Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový trojboj: Nissan Qashqai vs. Renault Koleos vs. VW Tiguan

Jakub Sochor
Diskuze (38)
Tři SUV po faceliftu, tři designové koncepce. Který výrobce to udělal nejlépe?

V současné době vstupuje Renaut Koleos do druhé poloviny svého životního cyklu. Vybaven novými tvary zůstává konkurentem pro Volkswagen Tiguan a koncernově spřízněný Nissan Qashqai. Který z porovnávaných automobilů však nejlépe plní aspekty mainstreamového SUV kompaktního ražení?


Renault Koleos

Abecedně prvním modelem dnešního trojboje je Koleos od Renaultu. Vůz prodělal čerstvou modernizaci, která sice není provedena v aktuálním designovém směru firmy, je však pro tvář modelu výrazným transformačním prostředkem.


Omlazení postihlo výhradně příď, ze které zmizela maska chladiče v provedení, jež bylo typické pro automobily předminulého tvarového trendu. Ten se vyznačoval rozdělením masky na dvě menší části, úzce sousedící se světlomety. Upravená verze modelu je příbuzná se stylem vozidla Latitude, který spočívá v jednotné masce chladiče šestiúhelníkového tvaru, umístěné uprostřed přídě. Tu zdobí tři plasticky formované lišty.

Při popisu boční části karoserie na chvíli zůstaneme u přídě, neboť její architektura výrazným způsobem ovlivňuje celkový tvar profilu vozu. Zvolené úpravy způsobily, že čelní partie působí ostřejším dojmem s větší mírou dynamiky, což se promítá do boční části, kde tento zásah do tvarosloví sekunduje poměrně progresivně působícím prolisům a linkám. S tím pak koresponduje výrazné zkosení zadního okna.

Co se týká zádě, tu facelift prakticky neovlivnil. Dle Renaultu nebylo stylistických retuší potřeba. Nutno říci, že si zadní část karoserie ponechala určitou míru osobitosti, danou bohatě tvarovanými a poměrně nevšedními svítilnami a převážně provedením okna, v jehož prostoru je integrováno logo výrobce.

Kabina si ponechala svůj estetický základ, změn se zde odehrálo minimum. Přístrojová deska tedy i nadále pracuje se zřetelným dělením na dvě části, přičemž ta horní disponuje v dolní části osobitou křivkou, která v obou svých koncích elegantně kopíruje tvar výdechu ventilační soustavy.

Nissan Qashqai

Japonský koncernový soukmenovec Renaultu Koleos, Qashqai od Nissanu, stojí na zcela odlišných tvarových postupech, které mají s výše uvedeným modelem pramálo společného.


Příď vykazuje jednoduše identifikovatelné asijské rysy, které dokládá zřetel na ostrou rafinovanost jednotlivých linií. Mnohé křivky (kupříkladu ta, která definuje tvar velmi členité masky chladiče) ostře přechází z plynulé linky k hranám, celek je posléze sportovně založený s propracovanou muskulaturou.

Boční část je přímočará a působí spíše dojmem nadměrně rozměrného hatchbacku s výraznými prvky SUV. Vysoký ponton dodává na vizuálním pocitu bezpečí, ostrá linka v jeho horní části zase podněcuje k dynamice a smělosti. Jinak jsou dominantní díly profilu spíše hladké a měkčí. Na rozdíl od modelu Koleos není u Qashqaie tolik prokladů ploch.

Zadní část obsahuje vcelku velké množství oblých rysů, což jde do kontrastu s přídí, kde je k vidění více ostrých zásahů. Svítilny mají sportovní náznak zkosení v horní části, v porovnání s Renaultem se zde minimálně experimentovalo. Vše je spíše věcné, ačkoli nelze říci, že by šlo o zcela standardní řešení.

Velké nuance mezi koncernově spřízněnými soky v dnešní konfrontaci panují uvnitř. Prohlédneme-li si palubu Nissanu, spatříme přístrojovou desku zcela odlišné stavby a jiného tvarového pojetí. Namísto dvoudílného uspořádání disponuje Qashqai středovým panelem, který je v porovnání s tím u francouzského vozu subtilnější. Společným rysem je kruhový tvar koncovek ventilace, rozdílný je přístup k vizuální povrchové úpravě - u Nissanu je více patrná hladkost a optická čistota, se kterou úzce souvisí menší členitost.

VW Tiguan

Třetím SUV je model, tkvící z myšlenek německého výrobce. Volkswagen Tiguan, ač vychází z mnoha etablovaných designových syntéz značky, je po stránce stavby karosérie poměrně originálním počinem. Nikoli však z hlediska jednotlivých prvků, jako spíše po stránce rozložení a vzájemného poměru proporcí.


