Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: BMW 2 Active Tourer vs. Mercedes-Benz B

Jakub Sochor
Diskuze (14)
První MPV od BMW je propojením charakteristických rysů značky a praktické velkoprostorové karoserie. Jak obstojí v porovnání se sportovní a zároveň uhlazeně elegantní třídou B od přímé konkurence?

Dnešní duelanti patří do nepříliš početné kategorie prémiových kompaktních MPV. Zatímco BMW 2 Active Tourer je v rámci své značky zcela ojedinělým počinem (pomineme-li velkoprostorový koncept Columbus z roku 1994 s designem od studia ItalDesign), Mercedes-Benz má v oblasti MPV nemalé zkušenosti – když odhlédneme od minulé generace třídy B, nutno připomenout kreativní vize budoucnosti, mezi nimiž vynikají studie F-100 (1991) či Bionik (2005). V případě druhého z nich je ale řeč spíše o experimentování s objemy karosářských prostorů, jež vyústilo ve velmi nízkou hodnotu odporu vzduchu Cx 0,19 a které nemělo příliš velký vliv na sériovou výrobu. Zato kreace GST – i přes to, že svým pojetím poněkud opouští rámec MPV – se stala předvojem produkčního modelu v podobě třídy R.

Vnímání designu bavorského modelu však doprovází otazníky nad jeho svébytností. Objevily se totiž spekulace nad jistými souvislostmi mezi tvary mnichovského vozu a jihokorejského MPV Kia Carens. Jak dalece jsou taková slova oprávněná? Došlo skutečně k inspiraci, anebo se jedná o pouhé zdání? Ještě než se na tyto otázky pokusíme odpovědět, podrobme německé modely srovnání, jež je zároveň přiblížením designu obou vozidel.


BMW 2 Active Tourer

BMW 2 Active Tourer není jen prvním MPV bavorské značky, ale také automobilem, jehož design propojuje principiálně různorodé a na odlišných hodnotách založené prvky. Jde o objemnou karoserii, křehce vyhlížející detaily a nepřehlédnutelnou estetickou dynamiku, jež pramení z propracovaných bočních panelů a energicky navržené přídě, na jejíž kapotě najdeme obdobné prolisy jako na pontonu. Nejde však o klasické rysy v podobě samostatných, ostře řezaných ploch, které jsme viděli u BMW z počátku tohoto milénia, ale o citlivě provedené zásahy do hmoty karoserie, které kapotě propůjčují neobyčejně plastický vzhled, díky němuž tento karosářský díl elegantně ladí s neméně propracovaným nárazníkem. A zatímco světlomety následují nejnovější trendy svého výrobce, maska je navržena v klasickém stylu, s jednoduchými rámečky a štíhlými vertikálními lamelami.

Na BMW nezvykle objemnou karoserii odlehčují nejen již zmíněné prolisy, ale také linie oken, která je směrem dozadu zešpičatělá a svým výstupkem zasahuje do plochy C-sloupku – ten nabývá osobitého tvaru a přispívá vizuální energičnosti. Také na designu modelu 2 Active Tourer najdeme jeden z ikonických prvků BMW, jímž je Hofmeister Knick. Zde je však pojat takovým způsobem, aby elegantně navázal na linii vcelku rozměrného bočního prosklení.

Podobně měkké zásahy do karosářských panelů – po stránce intenzity zásahu mnohem jemnější, než tomu bylo u nových generací BMW z počátku 21. století, navržených pod vedením Chrise Bangla – se objevují na zádi, kde tvoří prohlubeň pro registrační značku a decentní linky v nárazníku, jež zasahují do koncových světel s dekorativní optikou. Má-li být řeč o provedení svítilen a jejich začlenění do zadních partií, je toto BMW snadno identifikovatelné již z dálky – i přes to, že je kategorie MPV pro německou značku zcela nová, návrhářům se podařilo novému modelu vtisknout osobitý a po desetiletí cizelovaný styl bavorských vozidel.

U současných BMW jsme zvyklí na přístrojové desky, jejichž stavba se vyznačuje materiálovou a povrchovou členitostí, důrazem na horizontální členění a proporční asymetrii. V případě nového MPV jsou tyto vlastnosti doplněny osobitě uspořádaným, stupňovitým středovým panelem, který je ohraničen relativně tenkými bočními díly. Odmyslíme-li si na chvíli možnost volby různých barevných provedení a zaměříme-li se čistě na architekturu desky, lze hovořit o návrhu, který rozvijí již známé charakteristické znaky bavorských kabin – s ohledem na kategorii a zaměření vozidla.


