Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz R 320 CDI Long - hotel na kolečkách

Zatímco v Americe se slovo crossover skloňuje ve všech pádech, v Evropě nezdomácnělo. Na starém kontinentu potkáte tisíce súvéček nebo kombi, ale crossover platí spíše za raritu. Automobilky nicméně sledují chutě Američanů pozorně...

Zatímco v Americe se slovo crossover skloňuje ve všech pádech, v Evropě nezdomácnělo. Na starém kontinentu potkáte tisíce súvéček nebo kombi, ale crossover platí spíše za raritu. Automobilky nicméně sledují chutě Američanů pozorně a občas vyrobí auto, které má teoreticky uspět na globálním trhu, ale prakticky vyhovuje především americkým řidičům. Je to i případ nové třídy R od Mercedesu, která v sobě spojuje vlastnosti kombi, empévéčka a súvéčka.

Luxusní koráb se vyjímá na několika proudových amerických silnicích a širokých bulvárech, ale úzké uličky historických center evropských velkoměst se k němu příliš nehodí. Do České republiky dorazila nová třída R na konci loňského roku a jedním z prvních majitelů nového erka se stal bývalý prezident Václav Havel. Spojení prezidenta a nového Mercedesu dobře vystihuje, jací zákazníci budou v Česku po nové třídě R pošilhávat, jaké cenové relace Mercedes nastavil.

Základní model R 280 CDI stojí 1,5 milionu korun, což není zanedbatelná částka, testované provedení R 320 CDI Long (prodloužená verze) stojí 1.655.000 Kč, za luxusní verzi se zážehovým pětilitrovým osmiválcem R 500 si Mercedes účtuje více než 2.000.000 Kč. Velmi mě proto zajímalo, zda nová třída R obstojí v českým podmínkách, zda skutečně nabídne luxus a komfort šesti lidem a zda se dokáže poprat s úzkými a povětšinou nekvalitními českými vozovkami.

Nový směr

Mercedes vždy vyráběl elegantní auta s uhlazeným designem, který nikoho neurazil, ale často nikoho nenadchl. Modely Mercedesu nabízely zaručený komfort, luxus a technickou dokonalost, o svěžím a originálním designu se však nedalo hovořit. To se s posledními modely změnilo. Stuttgartská automobilka zareagovala na kroky BMW a vtiskla novinkám agresivnější výraz a dynamičtější tvar.

mercedesbenz testy luxusni mercedesbenz testy luxusni Nový designový směr ztělesňuje i třída R, byť se jedná o velkoprostorový automobil. Mohutná karoserie nesoucí typické prvky posledních mercedesů působí mohutně, a to se Američanům líbí. Ale erko se nelíbí pouze jim. Také mně se tvary karoserie zamlouvaly. Za povedenou považuji zejména přední část s netradičními světlomety, sportovním nárazníkem a velkou hvězdou na masce chladiče.

Dynamičnost přídě se hlubokým bočním prolisem přenáší k zadním světlometům a odtud se rozlévá po celé zádi. Není to však jenom design, kterým třída R zaujme. Z dálky vypadá erko jako větší kombi, ale jakmile se přiblížíte blíž, zjistíte, že před vámi stojí pořádný kus auta. Na délku měří téměř 5,2 metru, na výšku přes 1.6 metru a na šířku 1,9 metru. I rozvor je úctyhodný, má více než 3,2 metru.

Pohodlně v šesti

Skoro to zavání plýtváním, ale pokud chtěl Mercedes vytvořit kabinu, do níž se pohodlně vejde až šest dospělých lidí nebo spousta nákladu, musel se chovat velkoryse. Díky velkému vstupnímu otvoru, nízko položené nakládací hraně a víku zavazadlového prostoru, jež se zvedá dostatečně vysoko nad hlavu průměrně vysokého člověka, lehce naložíte i těžší předměty a nemusíte se obávat zranění.

