BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

 

Různé segmenty a různé typy karoserie, přesto mají podobný vzhled. Kam míří design mnichovských vozů?

Nehledě na dvě rozdílné karosářské varianty jde o automobily, které pojí základní tvarový aspekt v podobě prohloubení současného tvarosloví BMW. Součástí tohoto trendu je zvýšení členitosti karoserie (avšak nikoli ve smyslu velmi bujarého prolínání ploch v době největšího vlivu Christophera Bangla) při zachování elegance. Nutno zmínit citelné přiostření detailů a lehce pozměněný přístup k architektuře přístrojové desky.

Jelikož nelze o duel automobilů stejné velikostní třídy, hraje zde tabulka rozměrů spíše doplňkovou roli. Jediný z uvedených rozměrů, kde David přerůstá Goliáše, je výška (+5 mm). Jinak jde o propastné rozdíly ve prospěch BMW 3 dané nejen delším zadním převisem, ale i podstatně delším rozvorem náprav.

BMW 1 vs. 3 - srovnání rozměrů
RozměrŘada 1Řada 3rozdíl
Délka [mm]43244624+300
Šířka [mm]17651811+46
Výška [mm]14211416-5
Rozvor [mm]26902810+120

BMW řada 1

Konkurent pro Mercedes-Benz A či Audi A3 přestavuje kreativní pohled na hatchback nižší střední třídy. Sportovnímu pojetí pohonu sekundují vnější tvary, které jsou dynamické již při letmém pohledu na karoserii.

Globálně vzato, příď aktuální řady 1 je jednodušší a uhlazenější, než u jejího předchůdce. To ale nevylučuje přítomnost důmyslných a promyšlených řešení v čelní části karoserie jakožto souboru několika zásadních prvků, jimž dominuje tradiční poznávací znak BMW v podobě dvojice nasávacích otvorů, tzv. ledvinek. Světlomety jsou ostré a dynamické, jejich horní část ozvláštňuje sportovně tvarovaný prolis. Podstatným, avšak jemným a nenápadným detailem, je linka, plynoucí pod světlomety a protkávající nasávače. Ta svým citlivým projevem kultivuje poměrně dravý design přední části vozu.

Charakteristickým rysem boční části modelu je souvislý, relativně nízký a šlachovitý ponton, jehož nedílnou součástí je dlouhá a přikrčená příď. Přechody mezi jednotlivými plochami zde nejsou tak radikální jako u minulé generace, vůz se však nevzdal dominantní linky, protínající kliky dveří. Příď je z tohoto pohledu vyvedena tzv. do špičky, což je následek použití výše zmíněné tenké linky.

Hovoříme-li o zádi, lze říci, že specifika první Jedničky v podobě konkávně klenutého víka zavazadlového prostoru a spíše menších svítilen nezmizela. Tyto prvky prošly modifikací, která je uhladila a přizpůsobila zbytku karoserie. Zajímavým úkazem je tvarování zadního nárazníku, kde došlo k jemnému zásahu do hmoty.

Přístrojová deska vyjadřuje pozitivní přístup k experimentování s dekory. Plynulou lištu s libovolným motivem nahrazuje temperamentnější a kreativnější útvar. Smyslné linky se opakují na středovém panelu.

TEST BMW 118i Urban Line – Čím jezdí Freddie Lund?

BMW 116i: První kontakt

BMW řada 3

Řadu 3 lze označit za syntézu nových, cizelovaných a důvěrně známých prvků. Ačkoli vůz zapadá do modelové řady bavorského výrobce, představují jeho některé rysy solitér nejen v rámci BMW, ale i segmentu D obecně.

Nuance mezi velikostně nesourodými vozidly spočívají v mnoha ohledech. Oba vozy reprezentují svébytné tvarosloví, jež odpovídá náležitostem segmentu, který reprezentují. Proto bude přínosnější zmínit kromě rozdílů i společné znaky, jež nejsou u vozidel, které dělí propast v podobě dvou tříd, obvyklé.

Oproti opticky ucelenějším světlometům kompaktního BMW přináší trojka světla velmi pestrého tvaru. Ten lze označit za vysoce dekorativní, a to zejména díky jeho vnitřní části, která jej pojí s maskou chladiče. Na poměry střední třídy jde o vcelku nevšední jev. Příď vozu je oproti řadě 1 členitější a tvoří jí více linek a prolisů. Rozdíly panují i na kapotách, přičemž ta u sedanu 3 disponuje výraznějšími přechody mezi plochami.

Nehledě na základní rozdíl při bočním pohledu na dnešní soky, spočívající v rozdílných filozofiích karoserií (tříprostorový sedan se opírá o jiné principy, než dvouprostorový hatchback), příď BMW 3 není tak špičatá, jako u kompaktu. Díky její specifické architektuře vyniká chromovaná část ledvinky. Společným znakem obou automobilů je linka, protínající kliky (u sedanu umístěná níže).

Třetí karosářský prostor obsahuje tvary, které připomínají o třídu vyšší sedan 5. Nejde ale o přímý odkaz, tvary odpovídají postupné vizuální evoluci v řadě 3 a jsou svébytné. Oproti BMW 1 jsou svítilny dvoudílné a s jinou grafikou. Své udělalo také jiné umístění registrační značky. Méně členitý nárazník svědčí o vyšší reprezentativnosti, oba modely však pojí paralela v podobě použití obdobného klenutí víka zavazadlového prostoru.

Kreativita přístrojové desky není spoutána zaběhnutými zvyklostmi střední třídy, která je nezřídka limitována tradiční karoserií a orientací na věcné tvary. Ač používá řada 3 řadu zavedených věcí, volí zcela nový proklad materiálů, kombinaci povrchů a dynamiku dekorů. Dříve velmi častá drsnost a místy nekompromisní hranaté díly jsou zhotoveny v upravených, jemnějších tvarech. I přes to je v kabině sedanu cítit, byť zřejmě ne cílená, návaznost na kompaktní BMW 1 (vzhled středového panelu, sportovní linky desky a výplní dveří).

BMW 3 (F30) : O devět čísel větší Trojka

Všechny designové duely na jednom místě


BMW 1 vs. BMW 3
 


BMW 1 - oficiální fotgrafie
 


BMW 3 - oficiální fotgrafie
 

Anketa

Který model má lepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel













Blesk.cz

V tržnici Sapa je dusno: Finančák naběhl na kontrolu evidence tržeb

V tržnici Sapa je dusno: Finančák naběhl na kontrolu…

Do největší české tržnice Sapa „vtrhli“ kontroloři celní a finanční správy. Úřady si posvítily hlavně na…

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

Německo pomohlo Česku, vyhrálo 4:1. Anglie zdolala Litvu 2:0

Německo pomohlo Česku, vyhrálo 4:1. Anglie zdolala Litvu 2:0

Fotbalisté Německa zvítězili v "české" skupině C v kvalifikaci mistrovství světa 4:1 v Ázerbájdžánu, který po…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…