26.10. 2014 Jakub Sochor

Design po generacích: Volkswagen Passat

Design po generacích: Volkswagen Passat

Říká se, že dosavadních osm generací VW Passat tvoří plynulou řadu, ve které každý nový model rozvíjí svého předchůdce. Ve skutečnosti však nejde o evoluci, nýbrž o dynamický a pestrý vývoj protkaný průkopnickými nápady.

Vždy během příchodu nového generačního vydání středně velkého vozu se setkáváme s argumenty, jež vnímají tento německý automobil jako pokračovatele osvědčených řešení, který je pouze cizelováním již známých tvarových hodnot. Podíváme-li se však na modelovou linii Passat z pozice mezigeneračního přehledu, zjistíme, že zdaleka nejde o řadu rozvíjenou formou plynulé tvarové evoluce. Taková situace nastala zatím pouze dvakrát, a sice v případě čtvrté a sedmé generace – oba modely jsou důkladně modernizovanými předchozími Passaty, konkrétně řadami B3 a B6.

Namítá-li však někdo, že stylové vazby lze vysledovat i mezi nejstarším modelem a jeho nástupcem, nutno poukázat na preciznost přepracování původního Giugiarova návrhu, který ztratil na rustikálnosti a působí dojmem mohutnějšího, opticky těžšího a tvarově složitějšího celku – tedy tak, jak diktovala móda osmdesátých let, se kterou se váží četné aplikace plastových materiálů a eliminace chromových doplňků.

Pokusme se podívat na tento vůz jinou optikou, která není obtěžkána nesčetněkrát omílanými frázemi a argumenty, z nichž se postupem času stalo neměnné dogma. Dogma, které se snaží vnímat Volkswagen Passat jako výhradně manažerský sedan s klasickými a kultivovanými tvary, jež následují své historické předky a neexperimentují. Opustíme-li tento pohled, možná budeme překvapeni, jak byly některé generace modelu ve svém dobovém kontextu výrazné, smělé a moderní. Byl to právě Passat, který rozvíjel progresivní tvarová řešení, poprvé představená formou výstavních kreací, a přispíval tak vývoji designu nejen v rámci své značky, ale i v obecném měřítku. Jedině svobodný a od všech zažitých argumentů oproštěný pohled na věc odhalí skutečně pozoruhodné a zajímavé rysy, jimiž tato modelová řada obohatila automobilový design.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz

1/8 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeský hejtman Zimola rezignoval na svou funkci Jihočeský hejtman Zimola rezignoval na svou funkci

Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) rezignoval na…

Na trať Posázavského pacifiku se vrátí lokomotiva Bardotka Na trať Posázavského pacifiku se vrátí lokomotiva Bardotka

Výletníky na trati Posázavského pacifiku začne od soboty…

Z parketu Jany Steckerové: Euro pookřálo Z parketu Jany Steckerové: Euro pookřálo

Po vítězství Emmanuela Macrona v prvním kole…

Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU

Británie nebude mít po vystoupení z Evropské unie stejná…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Válka vdovy po Ornestovi Kolářové s Janečkovou: Je smutné, že takhle mluví, říká moderátorka Pošty pro tebe

Válka vdovy po Ornestovi Kolářové s Janečkovou: Je…

Od pohřbu herce Jiřího Ornesta (†70) utekl více než týden, ale ty dvě si k sobě stále nenašly cestu. Vdova…

 

iSport.cz

Slovensko se před MS bojí! Všichni z NHL odmítli přijet, hrozí blamáž

Slovensko se před MS bojí! Všichni z NHL odmítli…

Obavy jsou na místě. Slovenští fanoušci se před hokejovým šampionátem v Německu a Francii strachují o udržení…

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona smetla Osasunu 7:1

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona…

Fotbalisté Realu Madrid a Barcelony se ve 34. kole La Ligy činili. „Bílý balet“ vyhrál na půdě La Coruni jasně…

 

Reflex.cz

Revoluční krok v Zimbabwe: Nemáte na školné pro děti? Můžete platit živou kozou či ovcí

Revoluční krok v Zimbabwe: Nemáte na školné pro…

V roce 1980 se obyvatelé někdejší britské kolonie Rhodesie dočkali vytoužené nezávislosti. Ovšem od roku 1987…

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí říkat „zakladatel míru a národní jednoty, vůdce národa...

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí…

Autoritářští vládcové světa si zakládají i na svých nejrůznějších titulech, která pak používají především…