Šest nebo sedm míst dnes slibuje mnoho automobilek, ale v třetí řadě sedadel se většinou pohodlně neposadí ani děti. Mercedes však s novou třídou R nezůstal pouze u slibů a skutečně vytvořil plnohodnotný šestimístný interiér. Na sedadlech třetí řady, která se podle potřeby vynoří z podlahy, naleznou dostatečný komfort a dokonce i trochu toho luxusu Mercedesu dospělí lidé s normální tělesnou výškou.

Přebytek prostoru můžete čekat u kolen, jistá rezerva zbývá rovněž nad hlavou, jen v oblasti ramen není místa nazbyt. Nebýt krátkého sedáku cítili byste se i úplně vzadu jako v bavlnce. Pokud sedí uvnitř šest lidí, má zavazadlový prostor objem 314 litrů. To stačí tak na víkendový nákup nebo dvě středně velké tašky. Jako čtyřmístná třída R nabídne 1067 litrů a jako dvoumístná dokonce 2385 litrů.

Ale připomínám, že jde o prodlouženou verzi. Coby správný velkoprostorový automobil nabízí erko několik variant uspořádání vnitřního prostoru, s nímž souvisí důmyslný systém posunování a sklápění sedadel. Sedadla druhé řady se posouvají vpřed a vzad a v několika fázích sklápějí. Zatažením za páku na straně sedadla sklopíte opěradlo a posunete sedák, čímž se vytvoří nástupní prostor na třetí řadu sedadel.

mercedesbenz testy luxusni mercedesbenz testy luxusni Je trochu úzký, ale i tak se dozadu dostanete celkem pohodlně. Jestliže ve stejnou chvíli zatáhnete za páku podruhé, opěradlo se zcela překlopí a vznikne rovná ložná plocha. Rozložení třetí řady sedadel (vyjmutím z podlahy) si vyžádá dva pohyby, na složení stačí jeden pohyb, neboť sedák se zatažením páčky automaticky zvedne a opěradlo poté pod něj zasune.

Největší komfort a přitom optimální boční vedení a tedy držení těla v zatáčkách poskytují přední sedačky, rovněž v druhé řadě sedadel se můžete těšit na pohodlná křesla, avšak s nevýrazným bočním vedením. Sedadlům třetí řady ubírá na kráse především krátká sedací část nedostatečně podpírající stehna.

Svěží tvary, staré prvky

Tvary palubní desky ukazují na snahu o originální ztvárnění, ovládací prvky však důvěrně známe z jiných tříd. Na středové konzole najdete ovládací panel klimatizace převzatý z třídy M, také volant pochází z třídy M, dokonce i přístrojová deska kopíruje svého terénního bratra. Je to zkrátka interiér nového Mercedesu sestavený ze starých dobrých prvků. To ale také znamená, že se pyšní skvělou ergonomií.

Na středové konzole se rychle zorientujete a bezpečně naleznete potřebné ovládací prvky, pochvalu zaslouží umístění ovladačů vnějších zpětných zrcátek a oken v dostatečné výšce na madle dveří. Velké analogové přístrojově s jednoduchou grafikou a rozměrný centrální displej s dobře čitelným fontem jako i rovnoměrné a silné podsvícení usnadňuje odezírání údajů z přístrojové desky.

mercedesbenz testy luxusni mercedesbenz testy luxusni Mercedes nezapomněl na praktickou stránku a rozesel po interiéru dostatek odkládacích prostor. Největší přihrádku naleznete pod loketní opěrkou, spoustu drobností pojmou přihrádky na středovém tunelu a dostatečně dlouhé i hluboké kapsy na dveřích. O držák na nápoj a odkládací prostor na drobnosti nepřišli ani cestující v třetí řadě sedadel.

Velké auto, velká žízeň

Testovaný Mercedes-Benz 320 CDI poháněl naftový šestiválec s objemem 3.0 litry, maximálním výkonem 165 kW a kroutícím momentem 510 Nm. Krouťák leží hodně nízko, takže dělá dojem síly a stará se o akceleraci. Jenže když ono erko váží 2,2 tuny, nemůžete čekat zázraky. Motoru dá hodně práce, aby luxusní minibus rozhýbal. Když chcete prudce akcelerovat, musíte na plynový pedál pořádně dupnout.

