26.10. 2014 Jakub Sochor

Design po generacích: Volkswagen Passat

Design po generacích: Volkswagen Passat

Říká se, že dosavadních osm generací VW Passat tvoří plynulou řadu, ve které každý nový model rozvíjí svého předchůdce. Ve skutečnosti však nejde o evoluci, nýbrž o dynamický a pestrý vývoj protkaný průkopnickými nápady.

Vždy během příchodu nového generačního vydání středně velkého vozu se setkáváme s argumenty, jež vnímají tento německý automobil jako pokračovatele osvědčených řešení, který je pouze cizelováním již známých tvarových hodnot. Podíváme-li se však na modelovou linii Passat z pozice mezigeneračního přehledu, zjistíme, že zdaleka nejde o řadu rozvíjenou formou plynulé tvarové evoluce. Taková situace nastala zatím pouze dvakrát, a sice v případě čtvrté a sedmé generace – oba modely jsou důkladně modernizovanými předchozími Passaty, konkrétně řadami B3 a B6.

Namítá-li však někdo, že stylové vazby lze vysledovat i mezi nejstarším modelem a jeho nástupcem, nutno poukázat na preciznost přepracování původního Giugiarova návrhu, který ztratil na rustikálnosti a působí dojmem mohutnějšího, opticky těžšího a tvarově složitějšího celku – tedy tak, jak diktovala móda osmdesátých let, se kterou se váží četné aplikace plastových materiálů a eliminace chromových doplňků.

Pokusme se podívat na tento vůz jinou optikou, která není obtěžkána nesčetněkrát omílanými frázemi a argumenty, z nichž se postupem času stalo neměnné dogma. Dogma, které se snaží vnímat Volkswagen Passat jako výhradně manažerský sedan s klasickými a kultivovanými tvary, jež následují své historické předky a neexperimentují. Opustíme-li tento pohled, možná budeme překvapeni, jak byly některé generace modelu ve svém dobovém kontextu výrazné, smělé a moderní. Byl to právě Passat, který rozvíjel progresivní tvarová řešení, poprvé představená formou výstavních kreací, a přispíval tak vývoji designu nejen v rámci své značky, ale i v obecném měřítku. Jedině svobodný a od všech zažitých argumentů oproštěný pohled na věc odhalí skutečně pozoruhodné a zajímavé rysy, jimiž tato modelová řada obohatila automobilový design.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz

1/8 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí, tři z nich jsou policisté Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí, tři z nich jsou policisté

Po zásahu mj. v advokátních kancelářích obvinila policie…

Glosa Vladana Gallistla: Bitcoin aneb Po euforii přijde kocovina Glosa Vladana Gallistla: Bitcoin aneb Po euforii přijde kocovina

Jakmile se o investicích do akcií začnou bavit uklízečky,…

Kdo může za radioaktivní mrak nad Evropou? Ruská továrna otočila Kdo může za radioaktivní mrak nad Evropou? Ruská továrna otočila

Ruský závod na zpracování radioaktivních materiálů na…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Dnes 14:52

Fiat Punto bude s nulovým počtem hvězd bezpochyby nejhůře hodnoceným vozem v letošních testech organizace Euro NCAP.




Blesk.cz

Hodně žhavá tiskovka muzikálu: Kalhotky Brožové a prsa Malé i Adamcové!

Hodně žhavá tiskovka muzikálu: Kalhotky Brožové a…

Tisková konference k novému muzikálu Robinson byla dosti bujná. Nejenom že herečka a zpěvačka Kateřina Brožová…

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

 

iSport.cz

Tvrdík o volbách vedení fotbalu: Ostuda! Napsal, kdo šel proti Berbrovi

Tvrdík o volbách vedení fotbalu: Ostuda! Napsal, kdo…

Předseda představenstva fotbalové Slavie Praha Jaroslav Tvrdík zkritizoval úterní volby nového vedení FAČR v…

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu, hodí se i Limberský

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu,…

Menšinová vláda, většinová, jednobarevná, koaliční, straníci, nestraníci, odborníci… Podzimní volební zápas…

 

Reflex.cz

Po stopách starobylých vulkánů Nízkého Jeseníku

Po stopách starobylých vulkánů Nízkého Jeseníku

Kdo by nechtěl vidět na vlastní oči sopku? Netřeba jezdit nikam daleko, sopky máme i doma. Většinou se o nich…

Hurá, Saúdové půjdou do kina! A kvůli ropě se dál vesele ignoruje upírání lidských práv

Hurá, Saúdové půjdou do kina! A kvůli ropě se dál…

Malý liberalizační krůček v Saúdské Arábii lépe než jiný příklad ukázal, že ze strategických zájmů je Západ…