové postupy.


V profilu zaujmou prolisy, které dodávají karoserii na propracovanosti. To je dáno tím, že přední prolis je zároveň počáteční hranou plochy, která propojuje boční část karoserie s kapotou – nedochází tedy ke „krabicovému“ efektu, neboť jednotlivé plochy exteriéru plně spolupracují a tvoří vyvážený a propracovaný celek. Nejinak je tomu v případě zadního prolisu, jenž vytváří podklad pro zadní svítilny s optikou, která je navržena v tomtéž stylu jako u předních světlometů. Je-li řeč o boční části, připomeňme její další charakteristický rys v podobě C-sloupku ve tvaru trojúhelníku.

Smyslné vnější tvary se promítají do kabiny. Zatímco horní polovina desky pracuje s relativně všedním designem, středový panel je ohraničen dvěma křivkami s proměnlivou silou tahu a dynamickým zakřivením v jejich spodní části, kde se ztenčují. Sportovní atmosféru umocňují ukazatele ve třech tubusech a tříramenný volant.

Vozidlo není prvním modelem tvarového směru Zoom-Zoom. Je však důležitým vozem, který tento osobitý designový jazyk rozvinul a vytvořil tak sportovně laděnou konkurenci pro evropské kompaktní hatchbacky – tehdy zejména pátou generaci Golfu, progresivně ztvárněný Mégane či druhé generační vydání Focusu.


2. generace (2009-dosud) – Zoom-Zoom podruhé

Druhá generace Mazdy 3 plynule navazuje na svou předchůdkyni, což potvrdilo její nadčasovost. Vozidlo, představené v roce 2008 v Boloni, rozvíjí koncepci Zoom-Zoom, přičemž čerpá z osobitého vzhledu konceptů značky – předně jde o pokrokovou vizi Sassou (2005), která odstartovala nový stupeň designového jazyka. V porovnání s prvními modely směru je druhá generace pestřejší a plastičtější, zároveň také mnohem více experimentuje a dekoruje rozměrné plochy kompaktní karoserie.

Podíváme-li se na příď automobilu, vidíme patrně nejvýraznější změnu nového evolučního článku Zoom-Zoom v podobě zvětšení masky a jejího přesunutí do plochy nárazníku. Výraz vozu se tak výrazně proměnil, ponechal si však hrubý tvar světlometů. Mohutná maska má svůj ideový vzor v již zmíněné studii Sassou, najdeme ji ale i na karoserii dalších studií – například tokijské kreaci Senku (2005), detroitském konceptu Kabura (2006) či organickém prototypu Nagare (2006).


Při pohledu na boční část exteriéru je patrné, že Mazda 3 opouští relativně statický vzhled profilu svého předchůdce a experimentuje s dílčími prvky. Přední světlomety vytvořily základ pro linku, opisující tvar lemu blatníku. Tento osobitý rys opticky zmohutňuje příď, po čemž následuje boční linie, jejíž počátek nalezneme v ploše zadních svítilen. Kvůli estetické vyváženosti najdeme podobně pojatý prolis také nad prahy, což evokuje řešení téže části profilu u konceptu Sassou.

Přístrojová deska se oproti předchůdci výrazně změnila – jde o mnohem sportovnější a originálnější celek, což je dáno zejména dekorační lištou s šípovitým výběžkem, napojením středového panelu na kapličku či volantem s propracovanějšími rameny.

Obecně vzato lze říci, že ačkoliv se karosářský základ příliš nezměnil, dílčí části exteriéru podstoupily výraznou proměnu. Ta souvisí se směřováním designu Mazdy směrem k organicky pojatým formám estetiky. Drobné linky, členitější prvky a odvážněji ztvárněné rysy najdeme (kromě zmíněné studie Nagare) také na kreacích Ryuga či Hakaze – kreací, na nichž pracoval Laurens van den Acker, nizozemský designér, dnes působící v Renaultu.


3. generace (od 2013) – Soul of Motion

Nejnovější generace, v plynulé návaznosti na Mazdu 6, reprezentuje tvarový směr Kodo. Tento designový jazyk v mnohém navazuje na Zoom-Zoom, zejména po stránce dynamiky tahu linek či velké masky chladiče. Jeho náplň je však zcela nová – uhlazenější a odvážnější, avšak zároveň jemnější. Společně s Mazdami 6 a CX-5se tak podílí na rozvíjení odkazu konceptu Shinari, představeného před třemi lety na pařížském autosalonu.

V souvislosti s první generací jsme hovořili o provázanosti jednotlivých částí karoserie prostřednictvím ploch a souběžně s nimi vedených linek. V případě nejnovějšího generačního vydání Mazdy 3 je však řeč o plynulejším propojení profilu a přídě, a to prostřednictvím výrazného prolisu pramenícího v masce a ústícího do plochy zadních dveří. Tímto radikálním zásahem do uhlazené hmoty karoserie se vyznačuje již zmíněná studie Shinari, v porovnání s ní je však Mazda 3 mnohem jemnější. Oproti druhé generaci kompaktního hatchbacku je však příď nového modelu propracovanější a vážnější, což je dáno zejména rozměrovou redukcí masky a jejím zvýrazněním formou pětkrát zakřivené chromové linie. Výsledkem je neobyčejný výraz, jehož originalitu umocňuje vysoko umístěná registrační značka.


Profil je v porovnání s předchůdkyní zcela nový, a to nejen z hlediska zpracování jednotlivých prvků (kupříkladu méně výrazného C-sloupku), ale také po stránce jeho hmotnostního uspořádání. Příď je díky výše uvedenému prolisu opticky nižší a delší, díky čemuž vyniká velikost druhého karosářského prostoru, jehož mohutnost je výrazně odlehčena linkou vedenou přes zadní lampy.

Mazda 3 - srovnání rozměrů napříč generacemi
Rozměr [mm]1. generace2. generace3. generace
Délka [mm]442044604465
Šířka [mm]175517551795
Výška [mm]146514701450
Rozvor [mm]264026402700
Zavazadlový prostor [l]360340350

Kabina pokračuje v tvarech, které známe z Mazdy 6. Oproti předchozí generaci hatchbacku je vizuálně klidnější a hodnotnější (což potvrzují první statické dojmy) – po vzhledové stránce slučuje vlastnosti obou minulých generací, jež ve výsledku tvoří sportovně-elegantní celek s předpokladem odolnosti vůči stárnutí. Přístrojová deska nepostrádá moderní prvky, které odrážejí vnější tvary vozu – jde zejména o postranní výdechy ventilační soustavy a volant s kruhovým středem.


Nová Mazda 3 je modelem, který slučuje estetické vlastnosti obou předchozích generací do působivé syntézy. První pohled na kompaktní karoserii může vést pozorovatele k tomu, že ji bude vnímat jako zmenšené provedení Mazdy 6 s karoserií hatchback. Takové hodnocení by však bylo unáhlené, neboť nový model prezentuje designový směr Kodo ve zcela osobitém provedení.


Jakub Sochor
Diskuze (30)
2. 7. 2013 11:39
přešlap
osobně si myslím, že první mazdu 3 s první generací 6 hodně nakopla...pak ale byla ale dost designově nepovedená 2 generace ale třetí je fakt parádní..doufám, že se to s další generecí povede i u Hondy
2. 7. 2013 00:39
generacie
Pride mi to ze tretia generacia viac navazuje na to s cim prisla prva generacia .... ta druha generacia je taka nijaka ...
1. 7. 2013 20:12
Re: Takhle se auto dělat nemá...
Ty jsi kodot...
1. 7. 2013 14:59
dost bolo dizajnu
exterier a interier su schopne - ze sa najdu odporcovia aj privrzenci je jasne... Sem s jazdnymi vlastnostami, dojmami, spotrebou atd...
1. 7. 2013 11:57
Re: Kokpit
Podobným fantazírováním jsou okopírovaný z čehokoliv. Nic podobnýho s Ferrari na tom nevidím.