S plynovým pedálem na podlaze zrychluje auto slušně, což dokazuje i hodnota zrychlení na stovku za 8,8 sekund a maximální rychlost 222 km/h. V plném obsazení, to znamená šesti lidmi na palubě a s hmotností okolo 2,7 tuny, se motor v kopci trochu zadýchá, ale i tak lehce zvládá předjíždění a dálniční sprinty. V šesti lidech a ještě nějakou bagáží dokáže model R 320 CDI pohodlně uhánět rychlostí okolo 160 km/h.

Zatímco například v třídě E patří šestiválec CDI mezi nejlépe odhlučněné vznětové motory, v třídě R má k ideálu kultivovanosti poměrně daleko. V nízkých otáčkách se motor chová celkem příkladně, mezi posádkou a motorový prostorem existuje bariéra, která zabraňuje pronikání dunění a hrubých projevů naftového motoru do interiéru. Ve vyšších otáčkách ovšem hluk bariéru prolomí a interiér prostoupí tradiční zvuk turbodieselu.

Ten se začne hlásit o slovo okolo 2500 otáček, kde také začíná motor citelně táhnout, což znamená, že si naftový koncert vyslechnete zvláště v městském provozu při rozjíždění na křižovatkách poměrně často. Na vyšší míru hlučnosti si nakonec zvyknete, ale zpočátku vás projev motoru, zvláště jste-li zvyklí na tichý chod z limuzín s tříprostorovou karoserií, překvapí.

Čím agresivněji šlapete na plynový pedál, tím větší je vír v nádrži. On Mecedesův šestiválec není v erku žádný spořílek. Na 100 kilometrech si řekne průměrně o 12 litrů paliva a pokud se trochu rozvášníte, překročí spotřeba 14 litrů. To na dieselový šestiválec není málo. Automatická převodovka 7G-TRONIC plní v třídě R svou úlohu na jedničku, ostatně jako v každém jiném modelu Mercedesu.

Volič automatu se zřejmě definitivně nastěhoval pod volant a tlačítka sekvenčního režimu přímo na ramena volantu. Změna převodových stupňů probíhá hladce, bez cukání, automat citlivě (ale ne přehnaně citlivě) reaguje na pohyb plynového pedálu, při jízdě z kopce příkladně podřadí, na strmé stoupání reaguje stejně pohotově a zvolí vhodný převodový stupeň. S problémy se nesetkáte ani na dálnici nebo v městském provozu.

Na pátý převodový stupeň točí motor v rychlosti 130 km/h 2750 otáček, na šestý potom 2250 otáček a na sedmý pouze 2000 otáček. Ve 160 km/h točí jednotka na pátý převodový stupeň 3400 otáček, na šestý 2750 otáček a na sedmý 2450 otáček. Rychlost 200 km/h znamená na pětku 4200 otáček, na šestku 3450 otáček a na sedmý převodový stupeň 3050 otáček.

Minibus s pohonem všech kol

Abyste mohli správně posoudit jízdní vlastnosti, musíte si nejprve uvědomit, že třída R není klasické osobní auto. Je mnohem delší, ale také vyšší a širší. V zatáčkách se mírně naklání, ale nejsou to náklony nepříjemné. Dají se očekávat, a proto vás nepřekvapí. Obrovský rozvor společně se standardně dodávaným pohonem všech kol 4MATIC a 19palcovými koly zajišťují dobrou stabilitu.

Kvůli délce, hmotnosti a pohonu všech kol je ale erko v zatáčkách na limitu nedotáčivé. S tím je potřeba počítat a na vjezdu do prudké zákruty automobil trochu uklidnit. Na komfort si určitě nebudete stěžovat. I na 19palcových kolech a standardním podvozku třída R suverénně vyžehlí nerovnosti, jen větší díry jsou uvnitř trochu cítit. Pokud se ale Mercedesu něco úplně nepovedlo, je to řízení.

mercedesbenz testy luxusni mercedesbenz testy luxusni Nevadil mi tentokrát ani velmi účinný posilovač, ani malá komunikativnost řízení, vadil mi extrémně dlouhý převod. Kvůli němu musíte volantem otáčet jako zběsilí. I v běžných zatáčkách si nevystačíte s půlotáčkou a budete muset ručkovat. To je vážně hodně nepříjemné. Brzdy nastupují pozvolna, ale pokud na brzdový pedál prudce dupnete, mají dostatek síly, aby obra na poměrně krátké vzdálenosti zkrotily.

