BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

 
29.10. 2011 Jakub Sochor

Různé segmenty a různé typy karoserie, přesto mají podobný vzhled. Kam míří design mnichovských vozů?

Nehledě na dvě rozdílné karosářské varianty jde o automobily, které pojí základní tvarový aspekt v podobě prohloubení současného tvarosloví BMW. Součástí tohoto trendu je zvýšení členitosti karoserie (avšak nikoli ve smyslu velmi bujarého prolínání ploch v době největšího vlivu Christophera Bangla) při zachování elegance. Nutno zmínit citelné přiostření detailů a lehce pozměněný přístup k architektuře přístrojové desky.

Jelikož nelze o duel automobilů stejné velikostní třídy, hraje zde tabulka rozměrů spíše doplňkovou roli. Jediný z uvedených rozměrů, kde David přerůstá Goliáše, je výška (+5 mm). Jinak jde o propastné rozdíly ve prospěch BMW 3 dané nejen delším zadním převisem, ale i podstatně delším rozvorem náprav.

BMW 1 vs. 3 - srovnání rozměrů
RozměrŘada 1Řada 3rozdíl
Délka [mm]43244624+300
Šířka [mm]17651811+46
Výška [mm]14211416-5
Rozvor [mm]26902810+120

BMW řada 1

Konkurent pro Mercedes-Benz A či Audi A3 přestavuje kreativní pohled na hatchback nižší střední třídy. Sportovnímu pojetí pohonu sekundují vnější tvary, které jsou dynamické již při letmém pohledu na karoserii.

Globálně vzato, příď aktuální řady 1 je jednodušší a uhlazenější, než u jejího předchůdce. To ale nevylučuje přítomnost důmyslných a promyšlených řešení v čelní části karoserie jakožto souboru několika zásadních prvků, jimž dominuje tradiční poznávací znak BMW v podobě dvojice nasávacích otvorů, tzv. ledvinek. Světlomety jsou ostré a dynamické, jejich horní část ozvláštňuje sportovně tvarovaný prolis. Podstatným, avšak jemným a nenápadným detailem, je linka, plynoucí pod světlomety a protkávající nasávače. Ta svým citlivým projevem kultivuje poměrně dravý design přední části vozu.

Charakteristickým rysem boční části modelu je souvislý, relativně nízký a šlachovitý ponton, jehož nedílnou součástí je dlouhá a přikrčená příď. Přechody mezi jednotlivými plochami zde nejsou tak radikální jako u minulé generace, vůz se však nevzdal dominantní linky, protínající kliky dveří. Příď je z tohoto pohledu vyvedena tzv. do špičky, což je následek použití výše zmíněné tenké linky.

Hovoříme-li o zádi, lze říci, že specifika první Jedničky v podobě konkávně klenutého víka zavazadlového prostoru a spíše menších svítilen nezmizela. Tyto prvky prošly modifikací, která je uhladila a přizpůsobila zbytku karoserie. Zajímavým úkazem je tvarování zadního nárazníku, kde došlo k jemnému zásahu do hmoty.

Přístrojová deska vyjadřuje pozitivní přístup k experimentování s dekory. Plynulou lištu s libovolným motivem nahrazuje temperamentnější a kreativnější útvar. Smyslné linky se opakují na středovém panelu.

TEST BMW 118i Urban Line – Čím jezdí Freddie Lund?

BMW 116i: První kontakt

BMW řada 3

Řadu 3 lze označit za syntézu nových, cizelovaných a důvěrně známých prvků. Ačkoli vůz zapadá do modelové řady bavorského výrobce, představují jeho některé rysy solitér nejen v rámci BMW, ale i segmentu D obecně.

Nuance mezi velikostně nesourodými vozidly spočívají v mnoha ohledech. Oba vozy reprezentují svébytné tvarosloví, jež odpovídá náležitostem segmentu, který reprezentují. Proto bude přínosnější zmínit kromě rozdílů i společné znaky, jež nejsou u vozidel, které dělí propast v podobě dvou tříd, obvyklé.