Mercedes-Benz třídy B – Compact Sports Tourer

Druhá generace třídy B je navržena dle nejnovějšího tvarového směru, jehož čerstvím reprezentantem je model S Coupé. Při navrhování velkoprostorového vozu byly realizovány prvky, jež jsme viděli na exteriérech progresivních studií značky uplynulých let. Patří mezi ně například kreativní optika světlometů s výrazným diodovým pásem na jejich vnitřní straně a razantní prolis nad prahy, s nímž jsme se setkali již před pěti lety, kdy byl na autosalonu představen projekt BlueZero E-Cell Plus a BlueZero. Uvedené studie byly inspirací při navrhování nové třídy B – nejen však z hlediska jednotlivých stylingových prvků, ale také po stránce proporčnosti.

I přes dynamickou příď mají boční partie třídy B rodinný charakter a v porovnání s BMW nejsou tak sportovní, na čemž má lví podíl strmější záď a její relativně plnější tvary, které dotváří vyboulený nárazník a zakulacené kryty koncových světel. Zadní část vozu je oproti bavorskému soku uhlazenější, mimo jiné také díky absenci ostrých hran, jež známe z BMW.

Patrně nejvýraznější rozdíly mezi porovnávanými automobily panují v interiérech. Zatímco BMW, i přes užití dřevěného dekoru a prakticky laděné doplňky, vyhlíží sportovním dojmem, kabině třídy B dominuje deska s masivních dekoračním dílem a výdechy ventilace, které mají kulatý tvar. Charakteristické znaky jejího nového pojetí mají původ v modelu SLS, přičemž v masovějším měřítku byly použity u třídy C, S a pronikly také do interiéru užitkové řady V.

Oba modely vnáší do kategorie kompaktních MPV sportovnost a usilují o propojení užitkovosti s vizuální přitažlivostí. V obou případech jde o vozidla preferující praktičnost, avšak při plném zachování osobitého stylu svých značek.

Velkoprostorové BMW – Originál nebo kopie?

BMW 2 Active Tourer je nepochybně zpestřením třídy kompaktních MPV. Neinspirovali se však jeho autoři již produkovaným automobilem jihokorejské značky Kia? Tuto otázku si kladl webový magazín Carscoops, který vydal článek spekulující nad souvislostmi mezi vozidly 2 Active Tourer a Carens. Publikovaný text vybízí k zamyšlení a detailnímu prozkoumání exteriérů (v interiérech německo-korejské paralely nenajdeme). Prvním společným znakem je prohlubeň nad prahy, která má u obou modelů podobný tvar, velikost i sklon horní linky. Porovnávaná auta jsou si podobná také v místě přechodu mezi čelním sklem a plochou střechy – mírné vydutí, které již z dálky signalizuje prostornost interiéru, je provedeno s důrazem na vnitřní objem při zachování sportovnosti, což dokládá mírně se svažující střecha a její ostrý zlom v zadní části.

Avšak prostudujeme-li si oba návrhy, můžeme říci, že jak BMW, tak Kia jsou zcela svébytnými vozy s osobitým designem, jehož podobu určují trendy výrobce. Zatímco BMW se pozvolna vrací k tradiční estetice (což je znát zejména na návratu k osvědčenému tvaru ledvinek na přídi), Kia – po úspěšném nalezení nové tváře – rozvíjí odkaz továrních studií a představuje sportovně laděné MPV.


Jakub Sochor
Diskuze (14)
25. 2. 2014 09:03
Re: Krátký boj
Ano je, protože krátký převis s delší přídí je markantou BMW, stejně jako lomené zadní okno, a je na jedničku s hvězdičkou, že tohle dokázali udržet i s novou koncepcí.
24. 2. 2014 22:35
Re: To a nebo ono
Jako majitel a fanda aut BMW jsem se zde musel smát. Je to jasná kopírka, prostě potřebovali do svého portfolia stejnou kategorii vozu a vůbec se s tím nemazlili. >:D
Avatar - Ada je zase tady
24. 2. 2014 20:27
BMW je v mých očích jasný vítěz
MB vypadá s tou vlnou otřesně :no:

I když ani ta vrtule se nepovedla. ;-\
Avatar - CHerokee
24. 2. 2014 17:27
Re: To a nebo ono
MB B už je nyní v druhé generaci. V rámci prémií byli první. A mimochodem ve světě MPV přišli s prvním koukatelným autem... ;-)
Avatar - bigsoul
24. 2. 2014 16:16
Re: To a nebo ono
Chlapi táto koncepcia MVP je už známa nejaký čas a MB s ňou neprišli. Proste ako niekto napíše, že comby sa kopiruje, lebo ho ma skoro každý... Blud jak mraky!