Vynikající aerodynamické odhlučnění a důmyslné tvarování karoserie způsobuje, že i ve vysokých rychlostech vzduch elegantně obtéká karoserii a uvnitř panuje příjemné ticho, tedy pokud si odmyslíme zvýšenou aktivitu motoru. Překážkou masivního rozšíření třídy R na českém trhu zřejmě bude vysoké cena, o níž jsem se zmiňoval v úvodu. Jako reprezentant firmy a zároveň rodinný společník však nová třída R poslouží skvěle. Mercedes odvedl dobrou práci.

Plusy

  • prostorný a variabilní interiér
  • precizní zpracování
  • důmyslný systém sklápění sedadel
  • plnohodnotná třetí řada sedadel
  • dobré jízdní vlastnosti
  • komfortní odpružení

Minusy

  • dlouhý převod řízení
  • vyšší spotřeba
  • horší odhlučnění motoru
Mercedes-Benz R 320 CDI Long
Cena základní sestavy 1 655 000 Kč
Výbava základní sestavy Tříbodové bezpečnostní pásy s omezovači napínací síly a předpínači bezpečnostních pásů (dvoustupňové v 1. řadě sedadel, jednostupňové ve 2. a 3. řadě sedadel), 7stupňová automatická převodovka 7G-TRONIC, airbag s víceúrovňovou vybavovací logikou a boční airbag pro řidiče a spolujezdce a okenní airbag pro všechny řady sedadel, hliníkové ozdobné díly na dveřích, středním panelu, střední konzole a přístrojové desce, protiblokovací systém brzd ABS, vnější vyhřívaná zrcátka vlevo a vpravo, zevnitř elektricky nastavitelná a lakovaná v barvě vozu, s asféricky vypouklým zrcadlovým sklem a integrovanými ukazateli směru, ukazatel vnější teploty, výfuková soustava, dvouproudová, s viditelnými oválnými chromovými koncovkami, světlo pro vystupování z vozidla a odrazná světla, 4násobná, doplňkové odrazné světlo v zadním víku zavazadlového prostoru, brzdový asistent BAS, spínací tlačítka DIRECT SELECT a volicí páka na volantu, ESPR/4ETS (Elektronický program stability a Elektronický systém řízení), asistent potkávacích světel, automatická klimatizace THERMATIC, opěrky hlavy, 6násobné, úchytná oka v podlaze nákladového prostoru, 8násobná, multifunkční volant s koženým potahem, řízení parametrů, trvalý pohon všech kol, čalounění z imitace kůže ARTICO/materiál aspen, rádio Audio 20 CD s telefonní klávesnicí, 8 reproduktorů, stěrače s krokovací/stírací funkcí a dešťovým senzorem s plynulou regulací intervalů, identifikace obsazení sedadla u sedadla spolujezdce, indikace servisního intervalu ASSYST PLUS s počítačem údržby, odpružení ocelovými pružinami pro přední nápravu, vzduchové odpružení pro zadní nápravu, TEMPOMAT s variabilní omezením rychlosti SPEEDTRONIC, tepelně izolační sklo kolem, zadní sklo z jednovrstvého bezpečnostního skla, předpříprava pro systémy střešních nosičů, elektronický imobilizér, včetně uzavíracího systému s infračerveným dálkovým ovládáním (uznávaný aliančním centrem pro techniku AZT a stanicí technické kontroly TÜV), centrální zamykání s vnitřním spínačem a senzorem nárazu Kč
Cena testované sestavy 1 655 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7.6 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 314 / 2385
Objem nádrže (l): 80
Mercedes-Benz R 320 CDI Long
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5157
b) šířka (mm): 1922
c) výška (mm): 1661
d) rozvor (mm): 3215
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry