Nová Kia Ceed představuje své motory. Čím se liší nové 1.6 CRDi?
Novou Kiu Ceed jsme si v únoru poprvé prohlédli ve formě hatchbacku, abychom o pár týdnů později spatřili jako kombi na ženevském autosalonu. V červnu následovalo první svezení, tenkrát na portugalských silnicích. Až koncem srpna však třetí generace Ceedu oficiálně vstupuje na český trh. A vedle cen prozradila i některé dosud neznámé detaily o motorech.
Právě agregáty jsou důležitou součástí novinky, jejich nabídka totiž byla v rámci mezigenerační proměny v lecčems upravena. Benzinový vrchol v podobě atmosférického čtyřválce 1.6 GDI nahradil o čtyři procenta výkonnější turbomotor 1.4 T-GDI, zatímco nabízený turbodiesel má sice známé obchodní označení 1.6 CRDi, ve skutečnosti jde ale o jeho novou generaci U3.
Všechny nabízené agregáty tak nově patří do rodiny Kappa (1.6 GDI byla „Gamma“), přičemž splňují už emisní normu Euro 6d-TEMP. Kia tudíž podobně jako někteří další výrobci přeskočila nadcházející pravidla a postavila motory podle norem platných až od září 2019.
V případě benzinových motorů s přímým vstřikováním si přizpůsobení Euro 6d-TEMP vyžádalo zástavbu filtru pevných částic (tzv. GPF), toho se tak dočkaly tříválec 1.0 T-GDI i čtyřválec 1.4 T-GDI, zatímco základ v podobě 1.4 CVVT se bez něj obejde.
Principiálně jde přitom o podobné řešení jako u filtrů pevných částic již známých turbodieselů. Stejně jako DPF je tvořen porézním materiálem, jenže v tomto případě dochází k čištění automaticky, samovznícením, k regeneraci tak není jako u turbodieselů potřeba řídicí jednotka, která v případě GPF jen kontroluje činnost systému. Teplota spalin je totiž u nich vyšší než u vznětových motorů.
Přeplňovaná čtrnáctistovka se proti atmosférické šestnáctistovce neliší jen menším objemem, standardně dodávaným filtrem pevných částic nebo přeplňováním turbodmychadlem. Jeho vstřikování pracuje s tlakem 250 bar, do vínku dostal také vysokonapěťovou cívku zapalování nebo elektronickou regulaci plnicího tlaku turbodmychadla. Výfukové potrubí je pak integrované do hlavy válců a nové je i variabilní časování ventilů. Nabízena je v jediné výkonové verzi, se 103 kW a 242 N.m, přičemž ji lze kombinovat s šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Kia Ceed – ceny nové generace na českém trhu | |||||
Motor | 1.4 CVVT | 1.0 T-GDI | 1.4 T-GDI | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi |
Zdvihový objem [cm3] | 1398 | 998 | 1353 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/16 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Největší výkon [kW/min] | 73/6000 | 88/6000 | 103/6000 | 85/4000 | 100/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 134/3500 | 172/1500-4000 | 242/1500-3200 | 280/1500-2750 | 280/1500-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (7DS) | 6M | 6M (7DS) |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 190 | 210 | 192 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,6 | 11,1 | 8,9 (9,2) | 10,9 | 10,2 (9,9) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6 | 5,4 | 5,6 (5,5) | 3,8 | 4,0 (4,2) |
Cena Comfort [Kč] | 379.980 | 404.980 | x | 474.980 | x |
Cena COOL [Kč] | 384.980 | 409.980 | x | x | x |
Cena Exclusive [Kč] | 419.980 | 444.980 | 474.980 (514.980) | x | 524.980 (564.980) |
Nový turbodiesel 1.6 CRDi generace U3 nahrazující stejnojmennou jednotku generace U2 je pak proti předchůdci v lecčems jiná. V praxi je nejdůležitější zástavba vstřikování kapaliny AdBlue. O čištění výfukových plynů se tak stará kombinace zásobníkového katalyzátoru (NOX trap), filtru pevných částic, nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů a systém selektivní katalytické redukce.
Motor má hliníkový blok, přičemž jeho systém přímého vstřikování s piezo vstřikovači už nově nepochází od externího dodavatele, ale Kia si ho vyvinula sama. Pracuje až s tlakem 2.200 bar. Zajímavostí je pak chybějící termostat, místo něho je tu jen modul se třemi ventily zjišťující, kudy protéká chladicí kapalina.
Vznětová šestnáctistovka je v Ceedu dostupná ve dvou výkonových variantách. Ta slabší poskytuje 85 kW a 280 N.m, silnější má 100 kW a také 280 N.m, v kombinaci s příplatkovou dvouspojkovou převodovkou však točivý moment vzroste na 320 N.m.
S dnešní nabídkou agregátů to ale nekončí. Kia již potvrdila příchod Ceedu s mildhybridním pohonem, jehož součástí bude naftový motor. Této verze s 48V palubní sítí se dočkáme někdy před koncem roku 2019. Do té doby bude prezentována i další karosářská verze, kterou má být shooting brake. A následně se počítá s ještě jedním, dosud neznámým provedením.