BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

 

Různé segmenty a různé typy karoserie, přesto mají podobný vzhled. Kam míří design mnichovských vozů?

Nehledě na dvě rozdílné karosářské varianty jde o automobily, které pojí základní tvarový aspekt v podobě prohloubení současného tvarosloví BMW. Součástí tohoto trendu je zvýšení členitosti karoserie (avšak nikoli ve smyslu velmi bujarého prolínání ploch v době největšího vlivu Christophera Bangla) při zachování elegance. Nutno zmínit citelné přiostření detailů a lehce pozměněný přístup k architektuře přístrojové desky.

Jelikož nelze o duel automobilů stejné velikostní třídy, hraje zde tabulka rozměrů spíše doplňkovou roli. Jediný z uvedených rozměrů, kde David přerůstá Goliáše, je výška (+5 mm). Jinak jde o propastné rozdíly ve prospěch BMW 3 dané nejen delším zadním převisem, ale i podstatně delším rozvorem náprav.

BMW 1 vs. 3 - srovnání rozměrů
RozměrŘada 1Řada 3rozdíl
Délka [mm]43244624+300
Šířka [mm]17651811+46
Výška [mm]14211416-5
Rozvor [mm]26902810+120

BMW řada 1

Konkurent pro Mercedes-Benz A či Audi A3 přestavuje kreativní pohled na hatchback nižší střední třídy. Sportovnímu pojetí pohonu sekundují vnější tvary, které jsou dynamické již při letmém pohledu na karoserii.

Globálně vzato, příď aktuální řady 1 je jednodušší a uhlazenější, než u jejího předchůdce. To ale nevylučuje přítomnost důmyslných a promyšlených řešení v čelní části karoserie jakožto souboru několika zásadních prvků, jimž dominuje tradiční poznávací znak BMW v podobě dvojice nasávacích otvorů, tzv. ledvinek. Světlomety jsou ostré a dynamické, jejich horní část ozvláštňuje sportovně tvarovaný prolis. Podstatným, avšak jemným a nenápadným detailem, je linka, plynoucí pod světlomety a protkávající nasávače. Ta svým citlivým projevem kultivuje poměrně dravý design přední části vozu.

Charakteristickým rysem boční části modelu je souvislý, relativně nízký a šlachovitý ponton, jehož nedílnou součástí je dlouhá a přikrčená příď. Přechody mezi jednotlivými plochami zde nejsou tak radikální jako u minulé generace, vůz se však nevzdal dominantní linky, protínající kliky dveří. Příď je z tohoto pohledu vyvedena tzv. do špičky, což je následek použití výše zmíněné tenké linky.

Hovoříme-li o zádi, lze říci, že specifika první Jedničky v podobě konkávně klenutého víka zavazadlového prostoru a spíše menších svítilen nezmizela. Tyto prvky prošly modifikací, která je uhladila a přizpůsobila zbytku karoserie. Zajímavým úkazem je tvarování zadního nárazníku, kde došlo k jemnému zásahu do hmoty.

Přístrojová deska vyjadřuje pozitivní přístup k experimentování s dekory. Plynulou lištu s libovolným motivem nahrazuje temperamentnější a kreativnější útvar. Smyslné linky se opakují na středovém panelu.

TEST BMW 118i Urban Line – Čím jezdí Freddie Lund?

BMW 116i: První kontakt

BMW řada 3

Řadu 3 lze označit za syntézu nových, cizelovaných a důvěrně známých prvků. Ačkoli vůz zapadá do modelové řady bavorského výrobce, představují jeho některé rysy solitér nejen v rámci BMW, ale i segmentu D obecně.

Nuance mezi velikostně nesourodými vozidly spočívají v mnoha ohledech. Oba vozy reprezentují svébytné tvarosloví, jež odpovídá náležitostem segmentu, který reprezentují. Proto bude přínosnější zmínit kromě rozdílů i společné znaky, jež nejsou u vozidel, které dělí propast v podobě dvou tříd, obvyklé.

Oproti opticky ucelenějším světlometům kompaktního BMW přináší trojka světla velmi pestrého tvaru. Ten lze označit za vysoce dekorativní, a to zejména díky jeho vnitřní části, která jej pojí s maskou chladiče. Na poměry střední třídy jde o vcelku nevšední jev. Příď vozu je oproti řadě 1 členitější a tvoří jí více linek a prolisů. Rozdíly panují i na kapotách, přičemž ta u sedanu 3 disponuje výraznějšími přechody mezi plochami.

Nehledě na základní rozdíl při bočním pohledu na dnešní soky, spočívající v rozdílných filozofiích karoserií (tříprostorový sedan se opírá o jiné principy, než dvouprostorový hatchback), příď BMW 3 není tak špičatá, jako u kompaktu. Díky její specifické architektuře vyniká chromovaná část ledvinky. Společným znakem obou automobilů je linka, protínající kliky (u sedanu umístěná níže).

Třetí karosářský prostor obsahuje tvary, které připomínají o třídu vyšší sedan 5. Nejde ale o přímý odkaz, tvary odpovídají postupné vizuální evoluci v řadě 3 a jsou svébytné. Oproti BMW 1 jsou svítilny dvoudílné a s jinou grafikou. Své udělalo také jiné umístění registrační značky. Méně členitý nárazník svědčí o vyšší reprezentativnosti, oba modely však pojí paralela v podobě použití obdobného klenutí víka zavazadlového prostoru.

Kreativita přístrojové desky není spoutána zaběhnutými zvyklostmi střední třídy, která je nezřídka limitována tradiční karoserií a orientací na věcné tvary. Ač používá řada 3 řadu zavedených věcí, volí zcela nový proklad materiálů, kombinaci povrchů a dynamiku dekorů. Dříve velmi častá drsnost a místy nekompromisní hranaté díly jsou zhotoveny v upravených, jemnějších tvarech. I přes to je v kabině sedanu cítit, byť zřejmě ne cílená, návaznost na kompaktní BMW 1 (vzhled středového panelu, sportovní linky desky a výplní dveří).

BMW 3 (F30) : O devět čísel větší Trojka

Všechny designové duely na jednom místě


BMW 1 vs. BMW 3
 


BMW 1 - oficiální fotgrafie
 


BMW 3 - oficiální fotgrafie
 

Anketa

Který model má lepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel













Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…