Čelní partie jsou velmi rafinované a dynamické, což decentně umocňuje částečné ucelení světlometů a masky chladiče v jeden celek. Dalo by se říci, že žádná linka zde není nadbytečná - každá má nezastupitelné místo a jasně definovaný počátek a konec. Příď je, celkově vzato, spíše temperamentní, s převahou ostrých a přímo vedených linek nad křivkami. Stylisticky vzato je oproti předchozí sportovně-užitkové dvojici diametrálně odlišná.

Profil patří k nejvíce osobitým částem karoserie, neboť se v něm naplno projevuje výše uvedený poznatek, pramenící z ne zcela všedního rozložení proporcí. Nejvýrazněji zde působí příď, která je v porovnání s druhým karosářským prostorem vozidla opticky nízká a ne tolik strmá, jak bývá v této automobilové kategorii zvykem. Oproti Renaultu a Nissanu používá Tiguan podběhy kol, které se zdráhají tradičního kruhového tvaru. Toto řešení nepřispívá sportovnosti (která je v kontextu dnešní trojice patrně nejbližší Nissanu Qashqai), tvoří však terénní charakter karosérie.

Minimalismus a soudržnost modelové linie Volkswagenu - asociace, které může vyvolat záď Tiguanu. Již na základě souladu několika designérských kroků (optika svítilen se vzájemně uspořádanými segmenty, čisté plochy, racionalita) lze z tvarosloví zadní části tohoto SUV usoudit, že jde o VW. Jde také o jediný vůz dnešního srovnání, který má prohlubeň pro registrační značku umístěnou v úrovni nárazníku, namísto v oblasti pátých dveří.

Rozdílné povahy aktérů dnešního trojboje vystihuje interiér každého z nich. Přístrojová deska Tiguanu, v níž lze nalézt kořeny Volkswagenu Golf Plus, představuje řešení, založené na praktické ucelenosti s lehkým nádechem sportovnosti. Podobně jako Koleos a Qashqai i Tiguan má kruhové ventilační výstupy, v jeho případě jsou však v odlišném provedení, s menší velikostí a vzájemným uspořádáním.

Jakub Sochor
Diskuze (38)
27. 9. 2011 14:30
Re: Zo skusenosti
...zkus benzin, to by ses divil kolik udela par kilo navic na predni naprave, najednou je Nissan "hravejsi", i kdyz na japonce maji benziny tedy priserne, tam je VW uplne nekde jinde. Diesel je ale o dost dynamictejsi...
26. 9. 2011 23:50
Re: MISTR K.O.
my se tu snažíme konfrontovat horní automobily v jaksi pohledově obecné objektivní rovině - ale k comu je ta rovina vztiahnuta?
Aj design je nutne zrovnavat v zrovnatelnom. Ak budeme hovorit o, ako si napisal pohledovem, tak je to velmi subjektivne, ako vsetko v umeni. Ale design by mal spajat ucelovost a aj umenie.
Pokusim sa prirovnat ku krasokorculovaniu. Aj tam sa hodnotia povinne cviky a volne jazdy, technika a umenie.
Tu su zrovnavane SUV vozidla a ich design musi splnat aj funkcionalitu kladenu na kategoriu SUV.
Q a T boduju u ludi za umelecku cast, ale uz bocny pohlad nasvedsuje, ze sa s nimi nerata v nejakom miernejsom terene. Ich dlhe predne a zadne partie na to nie su urcene.
Naopak Q ziskava u ludi minusove body za to ako na pohlad posobi, ale prave pozdlzny profil auta naznacuje, ze v terene sa uplne nestrati.
Vysledok je na kazom osobne a zalezi uz len na osobnych prioritach.
U mna je hodnotenie designu tychto aut vlastne nerozhodne. Raz ide krasa ide na ukor funkcie, inokedy funkcionalita prevazuje krasu. Tak si kazdy moze vybrat.
26. 9. 2011 23:22
Re: Asi Tiguan
To je prave vec pohladu. Q+2 vs. Koleos = zhodna technika, rozmer, ale za design si pri Q priplatis cca 8000EUR. Potom uz len zostava na zvazenie, ci design za 8 litrov stoji za to.
Tiguan nepoznam, nejazdil som v nom. Cenovo je na urovni Q+2.
Avatar - pelikoš
26. 9. 2011 16:59
Re: MISTR K.O.
přesně,tygván (ten název je katastrofičtější nežli má nissan) je šedý,nenápadný auto bez nápadu.technika jistě není špatná,ačkoliv u koleose taky ne,ale je to jenom vw >:-[]
Avatar - pelikoš
26. 9. 2011 16:54
Re: qashqai
proti mtsu je výbavou,velikostí designem,zkrátka vším podle mě dál a propracovanější...