Oproti opticky ucelenějším světlometům kompaktního BMW přináší trojka světla velmi pestrého tvaru. Ten lze označit za vysoce dekorativní, a to zejména díky jeho vnitřní části, která jej pojí s maskou chladiče. Na poměry střední třídy jde o vcelku nevšední jev. Příď vozu je oproti řadě 1 členitější a tvoří jí více linek a prolisů. Rozdíly panují i na kapotách, přičemž ta u sedanu 3 disponuje výraznějšími přechody mezi plochami.

Nehledě na základní rozdíl při bočním pohledu na dnešní soky, spočívající v rozdílných filozofiích karoserií (tříprostorový sedan se opírá o jiné principy, než dvouprostorový hatchback), příď BMW 3 není tak špičatá, jako u kompaktu. Díky její specifické architektuře vyniká chromovaná část ledvinky. Společným znakem obou automobilů je linka, protínající kliky (u sedanu umístěná níže).

Třetí karosářský prostor obsahuje tvary, které připomínají o třídu vyšší sedan 5. Nejde ale o přímý odkaz, tvary odpovídají postupné vizuální evoluci v řadě 3 a jsou svébytné. Oproti BMW 1 jsou svítilny dvoudílné a s jinou grafikou. Své udělalo také jiné umístění registrační značky. Méně členitý nárazník svědčí o vyšší reprezentativnosti, oba modely však pojí paralela v podobě použití obdobného klenutí víka zavazadlového prostoru.

Kreativita přístrojové desky není spoutána zaběhnutými zvyklostmi střední třídy, která je nezřídka limitována tradiční karoserií a orientací na věcné tvary. Ač používá řada 3 řadu zavedených věcí, volí zcela nový proklad materiálů, kombinaci povrchů a dynamiku dekorů. Dříve velmi častá drsnost a místy nekompromisní hranaté díly jsou zhotoveny v upravených, jemnějších tvarech. I přes to je v kabině sedanu cítit, byť zřejmě ne cílená, návaznost na kompaktní BMW 1 (vzhled středového panelu, sportovní linky desky a výplní dveří).

BMW 3 (F30) : O devět čísel větší Trojka

Všechny designové duely na jednom místě


BMW 1 vs. BMW 3
 


BMW 1 - oficiální fotgrafie
 


BMW 3 - oficiální fotgrafie
 

Anketa

Který model má lepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Přetahovaná o televizi Sky graduje, Comcast podal protinabídku za stovky miliard Přetahovaná o televizi Sky graduje, Comcast podal protinabídku za stovky miliard

Americká mediální společnost Comcast podala protinabídku…

Twitter podruhé za sebou vykázal zisk Twitter podruhé za sebou vykázal zisk

Společnost Twitter podruhé za sebou vykázala čtvrtletní…

Na Ukrajině zatkli bývalého Šlachtova detektiva Na Ukrajině zatkli bývalého Šlachtova detektiva

Ukrajinské bezpečnostní složky zadrželi bývalého vysoce…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel












Blesk.cz

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila její slova tři týdny po porodu

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila…

Synka Benedikta přivedla na svět teprve začátkem dubna, ale už teď přemýšlí o dalších dětech. Modelka a…

Detoxikace organismu: 7 rad, jak to zvládnout, abyste byli jako vyměnění

Detoxikace organismu: 7 rad, jak to zvládnout,…

Detoxikace organismu je velmi prospěšná a důležitá pro správné fungování těla i všech orgánů v něm. A jestli…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

LIGA NARUBY: Limberského patička, Škodovy ponožky i Holoubkovy žongly

LIGA NARUBY: Limberského patička, Škodovy ponožky i…

25. kolo HET ligy – NEJDELŠÍ Liga naruby letošní sezony! Podívejte se na rekordní stopáž pravidelného pořadu,…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Zeman není samozvanec, je zatím pořád jen prezident

Karel Steigerwald: Zeman není samozvanec, je zatím…

Komunisty pronásledovaný kardinál Duka kritizoval prezidenta Zemana, kdysi komunistu, že minulou sobotu místo…

Lidé, kteří mají hrůzu ze syrového masa, ho v Británii koupí v touch-free obalech. Ochránci přírody se bouří

Lidé, kteří mají hrůzu ze syrového masa, ho v…

Podle průzkumu společnosti Mintel se téměř 40 % lidí narozených po roce 1980 děsí kontaktu se syrovým masem.…